En million nye europæiske biler kører finanskrisen over

En ekstra million europæisk-producerede biler ser dagens lys i 2009 i forhold til hidtil forventet.

Sådan lyder bilbranchens vurdering nu, efter at nationer som USA og Frankrig har vedtaget store nationale hjælpepakker - og ikke mindst efter at en række europæiske lande har vedtaget nye, lukrative skrotpræmier.

»Og det vil smitte af på danske underleverandører, som nu forventer genbestillinger,« siger Frank R. Hansen, direktør i Autobranchens Handels- & Industriforening.

Ifølge engelske branchefolk kommer der nu gang i den europæiske bilindustri, og det vil smitte af på danske underleverandører, forudser Frank R. Hansen, direktør i Autobranchens Handels- & Industriforening. Illustration: foto: EPA Photo/CTK/Samuel Kubani]

Særligt i Tyskland forventer bilindustrien, at markedet oplever en voldsom fremgang.

Society of Motor Manufacturers and Traders, SMMT, i England, der organiserer engelske bilfabrikker og underleverandører, forudser 400.000 ekstra biler på markedet i Tyskland, efter regeringen har vedtaget en skrotpræmie på 18.600 kroner til hver tysk forbruger, der udskifter sin mere end ni år gamle bil med en bil, der højst er et år gammel, og har en motor, der mindst lever op til Euro 4-kravene.

Massefyringer frem til nu

Der har ellers ikke været meget at glæde sig over i bilbranchen indtil nu. Og umiddelbart er der røde tal overalt i den internationale bilindustri. Nissan har fyret 20.000, Peugeot Citroën 11.000 og General Motors 10.000 ansatte.

Men ifølge Frank R. Hansen er der altså nu bedre tider på vej, og meldingerne fra den danske bilindustri, fortæller nu, at der er større ordretilgang.

»Januartallene på bilsalg er lige så dårlige, som man kunne forvente. Men de signaler, vi har fået inden for de sidste par uger er faktisk, at det ikke ser helt så galt ud, som man kunne frygte. Virksomhederne oplever en større ordretilgang,« siger Frank R. Hansen.

De næste tre måneder bringer optur

»Før så det ud som om, at det kun kunne gå en vej - nedad, men det gør det ikke længere. Jeg tror, at de næste tre måneder vil hjælpe gevaldigt på det,« siger Frank R. Hansen.

Frank R. Hansen blev ellers den 23. januar citeret i Ingeniøren for at sige, at »der er en følelse i branchen af, at det var ved at gå hel galt.«

»Det var der også i januar. Og flere er stadig i gang med tilpasninger lige som nogle virksomheder allerede gjorde det i november og december. Men nu kommer de første indikationer på, at billedet ændrer sig,« fastholder Frank R. Hansen.

Problemet er bare, at forbrugere endnu ikke har fået pengene op af lommerne.

Ifølge tal fra SMMT har der således været store fald i salget af personbiler i januar i år sammenlignet med samme måned sidste år.

I Norge er der eksempelvis blevet solgt 45,9 procent færre personbiler, i Finland 46,4 procent færre personbiler og i Italien er procenttallet 32,7, mens faldet i Frankrig ikke er så markant med sine 7,9 procent færre solgte personbiler.

»Men hverken Norge eller Finland har jo de store økonomiske problemer. Meget af den tilbageholdenhed, vi ser, er efter min mening psykisk. Så slemt er det ikke reelt,« siger Frank R. Hansen.