Eltog til Aarhus sætter ombygning af Hovedbanegården under pres

Plus24. august 2021 kl. 11:004
Eltog til Aarhus sætter ombygning af Hovedbanegården under pres
Aarhus Hovedbanegård er en såkaldt sækbanegård, hvor både ind- og udkørsel foregår i den vestlige ende af stationen, til venstre i billedet. Letbanen har dog gennemkørende tog. Illustration: Skråfoto.
Flere store anlægsprojekter skal gennemføres på én gang. Der skal ikke gå ret meget galt, siger ekspert.
Artiklen er ældre end 30 dage

Banedanmark tager nætter og weekender i brug for at få landets travleste togstation uden for hovedstaden klar til at håndtere eltog fra begyndelsen af 2027. Det fremgår af en ny plan for ombygning af Aarhus Hovedbanegård.

Tidligere var planen, at en række projekter som elektrificering, nye signaler og en ombygning inklusive ny perron, udvidelse og hastighedsopgradering skulle gennemføres etapevis over en årrække fra 2023 og med afslutning tidligst i 2027.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
24. august 2021 kl. 18:53

Spændende artikel, dog er jeg lidt nysgerrig over hvorfor man ikke bare starter nu/snart, i stedet for at vente til 2024? Tager godkendelser og andet “papirarbejde” virkelig så lang tid?

3
24. august 2021 kl. 18:08

Det er virkelig ærgerligt, at Aarhus Kommune har måttet droppet overdækningen af banegraven, hvor der skulle have været en ny bydel samt en ny rutebilstation og en meget stor cykelparkering i flere etager, som alle har været mange år i støbeskeen - kun med det formål, at BaneDanmark kan overholde sine tidsplaner. Forhåbentligt bliver det fortsat muligt at tage de planer op til genovervejning, når elektrificeringen er overstået i (tidligst) 2027.

2
24. august 2021 kl. 14:29

Men det har jo været kendt i flere år, og det har været arbejdet på at udvikle teknikken baseret på nyere radiosystemer med større båndbredde.

1
24. august 2021 kl. 11:48

Vi er mere nervøse for, hvordan man får ERTMS til at fungere på de store knudepunkter.

Det er nok derfor, de større udlande ikke fører ERTMS gennem knudepunkterne?

Noget med at GSM-R [telefonsystemet i ERTMS] kun har 8 kanaler per celle.