Elselskabernes fibernet flopper fatalt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elselskabernes fibernet flopper fatalt

I takt med at elselskaberne i disse år graver tusinder af kilometer fibernet ned i jorden, graver de også dybt i deres egne pengekasser.

Fibernettet har vist sig at være både dyrere at etablere og sværere at sælge til kunderne end forventet, og den kombination får nu selskaberne til at nedjustere forventningerne til projektet.

Forudsætningen for elselskabernes fiberdrømme var en aftale, som de i 2004 indgik med regeringen. Med aftalen fik elselskaberne fuld frihed til at bruge deres egenkapital til nye forretninger, dog med den vigtige betingelse, at eventuelle tab på nye forretningsområder ikke må føre til højere priser for elkunderne.

Fibernet Foto: MT Højgaard Illustration: MT Højgaard

Knap var blækket tørt, før elselskaberne begyndte at realisere visionen om at blive danskernes foretrukne valg af infrastruktur i form af et fibernet til internet, tv og telefoni.

Begrundelsen var blandt andet, at selskaberne har tre millioner elkunder, at de er eksperter i at føre kabler, og at de med en samlet egenkapital på knap 50 milliarder kroner, fordelt på godt 40 elselskaber, havde et stærkt økonomisk afsæt for en så stor satsning.

Underskud næsten tredoblet

I dag, fire år senere, erkender elselskaberne, at der er langt fra drøm til virkelighed.

Underskuddet vokser år for år, og ser man isoleret på de datterselskaber, der varetager fibersatsningen, har de nu en samlet gæld på mere end ni milliarder kroner, hvilket er godt en tredjedel af den samlede egenkapital i fiberprojektet.

Hos en af de store fibernetaktører, Midtvest Bredbånd, voksede underskuddet fra 39,3 millioner kroner i 2006 til 110 millioner kroner i 2007.

Da Midtvest Bredbånd blev oprettet som et samarbejde mellem syv elselskaber i 2005, forventede de, at 75.000 kunder ville have mulighed for at koble sig på fibernettet inden 2007. Men arbejdet med at udlægge fibernet har været væsentligt vanskeligere end ventet, så ved udgangen af 2007 havde firmaet kun 25.000 potentielle kunder. Ud af denne gruppe valgte 5.500 at blive faktiske, betalende kunder.

Det er ikke tilfredsstillende, lyder det fra selskabets direktør, Svend-Erik Jensen.

»Elselskabernes fibersatsning har skærpet konkurrencen, hvilket har fået 'de gamle' teleselskaber til at reagere med lavere priser og flere tilbud. Det har været en gevinst for forbrugerne, men betyder også, at vores indtjening bliver mere langmodig. Samtidig har det rent praktisk vist sig at være sværere at opbygge nettet og sikre tilslutning,« siger Svend-Erik Jensen.

Østjysk fibernet: Vi har betalt vores investeringer i 2019

Hos Profiber, fibernetvirksomheden under det østjyske elselskab Tre-For, har det samlede underskud på 59,9 millioner kroner i 2007 også ført til en nedjustering, forklarer direktør Knud Steen Larsen.

»Vi troede, at vi i 2008 ville gå i overskud, og at vi i 2014 havde tilbagebetalt de samlede investeringer. Nu forventer vi først et overskud på driften i 2010, og at investeringerne først vil være dækket i 2019. Udviklingen har ikke været tilfredsstillende, men perspektivet er stadig det samme, bare med nogle års forsinkelse,« siger Knud Steen Larsen.

Også de mindre aktører på fibernetmarkedet har justeret deres forventninger. Det gælder blandt andet NEF-Fonden, et fynsk elselskab som indtil videre har investeret 100 millioner kroner i fibernetprojektet, men kun har fået 1.100 kunder.

»Vi forventede at have 3.000 kunder i 2008, så det har været sværere, end vi troede,« siger direktør Søren Alrøe, som først forventer et positivt resultat om fire år.

»I 2012 forventer vi et positivt cashflow, hvilket er et par år senere end først antaget, og i 2024 forventer vi så at have et samlet afkast på investeringen på 6,2 procent. Men så stort et projekt skal også vurderes på længere sigt, og derfor kan man ikke i dag sige, at det har været en forkert satsning,« siger Søren Alrøe, hvis virksomhed sidste år endte med en minus på 13,9 milioner kroner på bundlinjen.

Samlet pris: 10 milliarder kroner

I energisektorens brancheorganisation, Dansk Energi, forudser chefkonsulent Morten Baadsgaard Trolle desuden, at den samlede pris for fiber-satsningen vil overstige de ti milliarder kroner, som man i begyndelsen havde regnet sig frem til. Nu ligger beløbet nærmere de 15 milliarder kroner, hvilket ifølge Morten Baadsgaard Trolle har flere forklaringer:

»Siden 2005 er der kommet flere selskaber til. Desuden er ambitionsniveauet skruet op, og man ønsker nu at investere i et mere udbygget net. Desuden er udgifterne til arbejdskraft og materiel generelt steget.«

Ifølge It- og Telestyrelsen investerede teleselskaberne sidste år 9,1 milliarder kroner, en stigning på halvanden milliard i forhold til 2006. 2,6 milliarder kroner kom fra elselskabernes investeringer i fibernet.

Trådløs konkurrence

Men én ting er, at elselskaberne har startvanskeligheder med projektet. Oven i det peger flere eksperter på, at satsningen kan vise sig at blive en endnu dårligere forretning, når den trådløse teknik i de kommende år bliver både billigere, hurtigere og mere stabil.

»Elselskaberne tænker ikke over, at der simpelthen ikke er nok kunder, der har behov for stor kapacitet og høj hastighed og dermed lysten til at lægge de penge, der skal til for at forrente elselskabernes investering. Ikke når de trådløse teknologier også findes,« siger teleanalytiker John Strand, Strand Consult.

Han forudser, at flere af selskaberne aldrig vil få deres investeringer hjem igen.

»Spørgsmålet er ikke, om elselskaberne har 50 eller 100.000 kunder. De skal jo bygge et net, før de får kunder. Problemet er den prisudvikling, vi ser nu og i de kommende år. Enkelte vil måske klare sig, men generelt står elselskaberne til at få en meget ringe forrentning, hvis de overhovedet får nogen,« lyder det fra John Strand.

Kunderne står parat

Dansk Energi ser dog ikke hverken de aktuelle problemer eller fremtidens trådløse teknologi som en trussel mod fibernetprojektet.

Morten Baadsgaard Trolle peger på, at fibernetselskaberne i dag har godt 88.000 kunder, mens yderligere 50.000 har skrevet under på at få leveret fibernet, når det kommer til deres område. Herudover ligger de optiske fibre gravet ned uden for yderligere 260.000-360.000 potentielle kunder, som til enhver tid kan koble, sig på.

»Vi mener ikke, at de trådløse teknologier er en trussel, men derimod et godt supplement til fibernettet. Hvis mange bruger den trådløse båndbredde samtidig, vil det blive svært at garantere hastigheden. Det problem har vi ikke med fibernettet,« siger Morten Baadsgaard Trolle.

For tidligt at dødsdømme

At det er for tidligt at dødsdømme fiberprojektet, mener også Jan Damsgaard, professor på CBS' Center for Applied Information and Communication Technology og ekspert i forretningsmæssig udnyttelse af mobile og trådløse teknologier.

»For det første er der en netværkseffekt i dette her. Det er ikke sjovt at have en telefon, hvis der ikke er andre, der har det. Når infrastrukturen ikke findes, bliver der heller ikke udviklet services. Og samtidig tøver folk med at investere i en fibernetforbindelse, når der ikke p.t. udbydes services, der udnytter fibernettets kapacitet og hastighed. Det er hønen og ægget-problematikken,« siger Jan Damsgaard.

Han peger på, at netop behovet for kapacitet og hastighed vil afgøre, om elselskaberne eller telebranchen vinder kampen om forbrugerne.

»Sker det langsomt, kan eksempelvis TDC blive ved med at udbygge kobberets kapacitet. Men sker udviklingen hurtigt, så der opstår et behov for meget kapacitets- og hastighedskrævende services, vil vi se et paradigmeskifte, så folk går over til fibernet,« siger Jan Damsgaard.

Han mener, at elselskabernes investering skal vurderes over en meget længere horisont.

»Når fiberen er gravet ned, skal den ligge i 80 år. Og når man ser på investeringen over en 80-årig horisont, ser det meget fornuftigt ud,« siger Jan Damsgaard.

Fakta: Fiberselskabernes underskud i 2007

  • Energi Fyn: 14,2 mio. kr.

  • MidtVest Bredbånd: 110 mio. kr.

  • NRGi Fibernet: 7,6 mio. kr.

  • Sydfyns Intranet: 5,3 mio. kr.

  • TRE-FOR Profiber: 59,9 mio. kr.

  • NEF-Fonden: 13,9 mio. kr.

  • Energi Fyn Bredbånd: 14,2 mio. kr.

  • Syd Energi Bredbånd: 42,4 mio. kr.

  • Bredbånd Nord (samlet): 52,8 mio. kr.

  • Energi Randers Tele: 11,2 mio. kr.

NEF-Fonden og Seas NVE er desuden medejere af Dansk Bredbånd, der kom ud af 2007 med et underskud på 139,4 millioner kroner. Der findes ikke særskilte tal for fiberprojekterne under Dong Energy Fiber, Seas-NVE, Energi Midt, Østjysk Energi og Galten Elværk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har selv fiber fra profiber og selve kvaliteten af nettet er fantastisk. Specielt er jeg glad for den gode upload hastighed.

Men ud over selve internet forbindelsen tilbydes der ikke mere end traditionelt fjernsyn og telefoni. Ikke vildt ophidsende. Jeg forventer mere noget med frit valg, både gratis og med abonnement mellem 1000'er af kanaler fra hele verden og og streamede film i HD opløsning.

  • 0
  • 0

Jeg synes det er meget lidt information borgerne får om hvor det er muligt at få lagt ind, hvad det koster at få lagt ind og hvad fordelene er osv.

  • 0
  • 0

Jeg forventer mere noget med frit valg, både gratis og med abonnement mellem 1000'er af kanaler fra hele verden og og streamede film i HD opløsning.

Dette vil komme, når hønen har lagt sine æg. Forudsætninger for masser af film, er:

  • At rigtig mange har ægte bredbånd.
  • At rigtig mange også har en »sort boks«.
  • At alle »sorte bokse« laver fildeling imellem sig.
  • Fordi: Fildeling er en forudsætning for at rygraden i Internet kan tåle belastningen.

Sådan fungerer Internet ikke i dag. De færreste har ægte bredbånd, og kan dermed ikke tilbyde andre borgere en ordentlig fildeling, fordi upload-hastigheden er for lille. Samtidig har kun de færreste en »sort boks«, og som betyder, at software til fildeling i dag befinder sig i selve ens egen computer, og dér hører sådant absolut ikke hjemme, for sådan software er en pest af risiko for at blive anklaget for at begå ulovligheder, og desuden stjæles der hele tiden kræfter fra computeren. Derimod, en »sort boks«, som en Internet-leverandør ejer og har ansvaret for, er løsningen, og samtidig vil ens egen computer aldrig blive belastet.

Den beskrevne løsning, sådanne løsninger findes allerede, men de er ikke udbredte endnu.

Den sorte boks vil typisk indeholde en stor harddisk, som vil indeholde de første sekunder af i tusindevis af film; således, at hvis man vil se en film, og betaler derfor, at man straks kan begynde at se den, fordi resten af filmen vil blive streamet, og som vil komme fra et skjult kludetæppe af dele af filmen fra i hundredevis af tilfældige allernærmeste naboers sorte bokse.

Dermed vil Internet måske kunne tåle belastningen, fordi en blu-Ray film fylder måske én million gange mere at sende igennem nettet, end hvis et menneske betragter en tilfældig side på Internet.

  • 0
  • 0

Jeg gik i mange år og glædede mig til at der kom fiber på vores villavej. Da det endeligt kom fik vi også prisen - 179 kr/måned bare for rettigheden til at bruge kablet! Alt for dyrt!
Så nu har jeg 3 Mbit medarbejderbredbånd via TDC - nok for mig. TV tager vi via en DVB-T antenne og en FTA parabol. Telefonen bruger vi meget lidt - vores mange udlandsopkald foretages via Skype. So what's in it for me???

  • 0
  • 0

Markedsføringsfolkenes allerførste spørgsmål er "Set fra kundens side: "What's in it for me". Det har kabelselskaberne tilsyneladende totalt glemt, i deres fokus på teknologien.

Sagen er, at man køber et råt fiberkabel, med tilbud om ganske få ydelser, der faktisk ikke er nævneværdigt billigere end dem, man kan få andre steder.

Det vi, som forbrugere er interesseret i, er ydelserne/tjenesterne. Vi er stort set ligeglade med teknologien.

Analogi: Jeg er ligeglad hvorfor min bil kører, bare den gør det....

Hvis elselskaberne havde rottet sig sammen med langt flere udbydere af tjenester, som kunne tilbyde bedre, mere fleksible, mere spændende, nyskabende og billigere ydelser, kunne de have gjort tilbuddet interessant.

Så det er en selvhenter at de ikke kan sælge deres fibernet....

MVH
Jan

  • 0
  • 0

Det er faktisk en rigtig god artikel, som beskriver den tilstand det danske bredbånds markede er i pt. Den har bare et problem og det er et stort problem. Det er ikke seriøs at bruge en person som John strand til noget som helst der har med TDC´s konkurrenter at gøre - det er ikke nogen hemmlighed hvem der betaler for John strand´s foretning og uvildighed.
Så den del er ikke ok. Men ellers kanon artikel, den viser bare er den er den store krig der er igang = godt for forbrugerne.

  • 0
  • 0

Ja, det kommer ikke overraskende. Sådan går det når halvoffentlige firmaer får storhedsvanvid med forbrugernes penge, og går ind på et konkurrancepræget marked, de ikke ved noget om.

Idioti.

Vh Troels

  • 0
  • 0

...den viser bare er den er den store krig der er igang = godt for forbrugerne.

Det kommer altså an på om fibernettet kommer op at stå og bliver der, eller om det får Roskildesyge....

Jeg er bekymret, fordi elselskaberne åbenbart stadig ser forbrugerne som belastningen på deres net og ikke som mennesker, der ønsker færdigpakkede løsninger.

MVH
Jan

  • 0
  • 0

Vi vil enormt gerne have fibernet (eller ægte bredbånd), og vi var lynhurtigt ude og melde os interesserede da EnergiFyn først luftede projektet, men... Da vi ringede kunne vi først efter ½ år få besked OM, der evt kom fibernet i vores område. Hvornår ventede vi så lige et år MERE på. :-((

Og nej, vi bor ude hvor kragerne vender, så her er det for bekosteligt at grave, så her har vi TDC´s gode gamle dyre kobber.
Som erhverskunde hos TDC, har vi oplevet lidt af hvert, men mest at alle ændringer koster penge, og at skruen får et vrid regelmæssigt, senest skal vi nu betale 30 kr + moms for IP-adressen pr måned. >:-[ (Surpise at folk ikke vil have fastnettelefoni, hvad TDC?!)

TDC kan da også tilbyde noget svarende til fiber- for 100.000 kr + 5.000 kr pr måned... (Det tjener vi da også nemt på mail og hosting- not!)

Alle udbydere satser på byerne, som nu må være godt forsynet- ja vel til overflod! Vi troede EnergiFyn, ville være vores mulighed men næh nej. Laaang næse.

Vi vil gerne tilbyde vores kunder hurtig service- og kunne have flere, men det er ganske besværligt med en jammerligt langsom forbindelse (hurtigere ER prøvet, men det kan slet ikke køre stabilt, så: Betale for opgradering og betale for nedgradering... For TDC kunne ikke finde ud af, at det gamle kobber her på Fyn ikke er gearet til den slags!).
Vi skal ikke se film, det er irrelevant, men vi ville gerne kunne servicere kunder- og få flere, så bare en smule af investeringen kom hjem. Vores pris på opkobling er ganske vist faldet (fra 3000 kr i kvartalet med v90 modem over ISDN til "bredbånd"), men det er ikke faldet meget....

Men sålænge alle udbyderne konkurrerer på det samme marked (byerne), så er der ikke noget at sige til, at det ikke går godt. I øvrigt kunne man så overveje trådløst til os landmus, for vi er der- selvom vi bor spredt. Og det er vel alt andet lige nemmere og billigere end at grave..?

Med venlig hilsen
Sure Tine

  • 0
  • 0

El bredbånd, fedt ! (især hvis det er +20Mb)
Tjenester totalt ligegyldigt.
Det det drejer sig om er en ordenlig snabel til nettet.
Hvilke tjenester købes af den enkelte hos hvem man syntes.
IKKE pakke løsninger a la TV program pakker!
Lad folk selv hente/få deres tjenester i DK, UK eller USA
Elselskaberne skal IKKE lege tele&entertainment udbyder

  • 0
  • 0

Min mor fik fiber for et par år siden.
Pris=179kr/måned for fiberen, 199kr. om måneden for 2/2mbit linie som er det mindste man kan få.

Det er ALT for dyrt ifht ADSL.

Så nu når prøvetiden er overstået bliver det sagt op, og så får hun fullrate istedet..

/J

  • 0
  • 0

MidtVest Bredbånd vil jo heller ikke have kunder!
Da vi i 2005 blev lovet fiber i løbet af få måneder, gik alt nedad bakke!
MidtVest Bredbånd lovede så i 2006 kunne vi få...
Her spurte vi til det mange gange!
Og til deres møder stod de bare i én time og sagde TDC er dårlige og blah blah blah, hvilket ikke er det bedste at gøre!
i 2008 fik vi så beskeden vi skulle købe 3 fiber forbindelser før de gad grave!
Jeg gik til TDC og sagde fiber nu! få måneder efter var jeg på TDC's fiber net!

Og John Nees... hmm arbejder du ikke for MidtvestBredbånd?

  • 0
  • 0

Jeg glædede mig sådan til at få fibernet og jeg har også fået det i starten af året. Men jeg har ikke tilmeldt mig nogle tjenester, fordi det er svinedyrt i forhold til det som konkurrenterne kan tilbyde.
Bindingsperioden på et ½ år er ved at rinde ud og opsigelsen er allerede sendt, uden at jeg "nåede" at komme på. Flere breve til direktør i Seas-nve, Dansk Bredbånd og andre, har ikke ført til det mindste. Dansk Bredbånd har jeg aldrig hørt fra, selvom jeg har skrevet tre gange.

Så jeg kan kun tilslutte mig dem som mener at det er alt for dyrt.

Priserne er uhyrlige og har slet ikke fulgt med ADSL, som godt nok ikke er symmetrisk.

FullRate og cybercity er langt billigere. Idag har jeg 8M/512K hos Cybercity for 199 kr/måned og oveni 40kr til telefoni (inkluderet hos FullRate, som er billigst).

Så der ligger et fibernetkabel nede i min jord, som ikke bliver brugt til en dyt, fordi at kunderne ses som en belastning og ledelserne er argumentresistente :-(

  • 0
  • 0

Jeg mener, at elselskabernes fibernet er en nødvendighed for at kunne indføre "intelligent" el-forbrug, så vi med tiden kan indpasse en meget varierende el-produktion fra fremtidens megavindmøller.
Jeg ser derfor ikke fibernettet som en ny underholdningskanal, men mere som en fremtidssikring af de enorme investeringer de danske elforbrugere er blevet tvunget til via PSO'en.
Jeg har fibernet fra SEAS-NVE og et rimeligt abonnement hos jaynet, en 100/100 forbindelse + ubegrænset antal telefonnumre. Jeg har tv fra en anden udbyder, da jaynet pt. ikke kan levere tv.

  • 0
  • 0

Bo Carslund-Sørensen

Intelligent El forbrug og Fibernet. Thi-Hi-Hi-Hi!

Efterhånden som folk forlader TDC Fastnet, forlader Antenneforeningers Store dyre pakker for kun betale for tvungen Basispakke.
Jeg mener Indtægtsgrundlaget for Fibernet her som TV Programmer forsdvinder, "Før det overhovedet er kommet igang"

  • 0
  • 0

Det er een ting tvinge nogen til tvungen aftagelse af Fjernvarme og så tvinge nogen til aftage Fiber forbindelser. Nu tænker jeg til hvilke priser sat op overfor Trådsløse Internetforbindelser.

Fiber og Tv, det løb kørte for mange år siden da man lukkede og slukkede. Kun kobber ud til kunderne.

  • 0
  • 0

Bor i Baaring som blev brugt som pilot projekt for EnergiFyn. Har efterhånden haft fiber i 3 år og kunne slet ikke forstille mig at undvære det. Jeg er egentlig kun interesseret i internet delen men har dog også TV. Jeg er specielt glad for symmetrien - arbejder hjemmefra og udveksler store mængder data.
Har aldrig brugt muligheden for telefon (væsentligst fordi jeg forstod at fax ikke var godt over IP - er det rigtigt?). Jeg har dog har fra naboer at telefon del efter store problemer i starten virker OK nu.
Konklusionen efter 3 år er at hardware delen virker fantastisk godt - har haft nedetid på max en time i 3 år - men på 'indholdssiden' har især de første 2 1/2 år været en katastrofe. Dansk Bredbånd har været en katastrofe mht. kundehåndtering. Inkompetance har mere været reglen end undtagelsen. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg siger jeg har været i kontakt med dem 75-100 gange (stort set altid om TV-delen hvor der blev givet løfter som slet ikke blev opfyldt - defor ses der igen parabolantenner på husene i Baaring).
Jeg har rent faktisk foreslået EnergiFyn at selv udbyde en 'internet only' tjeneste - jeg ved ikke hvad status er men umiddelbart var de vist bange for at træde tjenesteudbyderne over tæerne (noget de gerne måtte gøre for min skyld - og det godt og grundigt).

Karsten

  • 0
  • 0

Boe Carslund-Sørensen:
Dette kan stadig gøres over alm DSL!
Hos en af det her lavpris el selskaber, fik man en lille enhed til at sætte på sin gamle elmåler og den indberettede selv ens forbrug over DSL!

Karsten Bolding:
FAX over IP virker ok hvis man bruger den rette codec og sætter QoS op!
Men det kan drille!

  • 0
  • 0

<surt maveopstød>
Well, nu er det ikke kun jer som bor ude hvor kragerne vender. Jeg selv bor i Skovlunde som er en del af Storkøbenhavn, så det er ikke så langt ude.

Jeg kan ikke få fiber, da dong siger at vores område er "Ikke planlagt". Jeg kan ikke få mere end 1 mbit adsl da jeg har for langt til centralen/dårligt kobber.

Synes bare lige jeg ville gøre alle "jeg bor langt ude" folk opmærksom på at det bestemt ikke er alle byområder som bliver forgyldt med gigabit forbindelser.

</surt maveopstød>

  • 0
  • 0

Karsten:

Jeg er ikke misundelig, ikke misundelig ikke...

Jo, jeg er, for vi kunne pænt se gravearbejdet i Båring, men vi bor på den forkerte side af Bogense. Så nul fiber...
Maveopstød: Tja! Vi skal åbenbart også flytte ned ved siden af centralen, hvis vi vil have mere hastighed på....

Men hvis de ikke kan håndtere 8 IP-adresser + det løse, så er det egentlig heller ikke en løsning for os, hvor det bare skal virke!

Det uprofessionelle oplevede vi også, da vi henvendte os tidligt i forløbet (efter omtale på TV2Fyn), de vidste ikke noget om, hvor eller hvordan eller hvornår! (Åbenbart dårlig kommunikation mellem dem, der skulle stå for det og EnergiFyn).
Vi meldte os på hjemmesiden (udover indtil flere opkald!)- og hørte aldrig et kvæk!
Man får ikke mange kunder på den led, de var faktisk værre end TDC Erhvervs-kundeservice, hvilket er svært at overgå....

Mvh
Tine- uden fiber

  • 0
  • 0

Efter at have læst de rigtig mange indlæg her, begynder jeg at forstå, hvorfor fibernet kommer til at floppe, hvis der ikke sker noget dramatisk.

Jeg bor i Strøby på Stevns i en lille landsby og er ved at få lagt Fibernet ind fra SEAS/NVE, men efter at have læst dette, er jeg begyndt at fortryde.

Steen Jensen: Som du kan se, får nogle af os, der er lidt langt ude (mest geografisk) altså fibernet... Forstå det, hvem som kan.

Kære ELselskaber. STRAM BALLERNE! fat, hvad markedet efterspørger og begynd at fokusere på at levere det - må mit råd være.

MVH
Jan

  • 0
  • 0

John Strand har nu igennem længere tid forsøgt at promovere mobilt bredbånd som et substituerende produkt i forhold til fastnet-baserede bredbåndsteknologier som f.eks. DSL og fiberoptik. Problemet er dog, at hans rationale er fejlbehæftet. Mobilt bredbånd er i overvejende grad et komplimentært produkt i forhold til de fastnet-baserede alternativer. Der hersker ingen tvivl som, at mobilt bredbånd vil nyde en stort success som netop en bekvem måde for forbrugerne at komme på Internettet når de er på farten, men det ville ikke betyde at de vil fravælge deres faste Internetforbindelse. Selvfølgelig vil der være en gruppe af forbrugere for hvem den mobile Internet forbindelse også vil være tilstrækkelig fra deres hjem, men for at kunne realisere fremtidens Internet-tjenester inden for specielt medie-tjenester, er det mobile bredbånd simpelhen ikke tilstrækkelig. Ikke alene er både den teoretisk og reelle hastighed på det mobile bredbånd alt for lav (vi skal som minimum op på 100 megabit forbindelser), men hvad endnu værre er; QoS og dækningen på det mobile bredbånd er simpelhen for dårlig. Mobil teknologi med dens celle-opbygning, er ekstremt skalerbart og dynamisk, men samtidig utroligt sårbart overfor spidsbelastninger. Forbrugerne vil næppe acceptere udfald i deres TV-signal bare fordi naboen tændte sin bærbar, de vil og skal forvente en minimum QoS. Derfor vil vi sandsynligvis se at det mobile bredbånd vil udvikle sig sideløbende med det faste-bredbånd og ikke erstatte det, således som John Strand formoder.

  • 0
  • 0

Online aflæsning af en elmåler er ikke lig med "intelligent" elforbrug.
Det "intelligente" elforbrug kræver mere styring en blot adgang til online aflæsning og online priser på el.
En forudsætning for "intelligent" elforbrug og en bedre kapacitetsudnyttelse af elproduktionsapparatet, er styring af udbud af el og forbrug af el. Når det økonomisk kan betale sig for forbrugerne, at flytte forbruget fra spidslaststimerne til lavlaststimerne og udjævne de daglige svingninger i elproduktionen, kræves en form for automatik via f.eks. en PC eller lignende og en sikker kommunikationslinje mellem udbyder og forbruger f.eks. fiberkabler. Og et system hvor forbrugerne simpelt kan opsætte hvilke elapparater mv., vedkommende vil være indstillet på at stille til rådighed for at afbalancere udbuddet af el med efterspørgslen.
Det kunne f.eks. være en elpatron eller en luft/vand varmepumpe, der overtager varmeproduktionen på de tidspunkter, hvor der er overflod af vindmølle el og står stille, og lader olie-, naturgasfyret eller fjernvarmen klare varmeproduktionen når der er ”mangel” på el.
Gemme en overproduktion af el fra vindmøller i individuelle varmelagre hos hr. og fru Danmark til brug for de tidspunkter hvor vindmøllerne af en eller anden grund ikke producerer el.
Det kunne også være vaskemaskinen, opvaskemaskinen, køle-, fryseskabet mv.

  • 0
  • 0

[quote]Boe Carslund-Sørensen:

Karsten Bolding:
FAX over IP virker ok hvis man bruger den rette codec og sætter QoS op!
Men det kan drille!

hvordan sættes codec med en gammeldags fax-maskine :-)[/quote]

Kan din leverandør nok forklare dig...
Du skal bruge den som hedder G.711 eller G.729, kan ikke helt huske hvilken :)
Men virker ca. 99% af tiden... (vind og vejr)...

  • 0
  • 0

Jeg tilslutter mig alle jer som heller ikke kan få fibernet.

Jeg bor i midten af Viborg og her ser det også ud til at have lange udsigter før vi kan få fiber.

Jeg tror at el-selskaberne har fyret alle pengene af på at grave kabel ned, netop derude hvor kragerne vender, da de ikke er så dyrt at grave ned som i byerne. Men da kundemængde er væsentlig lavere i disse områder får de heller ikke den indtjening som de forventer (som om det skulle være en overraskelse).

  • 0
  • 0

Piv Piv
Jeg bor også i Skovlunde og har kun 2 mbit, har mulighed for 8, men nu bor jeg også i et boligselskab.
Men hvis du ikke er tilfreds med 1 mbit, hvorfor skifter du så ikke til en mobil opløsning via 3G, Masterne sidder ved stationen og vestforbrændingen og dækker hele skovlunde uden undtagelse, clerwire er jeg ikke sikker på dækker alle steder.

  • 0
  • 0

Som medlem af repræsentantskabet for Sydfyns Elforsyning, er her nogle bemærkninger til debatten:

Fibernettet er en opgradering i forhold til det gamle kobbernet hos TDC: båndbredden/hastigheden er væsentlig større.

Fibernettet skaber konkurrence i forhold til TDC som har monopol på kobberet.

Der har været indkøringsvanskeligheder med kundeservice. Det er forhåbentlig løst nu.

Fibernet er en langtidsinvestering med lang tilbagebetalingstid.

I SEFs område lægges fibernet ud til alle kunder også ude på landet og på småøerne. Det er en forudsætning for opbakning på generalforsamlingen til projektet.

Se http://www.sydfynsel.dk/hvad_er_sydfyns_in...
"Visionen med Sydfyns Intranet er at skabe ét intranet for hele Sydfyn, så det bliver muligt for alle, at få hurtigt bredbånd, telefoni og Tv til konkurrencedygtige priser. Sydfyns Intranet opbygges som et nyt højhastigheds lysledernet med optisk fiber ud til hver enkelt hjem og virksomhed. Etableringen er startet i 2004 og vil komme til at strække sig over en 6-7 årig periode."

  • 0
  • 0

Energi Fyn´s Fiber går bogstavelig talt under hjørnet på mit hus..Alligevel har jeg valgt at sidde et betragteligt antal henvendelser(min 20 breve med tilbud) overhørig, Det er simpelthen ikke konkurrencedygtigt på nogen måde..

Jeg har 4Mb forbindelse hos svinedyre TDC (de eneste der kan levere 4Mb hos mig) og alligevel er fibernet 1/3 dyrere end det, i den billigste konfiguration endda.

Jeg er af den holdning at 600kr om måneden for netadgang bare er for meget!!
Specielt når jeg kunne vælge 3net og få 1.8 trådløs til 299 (7Mb når sendenettet bliver bedre udbygget inden for en overskuelig fremtid)

Generelt syntes jeg selskaberne har skudt sig i foden med "abonnement" på linien.
Hvis jeg havde haft muligheden for at koble op, og ligge i dvale til jeg syntes prisen var rigtig havde jeg afgjort valgt det. Men som det er nu har de formodentlig tabt mig for evigt da jeg aldrig vil bekoste opgravning og opkobling hvis prisen bliver rigtig engang. Og det kan jeg ikke være den eneste der har syntes.

R

Edit: Jeg så just indlægget fra Sydfyns bredbånd.. Det har aldrig været på tale at vælge jer, mig bekendt har i "sensur" på dataflow? I har i hvert fald haft sådan et arrangement hos opkoblinger på Tåsinge!

  • 0
  • 0

"Visionen med Sydfyns Intranet er at skabe ét intranet for hele Sydfyn, så det bliver muligt for alle, at få hurtigt bredbånd, telefoni og Tv til konkurrencedygtige priser. Sydfyns Intranet opbygges som et nyt højhastigheds lysledernet med optisk fiber ud til hver enkelt hjem og virksomhed. Etableringen er startet i 2004 og vil komme til at strække sig over en 6-7 årig periode."

Hej Peter

Tak for oplysningerne. Det er bare trist at se, at også I totalt glemmer forbrugerne i jeres vision. Hvis I ikke sælger hele pakker, eller valgfri pakker, vil de fleste af os ikke ane, hvad vi skal med de fibre.

I er nødt til at tilbyde en pakke med services. Fibernettet er blot et middel til at nå målet.

Analogi: Jeg interesserer mig ikke ret meget for hvordan DHL transporterer min pakke. Jeg interesserer mig derimod vildt meget for den service de leverer.

I er nødt til at tænke i samme baner for at undgå at lave et "red ocean".

Blot et venligt råd fra en, der arbejder med strategi til daglig.

MVH
Jan

  • 0
  • 0

Den sorte boks vil typisk indeholde en stor harddisk, som vil indeholde de første sekunder af i tusindevis af film; således, at hvis man vil se en film, og betaler derfor, at man straks kan begynde at se den, fordi resten af filmen vil blive streamet, og som vil komme fra et skjult kludetæppe af dele af filmen fra i hundredevis af tilfældige allernærmeste naboers sorte bokse

Hvis du kun er interesseret i film, som fiberfirmaet har rettigheder til, så er der ingen pointe i at bruge peer-to-peer-teknologi. I et lukket net er det ikke noget problem at stille harddiskene i nogle centrale serverrum.

Fremtiden er content, som IKKE kommer fra fiberleverandørerne. Til det skal vi bruge peer-to-peer, men jeg har svært ved at forestille mig en boksløsning. Det vil være svært at finde en standard, så bokse overalt kan tale sammen -- i al fald hvis man drømmer om, at f.eks. filmproducenterne skal styre hvornår og hvor mange gange, man må se en film.

  • 0
  • 0

Jeg bor i Trekroner, hvor en helt nyt bydel har været opført i de sidste 5 - 7 år. Man skulle tro at specialister allerede for 5 år siden vidst at fiber kunne være en fremtidig mulighed, og derfor jo mindst gravede tømme plasticrør ned sammen med de andre kabler. Nej nej. Vores vej har lige fået tilbud til fiber. DKK 16000/husstand til at montere et stikkontakt. Ja, det er uden et sekund abonnement. Lige foran Roskilde Universitet er TDC's diamant save ved at skære en tre år gammelt vej i småstomper, fordi der kommer en hotel på den anden side af vejen. Gud, har de nu også brug for internet?

  • 0
  • 0

Her i Tølløse har SEAS-NVE Fibernet Kundecenter tilbudt at lægge rør til fibernet gratis ind i / til alle husene. Her i andelsboligforeningen Søndertoften valgt at sige ja tak, så er det op til de enkelte andelshaver om de vil have fiber ind, røret kommer her helt ind i fyrrummet.
Det koster selvfølgelig SEAS-NVE Fibernet en masse penge, fremtiden vil vise om de bliver konkurencedygtige med TDC, der her kan leveres med en 20 Mbit / 1 Mbit for 349 kr.
Man skal huske på at der også kommer etableringsudgifter - men spændende er tiltaget

  • 0
  • 0

TDC, der her kan leveres med en 20 Mbit / 1 Mbit for 349 kr.

Har jeg forstået det rigtigt? 20 Mbit/1 Mbit leveret af TDC for 349 kr./md?

  • Jeg giver 359,-/md for 4 Mb/256 Kb, også hos TDC!
  • 0
  • 0

Jeg bor i Trekroner, hvor en helt nyt bydel har været opført i de sidste 5 - 7 år. Man skulle tro at specialister allerede for 5 år siden vidst at fiber kunne være en fremtidig mulighed, og derfor jo mindst gravede tømme plasticrør ned sammen med de andre kabler. Nej nej. Vores vej har lige fået tilbud til fiber. DKK 16000/husstand til at montere et stikkontakt. Ja, det er uden et sekund abonnement.

Jeg tror godt du kan regne med, at det kobberkabel TDC har gravet ned til hvert hus indeholder enten nogle fibre eller et tomrør, der kan blæses et kabel i senere. Så slipper folk ihvertfald for at skulle have gravet haven op, hvis TDC på et tidspunkt vil levere produkter via fiber.

  • 0
  • 0

Heromkring (NRGi) er prisen på fibernet, trods ej billig, dog så lav at det vil tage en zillion år at betale investeringen tilbage (i meget runde tal ;-) http://www.nrgifibernet.dk/Default.aspx?ID...

Når energiselskaberne bruger milliarder på at bygge fibernet uden at business case'n holder må det være fordi de vil 'sidde' på fibernettet ligesom TDC sidder på kobbernettet. TDC har jo vist vejen med at tjene penge på infrastruktur.

  • 0
  • 0

Enhver med bare lidt sund fornuft kunne se deres projekt var dømt til underskud fra starten, fordi ingen vil betale så høje priser.

1) Der er nu overskud af kapacitet og konkurrencen skærpes.

2) Ny teknologi via wifi og kobber overhaler fibre til den almene befolkning.

EL-selskaberne kan ligeså godt indse de skal dumpe priserne til 1/4, hvis de vil have en chance.

Så kan de få lidt indtjening, som kan betale 1/4 af regningen, resten må de erkende som underskud og som værende en fejlvurdering. Resten af regningen må de tage fra deres kæmpe depoter af penge, dem har de nok af!

De kan ligeså godt indrømme dette var et fejlskud og se at komme videre.

Jeg håber ikke de gentager fejlen og investerer i Hydrogen-tankstationer, for så brænder de snuden endnu engang.

Sats på EL, og gør det man er god til.

Fremtiden er EL-biler, for dem.

  • 0
  • 0

Enhver med bare lidt sund fornuft kunne se deres projekt var dømt til underskud fra starten, fordi ingen vil betale så høje priser.

...snip...

Sats på EL, og gør det man er god til.

Elselskaberne gentager blot tidligere tiders tåbeligheder.. husk alle de lokale og kommunale elselskaber og forsyningsmonopoler. De blev samlet med henblik på konkurrencemæssigt at stå rustet og at varetage brugernes interesse. Vores penge og overskud hos dem prøver de endnu engang at få omsat uden vi får megen nytte eller de gider tænke på deres kunder.

Moralen er, at de offentlige eller kvasioffentlige virksomheder ikke du'r til meget andet en administration. Fjern dem fra enhver virksomhedsdrift, det har aldrig i historisk tid været der deres evner har gavnet.

  • 0
  • 0

Finn Christensen:

Moralen er, at de offentlige eller kvasioffentlige virksomheder ikke du'r til meget andet en administration. Fjern dem fra enhver virksomhedsdrift, det har aldrig i historisk tid været der deres evner har gavnet.

Hmmm!?
Det er jo så DIN mening!

  • 0
  • 0

Jeg vil gerne fortælle om min erfaring med Profiber.

Jeg bor i en lille by mellem kolding og Vamdrup.
Jeg skal forsøge, at gøre forløbet kort.

Marts 07, tilmeldte jeg mig Profiber, og bestilte en 10/10 forbindelse.
Maj 07 påbegyndtes nedgravningen af tomrør, som var færdig ca fire måneder senere.
Juni 07 tilmeldte jeg mig også til at få leveret Tv-signaler fra Probiber.

Vi blev lovet, at alle husstande ville være tilsluttet inden nytår.
2.december modtog vi brev om, at dette ikke kunne nåes, men at allt ville være tilsluttet seneste ved udgangen af marts 08
I starten af april(!) modtog vi besked om, at de ikke ville nå det (havde vi vist allerede regnet ud), og at planen nu var medio 08. På dette tidspunkt, var der ikke engang blæst fiber i rørene!
Den 26/6 blev jeg endelig tilsluttet til internettet, men ikke til fjernsyn. Kundeservice forklarede det med, at det var fordi fjernsyn ikke blev bestilt samme tid som internet. Da jeg bestilte internet, var det IKKE muligt også at vælge fjernsyn også!
Selvom Profiber havde haft min bestilling liggende i over et år, kunne det først tidligst kobles på, 10 uger efter tilslutningen af internet. Begrundelsen på det var, at de kun kan se den første ordre til mig, (internet) og først får ordre nummer to (fjernsyn), i det øjeblik ordre nummer ét er udført.
Deres system er ikke indrettet således, at de ser på hvor mange ordre kunden har, når det kører ud for at etablere.

Resultatet er derfor, at der skal sendes en tekniker ud to gange, og at Profiber ikke tjener penge på at levere fjernsyn til mig i den periode.

Jeg har heller ikke kunnet forstå, hvorfor der skal gå så lang tid, fra at rørene er gravet ned, til at kunderne bliver koblet på, så der kan komme penge i kassen.

Jeg har fået en hurtig forbindelse men dog til en ret høj pris. Hvis ikke prisen ændrer sig inden for en overskuelig fremtid, går jeg tilbage til Cybercity igen.
I de fire år jeg have CC, var den eneste gang jeg ikke havde forbindelse, da mit kabel blev gravet over i forbindelse med nedgravningen af tomrør til Profiber! Det tog TDC syv dage, inden de kom og samlede kablet igen, selvom det var forsyningen til 20 husstande. I de nu næsten tre måneder jeg har haft Profiber, har min internetforbindelse været nede i hvert fald fire gange i over to timer hver gang.

Hvis Profiber skal bibeholde mig som kunde, skal der meget højere serviceniveau til, og priserne skal kigges meget efter, for de er ikke så billige, som de gerne vil lyde som.
Se priser her:
http://www.profiber.dk/default.aspx?m=2&i=549

  • 0
  • 0

Man skal markedsføre sine produkter på, hvorfor man har et bedre produkt end konkurrerende produkter. Og det gør man ikke.

Som man kan læse af nogen af ovenstående kommentarer fokusere man meget på pris og service. Og det er vigtige parametre. Men hvis man ikke

Jeg ville f.eks. bruge lignelsen mellem en Fiat500 og en Rolls Royce. Skal du fra a til b bringer begge biler en derhen. Men kvaliteten af rejsen er meget forskellig.

Elselskaberne levere et produkt, som burde have meget større leveringssikkerhed end deres konkurrenter med trådløst og xDSL. De burde kunne give båndbredde garanti.

Man har så mange metoder i dag for man kunne diffentiere sig fra resten konkurrenterne. De har virkelig produkter, som de andre netværksformer ikke kan matche. Hvis jeg var dem ville jeg F.eks. 1Gbit inden for deres eget net, 100Mbit inden for regionen, 10Mbit til hele verden. De ville kunne spille alle mulige grader af upload. De ville kunne skræddersy løsninger efter brugernes behov. Og da deres net har så stor potentiale, ville jeg skynde mig at entreherre med selskaber, som kunne lever billige løsninger med backup og fjern lagring af data, server og terminal server housing. De ville kunne lave service, som ingen andre netværks former kan matche. Og der vil være et hav af muligheder for produkt differentiering.

Set med mine øjne går de ind og lægger sig tæt på hvad resten af telebranchen kan tilbyde, og det er at skyde sig selv i foden, for bliver det netop pris og download hastighed det gælder.

Den konkurrence som John Strand nævner, kan han få ret i, men det gælder ikke 3G/HSDPA, som han tror han mener, men de muligheder vi får om meget få år. Der kommer der nogen meget konkurrende trådløse produkter. Det er Ericssons designede LTE og Winax fra Intel, og i en rapport fra EU regner man med at man går i luften i Europa i 2010, så der bliver nogen meget konkurrende netværk. Men det tager jo nogen år at udbygge disse net.

Og hvis endnu engang jeg var El-selskaberne, ville jeg også gøre mig klar til dette marked - det trådløse, for at kunne lave kombinations pakker.

Det vil ALDRIG blive en god forretning, hvis man ikke sælger sine fortrin, og kun prøver at matche de andres.

  • 0
  • 0

El selskabernes udmelding om besparelser, hænger ikke sammen med "Pakke Udgifterne samme Selskaber helst vil have os ud I".

Prøv overvej John Strands muligheder for vurdere korrekt, og det med Vi vel ikke vil forøge vores TV forbrug (Betale med vores gode vilje), måske en parallel til Roskilde Bank er forkert placeret, det Koster abonnere på nutidens Tv inklusiv HD. Jeg håber samme HD begynder konkurrere om Danskernes PRIME TIME TV især fredag TV2 overfor DR1.

  • 0
  • 0

Da jeg lige fik læst hvad EnergiFyn skriver på deres hjemmeside. Det er ellers morsom læsning!
"Telefonen er ikke optaget, når du surfer på nettet". Nej, og det har den skisme aldrig været hos os... ISDN- eller to linier. (I) Med IP-telefoni kan man sørme også surfe og ringe på gammeldags kobber. Vågn op og mærk 2008!
De er iøvrigt nået til Hasmark- så nu er der fiber på begge sider- men ikke hos os... (N)

Desværre er deres tv-løsning bla Dansk Bredbånd- og her skal man købe pakker.

HVORNÅR- kan man mon købe enkelte kanaler fremfor pakker? Det burde være nemt at gøre, og administrere- jeg vil måske gerne se kanal X i en uge, og kanal Y i næste... Men næh nej, som med parabol skal man den ondelyneme tvangsindlægges til pakkeløsninger. Og det er aalt for dyrt. Man skal have grundpakken (70 kr/md) for at se de kanaler, vi alligevel kan se med en ganske billig digibox.

Hvorfor kan man ikke administrere en art pay-pr view i de der selskaber?

Mvh
Sure Tine

  • 0
  • 0

HVORNÅR- kan man mon købe enkelte kanaler fremfor pakker? Det burde være nemt at gøre, og administrere- jeg vil måske gerne se kanal X i en uge, og kanal Y i næste... Men næh nej, som med parabol skal man den ondelyneme tvangsindlægges til pakkeløsninger. Og det er aalt for dyrt. Man skal have grundpakken (70 kr/md) for at se de kanaler, vi alligevel kan se med en ganske billig digibox.

Hvorfor kan man ikke administrere en art pay-pr view i de der selskaber?

Lige i dette tilfælde ligger fejlen ikke ved elselskaberne/Dansk Bredbånd etc. men hos dem, der ejer kanalerne. De er mest interesserede i, at der bliver solgt pakker, så de kan få omsætning på nogle smalle kanaler, som ingen ellers ville se.
Hvis du tropper op ved Viasat og spørger, om du ikke kan få lov til at sælge deres kanaler enkeltvis, så får du formodentlig lov til at gå igen med uforrettet sag. Så længe de kan slippe afsted med pakkerne, vil de gøre det. Det er nok firmaer i Yousee og Stofa størrelsen eller større, der skal ønske inddividuelt valg, før der sker noget.
Teknisk tvivler jeg på, at der er nogle særlige forhindringer for, at kunderne kunne nøjes med at betale for de kanaler, de ser.

  • 0
  • 0

Takker for svaret. Argrumentet om de smalle kanaler er jeg bekendt med (fra en P1 udsendelse såmænd). Jeg er selv éen af dem, der gerne ser smalle kanaler... ;-D

Det er også derfor, vi er så sure i det lille hjem, min nørdemand ser også gerne smalt.

Med frit valg ville man jo også kunne prøve ganske billigt, om en given kanal appellerer til éen eller ej.

Jeg må undskylde, at jeg fik skudt på Dansk Bredbånd, men de er sådan set på blot linie med øvrige tv-udbydere, og fortjener ikke bøllebank af den grund- ikke særskilt ihvertfald.

Men EnergiFyns markedsføring er stadig dybt mærkelig!
En anden i tråden skrev noget om, at elselskaberne burde fremhæve fortrin/anderledeshed- det kniber det godt nok med her! Det er svært at finde relevant information og priser... Min ikke-så-it-kyndige nabo ville fx nok være villig til fiber, hvis tv-pakken var god.

Men ha! telefoni og netadgang- helt ærligt, det er vel ikke så mange, der roder med modems endnu? På Djurs løste folk jo selv problemet med trådløse net.

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Tine Andersen:

Jeg er selv éen af dem, der gerne ser smalle kanaler... ;-D

Så er vi to! ;-)

På Djurs løste folk jo selv problemet med trådløse net.

Dét lyder spændende. Har (vist) ikke hørt om det. Har du evt. links?

  • 0
  • 0

Takker for svaret. Argrumentet om de smalle kanaler er jeg bekendt med (fra en P1 udsendelse såmænd). Jeg er selv éen af dem, der gerne ser smalle kanaler... ;-D

Det er også derfor, vi er så sure i det lille hjem, min nørdemand ser også gerne smalt.

Med frit valg ville man jo også kunne prøve ganske billigt, om en given kanal appellerer til éen eller ej.

Jeg må undskylde, at jeg fik skudt på Dansk Bredbånd, men de er sådan set på blot linie med øvrige tv-udbydere, og fortjener ikke bøllebank af den grund- ikke særskilt ihvertfald.

Men EnergiFyns markedsføring er stadig dybt mærkelig!
En anden i tråden skrev noget om, at elselskaberne burde fremhæve fortrin/anderledeshed- det kniber det godt nok med her! Det er svært at finde relevant information og priser... Min ikke-så-it-kyndige nabo ville fx nok være villig til fiber, hvis tv-pakken var god.

Men ha! telefoni og netadgang- helt ærligt, det er vel ikke så mange, der roder med modems endnu? På Djurs løste folk jo selv problemet med trådløse net.

Mvh
Tine

Når nu tiden er inde til at vi får streamet vores tv-signaler individuelt til den enkelte husstand, er det så ikke på tide at gøre op med hele "kanal-konceptet"?

Hvorfor er det, at det er fedt at ha' en bestemt kanal? Jo, det er fordi, der på nogle bestemte tidspunkter bliver sendt nogle programmer på den, som man godt vil se.
Var det ikke meget mere appelerende, hvis man kunne købe en udsendelse enkeltvis, downloade den og se den, når man havde lyst? (og lige så tit man havde lyst) - eller evt. abbonere på en specific program-serie (MythBusters, Venner, Horisont - whatever makes your day)

Det er so last year, at man skal indrette sit liv efter hvornår noget bliver sendt i TV - ja, jeg ved godt man kan optage det og se det senere, men hvorfor skal man ha' det besvær? Hvorfor ikke bare få tingene streamet/downloadet lige præcis når man vil se dem?

  • 0
  • 0

Kan man læse mere om her: http://noerre-djurs.net/arkiv/artikler/200...

Og her er en oversigt over budgettet: http://noerre-djurs.net/EU-projekt/Ramme-b...

Så vidt jeg ved, startede det med, at nogen mennesker i området kun kunne få opkobling via modem- eller med en deleløsning af nærmeste nabos, der havde ADSL, dvs delte opkobling pr trådløs forbindelse. Men det er nogen år siden, så jeg er ikke sikker på om det er rigtig husket.

Vi var ret optaget af det, da det så ud til at være en fin græsrodsløsning for sådan nogen som os ude i 7. kartoffelrække uden udsigt til det forchromede ægte bredbånd.

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Hvad snakker i om, Fiber er totalt fedt, jeg har 100Mb Ned og OP ! til 279/md. jeg vil ikke bytte til et eller andet latterligt TDC produkt ! - endnu mindre radiobåret ?? - Jeg har også en 1,5Mb 3G - virker fint, men det kan altså ikke slå en fiber - uanset hvad.

Det er ligesom at få tilbudt en Mecerdes 600 SLK til 50.000 kr ! - nogen vil sikkert sige hvad skal de bruge den til ? :-) - Var det mig, ville jeg juble ! :-) men sådan er vi jo så forskellige :-) griner.
- og det hæver bestemt prisen på parcellen, at den har fiber.
- Der var også mange der mente at 3G aldrig ville kunne løbe rundt - og de tjener styrdende idag !

  • 0
  • 0

Interessant indlæg fra Carsten.

En anden mulighed er punkt-til-punkt fiber forbindelser mellem fiberselskaberne og tjenesteudbyderne.

Fiber er jo kun noget værd, hvis der er båndbrede hele vejen hen til der hvor data hentes. En streaming af fx en FULL HD film/TV fylder ca. 25 MB/sek. Så når vi alle samme skal til at have noget ud af vores HD LCD – så er fiber den eneste løsning, i mine øjne.

For erhvervslivet får fiber en hel anden betydning. IBM, Google, Microsoft, Adobe og Cisco ligger størstedelen af deres kræfter i Hosted applikationer som kun kan bæres af symmetriske fiberforbindelser.

  • 0
  • 0

Jeg kan se af de forskellige erfaringer, som man har gjort sig, at el-selskaberne ikke har været fremme i skoene mht. hverken service, kvalitet eller pris. Jeg tror i stedet el-selskabernes investering med (delvist, ihvertfald) mine penge skal ses i et samfundsøkonomisk perspektiv.

Jeg kan huske at da Lykketoft og co. afhændede TDC's kobber til udenlandske hænder, snakkede vi meget om det stupide i at udenlandske investorer nu skulle forrente det gode danske kobber, så vi mht. kommunikationsinfrastrukturen ville blive sat mange år tilbage. El-selskaberne (og til dels også 3 og Fullrate) har sørget for at det er blevet muligt/bliver muligt at få ægte bredbånd - selv i 17. kartoffelrække. Dette har gjort, at forrentningen fra kobberet ikke er blevet en helt så guldrandet forretning, som de havde ønsket - der er ikke længere monopol på forsyningen.

Det kan da godt være at det havde lunet i min højre baglomme, at el-selskabernes overskud var blevet delt ud, men nu får jeg alligevel mine penge igen, idet konkurrencen på bredbånd er blevet skarpere - og samtidig er Danmark blevet mere atråværdigt et land at investere i.

Det kan godt være at el-selskabernes investering er tabt om 20 år, men samlet set tror jeg stadig jeg har sparet penge.

  • 0
  • 0

Jeg kan se af de forskellige erfaringer, som man har gjort sig, at el-selskaberne ikke har været fremme i skoene mht. hverken service, kvalitet eller pris. Jeg tror i stedet el-selskabernes investering med (delvist, ihvertfald) mine penge skal ses i et samfundsøkonomisk perspektiv.

Jeg kan huske at da Lykketoft og co. afhændede TDC's kobber til udenlandske hænder, snakkede vi meget om det stupide i at udenlandske investorer nu skulle forrente det gode danske kobber, så vi mht. kommunikationsinfrastrukturen ville blive sat mange år tilbage. El-selskaberne (og til dels også 3 og Fullrate) har sørget for at det er blevet muligt/bliver muligt at få ægte bredbånd - selv i 17. kartoffelrække. Dette har gjort, at forrentningen fra kobberet ikke er blevet en helt så guldrandet forretning, som de havde ønsket - der er ikke længere monopol på forsyningen.

Det kan da godt være at det havde lunet i min højre baglomme, at el-selskabernes overskud var blevet delt ud, men nu får jeg alligevel mine penge igen, idet konkurrencen på bredbånd er blevet skarpere - og samtidig er Danmark blevet mere atråværdigt et land at investere i.

Det kan godt være at el-selskabernes investering er tabt om 20 år, men samlet set tror jeg stadig jeg har sparet penge.

Udmærket pointe, jeg ser blot 2 problemer som ikke er adresseret:

1)
Ingen (hverken elselskaber eller beslutningstagere) har artikuleret, at formålet med fibernettet var en samfundsnyttig "opgradering" af kobbernettet. Tværtimod har de alle fremhævet at det var rent kommercielle betragtninger (muligheden for at tjene penge) bag beslutningen.

2)
Hvis der var rent samfundssociale motiver bag beslutningen (dvs. at få de "tunge" egne af landet med - undskyld Tine, intet ondt ment), burde elselskaberne jo fokusere på disse egne. I stedet agererer elselskaberne som alle de andre teleudbydere, dvs. de koncentrerer sig om de lette områder.

Bjørn

  • 0
  • 0

@Bjørn
Jeg påstod ikke, at deres beslutning blev taget ud fra en samfundsøkonomisk betragtning. På samme måde som salget af TDC's kobber heller ikke skete ud fra samfundsøkonomiske hensyn.

Jeg påstår ikke at deres business-case holder vand, for det ser ikke ud til at de kan nå at forrente deres investering i min levetid.

Mit påstulat lyder i stedet, at JEG kan forrente deres (fejl-) investering bedre i kraft af bedre national konkurrenceevne og højere hastighed/pris-ratio på min internetforbindelse.

  • 0
  • 0

@Michael:

Jeg påstod ikke, at deres beslutning blev taget ud fra en samfundsøkonomisk betragtning. På samme måde som salget af TDC heller ikke skete ud fra samfundsøkonomiske hensyn.

Læs efter, så vil du se, at jeg refererer til elselskaberne og beslutningstagerne bag beslutningen om fibernettet - den eneste måde du kan blive truffet i den sammenhæng er, hvis du har en af de roller.

Jeg påstår ikke at deres business-case holder vand, for det ser ikke ud til at de kan nå at forrente deres investering i min levetid.

Læs videre, så vil du se at jeg udelukkende refererer hvad elselskaberne selv siger.

Jeg er i øvrigt helt enig i din betragtning vedr. business casens holdbarhed.

Bjørn

  • 0
  • 0

Hej Bjørn Sune,

Det passer ikke helt - se fx et af Profibers udrulningsområder, Kolding.

http://www.profiber.dk/default...?m=2

Her rulles der ud i de små byer (landsbyer) først, hvor TDC dækker meget dårligt. Dvs. at det både er en ok forretning, da TDC ikke satser på disse områder og samtidig "samfundsnyttigt", da folk i disse områder har været vant til meget lave hastigheder - nu kan de få op til 50/50.

Der er også andre parametre: Der skal anlægges et core net rundt om de forskellige områder - derfor giver det ikke altid mening for kunderne, hvor der først etableres fiber.

  • 0
  • 0

Hej Bjørn Sune,

Det passer ikke helt - se fx et af Profibers udrulningsområder, Kolding.

http://www.profiber.dk/default.aspx?m=2

Tjaa, hvordan adskiller parametrene:

* Efterspørgsel  
* Områder med konkurrencefordele  
* Konkurrenceudsatte områder  
* Store boligforeninger (geografisk fordelt/totalløsninger)  
* Udrulning af kommuneløsninger  
* Lave etableringsomkostninger  
* Erhvervsområder 

sig fra de øvrige teleudbyderes? Og jeg fastholder, at der ikke er nogen af elselskaberne der har fremført argumenter som "samfundsnyttigt" ifm. etableringen af fibernettet.

Bjørn

  • 0
  • 0

Hvis der var rent samfundssociale motiver bag beslutningen (dvs. at få de "tunge" egne af landet med - undskyld Tine, intet ondt ment), burde elselskaberne jo fokusere på disse egne. I stedet agererer elselskaberne som alle de andre teleudbydere, dvs. de koncentrerer sig om de lette områder.

Enig- og jo, jeg ved, vi bor i et område, hvor der ikke sker så meget, men ikke destomindre flytter der stadig folk hertil (generationsskifte til yngre erhvervsaktive med børn). Vi var onde ved TDC, da vi for 14 år siden tvang dem til, at sørge for, at vi kunne få ISDN med fra midtjylland. Det var de ikke klar til! Vores nabo ventede i 9 måneder på ISDN- genboen i 1½ år- men deres var nyoprettelser, hvor vores var flytning.

Derfor blev vi også glade- og efterfølgende skuffede, da vi også så fibernet, som en mulighed for, at komme med på det "ægte" bredbånd, alternativerne er få og ikke tiltalende. Vi kan flytte (men så vil huslejen blive 4 gange det vi sidder for), eller lægge en uhyrlig sum hos TDC. Eller vi kan få hostet ude (usmart, da vi gør meget i spambekæmpelse og webmail- fjernhosting har ikke helt de løsninger, vi synes virker optimale).
Alt det smare trådløse ligger også i byerne- herude har vi også stadig ringe mobildækning ( man skal helst ud i haven)...

Men et eller andet sted er det utroligt ringe, at vi efterspørger en løsning, som findes, den kommer bare ikke nær nok. Det samme gælder konkurrenten (TDC...)

Mvh
Tine- der er glad for sin havudsigt & landlivet- sådan da... :-)

  • 0
  • 0

[I]»I 2012 forventer vi et positivt cashflow, hvilket er et par år senere end først antaget, og i 2024 forventer vi så at have et samlet afkast på investeringen på 6,2 procent.«[/I]

Jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på de forudsætninger, der danner grundlaget for disse beregninger. For mig at se er der tale om en naiv tro på, at man kan kigge så langt, når der er tale om de teknologier, som fibernettet berører... også når der er tale om investering i infrastruktur.

Om mindre end et år kommer Boxer til Danmark med deres udbud af DVB-T. Det vil give endnu en hovedpine til fibernettet nu, hvor alle i Danmark endelig vil kunne få digital tv uden de geografiske begrænsninger, som mange i årevis har levet og lidt under.

Når alt kommer til alt, er det simple løsninger, der er til at betale, som forbrugerne kommer til at efterspørge. Ikke om Tine Andersen kan servicere sine kunder med en hurtig forbindelse, eller andre isolerede behov. Nej, hr. og fru Hansen vil tage det simple, nemme og billige løsning, og det er [B]ikke[/B] fibernetløsningen i dens nuværende form. Som i andre indlæg koster en simpel løsning hos mig på nuværende tidspunkt 639 kr. om måneden + oprettelse. Dette giver vel og mærke blot en 2/2mbit linie, telefoni samt basale tv-kanaler... 639 kr. om måneden!!!

Det giver simpelthen ingen mening at gå den vej, når man for 199 kr./måneden hos Fullrate samt en DVB-T modtager (der pt. peger mod Landskrona), kan få rigeligt med bredbånd, telefoni samt de basale tv-kanaler. De pt. [B]5.280 kr.[/B] om året hr. og fru Hansen (og jeg :-D) sparer ved denne nemme løsning vil i sidste ende vægte højt i manges overvejelser. Ikke mindst i de mere magre tider, som vi netop er inde i.

Så... DONG, Seas-NVE, NRGi og alle andre fiberselskaber. Jeg håber I kan se pointen nu, hvor vi har [B]S.T.A.V.E.T[/B] det for jer, selvom jeg desværre tvivler på det.

  • 0
  • 0

Jeg hører også til dem der med meget stor glæde hørte om udbredelsen af fibernet fra El-selskaberne. På daværende tidspunkt var det et godt alternativ til et meget monopoliseret marked. Men dette har så siden ændret sig meget, da der jo i dag er en del udbydere på markedet, som efterhånden har fået en pæn vifte af mulgiheder sammen med ens abonnement. Samtidig med dette vokser det mobile net og priserne falder.

Nu er økonomi ikke er mest afgørenede for mig - for mig handler det mere om kvalitet i det produkt jeg køber - dog selvfølgelig uden at ville betale meget mere for et produkt. Der skal være en sund ballance mellem leverede produkter og prisen. Men jeg finder det da dybt frustrerende, når men slår om sig med store armbevægelser og lover "bredbånd, TV, telefoni og meget meget mere - lang tid før man fysisk kan levere ydelserne! Jeg meldte mig som interessent i vores område - hvilket er ved at være 3 år siden! Men jeg har ikke hørt et pip fra Brdbånd Nord (som er aktøren i mit område) og det iøvrigt trods henvendelser direkte til dem, for at prøve at få svar på leveringstiden. Men ligemeget hjalp det!

Så nu er jeg kommet dertil, at jeg IKKE kommer til at bruge Bredbånd Nord. Det blive jo formentlig på plejehjemmet jeg skal søge om det, med den hastighed deres ydelser kommer ud!

Så for mig var det der skulle have været et godt og spændende alternativ blevet et ligegyldigt tilbud, som iøvrigt formentlig også først kan leveres om flere år i området! Så jeg har afmeldt min interesse - men det har så heller ikke "gidet" reagere på, trods min forespørgsel på, at få bekræftet min fjernelse fra deres liste! Hmm!

En kanon dag til jer alle!

MVH
Flemming

  • 0
  • 0

Som såkaldt medejer af NRGi er det ret frustrerende for mig at idioterne i bestyrelsen ikke vil tilbagebetale mit, og de 200.000 andre andelshaveres tilgodehavende på henved 4 milliarder kroner. En gigantisk pengetank som er blevet skabt af NRGis overpriser, og som bestyrelsen hellere vil jonglere rundt med så de kan føle sig som koncerndirektørere istedet for at tænke på os andelshavere. Man har tilsyneladende INGEN rettigheder som andelshaver, og bestyrelsen har INGEN respekt for os eller vores penge, men det er jo typisk!

Der kan for det beløb som NRGi har stjålet fra os gennem tiderne bygges en havvindmøllepark, som ville kunne forsyne alle medejere med gratis strøm, og ovenikøbet give overskud!

  • 0
  • 0

Som såkaldt medejer af NRGi er det ret frustrerende for mig at idioterne i bestyrelsen ikke vil tilbagebetale mit, og de 200.000 andre andelshaveres tilgodehavende på henved 4 milliarder kroner.

Får du så ikke, i det mindste, rabat hos bl.a.: www.wupti.com ?

  • 0
  • 0

Om mindre end et år kommer Boxer til Danmark med deres udbud af DVB-T. Det vil give endnu en hovedpine til fibernettet nu, hvor alle i Danmark endelig vil kunne få digital tv uden de geografiske begrænsninger, som mange i årevis har levet og lidt under.

Ja, for de begynder i Jylland/Fyn allerede til februar :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten