Emissionsfusk breder sig: Tysk politi ransager Daimlers kontorer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Emissionsfusk breder sig: Tysk politi ransager Daimlers kontorer

Producenten af blandt andet Mercedes-Benz, den tyske bilgigant Daimler, er under anklage for fusk med udledningerne fra dieselmotorer. I går undersøgte tysk politi 11 af virksomhedens afdelingen blandt andet i Stuttgart, hvor Daimler har sit hovedkvarter. Illustration: Wikipedia

Tirsdag fik Volkswagen (VW) selskab af konkurrenten Daimler i klubben af bilproducenter, der kan relateres til diesel-skandalen om snyd med udledninger fra dieselmotorer.

Allerede tilbage i september 2015 tilstod VW at have installeret en software, der muliggør fusk med målingerne af emission på op mod 11 mio. af sine biler. Her er tyske Daimler, som ejer af Mercedes-Benz, endnu kun under anklage for lignende bedrageri.

Læs også: Forskere finder koden bag Volkswagens emissions-snyd

Således var virksomheden i går udsat for en større ransagning, da omkring 230 politifolk og offentlige autoriteter gennemsøgte 11 kontorer i forskellige tyske delstater under ledelse af 23 anklagere. Det skriver blandet andet Reuters.

Selv skriver Daimler i en pressemeddelelse, at bilfabrikanten samarbejder med de tyske myndigheder, og forklarer blandt andet, hvordan anklagemyndigheden fra Stuttgart i går foretog undersøgelser af en række ’kendte og ukendte medarbejdere i Daimler AG grundet mistanke om svindel og ulovlig reklamering relateret til mulig manipulation med efterbehandling af udstødningsgasser i passagerbiler med dieselmotorer’.

Læs også: Tyskland stritter imod EU’s NOx-test

Har været i søgelyset noget tid

Ifølge både Finans og BBC har Daimler været i søgelyset i et stykke tid, hvor en række ansatte har været undersøgt. Gårsdagens razziaer kan på den måde ses som en udvidelse af disse undersøgelser.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Siden VW-skandalen begyndte at rulle for halvandet år siden, har flere større bilproducenter været genstand for tilsvarende undersøgelser. Senest har det amerikanske justitsministerium anklaget FiatChrysler for fusk med udledningerne fra 104.000 dieselmotorer.

Læs også: USA sagsøger Fiat Chrysler for NOx-svindel

Hvorvidt de tyske myndigheder har fundet be- eller afkræftende beviser i anklagen mod Daimler, vides ikke i skrivende stund.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, uden beviser og domsfældelse er det jo let at komme med en sådan påstand.

VW er ganske ivrige efter, at det skal være "alle de andre gør det også...".

  • 5
  • 4

Jeg ville hellere vende den om.

Kontrollen er faldet helt igennem.

Dette må være et af mange beviser på, at det ikke nytter noget at opstille regler og love, hvis man alligevel ingen intention har om at følge op på om de bliver fulgt eller ej.

At det nu har nået mediernes opmærksomhed viser jo også man ikke længere bare kan stikke hovedet i jorden og håbe på andre tager over når man selv går på pension.

Jeg synes klart at der skal straffes på begge sider. Producenterne og dem som skulle have haft holdt øje med dem.

Alt andet er svineri, hvis ikke alle bliver straffet for deres åbenlyse svigt.

  • 6
  • 0

Det er vel alle producenter af dieselkøretøjer der har fusket? Listen begynder at blive lang, se Diesel emissions scandal.

Her er den komplette liste over producenter der er blevet tage med bukserne nede og er blevet dømt skyldig i emissionsfusk, i følge dit link:

  • Volkswagen

Det var en kort liste, medmindre du går ind for "skyldig til det modsatte er bevist". Dit link siger samtlige andre er blevet "beskyldt" for at forurene for meget i tests men ingen er dømt for noget, udover VW.

Emissionsfusk er noget der bør stoppes omgående, men at sige "alle fusker" er at bagatellisere hvor slemt VW har snydt. Der er trods alt forskel på at bruge rigtig mange tusinde kroner på at teste noget software (motorstyring bliver testet og gennemgået med lup på kryds og tværs) og så ikke at køre så langt på literen eller forurene mere i realistiske tests fordi den test man skal overholde er total til grin.

Jeg siger ikke de andre er uskyldige, langt fra, men jeg går ind for uskyldig til det modsatte er bevist. En test af FDM eller ADAC er ikke et bevis. Der må United States Environmental Protection Agency (EPA) eller ligene på banen først.

  • 4
  • 0

Vi har alle været blå øjet forbrugere af automobil teknologien. Vi har fyldt vores nabo og deres families lunger med noget der vidst ikke var så godt, og de har fyldt vores og vores families lunger med det samme.
Lad os kalde det et samfunds teknologisk eksperiment vi frivilligt har deltaget i. Vi er trods alt kun i 2017.

September 2017 starter Real Driving Emissions test RDE så starter vi på en frisk.
http://www.caremissionstestingfacts.eu/rde...

Jeg har godt nok forudsagt at så er det slut med Diesel person biler i storbyer, men det ser ud til bilfabrikanterne har fået lov til at forberede sig.
"The first two packages are now adopted, enabling manufacturers to start preparing for the introduction of the new emissions test."
Jeg havde håbet det kom som et lyn fra en klar himmel.

Kravet til NOx udledning er ført tilbage til euro 3 niveau, men er de virkelig klar til denne test, eller kommer vi til at se nye lempelser i kravet til Emissions udledningen ?.

Biler i det koldere nord Europa vil få meget svære ved at leve op til kravene end biler sydpå ?
Vil storbyer med forurenings problemer bruge tallene til at udelukke visse biler, evt selv investere i udstyr og begynde at teste biler.?
Hvem skal egentligt udføre testen, bilfabrikanten selv eller en uvildig organisation ?
Hvordan vil bilfabrikanterne optimere selve testen. Måske sørge for at 20 biler foran test bilen er ansat af bilfabrikanten ?

Jeg glæder mig helt til September 2017 :-)

  • 0
  • 0

Selvfølgelig har de det, for der er efter min mening fra politisk hold stillet "umulige" krav til emissionerne fra politisk hold.

Sammenholdt med at organisationspyramiderne bliver højere taber topledelserne forbindelsen med produktionen og sender bare de umulige politiske krav videre "ned på gulvet".

Det er derfor menneskeligt at "snyde" folk, der ikke har forstand på tingene. "Den kloge narrer den mindre kloge".

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten