En emissionsfri luftfart kræver ufattelige mængder vedvarende energi

24. maj kl. 14:4424
En emissionsfri luftfart kræver ufattelige mængder vedvarende energi
Fly fra den amerikanske virksomhed Universal Hydrogen kan i fremtiden blive en del af den globale brint- flyflåde. Virksomheden har fået godkendelse af den nationale flymyndighed, og de skal nu i gang med at teste deres brintfly. Illustration: Universal Hydrogen.
Det kommer til at koste op mod, hvad er svarer til 11,7 billioner kroner i investeringer, hvis en tredjedel af den globale flyflåde skal drives af grøn brint i 2050.

En tredjedel af den globale flyflåde i 2050 skal drives på grønt brint, hvis et globalt net-zero skal nås. Til den relativt lille flåde skal der bruges yderligere 500 til 1.500 TWh vedvarende energi, ifølge ny McKinsey rapport.

Syntetiske flybrændstoffer fra grøn brint til eksisterende fly er ikke medregnet, derfor kan tallene ende med at blive større endnu. I EU er målet for 2050, at 35 procent af alt brændstof til fly kommer fra grøn brint. De 500 til 1.500 TWh er altså ifølge rapporten kun til nye rent H2 fly. 

Store mængder brint kræver store investeringer

Rapporten er udarbejdet af tænketanken Mission Possible Partnership (MPP) og McKinsey, og de har i rapporten arbejdet ud fra net-zero målsætningen i 2050.

MPP vurderer i rapporten, at 16 til 27 procent af den globale flyflåde i 2050 kommer til at bestå af elektriske fly drevet på brint via brændselsceller. Derudover vurderes det, at 1 til 6 procent af flåden kommer til at bestå af fly, der drives af direkte brintforbrænding.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ender det med den laveste vurdering på 17 procent af den globale flåde, så vil det kræve 583 TWh ekstra vedvarende energi årligt at drive, og hvis det ender på 33 procent, vil det kræve 1.497 TWh. 

I 2022 blev der produceret 2.641 TWh i EU, hvoraf lige under 40 procent kom fra vedvarende energi.

McKinsey vurderer også, at hvis en stor lufthavn skal have sin egen infrastruktur til likvefaktion og batteriopladning, vil det kræve mellem 1.250 og 2.450 GWh vedvarende energi årligt.

Rapporten har også forsøgt at spå om, hvor meget det hele kommer til at koste. Det vurderes, at den nødvendige vedvarende energi- og infrastruktur udbygning vil koste mellem 4,8 og 11,7 billioner DKK. Dertil kommer det til at koste mellem 456 og 778 milliarder DKK for infrastruktur i lufthavne.

MPP og et konsortium af andre tænketanke vurderer, at de fleste fly i 2050 kommer til at flyve på bæredygtige flybrændstoffer, hvortil der primært bruges biomasse, men der kan også bruges grøn brint. Det kan potentielt øge behovet for vedvarende energi i flyindustrien yderligere.

24 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
30. maj kl. 00:37

Emissionsfri luftfart kræver enorme mængder vedvarende energi.

Jeg tør så slet ikke tænke på hvad det kræver at gøre hele verden emissionsfri, for det er vel målet.

24
1. juni kl. 09:03

Emissionsfri luftfart kræver enorme mængder vedvarende energi.

Så burde vi begynde med at gøre noget ved luftfarten. Det er da en no-brainer. Franskmændende viser vejen

23
30. maj kl. 10:03

Emissionsfri luftfart kræver enorme mængder vedvarende energi.

Emissionsfyldt luftfart kræver enorme mængder fossil energi.

Jeg tør så slet ikke tænke på hvad det kræver at gøre hele verden emissionsfri, for det er vel målet.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad det kræver at holde hele verden kørerende på sort energi.

22
30. maj kl. 09:51

Jeg tør så slet ikke tænke på hvad det kræver at gøre hele verden emissionsfri, for det er vel målet.

Det kræver enorme mængder vedvarende energi :)

16
27. maj kl. 09:35

I EU tilsættes benzin allerede cirka 4 % og diesel cirka 6.5 biofuel (energiindhold). Når nu transport om føje år er på batteri kan vi hælde den biofuel på flyene.

Niels Abildgaard påpeger: "Sålænge fossilt er billigt, flyver/biler gud og hvermand. Når det bliver dyrt er det kun adlen der må og har råd." Jeg kan huske dengang jeg og ganske mange andre "almindelige mennesker" ikke havde råd til at tage flyet til Thailand eller weekendtur til London. Knap halvdelen af den danske befolkning drømmer sig tilbage til "de gode gamle dage", den del kan starte med at reducere flyveriet. Jeg kan varmt anbefale Nordjylland, Sydsverige og Harzen.

19
29. maj kl. 20:43

Jeg kan varmt anbefale Nordjylland, Sydsverige og Harzen.

Glimrende ferie steder :)

Men regner man i CO2 aftryk, og vi antager at man ikke har en elbil, så er det faktisk ofte "billigere" at flyve afstanden end at køre den, regnet per passager km over en vis afstand.

https://www.statista.com/statistics/1185559/carbon-footprint-of-travel-per-kilometer-by-mode-of-transport/

Iøvrigt burde alle køre tog (eller ren rugbrødsdrevet cykel)... derfor er det tåbeligt at tog billetter er så dyre som de er, og at servicen er så ringe som den er.

20
29. maj kl. 22:49

så er det faktisk ofte "billigere" at flyve afstanden end at køre den, regnet per passager km over en vis afstand.

Du kommer med en falsk påstand. Dette fremgår helt klart af den statistik som du henviser til. Selv ved kun 1 person i bilen bidrager bilen med et mindre CO2 aftryk. Med 4 personer i bilen bliver forskellen naturligvis endnu større. Du bør også medregne transport til lufthavn og fra lufthavn. Med en bil har du også nem og billig transport når du er fremme ved feriedestinationen. Vi og DSB må bare erkende at bilen er en genial opfindelse, som giver borgeren hurtig, og effektiv transport. Dette gælder både El og Benzin.

17
29. maj kl. 17:53

I EU tilsættes benzin allerede cirka 4 % og diesel cirka 6.5 biofuel (energiindhold). Når nu transport om føje år er på batteri kan vi hælde den biofuel på flyene.

Det er da 10% i benzin nu? E10?

Niels Abildgaard påpeger: "Sålænge fossilt er billigt, flyver/biler gud og hvermand. Når det bliver dyrt er det kun adlen der må og har råd." Jeg kan huske dengang jeg og ganske mange andre "almindelige mennesker" ikke havde råd til at tage flyet til Thailand eller weekendtur til London. Knap halvdelen af den danske befolkning drømmer sig tilbage til "de gode gamle dage", den del kan starte med at reducere flyveriet. Jeg kan varmt anbefale Nordjylland, Sydsverige og Harzen.

Enig. Det er lidt sjovt det der med at at alle har ret til at have råd til at flyve til Berlin i Weekenden, når de reelt kunne tage toget. Men det er jo svært at gå ned i standard. Dog tror jeg reelt at mange folk er villige til det, hvis man pressede dem lidt.

18
29. maj kl. 20:37

Enig. Det er lidt sjovt det der med at at alle har ret til at have råd til at flyve til Berlin i Weekenden, når de reelt kunne tage toget. Men det er jo svært at gå ned i standard. Dog tror jeg reelt at mange folk er villige til det, hvis man pressede dem lidt.

Lige præcis den del har nok noget med prisen at gøre. Det er ofte billigere at flyve end at køre med tog. Efter samme princip, hvorfor jeg ikke gider taget toget fra vest mod øst DK, da det koster mere end det gør at tage bilen (allerede betalt bil), og ikke giver samme fleksibilitet.

11
25. maj kl. 15:17

Utrolig at et stort firma som McKinsey er villig til å satse sitt gode navn og rykte på slike desinformasjonskampanjer! Eksempler er både denne artikkelen og deres påpekning at ny fornybart innen EU behøver ey areal på størrelse med Belgia (altså ca 4% av Tyskland, Frankrikes og Italias areal). Det nevnes heller ikke at en stor andel av arealet vil være havarealer.

At det kreves store mengder ny elektrisitet for å erstatte alt fossilt brensel (også for luftfart), er ikke særlig mer krevende å regne ut summen av 2 pluss 2. En kan med ganske stor presisjon regne ut hvor mye elektrisitet som behøves i 2030 for å klare EU's mål da og verdens behov i 2050 da svært lite energi skal hentes fra fossile energikilder.

Jeg ser ingen mening i hva McKinsey driver med her. Uansett så vil dessverre utviklingen mot batteifly og hydrogenfly gå langsomt slik at tilførsel av strøm/hydrogen vil være en underordnet problemstilling de neste 20 år.

For det totale behovet for strøm i 2050, pekes på en rekke utfordringer ved å klare dette med vind og sol for det meste. Det pekes på arealknapphet, mangel på diverse stoffer/metaller etc. At det skal bli mangel på arealer er kun en myte, når en regner inn havturbiner med høy kapasitetsfaktor, mer effektive landturbiner, bruk av enorme ørkenarealer til solceller, realisering av kabler for strøm under vann, jord eller luft over avstander på 5.000 km. Transport av komprimert hydrogen over store avstander er til og med billigere enn strøm regnet som energi overført per time og km. Verdens tilganger på betong, stål og kobber er nærmest ubegrenset og behovet for jomfruelig materiale vil avta etter som verdens elproduksjonskapasitet er fullt utbygd og en nærmer seg 100% resirkulering. Såkalt sjeldne jordarter kan man utmerket godt klare seg uten (som neodym til permanentmagnetmotorer/generatorer), litium er blant klodens mest utbredte metaller (men varierende konsentrasjon) og stadig flere batterier lages i dag uten kobolt.

McKinsey og mange andre hamrer oss med falske budskap uopphørlig, alt med den hensikt å forsinke utfasingen av olje, gass og kull. Den meste effektive måten å sinke utviklingen mot fornybar energi, er imidlerid i dag å promotere atomkraft som en avgjørende løsning. Da klarer en langt på vei å forsinke utbyggingen av vind og sol (og dermed holde fast ved fossile brensler) og i tillegg vil atomkraften kreve fossilt eller biologisk brensel for å sikre backup og balanse til enhver tid. For sol og vind vil hydrogen være avgjørende for balansen. Hydrogen kunne også være backup/balanse for atomkraft, men det er det få som er opptatt av. Det vanlige er at om en er for atomkraft, så er man mot hydrogensamfunnet (noen intelligente atomkraftforkjempere begynner heldigvis å se denne sammenhengen).

6
25. maj kl. 10:44

En stor del af fly-trafikken er unødvendig. Det kan der gives mange eksempler på. Fly-trafikken er blevet så udbredt, fordi det er en urimelig billig transportform. Det skyldes fraværet af afgifter på fly-brændstof. Hvis fly-brændstof bliver pålagt afgifter som modsvarer afgifterne på brændstof til biler, så vil det begrænse fly-trafikken betydeligt. Det er en af de lavthængende frugter, som det er oplagt at udnytte. Det vil VIRKELIG være et stort bidrag til den grønne omstilling.

10
25. maj kl. 14:29

Det vil VIRKELIG være et stort bidrag til den grønne omstilling.

Nu fylder flytransport kun 2% af det samlede CO2 udslip. Opvarmning og nedkøling af bygningsmasse udleder omkring 20%. Så bedre isolering af bygninger ville nok batte mere.

13
25. maj kl. 21:43

Opvarmning og nedkøling af bygningsmasse udleder omkring 20%.

Emnet for den aktuelle debattråd er: "Emissionsfri Luftfart". De tekniske løsninger som anvendes til Bygninger er irrelevante for den aktuelle debattråd. Undrer mig derfor over de 6 stk "Tommel OP"

14
26. maj kl. 01:40

Bygningsmasse omfatter ikke bare boliger, men også skoler, sykehus, fabrikker etc. Denne bygningsmassen er altså det viktigste og nærmeste vi har i livet. Energibruken her gjelder både varme og nedkjøling og varmt vann. Det er svært viktige å skjære ned på bruk av fossil energi i forbindelse med bygningsmassen. Det fine er at vi vet eksakt hvordan, det er lett å gjøre det og det vil til og med lønne seg (stikkord varmepumper til både varme, varmt vann og avkjøling). Men til tross for at luftfarten for oss fleste ikke er avgjørende og er mest knyttet til feriereiser, så utgjør den allikevel hele 10% av vår energibruk til bygningsmassen og er i dag kun basert på fossile brensler.

Det som er helt klart er at fossile brensler må fases ut på alle felter og vi har liten tid. Som for bygningsmassen har vi i dag langt på vei teknologien som skal til for å kvitte oss med jetfuel (og litt bensin). Teknologien utvikles disse dager meget raskt og allerede i 2030 vil vi ha batteri, hybrid (batteri og hydrogen) og hydrogenfly som potensielt kan ta kanskje 50% av luftfarten (personkm). Men da fly har lang levetid (typisk 25 år), vil det ta mange tiår å konvertere fra jetfuel. Tilsvarende vil omlegging av infrastruktur (fra jetfuel, til strøm, strøm til hydrogen) på flyplassene ta flere tiår. Alt dette tilsier at det er viktig å starte denne omleggingen så hurtig som mulig!

Altså helt omvendt av det å ta et stort område først (for eksempel bygningsmasse) og etter det se på luftfart!

For ordens skyld, jeg er helt enig med Flemming Qvist!

8
25. maj kl. 11:39

Tog og færger er også friholdt for afgifter. Nedlæg snylteriet og klimaet vinder eller hvad? Det vi ser med brint er en samling usynligt-tøjs-vævere i fuldt firspring. Sålænge fossilt er billigt, flyver/biler gud og hvermand. Når det bliver dyrt er det kun adlen der må og har råd. Klasseløst velfærd er en kortvarig ubalance i vor arts historie.

7
25. maj kl. 11:10

Hvis fly-brændstof bliver pålagt afgifter som modsvarer afgifterne på brændstof til biler, så vil det begrænse fly-trafikken betydeligt.

Det kræver så bare man bliver enige om det på tværs af landegrænser, ellers bliver lufthavnene i dk noget skåret ned.

9
25. maj kl. 12:27

Det kræver så bare man bliver enige om det på tværs af landegrænser, ellers bliver lufthavnene i dk noget skåret ned.

Dette er i virkeligheden en grim og deprimerende illustration af HVOR viljeløse eller magtesløse EU, samt andre af de helt store globale organisationer er. Måske fordi de i VIRKELIGHEDEN er mere indstillet på at please olieindustrien end på at VILLE den grønne omstilling. Min TILLID kan være på et meget lille sted.

5
25. maj kl. 09:36

Er det ikke fordi det er svært reelt at begribe hvor stor verden er, hvor mange mennesker der bor og hvor meget energi og ressourcer vi reelt bruger?

Jeg kender også en del, der bliver overrasket over at deres elforbrug "eksploderede", da de fik varmepumpe. Personlig regnede jeg lidt på det: Min elforbrug var i gennemsnit 20KWh om dagen før den "grønne omstilling" Biler: 150km om dagen = 10L benzin = 100KWh. De 100KWh kan ca. deles med 3 pga effektivitet, hvilket giver ca 33KWh om dagen ved eldrift Opvarmning: Gennemsnitsforbrug 22KG træpiller om dagen = 4,922 = 108KWh. Det har jeg også delt med 3, da der også skal laves en del brugsvand ved 55gr og hovedforbrug er om vinteren, hvor COP er lavere, men jeg burde kunne komme længere op med en A+++ pumpe som jeg har. Men det giver altså 108/3 = 36KWH Så alt i alt 20KWh husholdning + 33KWh transport + 36KWh opvarmning = 89KWh om dagen.

Så ja - ens forbrug eksploderer jo, men i praksis har det vist sig at være noget lavere, og da jeg har solceller giver det også et meget højere egenforbrug af strømmen, hvilket også på sigt kan optimeres endnu mere.

Det var alt sammen bare lige for at sige, at ja - det er store mængder energi vi skal lave elektrisk og grønt, som vi i dag brænder af fossilt.

For energien bliver jo som Ketill og andre også bemærker allerede brugt i dag, bare i form af fossil energi.

"Det må være enorme mængder olie der skal pumpes op, raffineres og transporteres for at gøre flytrafikken så sort som den er i dag"

12
25. maj kl. 19:25

"Det må være enorme mængder olie der skal pumpes op, raffineres og transporteres for at gøre flytrafikken så sort som den er i dag"

Det er korrekt, men dem som vil have grønne fly glemmer at lave regnestykket om hvor meget det kræver i anden slags energi.

Et rent batterifly bruger måske kun det halve energi af hvad et fly på fossiler kræver, de skal jo bære batterierne hele vejen.

Bruger man PtX kræver det nødvendigvis mere energi end de bruger nu.

At de så summerer til hele verden kan man ikke klandre dem for, det gør mange andre også for at få så store tal som muligt.

4
25. maj kl. 08:53

Den jetfuel der bruges i dag, fragtes fra Mellemøsten og andre steder, i flydende form. Det er absolut heller ikke billigt, hverken at producere, raffinerer eller transporterer.

Man kunne måske overveje at producere strømmen, nogle af de samme steder, i Sahara og lignende. Lave brinten der og transportere den ren eller som PtX produkter. Men det tjener vi selvfølgeligt ikke så meget på heroppe...

Storbritannien har så vidt jeg husker, et projekt med at lave strøm i Marokko...

2
25. maj kl. 02:48

DEt er helt evident at det er svært at gøre det. Brint indeholder 33-36kWh/kg men det fylder. Man skal bruge 12kWh idag men regner med at man måske skal nå ned på 6kWh/kg til likvefaktion.

TEoretisk flyvning i Heathrow på brint vil kræve et massivt brint-rør og 1-2GW kontinuert energi til likvefaktion hvis alle fly var på LH2 (Konvolutberegning baseret på antal pasagere i lufthavnen og fuel-forbrug på lange ruter).

Det er en fysisk umulighed at fremføre 1-2GW strøm til lufthavnen, der er tæt bebygget omkring den - ingen vil acceptere at blive eksproprieret. Nå ja, der skal også 6-12GW elektrolyse til.

Og det er bare en af de fly-hubs der er i EU......

Beregningen lavede jeg for sjov efter en af M.Libreich's rants på Twitter, hvor han tordnede imod det realistiske i at vi skal flyve på brint. OG manden har altså nogle pointer.

1
25. maj kl. 00:29

Det bør overraske enhver at jetfuel som brukes verden rundt, utgjør enorme energimengder, for eksempel 7% av all råolje som brukes i USA (2021) går til dette formålet. McKinsey er svært overrasket over at om jetfuel erstattes av strøm via batterier eller via hydrogen (strøm->elektrolyse->hydrogen), så vil det kreve enorme mengder strøm tilsvarende ca energimengden i jetfuelet som blir erstattet. Det som overrasker meg er at McKinsey er overrasket over denne enkle sammenhengen (ironi kan forekomme)! Men McKinsey har kanskje en agenda som de fører fram støttet av mektige interesser som er knyttet til fossilindustrien?

15
26. maj kl. 06:03

så vil det kreve enorme mengder strøm tilsvarende ca energimengden i jetfuelet som blir erstattet.> Nja eller betydeligt mindre ved indsættelse af nye mere effektive flytyper, læste også et sted at der på interne ture i EU kunne spares 10-14% alene ved bedre planlægning af flyveturen, men det ville kræve stærkt samarbejde om et stort fælles luftrum, det er vel utænkeligt.

3
25. maj kl. 03:05

Folk er altid overrasket når størrelsen på omstillings opgaven går op for dem. I dag er der 8 mia mennesker som bruger 23 MWh/år i gennemsnit. I år 2100 vil der være 10 mia som skal bruge nok ca 50 MWh/år

Det svarer til 190000 stk 300 MW reaktorer. Hvis vi bygger 1 reaktor om dagen, med start i dag, så vil vi have 28000 reaktorer i år 2100, eller ca 14% af den energi vi skal bruge.

Hvis sådan en reaktor kan fremstilles for 1 mia og sælges for 2 mia, og der løbende kommer nye konkurenter til, så vil hver dag din udvikling bliver forsinket koste 1 mia.