

‘Tesla brød i brand ved ulykke’ og ‘Elbil i flammer efter påkørsel af vanvidsbilist’.
Nyhedshistorier om brand i en el- eller hybridbil dukker med jævne mellemrum op i medierne. Så sent som natten til tirsdag i indeværende uge brød endnu en hybrid i brand i et parkeringsanlæg ved Hellerup, hvilket affødte denne artikel i Ekstra Bladets spalter.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Klip brændstofslangen med en skævbidder. Tager under 10 sek. og hele tankens indhold løber ud. Hvis pumpen er bygget ind i tanken, så vælg en anden bil. Alternativt punkteres tanken (som er af plast) med søm+hammer. Tager 5 sek. Sæt sømmet i hullet igen når pølen er stor nok til, at ilden fra den kan smelte tanken eller få fat i resten af bilen - så du selv kommer væk inden det for alvor går løs.Tror faktisk at det er svært at slå hul på en brændstoftank...
Det er lettere at stikke ild på en benzin/diesel bil end på en el-bil
Det er jeg nu ikke så sikker på. Har du nogen dokumentation for påstanden ?
Teknisk set er der jo nogle liter olie i motoren, men en sådan tingest er jo bygget til høje temperaturer så en molotov cocktail vil næppe skade en sund motor. Samme for brændstoftanken - den er allerede beskyttet mod høje temperaturer pga. udstødningen.
Så er der selvfølgelig al den smøring i hjulene der skal til for at en brændstofbil kan få dem til at snurre, men den slags har en elbil jo også.
Tror faktisk at det er svært at slå hul på en brændstoftank så det vil nok mest resultere i en brand fra påfyldningen og den vil være minimal. Hvis der derimod går brand i et el batteri, så er der seriøse problemer da den ikke sådan lige kan slukkes.
M
Ja, specielt CO2'en bliver svær at undgå ;-)
Det er efterhånden mange år siden jeg lærte, at fuldt åndedrætsværn var standardprocedure ved bilbrande (og elbiler var ikke-eksisterende på dét tidspunkt).
Tilmed kan brand i el- og hybridbiler frigive forurenet vand og farlige røggasser i form af blandt andet CO2, CO, NOx’er.
Det forekommer vel ved alle brande.
Hvorvidt el-biler brænder sjældnere eller oftere end fossilbiler kan selvfølgelig være en interessant diskussion. Men i denne sag er det vel mere interessant at se på, hvor store samfundsomkostninger der er, når køretøjer med de forskellige teknologier brænder?
Jesper - så kan man også sammenligne hvad 5 benzinbrande koster i f.t. elbilbrand - for det er statistiken i Norge.
Linket er også til dem der mener at elbil statistiken i Danmark er for spinkel. I Norge er gearingen benzin til el 10:1
I denne statistik brænder fossilerne 5 gange oftere end elbilerne
Statistikken blander elbiler og hybridbiler. Hybridbiler har stadig alle kompomenter fra en fossilbil, så den er ikke meget brugbar. Norge har lavet samme statistik, men på et meget større grundlag og udelukkende for rene elbiler. I den opgjorde periode var 9% elbiler af den samlede bilmasse, men de udgjorde kun ca. 2 % af bilbrandene. <a href="https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-l..">https://motor.no/aktuelt/…;.
Jeg synes også at dette citat er meget væsentligt:
"– Vi ser også at når elbiler brenner, brenner det som oftest i interiør og plast, og sjelden i batteriet"
De burde faktisk lave statistik specifikt på om batteriet var i brand. De fleste specielle forholdsregler er ikke relevante uden batteribrand.
Hvorvidt el-biler brænder sjældnere eller oftere end fossilbiler kan selvfølgelig være en interessant diskussion. Men i denne sag er det vel mere interessant at se på, hvor store samfundsomkostninger der er, når køretøjer med de forskellige teknologier brænder? Ifølge udtalelserne fra brændvæsenet, involverede slukningen af omtalte køretøj langt mere materiel, mere mandskab og tog væsentlig længere tid end, hvis det havde været en almindelig brand i en fossil bil. Jeg er ikke fortaler for den ene eller anden teknologi, men det kunne da være interessant at se objektivt på de samlede omkostninger ved brand i køretøjerne, både monetære og miljømæssige.
Så burde man også i statistiken adskille elbiler der brænder i 2 grupper. Er bilen brændt uden at batteriet er brændt, og en gruppe hvor bilens batteri også er brændt.
En amerikansk YouTuber købte for nogle år siden en totalt udbrændt Tesla Model S, men det han købte bilen fordi han regnede med at bilens batteripakke var uskadt, hvilket det også var. Det havde ikke taget skade af at bilen var udbrændt.
Men i denne sag er det vel mere interessant at se på, hvor store samfundsomkostninger der er, når køretøjer med de forskellige teknologier brænder?
Helt enig, men en brand kan i mange tilfælde - f.eks. i en parkeringskælder - medføre langt større samfundsomkostninger end slukningen af brandkilden alene (tab af omkringliggende biler, hele bygningen, etc.). I sådanne tilfælde vil omkostningerne til slukning af kilden muligvis drukne i de totale omkostninger. Men selvfølgeligt er der større risiko for massive tab hvis kilden tager mange timer at slukke eller fjerne.
Mindst lige så interessante som samfundsomkostningene ved selve slukningen er de direkte samfundsomkostninger forårsaget af branden - her tænker jeg på menneskeliv og materielle skader ud over kilden.
Hvorvidt el-biler brænder sjældnere eller oftere end fossilbiler kan selvfølgelig være en interessant diskussion. Men i denne sag er det vel mere interessant at se på, hvor store samfundsomkostninger der er, når køretøjer med de forskellige teknologier brænder? Ifølge udtalelserne fra brændvæsenet, involverede slukningen af omtalte køretøj langt mere materiel, mere mandskab og tog væsentlig længere tid end, hvis det havde været en almindelig brand i en fossil bil. Jeg er ikke fortaler for den ene eller anden teknologi, men det kunne da være interessant at se objektivt på de samlede omkostninger ved brand i køretøjerne, både monetære og miljømæssige.
Når solid state batterierne kommer, bliver det så lettere eller sværere at slukke en brand. Der er jo ikke olie i dem, men der er stadigt masser af energi.
Solid state batterier skulle have langt sværere ved at brænde, i forhold til de normale lithium ion batterier, men også LFP batterier der idag bruges i de kinesiske Tesla Model 3 sr+ skulle være meget sikre mod at brænde.
Når solid state batterierne kommer, bliver det så lettere eller sværere at slukke en brand. Der er jo ikke olie i dem, men der er stadigt masser af energi.
Statistikken blander elbiler og hybridbiler. Hybridbiler har stadig alle kompomenter fra en fossilbil, så den er ikke meget brugbar. Norge har lavet samme statistik, men på et meget større grundlag og udelukkende for rene elbiler. I den opgjorde periode var 9% elbiler af den samlede bilmasse, men de udgjorde kun ca. 2 % af bilbrandene.https://motor.no/aktuelt/elbiler-brenner-langt-sjeldnere-enn-diesel--og-bensinkjoretoy-viser-tall-fra-landets-brannvesen/199867
Med store mængder brandbare vædsker i benzin og dieselbiler, er det formodentlig langt lettere at stikke ild på dem. Det skævvrider statistikken, men er endnu et rigtig godt argument for at købe en el-bil.
Hvis jeg smider en molotovcocktail ind i en bil så vil bilen brænde uanset drivmiddel. Hvis jeg derimod smider en molotovcocktail ind under bilen, så er der nok større chance for at en fossilbil og en hybrid bil vil brænde. En stor batteri pakke under en elbil vil nok forhindre at bilen brænder.
Der er faktisk udført et norsk forsøg hvor de satte en brænder under en elbil batteri og den skulle brænde langt længere end en molotovcocktail kan brænde inden bilen begyndte at brænde. Nogle uger efter forsøget testede de batteriet og batteriet virkede stadig.
I hvilket tilfælde den bør tælle med i statestikken for ICE køretøjer.Det var ikke en Plugin-hybrid bil, der brændte i Hellerup. Ifølge Beredskab Øst var det en Mercedes MHEV (Mild Hubrid Elecric Vehicle) med et 48 volts system.
Helt enig. Og statistik er også vanskelig at bruge, selv om grundlaget er korrekt. I tilfældet her f.eks. om påsatte brande tæller med. Jeg har en mistanke om, at man tæller alle brande uanset årsag, og er det tilfældet siger det jo ikke noget om hvorvidt biler bryder i brand som følge af deres konstruktion. (Måske siger det så noget om risikoen for at få stukket en bil i brand, men det er en anden sag).Konklusionen er ikke retvisende
Konklusionen er ikke retvisende, idet det statistiske grundlang for el- og hybridbiler er alt for lille i forhold til antallet af fossilbiler (+100 gange mindre). Statistik burde være obligatorisk pensum på journalisthøjskolen
Jeg tror ikke det har nogen betydning. Man skal jo sammenligne med de biler som er i drift, og der er selvfølgelig nogle ældre benzinbile imellem.hvorfor giver det god mening?
Derimod kunne det være interessant at se hvor mange af benzin/diesel brandene som er påsatte. Det er lettere at stikke ild på en benzin/diesel bil end på en el-bil, så den forskel kan have en betydning (hvis der altså ikke allerede er korrigeret for det i statistikken).
Er det relvant i forhold til artiklens hovedindhold, at der ikke er den meget større sandsynlighed for brand i elbiler kontra fossilbiler, som nogle har yndet at bringe frem i medierne. Tværtimod er sandsynligheden nogenlunde ligestillet.Burde der ikke korrigeres for årgangen af bilerne der brænder? Umiddelbart giver der god mening at tro, at en ældre benzin / diesel model er mindre brandsikker end alle de nye el modeller?
Det er dejligt at fakta på denne måde kan slå en myte ihjel. Tak for artiklen
hvorfor giver det god mening? det er jo slet ikke sammenlignelige teknologier hverken kemisk eller mekaniskUmiddelbart giver der god mening at tro, at en ældre benzin / diesel model er mindre brandsikker end alle de nye el modeller?
Burde der ikke korrigeres for årgangen af bilerne der brænder? Umiddelbart giver der god mening at tro, at en ældre benzin / diesel model er mindre brandsikker end alle de nye el modeller?
Med store mængder brandbare vædsker i benzin og dieselbiler, er det formodentlig langt lettere at stikke ild på dem. Det skævvrider statistikken, men er endnu et rigtig godt argument for at købe en el-bil.
Det var ikke en Plugin-hybrid bil, der brændte i Hellerup. Ifølge Beredskab Øst var det en Mercedes MHEV (Mild Hubrid Elecric Vehicle) med et 48 volts system.
https://www.mercedes-benz.dk/passengercars/the-brand/news-and-events/nyheder/Mildhybrid/las-mer.html