Endelig! Dobbeltdækkertogene listes over Storstrømsbroen i aften
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Endelig! Dobbeltdækkertogene listes over Storstrømsbroen i aften

Illustration: Ren? Strandbygaard

I aften får de seks dobbeltdækker-vognstammer lov at komme tilbage til Sjælland. Fra kl. 19 har DSB fået lov at liste dem over den ellers lukkede Storstrømsbro.

Togene har været strandet i Nykøbing Falster, siden Storstrømsbroen blev lukket på grund af flere revner. Det har givet anledning til mange spekulationer om, hvordan de seks togstammer kunne befries.

En af de planer, der var tæt på at lykkes, var at sejle togene Rødby til Puttgarden. Den idé strandede dog hos de tyske myndigheder, som skulle sikkerhedsgodkende de danske tog.

Dobbeltdækkervognene - her fra Kystbanen mellem Rungsted Kyst og Vedbæk. (Foto: DSB/René Strandbygaard) Illustration: Ren? Strandbygaard

Kapaciteten på omkring 2.000 pladser har været meget savnet hos de daglige pendlere. Men DSB har altså nu fået grønt lys til at liste over broen i aften, fortæller trafikinformationschef for DSB Tony Bispeskov til Politiken.

»Banedanmark har givet os tilladelse til at køre over broen, så vi har fuld tillid til, at de har gjort deres arbejde godt. Der er ikke nogen unødvendig risiko ved at køre over broen.«

MR-tog til Lolland-Falster

Vognene bliver listet over med 20 km/h, og samtidig bliver broen spærret for biltrafik, som i stedet henvises til Farøbroen.

Der er ingen forlydender om, hvilke lokomotiver DSB vil anvende, men DSB fortæller, at de samtidig vil køre nogle MR-tog til Lolland-Falster. De er lettere, end de to ME-lokomotiver, der stadig er strandet i Nykøbing. MR-togene vil gøre det muligt at etablere togtrafik til Lolland og Falster i tilfælde af, at Banedanmark åbner broen gradvist, og i første omgang kun tillader lettere tog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor venter de ikke med at køre MR over broen til den måske åbnes på et tidspunkt? Er der behov for togene på Lolland og Falster før der er åbnet helt eller delvist for Storstrømsbroen?

  • 0
  • 0

Hvorfor venter de ikke med at køre MR over broen til den måske åbnes på et tidspunkt? Er der behov for togene på Lolland og Falster før der er åbnet helt eller delvist for Storstrømsbroen?

Der er ganske få passagerer i togene, som pt. kun kører mellem Rødby og Nørre Alslev. Der passer MR bedre i størrelse end de nuværende dobbeltdækkervogne. Så mon ikke man påtænker at flytte alle dobbeltdækkertogstammerne til Sjælland, hvor de vil gøre mere gavn?

Her ud over forsøger man vel også at kigge lidt fremad og tage højde for det tilfælde, at broen bliver åbnet for lette tog. Der er det trods alt en fordel, hvis togene findes på Falster. Kan i hvert fald godt forestille mig alt det brok, der vil komme, hvis broen åbnes, og der ikke er nogle tog i nærheden.

  • 0
  • 0

Det vil give mening hvis MR skal bruges til lokaltransport på Lolland og Falster. Men hvis broen åbnes for lette toge så kan den første afgang jo gå fra Sjælland og sydpå og en time efter kan folk så komme den anden vej (hvis altså at MR gør mere gavn på Sjælland og ikke bare skal holde på en station i tre uger og vente på at broen måske åbnes for lette toge)

  • 0
  • 0

(04.11.2011)

Banedanmark må udskyde overfart af DSBs tog på Storstrømsbroen

DSBs strandede tog var planlagt til at krydse Storstrømsbroen ved en særlig kørsel fredag aften, der måtte udskydes.

Ved en ekstra gennemgang af røntgenbillederne har en af revnerne vist sig at være længere end først antaget. Revnen skal derfor først udbedres med aflastende åg, før togene kan krydse broen.

Banedanmark beklager dybt de gener, som dette medfører.

Yderligere oplysninger hos Banedanmarks pressevagt på 8234 1313

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten