Endelig ligger det fast: Københavnerne får deres interaktive el-bycykler

Trods modstand fra flere partier er flertallet på plads, når Borgerrepræsentationen torsdag går til afstemning for at bevilge 40 millioner kroner til kontroversielt bycykel-projekt.

Alt tyder på, at det vil lykkes Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø), at hive et flertal hjem, når Borgerrepræsentationen torsdag aften stemmer om, hvorvidt de 40 mio. afsatte kroner i budgetaftalen 2014 skal gå til at holde liv i de interaktive by- og pendlercykler, der allerede er kørt delvist ud på københavnske veje.

En rundspørge, som Ingeniøren har foretaget blandt alle partier i Borgerrepræsentationen, viser, at flertallet kommer til at bestå af Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, mens de Radikale, Konservative, Venstre og Liberal Alliance stemmer imod. Dansk Folkeparti har endnu ikke besluttet sig.

Læs også: Politisk smøl forsinker interaktiv bycykel et halvt år

Grundlaget for beslutningen er en evaluering af systemet, som Teknik- og Miljøforvaltningen har udarbejdet i starten af juni, da 250 cykler havde været på gaden siden 31. marts.

Heri lyder konklusionen blandt andet, at 'hvis der ønskes et by- og pendlercykelsystem i København, anses det ikke for sandsynligt, at et andet system i højere grad skulle leve op til forventningerne formuleret i budgetaftalen 2014'.

Læs også: Københavnske bycykler i kamp mod uret

Beslutningen om at støtte de højteknologiske bycykler har været længe undervejs. Gentagende gange er processen blevet forsinket af både stop i produktionen af cykler og især af politisk rod. Den oprindelige aftale lød, at københavnerne fra sommeren 2013 skulle have adgang til 1.260 topmoderne bycykler.

Senere blev det lovet, at 250 cykler var klar til pendlerne i november 2013, og i juni i år skrev vi på Ingeniøren, at kommunen endeligt havde vedtaget bevilling på de 40 mio. kr., der skal til for at få 1.860 cykler på gaden fra sommeren 2015 og otte år frem. Men det er altså først torsdag, at aftalen efter al sandsynlighed bliver vedtaget.

Læs også: Endelig grønt lys for 1.860 bycykler i København

Kommentarer (9)

For 20 mio. kan man købe 20.000 normale cykler á 1000 kr. Spraymal dem i en grim neonfarve så ingen gider stjæle dem og så man kan genkende dem på afstand og spred fx 5.000 ud i København, 2.000 hver i Århus, Odense, Aalborg, osv. og resten ud i landet.

Så er der stadig 20 mio. til overs til vedligeholdelse (det er 1000 kr pr. cykel - det er nok til rigtig mange års lapninger, smøring og vedligeholdelse).

  • 8
  • 2

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se nogen idé i en billigere løsning. Vi har set mange billige løsninger, og resultatet er hver gang det samme: Cyklerne står ubrugte, ødelægges, og ingen gider bruge dem. Enhver cykel, er pengene lige ud af lommen. Du kan ligeså godt undlade at bestille 20.000 billige cykler. De vil ikke blive brugt. Og de ødelægges.

Det bedste er naturligvis, at kun investere i 2000 cykler - og så tilgengæld få afprøvet en god idé. Vil de blive brugt. Er det her fremtidens bycykel. Virker systemet i praksis. Eller, er det ligeså spildt, som andre bycykler?

De offentlige midler bruges på masser af tåbelige investeringer. Kun sjældent ser vi, at der investeres i teknologi - og endda teknologi, der er for alle, og ikke få udvalgte.

Det er sjovt hvor forargede at mange er over 2000 bycykler. Hvert år spenderes et 100 mio stort beløb på tomme teatre. Og ingen regner på, hvad biletten på fodboldspladsen vil koste, hvis ikke stadion var sponsoreret af offentlig midler - ofte i mia klassen. Læs København kommunes budget - og du finder meget at brokke dig over. Det meste er spild af ressourcer.

Bycyklerne er et eksperiment, og det er et spændende eksperiment. Jeg tror, at det er fremtidens bycykler. Skal jeg vælge mellem et melodi grandprix til 80 - 100 mio kroner, teatre med tilskud til 100 mio kr. om året, eller bycykler - så ved jeg godt hvor jeg helst ser skatten placeret. Bycyklerne er et spændende eksperiment, og der er ingen tvivl om, at jeg vil afprøve en som noget af det første, når jeg kommer til København. Normale bycykler, har jeg ikke lyst at køre på. Så foretrækker jeg at slæbe en indkøbsvogn.

Derudover er 20.000 kr. ikke dyrt for en el-cykel. Mange køber el-cykler til næsten samme pris. Her er cyklen er særlig høj kvalitet i forhold til dem du køber selv, der er elektronik med, som holder styr på cyklerne, så de ikke kan stjæles, der er alarm installeret, GPS osv. Hvis du køber en god el-cykel, og installerer alarm med GPS, så når du næsten samme priser.

Det som betyder noget er hvordan at københavnerne og turisterne tager i mod dem. Det går nok lidt tid, inden de begynder at bruge dem - alt begyndelse er svær.

  • 5
  • 2

Man kunne også købe sin egen cykel, frem for at lade naboen betale for den.

Og det værste ved denne kollektive ordning er jo, at den så direkte er skadelig for de cykeludlejere, der ellers vil leje cykler ud til fx turister. De bliver nu udkonkorreret af en kommune, der mener det er en god måde at bruge dine penge på at købe cykler til folk og samtidig opbygge et administrativt apparat til at håndtere dette.

  • 5
  • 4

Man kunne også købe sin egen cykel, frem for at lade naboen betale for den.


En el-cykel du selv betaler, og kun du bruger, er ud fra både et økonomisk og miljøsynspunkt en stor fiasko. Samtidigt, påvirker kollektive el-cykler trafikkulturen på anden måde, end cykler og el-cykler man selv ejer.

El-cyklerne koster noget at leje - og måske går de investerede penge retur til investorerne (København og Frederiksberg kommune). Det kan ske på flere måder - både direkte, ved at der kommer penge ind på udlejningen, og indirekte, fordi de påvirker trafikstrukturen på en positiv måde.

I dag tager mange med de forurenende og dyre bybusser (der hvert år får 10 gange mere i tilskud, end de 1000 el-cykler koster samlet), og hvis nogle af passagererne skifter til el-cykler, kan måske spares nogle få procent per år på det budget, og derved finansiere el-cyklerne sammen med indtægterne.

  • 1
  • 2

Bycyklen giver overskud til kommunen - 750 kr. pr. cykel pr. måned i de fire første månder - så ja, det konkurrerer med private cykeludljere, men det koster ikke borgerne noget.

  • 1
  • 1

I Tyskland, hvor jeg bor er el-cykler eller Pedelecs, som de kaldes, meget almindelige. En fornuftig en af slagsen koster ca 3500 euro, hvilket er 26000 kr. Bevares, de findes billigere, men man får, hvad man betaler for......

  • 1
  • 0