En million danskere afskåret fra rejsekort

Unge under 18 år og voksne, der ikke kan få eller ikke ønsker Dankort, er foreløbig så godt som udelukket fra at benytte rejsekortet. Det samme gælder for turister.

De elektroniske billetter til tog og busser kan købes og tankes op på nettet og i en række automater, men udelukkende med Dankort. Det lader en million danskere i stikken.

Foreløbig er rejsekortet rullet ud på hele Vestsjælland samt på jernbane i Sydsjælland og på Lolland-Falster. Fra Nykøbing Sjælland til Nakskov er der i lige linje 200 kilometer. I hele det område findes kun 13 udsalgssteder, alle på stationer, hvor passagererne ved siden af Dankort kan benytte kontanter til deres rejsekort.

»Det er et problem, at der er så langt imellem, hvor man kan betale med kontanter. Man kan jo ikke tage bussen hen til stationen og betale der,« siger betalingskorteksperten Henning N. Jensen.

Han var rådgiver for et af de konsortier, der i 2005 deltog i udbuddet af rejsekortet. Ordren endte hos konkurrenten East-West, som er kontrolleret af franske Thales.

Henning Jensen henviser til, at trafikselskabet Movia har lukket for salget af klippekort på hele Vestsjælland.

Det går helt galt, når turisterne skal købe rejsekort

»Det er lige så slemt, at Rejsekort kun kan betales med et betalingsmiddel, som en million danskere ikke har,« mener Henning Jensen.

Han finder det derfor rimeligt, at rejsekort også modtager det væsentligste alternativer til Dankort, Maestro, som næsten ikke har dobbeltdækning med Dankort.

»Skulle der forvilde sig en turist ind i busserne på Vestsjælland, går det helt galt, fordi automaterne heller ikke tager Mastercard eller Visa. Det går måske fint nu i Vestsjælland, men det går slet ikke, når rejsekortet kommer til København,« siger Henning N. Jensen. Det sker fra udgangen af i år.

»Det er dyrere at modtage internationale betalingskort, men det er ingen undskyldning. Noget af den rationaliseringsgevinst, som rejsekort skal medføre, må bruges til at tage de betalingsmidler, som danskerne og turister har,« tilføjer han.

Forbrugerrådet: Det kan lade sig gøre i Storbritannien

Også Forbrugerrådet finder det uheldigt, at passagererne kun kan betale rejsekort med kontanter ganske få steder.

»I dag kan man ikke bruge sedler, men dog mønter i de fleste automater,« konstaterer trafikpolitisk medarbejder Claus Jørgensen i en e-mail, som han skriver til Ingeniøren fra London.

»Her i Storbritannien kan man sagtens fylde sit kort op med enten betalingskort eller kontanter (mønter og sedler). Sådan bør det også være i Danmark,« tilføjer han.

Movia: Der bliver flere steder med kontantbetaling

Hos Movia, som driver busserne på Sjælland og Lolland-Falster, lover centerchef Anders Due, at der kommer flere salgssteder til kontanter. Han forklarer, at der endnu ikke er salgssteder, som modtager kontanter, syd for Næstved, fordi rejsekort endnu kun er indført på jernbanen og ikke i busserne i det område. Busserne kommer først med til oktober.

»Vi vil udvide i takt med, at rejsekortet udbredes og efterspørgslen stiger,« siger Anders Due.

Han tilføjer, at der har været problemer med at få udstyret på salgssteder til at virke. Movia vil koble optankning af rejsekort på de automater, som udsteder periodekort til pendlerne. Det fungerer endnu ikke efter hensigten.

»Vi skal være 100 procent sikre på, at det virker,« siger Anders Due.

Han afviser, at det er et problem, at rejsekort baserer sig på betaling med Dankort.

»Dankort er det mest udbredte kort herhjemme, og det er et debitkort. Billetter køber man kontant, hvilket svarer til et debitkort og ikke med kreditkort,« siger han med henvisning til Mastercard og Visa.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kan man have lavet et anonymt rejsekort, som kan ikke kan optanke anonymt? Optankning med kredit- og debit-kort kan ikke just siges at være anonyme..

  • 1
  • 0

Det ser ud til at den svimlende sum rejsekortet koster er givet dårligt ud eller spildt. Hvis man skal til få centrale steder for at betale, så dur det ikke. Klippekort (og endda nogle steder månedskort) kan man nu købe i mange kiosker ved busstoppesteder; det skal der fortsat være mulighed for ellers bliver der for mange gratister - men man har måske budgetteret med at der bliver flere bødeindtægter til at betale rejsekortets underskud?

Det ville være nemmere og billigere for samfundet at gøre de offentlige transportmidler gratis eller gøre periode kort så billige at alle anskaffer sig et. Offentlig transport bør aldrig være en forretning, men skal være service.

  • 0
  • 0

Nye kundegrupper til den offentlige transport, kommer i sagens natur fra skoleelever der pendler (idet de jo endnu ikke kan blive bilister) - og skoleelever kan fra de er 14-15 år få et Mastercard, men først et Dankort fra de er 18 år.

Hvorfor søger Rejsekortet direkte at skræmme denne kundegruppe væk?

Der er simpelthen ikke noget at sige til, at vort samfund stille og roligt kører langsommere og langsommere - udvikling (læs innovation) er åbenbart et ukendt begreb for rigtig mange indflydelsesrige grupperinger i vort samfund.

Rejsekortet er jo desværre ikke det eneste total-kiks fra statsforvaltningen, der er fuldstændig ude af trit med virkeligheden.

Mvh Lars plbrake.dk

  • 1
  • 0

"Udelukkende betaling med Dankort." Det viser iøjnefaldende den ligegyldighed der vises over for kunderne :-( Skrammel og en ommer. Folk der ikke kan få Dankort eller har Dankort, måske af mange grunde, kan self. låne (stjæle) et.

  • 0
  • 0

Hvis Dankort er et krav for at kunne betale må det vel betyde at har man ikke et sådan er det gratis at køre bus da de ikke vil modtage gangbar mønt. Det med salgssteder ren og hop, er en dårligvittighed, dem vi har nu virker, de er nemlig der hvor kunden er i bussen...

Klippekort skal sælges i bussen ikke i en kiosk eller anden fysisk sted hvor kunden ikke naturligt kommer, kan måske fik lade sig gøre i byerne men på landet, dur ikke.

  • 0
  • 0

Det er det værste sludder jeg længe har hørt:

»Dankort er det mest udbredte kort herhjemme, og det er et debitkort. Billetter køber man kontant, hvilket svarer til et debitkort og ikke med kreditkort,« siger han med henvisning til Mastercard og Visa.

På DSB's stationer køber man billetter både med kontanter, debitkort og kreditkort.

Anders Due fra Movia burde ikke udtale sig offentligt om noget, han helt klart ikke har styr på! Eller også lyver han bevidst for at spare Movia for nogle gebyrer?

  • 0
  • 0

Uden at komme ind på fordele og ulemper ved rejsekortet iøvrigt, må man da konstanter at det er et problem, hvis en meget stor af de rejsene ikke har mulighed for at bruge kortet. Og at det er udtryk for en ufattelig arogance når Movia's centerchef Anders Due ikke kan se at hans kunders problem, samt udtryk for meget dårligt købmandsskab at gøre det nærmest umuligt for mere end en million kunder at købe kortet. Måske skyldes det at alle der sidder i toppen af trafikselskaberne, aldrig selv bruger dem ?.

  • 0
  • 0

Når nu "Billetter køber man kontant, hvilket svarer til et debitkort og ikke med kreditkort" så bør Øresunsbron og HH færgerne velsagtens ophøre med at tage andet end dankort - eller kun rejsekortet når det kommer til København.

  • 0
  • 0

der findes folk der har valgt ikke at have dankort, men der findes også folk der har så dårlig økonomi, at banken kun vil udstede et Mastercard Cash eller Visa Electron, en stor del af disse mennesker må formodes at have så dårlig en økonomi, at de heller ikke har råd til at have bil, skal de så bare blive hjemme og miste deres job?

  • 0
  • 0

Antallet turister med Dankort: 0 Antallet turister med Visa og/eller Mastercard: så godt som alle... Antallet Dankort der også er Visa: så godt som alle...

Velkommen som turist i DK :)

Som straf for at være turist i Danmark, lægger de fleste forretninger mellem 2,5% og 5% oveni prisen, takket være PBS/Nets gebyrer. Men det er noget som Movia MÅ tåle.

Dankort generelt = FAIL. Forretninger i dag må jo tænke større en dk...

Jeg husker stadigvæk første året jeg besøgte London efter at de fik deres Oyster. Betal med mit Visa. Rejs... Nemt! :)

Det sjove med historien er at rejsekortet i DK er forsinket med mange år, tilsvarende i Norge er forsinket med mange år. London har haft sit kort siden 2003.

  • 0
  • 0

Jeg er meget overrasket over denne udmelding. Et faktum er at udstedelse af dankort falder ift. hvor mange Mastercard Debet der udstedes. Det der sikrer Dankort gode tal er fordi det får Visa som partner.

Det viser dog endnu engang hvor fejlslagen dette projekt har været. Dette projekt har handlet om at opfinde den dybe tallerken op til flere gange.

Dankort/Monopolkort - Vi mangler fornyelse på dette punkt!

  • 0
  • 0

"»Dankort er det mest udbredte kort herhjemme, og det er et debitkort. Billetter køber man kontant, hvilket svarer til et debitkort og ikke med kreditkort,« siger han med henvisning til Mastercard og Visa."

Det passer ikke. Jeg har til min store glæde fået lov til at blive kunde i Merkur-bank. De krævede at jeg ikke fik dankort - da kortet giver mulighed for overtræk. I stedet har jeg haft VISA electron og nu MASTERCARD debit. Begge kort kan tages af stort set alle døgnkiosker.

Jeg kan med andre ord ikke benytte den offentlige transport uden at have en kredit-rating? Uhyggeligt.

  • 0
  • 0

Anders Due taler usandt når han siger »Dankort er det mest udbredte kort herhjemme, og det er et debitkort. Billetter køber man kontant, hvilket svarer til et debitkort og ikke med kreditkort"

Dankort er ikke et debitkort, det er faktisk et kreditkort. Når man bruger et debitkort kan man ikke lave overtræk, med Dankort kan man uden problemer lave overtræk. Dankort giver kredit, normalt op til 24 timer, derfor er det ikke et debitkort.

Eksempel på debitkort i Danmark er: VISA Electron MasterCard Direct Maestro

Disse ægte debitkort ønsker Anders Due ikke modtage!

  • 0
  • 0

Som straf for at være turist i Danmark, lægger de fleste forretninger mellem 2,5% og 5% oveni prisen, takket være PBS/Nets gebyrer. Men det er noget som Movia MÅ tåle.

For ikke at glemme at mit VISA kort yderligt bliver belastet med en "Foreign Exchange Fee" hvis det bliver brugt til betaling i andet end US $.

Og her praler jeg med den gode offentlige transport sammenlignet med hvad vi har her ude på prærien i Minnesota, det må jeg vist hellere glemme.

  • 0
  • 0

Som straf for at være turist i Danmark, lægger de fleste forretninger mellem 2,5% og 5% oveni prisen, takket være PBS/Nets gebyrer.

Det er nu ikke Nets fejl. De forretninger som straffer turister med en højere pris ønsker reelt ikke have turister som kunder.

Forestil dig hvilken ballade det ville blive hvis forretninger i f.eks. Sverige straffede danske turister med en højere pris.

I andre lande har de fleste forretninger forstået at turister = mersalg, i Danmark har forretningerne ikke fattet det.

  • 0
  • 0

Dankort er ikke et debitkort, det er faktisk et kreditkort.

Nu bliver det jo hurtigt en snak om kejserens hat, men Dankort er rent faktisk et debetkort. Pengene du bruger bliver trukket (næsten) øjeblikkeligt, og du må kun overtrække hvis du har aftalt det med banken. Dette aftalte overtræk kunne du også have foretaget ved skranken nede i banken.

The Danish debit card Dankort was introduced on 1 September 1983

http://en.wikipedia.org/wiki/Debit_card#De...

/Rasmus

  • 0
  • 0

Nu bliver det jo hurtigt en snak om kejserens hat, men Dankort er rent faktisk et debetkort. Pengene du bruger bliver trukket (næsten) øjeblikkeligt, og du må kun overtrække hvis du har aftalt det med banken.

Du KAN lave overtræk med Dankort uden aftale med banken. Med VISA Electron, MasterCard Direct og Maestro kan du ikke lave overtræk uden aftale. Det er forskellen.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig kan du betale med Visa Electron i en DSB butik.

Men at tilbyde kunder kl lort om morgenen 5 minutter før toget eller bussen køre, at udfylde en formular hvor man skal opgive navn adresse CPR o.s.v før man kan få et rejsekort, nu da man ikke længere kan købe et klippekort her i vest sjælland, lugter det langt væk af Big-Brother. Ja, man kan få et Anonymt rejsekort, men det koster så lige 80 kr oven i ? Haha. hvordan kan det være?

Selvfølgelig kan Movia optimere rejser og transport, når man ved hvornår hr og fru jensen tager fra punkt A til punkt B. Det er guld værd for Movia.

Men når man er opmærksom på, hvordan det Danske skamfund i disse år er i fuld gang med at samkøre ufattelig mange registre og datatilsynet har mistet deres oprindelige funktion, er man nød til at, overveje sine oplysninger! Se bare Borger.dk som nu kræver Samtykkeerklæring til at indhente data fra andre registre før man for lov til at læse sin E-post?

Staten er meget interesseret i disse oplysninger og har derfor givet tilskud og forventer et resultat.

Jeg vil under ingen omstændigheder tillade en myndighed at indhente oplysninger om hvornår jeg tog bussen eller toget til Vipperød. det rager ikke dem og er helt klart en privatsag.

Bare vent til de indfører roadpricing og alle biler bliver udstyret med en chip, så kan de slå op hvor du har været en given dag og hvor stærkt du har kørt.

Privatlivets fred og ejedomsretten er et ukendt kapitel i grundloven.

  • 0
  • 0

Bare vent til de indfører roadpricing og alle biler bliver udstyret med en chip, så kan de slå op hvor du har været en given dag og hvor stærkt du har kørt.

Det ved de allerede via din mobiltelefon.

  • 0
  • 0

[quote]Bare vent til de indfører roadpricing og alle biler bliver udstyret med en chip, så kan de slå op hvor du har været en given dag og hvor stærkt du har kørt.

Det ved de allerede via din mobiltelefon.[/quote] Som barn måtte man ikke træde på mellemrummet mellem fliserne. I dag kan det registreres meget nemt hvis du fejler i din gang; Piezo-elektrisk effekt til gadelyset. Hvis du ikke træder på selve fliserne, så slukker lampetten. Hvis du så undlader at gøre som BigBrother siger, kommer bøden via din mobiltelefon, til betaling over netbank over mobilen. Vi kan ikke have afsporede fodgængere til at fjumre rundt i gaderne.

  • 0
  • 0

Jeg har ingen kredit kort, netbank eller lign. Jeg har heller ingen folkeregister adresse idet jeg bor i min båd og flytter mig meget ofte. Post jeg modtager fra banken, henter jeg når jeg alligevel går forbi min bank - de er så flinke og syntes det er morsomt at jeg kommer forbi efter det post de sender mig. Nå, nok om mig. Jeg tager dagligt med bussen og toget til og fra arbejde, hvilket jeg har et klippekort til i Nordjyllands Trafikselskab. Vil alt det her nu betyde at jeg skal til at betale kontant hver dag frem og tilbage? Jeg brækker mig for så har jeg ikke råd til at gå på arbejde længere. Klippekort er dyre nok i forvejen nu hvor jeg ikke kan få månedskort som kræver adresse !

Alle andre offentlige myndigheder har i forvejen svært nok ved at tackle en person uden fast adresse, men det lader sig gøre. Danmark er snart for meget - måske jeg skulle få opholdstilladelse i Norge. De mangler så mange elektrikere at de sikkert er villige til hvad som helst og mit hjem er temmelig nemt at sejle dertil :-) Desuden har jeg købt rejsekort i Oslo med kontanter, de gange jeg har været der og det fungere nemt og bekvemt.

Hilsen Havnebumsen !

  • 0
  • 0

[quote]Nu bliver det jo hurtigt en snak om kejserens hat, men Dankort er rent faktisk et debetkort. Pengene du bruger bliver trukket (næsten) øjeblikkeligt, og du må kun overtrække hvis du har aftalt det med banken.

Du KAN lave overtræk med Dankort uden aftale med banken. Med VISA Electron, MasterCard Direct og Maestro kan du ikke lave overtræk uden aftale. Det er forskellen.[/quote]

Det ændrer ikke ved at dankortet er et debetkort. Du kan også stjæle et rugbrød nede i Brugsen, selv om du ikke må. Det kan du ikke i en netbutik. Alligevel er de begge butikker.

/Rasmus

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten