Banedanmark tager nætter og weekender i brug for at få landets travleste togstation uden for hovedstaden klar til at håndtere eltog fra begyndelsen af 2027. Det fremgår af en ny plan for ombygning af Aarhus Hovedbanegård.
Tidligere var planen, at en række projekter som elektrificering, nye signaler og en ombygning inklusive ny perron, udvidelse og hastighedsopgradering skulle gennemføres etapevis over en årrække fra 2023 og med afslutning tidligst i 2027.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Spændende artikel, dog er jeg lidt nysgerrig over hvorfor man ikke bare starter nu/snart, i stedet for at vente til 2024? Tager godkendelser og andet “papirarbejde” virkelig så lang tid?
Det er virkelig ærgerligt, at Aarhus Kommune har måttet droppet overdækningen af banegraven, hvor der skulle have været en ny bydel samt en ny rutebilstation og en meget stor cykelparkering i flere etager, som alle har været mange år i støbeskeen - kun med det formål, at BaneDanmark kan overholde sine tidsplaner. Forhåbentligt bliver det fortsat muligt at tage de planer op til genovervejning, når elektrificeringen er overstået i (tidligst) 2027.
Men det har jo været kendt i flere år, og det har været arbejdet på at udvikle teknikken baseret på nyere radiosystemer med større båndbredde.
Vi er mere nervøse for, hvordan man får ERTMS til at fungere på de store knudepunkter.
Det er nok derfor, de større udlande ikke fører ERTMS gennem knudepunkterne?
Noget med at GSM-R [telefonsystemet i ERTMS] kun har 8 kanaler per celle.