Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler

Alt tyder på, at det vil lykkes Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø), at hive et flertal hjem, når Borgerrepræsentationen torsdag aften stemmer om, hvorvidt de 40 mio. afsatte kroner i budgetaftalen 2014 skal gå til at holde liv i de interaktive by- og pendlercykler, der allerede er kørt delvist ud på københavnske veje.

En rundspørge, som Ingeniøren har foretaget blandt alle partier i Borgerrepræsentationen, viser, at flertallet kommer til at bestå af Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, mens de Radikale, Konservative, Venstre og Liberal Alliance stemmer imod. Dansk Folkeparti har endnu ikke besluttet sig.

Læs også: Politisk smøl forsinker interaktiv bycykel et halvt år

Grundlaget for beslutningen er en evaluering af systemet, som Teknik- og Miljøforvaltningen har udarbejdet i starten af juni, da 250 cykler havde været på gaden siden 31. marts.

Heri lyder konklusionen blandt andet, at 'hvis der ønskes et by- og pendlercykelsystem i København, anses det ikke for sandsynligt, at et andet system i højere grad skulle leve op til forventningerne formuleret i budgetaftalen 2014'.

Læs også: Københavnske bycykler i kamp mod uret

Beslutningen om at støtte de højteknologiske bycykler har været længe undervejs. Gentagende gange er processen blevet forsinket af både stop i produktionen af cykler og især af politisk rod. Den oprindelige aftale lød, at københavnerne fra sommeren 2013 skulle have adgang til 1.260 topmoderne bycykler.

Senere blev det lovet, at 250 cykler var klar til pendlerne i november 2013, og i juni i år skrev vi på Ingeniøren, at kommunen endeligt havde vedtaget bevilling på de 40 mio. kr., der skal til for at få 1.860 cykler på gaden fra sommeren 2015 og otte år frem. Men det er altså først torsdag, at aftalen efter al sandsynlighed bliver vedtaget.

Læs også: Endelig grønt lys for 1.860 bycykler i København

For 20 mio. kan man købe 20.000 normale cykler á 1000 kr. Spraymal dem i en grim neonfarve så ingen gider stjæle dem og så man kan genkende dem på afstand og spred fx 5.000 ud i København, 2.000 hver i Århus, Odense, Aalborg, osv. og resten ud i landet.

Så er der stadig 20 mio. til overs til vedligeholdelse (det er 1000 kr pr. cykel - det er nok til rigtig mange års lapninger, smøring og vedligeholdelse).

  • 8
  • 2