Endeavours varmeskjold næsten uskadt gennem atmosfæren
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Endeavours varmeskjold næsten uskadt gennem atmosfæren

Rumfærgen Endeavour varmeskjold holdt under turen hjem til Jorden tirsdag, selv om løsreven isolering fra hovedtanken havde boret hul i kaklerne under opsendelsen.

Billeder af skaden efter landingen viser, at der kun er sket en minimal forøgelse under turen ned gennem atmosfæren. Den nederste del af hullet ser ud til at være forstørret en smule, og der er lidt ændringer i kanterne.

Nasa tager nu de beskadigede kakler af Endeavour i rumfærgeværkstedet og inspicerer strukturen i vingen neden under, inden man foretager de nødvendige reparationer.

Billedet til venstre viser skaden på Endeavours underside efter landingen, mens billedet til højre er taget under opholdet i rummet. [foto: Nasa Illustration: Nasa Rumfærge kakler

Rumfærge kakler]

Nasa arbejder samtidig på at finde ud af, hvordan det kan undgås, at isolering, der falder af hovedtanken, rammer rumfærgerne under opsendelser. Det har gentagne gang skabt problemer og var skyld i, at rumfærgen Columbia forliste i 2003.

Nasa har redesignet hovedtanken, men den nye tank er først klar om tre opsendelser, og derfor skal der findes en løsning for de gamle tanke, som skal benyttes på de tre kommende opsendelser.

Orkan-udsigt på første parket

Vejret i Florida artede sig tirsdag, så kontrolcenteret i Houston kl. 17.25 kunne give rumfærgekaptajn Scott Kelly besked på at gennemføre den obligatoriske manøvre med rumfærgens bremseraketter. Inden da var astronauterne trukket i deres trykdragter, og dørene til rumfærgens lastrum var blevet lukket.

På turen tilbage til Jorden gled Endeavour ind over Centralamerika, Cuba, og op langs Florida inden landingen på Kennedy-rumcenteret.

Undervejs havde astronauterne første parket til orkanen Dean, som er kommet ind over Mexico.

Endeavour foretog en perfekt landing på Kennedy til trods for en smule sidevind og afsluttede sin 8,4 millioner kilometer lange rejse kl. 18.32 dansk tid tirsdag. Turen havde her varet i 12 dage og 18 timer.

Med landingen er der banet vej for opsendelsen af det næste beboelsesmodul til rumstationen, Harmony. Modulet opsendes efter den nuværende plan 23. oktober, hvis problemet på hovedtankene bliver løst.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor svært kan det være at lave et kondom af et net ala nettet i et forboldmål på hovedtanken. nettet brænder vel først op efter at færgen er koblet af, og hovedtanken igen er på vej ned.

  • 0
  • 0

Jeg kunne forestille mig at de kræfter der er på spil når sådan en forvokset raket starter er mere end alm. net kan klare.

http://www.nasa.gov/lb/facts/Space/space_f... står der:

" Two minutes after launch the solid rocket boosters separate; at this time the speed is 3,438 mph and increasing rapidly"

Det er virkelig noget som kan rive i hvad som helst som ikke er aerodynamisk eller solidt nok til at modstå de kræfter som luftmodstanden påvirker færgen med.

  • 0
  • 0

Det er desværre netop ikke så let. Det grundlæggende problem er at rumfærgens ridder på siden af ET tanken og SRB raketterne. Årsagen til at tanken overhovedet er isoleret er at den ville danne is - som en Saturn V gør det - og det ville skade rumfærgen - på samme facon som isoleringen nu gør det.

Begge rumfærge forlis skyldes dette design - STS 51 gik ned pga. en stikflamme fra en utæt SRB, som ikke havde gjort skade hvis systemet havde være stakket som en Saturn, men som var fatalt når det hele sidder sammen parallelt. Det samme var tilfældet med Culombia.

Rumfærgen er et modigt og dristigt design der i det store og hele ikke dur. Det skal dog ikke betyde at man i fremtiden ikke bør turde gå nye veje - for Apollo var på mange måder mindst lige så dristigt - men meget mere heldigt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten