Email-afsløring: McLaren vidste det meste om Ferraris biler

Designet af bagvingen, luftarten i dækkene, opbygningen af bremsesystemet og Ferrari-bilernes vægtfordeling med to decimaler. Det - og mange flere - informationer havde racerteamet McLarens nu tidligere chefkonstruktør, Mike Coughlan tiltusket, sig adgang til.

Sådan lyder opremsningen i en længere rapport fra det internationale Automobilforbund FIA i Formel 1-skandalen, som nu koster McLaren 100 millioner dollar i bøde - svarende til en fjerdedel af McLarens omsætning.

Mike Coughlan havde utallige kontakter med Ferrari-medarbejderen Nigel Stepney. Mellem 21. marts og 3. juli 2007 blev Coughlan ringet op 23 gange af Stepney's mobiltelefon og ringede selv 4 gange til denne. I samme periode modtog Coughlan 124 sms'er fra Stepney og sendte 66.

I alt er der foregået mindst 288 sms'er og 35 telefonsamtaler mellem Coughlan og Stepney. Sådan lyder det i FIA-rapporten, som oplyser at optællingen er det italienske politis.

"We´ll have to try it, it´s easy!"

Mike Coughlan spredte efterfølgende Ferrari-informationen til McLarens kørere.

I en intern McLaren-mail lyder det:

»All the information from Ferrari is very reliable. It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic - I don't know what post he holds now. He's the same person who told us in Australia that Kimi was stopping in lap 18. He's very friendly with Mike Coughlan, our Chief Designer, and he told him that.«

McLaren testede for eksempel en bagvinge, som ifølge de interne mails var »a copy of the system we think Ferrari uses.« Og om den luftart, Ferrari bruger i dækkene lyder det: »we'll have to try it, it's easy!.«

Total overvågning af McLaren

En diger rapport på 780 sider spækket med Ferrari-data er fundet hos McLaren, men angiveligt er der lækket langt mere.

FIAs konklusion i rapporten, som udkom fredag, er at idømme McLaren en bøde på 100 millioner dollar og ...

»In addition, in the interest of ensuring that McLaren is not unfairly advantaged as against any of its competitors in the 2008 Championship, the WMSC instructs the FIA technical department to conduct an investigation of McLaren's preparatory work on its 2008 car with a view to determining whether that car incorporates any Ferrari confidential information.«

Eller med andre ord: Total overvågning af McLaren i 2008 fra racermyndighederne.

Dokumentation

Det internationale automobilforbund's (FIA) rapport om McLarens industrispionage mod Ferrari

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det virkelig underholdende her, er at en artikel om industri-spionage er kategoriseret under emnet "Produktudvikling" :-)

  • 0
  • 0

Er det kun McLaren, der straffes i denne sag? Det er jo trods alt en Ferrari-medarbejder, der har lækket al denne information...

  • 0
  • 0

Claus: Ja, tilsyneladende er det kun McLaren, der straffes. Hvad der sker hos Ferrari fremgår ikke, men idetyveri her på den yderste frontlinje af ny teknologi er jo super spændende, så vi følger op, når der kommer mere information.

Richard: Glæder mig over at du fangede dette lille redaktionelle forsøg på værkstedshumor. "Produktudvikling" er da meget relevant.

"Industrispionage" er ganske rigtigt ikke et emneord her på ing.dk ( se ing.dk/emner ) - men det kan blive det, hvis vi får nogle flere tip inden for området. Bare send dem til mig ( rac@ing.dk ) , fuld diskretion ydes, det bliver mellem os og læserne ;-)

Mange hilsner Rolf Ask Clausen redaktionschef, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Der må da være nogle jobs i det her for alle de gamle koldkrigere p.t. på græs fra England, Rusland og DDR ;-)

Man kunne endda tænke sig det omvendte også: den klassiske sting hvor man bevidst føder modstanderen med falsk information sammen med noget af det rigtige for at få det til at se troværdigt ud.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten