Elselskaber fordobler antallet af hurtige ladestandere til danske elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Elselskaber fordobler antallet af hurtige ladestandere til danske elbiler

I 2015 er der igen flere hurtigladestandere på vej til den ellers sparsomme danske park af elbiler. Elbiloperatøren Clever ejes af fem danske energiselskaber, som fra næste år fordobler antallet af ladepunkter. Dermed får Clever i alt 543 hurtigladere langs de danske veje, som kan betjene de knap 2.300 elbiler, der på nuværende tidspunkt er indregistreret i Danmark.

Læs også: 40 nye hurtigladere på vej til de danske elbilister

Udvidelsen af ladenetværket sikrer elbilejere 263 nye ladepunkter med 22 kW, 43 kW og 50 kW hurtigopladning i Danmark, skriver Clever i en pressemeddelelse. 63 af de nye stationer bliver multi-hurtigladestationer med tre forskellige stik, så de kan oplade alle typer af elbiler til 80 procent på omkring en halv time.

Clever har allerede i august åbnet den første af de 63 multistationer i Ringsted, mens nummer to i rækken i dag åbner i Roskilde. Det er planen, at der skal tilføjes multi-ladestandere på nye placeringer, mens ældre standere nogle steder skal opgraderes.

Læs også: Leder: Danmark har brug for en ny skat på biler

Selv kalder Clever udvidelsen for 'en massiv forbedring af den danske infrastruktur til elbiler, der vil gøre Danmark endnu mere attraktivt for internationale elbilproducenter og danske forbrugere, som med ro i maven kan investere i en elbil'.

Forventning om afgiftsfritagelse

Med investeringen, som er delvist finansieret af EU, følger der ifølge administerende direktør i Clever Lars Bording også en forventning om, at der er politisk opbakning til at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler frem til udgangen af 2018. En fritagelse, der ellers udløber med udgangen af 2015.

Læs også: OPDATERET: Så meget koster det at holde elbiler afgiftsfri: 25 millioner kr. om året

Det skal han dog ikke vide sig for sikker på. For selvom regeringen har lovet en reform af afgiftssystemet, som også involverer elbiler, er der endnu ingen afklaring af, om der kommer en forlængelse i forbindelse med finansloven, som Enhedslisten tidligere har krævet.

Tirsdag offentliggjorde Energistyrelsen en fremskrivning, der vurderer, at der mellem 2016 og 2020 ikke vil blive solgt en eneste elbil i Danmark, medmindre de forbliver afgiftsfritaget.

Læs også: Rapport: Slut med nye elbiler i Danmark efter næste år

Clever er ejet af de fem energiselskaber Seas-NVE, SE (tidligere Sydenergi), NRGI, EnergiMidt og EnergiFyn.

Får de støttekroner og tjener penge på at sætte ladere op?
For når nu der ikke kommer flere nye kunder i butikken fra næste år, når afgiftsfritagelsen bortfalder. Så er det da ikke det smarteste sted at investerer.
Med mindre de ved noget, f.eks at afgiftsfritagelsen bliver.?!?

  • 2
  • 7

At Clever holder op med at kræve ågerpriser for deres strøm. Det er meget positivt at de udvider deres netværk i landet. Infrastruktur er en af elbilens største udfordringer. Men så længe Clever er så dominerende på elladermarkedet, så kommer priserne til at være latterligt høje. Det burde i princippet ikke koste meget mere end en kWh trukket ud af en stikkontakt derhjemme, men prisen er jo for mange over det dobbelte. Enten skal man betale 1200 om år og stadig 3,50 kr for en kWh, eller også skal man hoste op med 350 kr til at starte med og derefter 5,50 kr/kWh. Med 400 km på 85 kWh som er det realistiske tal for en Tesla, er det 1,15 kr/km. En moderne dieselbil i samme størrelse klarer snildt 14-16 km/l til en pris på 9,50 kr/l, altså 63 øre pr km. Ser vi på biler i samme prisklasse i stedet kører de omkring 20 km/l. Og på km-prisen er det altså også nødvendigt at kunne konkurrerer

Clever må enten tjene tykt på disse standere eller have så svært ved at tiltrække kunder. Som jeg forstår reglerne må Clever kunne trække elafgiften fra - der er altså en avance på noget der ligner 1000% på en kWh solgt igennem Clever.
I andre brancher ville det være blevet bedømt til at være "ubilligt" i forhold til købeloven - og den siger da også at en vare skal tilbydes til en pris der ikke er ubillig.

Sjovt at man accepterer den form for monopol i Danmark...

  • 8
  • 4

Eon er på vejmed hurtigladestandere. De skulle være klar inden årsskiftet, så lidt konkurrence er der på vej.

Jeg synes også Det er alt for dyrt at lade op på farten. Faktisk en hæmsko for min lyst til at køre langt.

Jeg kører i gennemsnit 140 km på en opladning (22KWh).

Lader jeg op hos Clever (5,50 kr/KWh) er prisen per kørt km 86 øre.

Lader jeg op der hjemme (1,10 kr/KWh inkl. refusion) er prisen per kørt km 17 øre.

Det er med andre ord fem gange dyrere at lade op på farten. Til gengæld gør jeg det ikke så tit.

Mit kørselsmix er vel 90:10 (hjemme:ude), så den reelle gennemsnitspris er 24 øre per kørt km. Koster en liter brændstof 10 kr skal bilen op på over 41 km/l for at kunne være med.

Antager vi at en alm. bil kører 20 km/l er prisen per kørt km 50 øre - eller dobbelt så dyrt som min gennemsnitspris. Jeg sparer 2.500 kr per 10.000 kørte km i energiomkostninger ved at køre på el.

  • 11
  • 0

I andre brancher ville det være blevet bedømt til at være "ubilligt" i forhold til købeloven - og den siger da også at en vare skal tilbydes til en pris der ikke er ubillig.

Bestemmelsen her gælder kun hvis man ikke har aftalt en pris på forhånd:

§ 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt.

Hvis du f.eks. får en håndværker til at ordne dit toilet og I glemmer at aftale en pris, så kan han ikke bagefter sende en regning på 1 mio.

  • 1
  • 0

Det lyder jo umiddelbart godt.

Men, det er så vidt jeg kan se, indregnet et statstilskud på 50% af dine udgifter til strøm.
Det luner altid godt, men andre betaler regningen!

Så kan jeg ikke lige se, hvor afskrivningen af batterierne indgår (eller lejen). Det er en betydelig post pr. kørt km., som langt overgår service på en alm. bil. Jeg kan se, at jeg til sammenligning vil ligge på ca. 40 øre pr. km. på diesel (119 g CO2/km) og 60 øre på E85 (39 g CO2/km) i en tilsvarende beregning.

Hvad er dine udgifter til batterierne? Dertil koster batterierne og så et betragteligt ekstra beløb i starten.
Det skal også regnes med for at få en km-pris. Dertil lever dit tilskud på politikernes nåede, hvilket må ses som en investeringsrisiko, i beregningerne.

  • 0
  • 1

"Bor i Hornbæk, arbejder i Birkerød og er ofte i København - ikke nok rækkevidde er noget vrøvlesnak !!"

Jeg bor i Esbjert og er i København flere gange på en måned, så pas nu på med at tro du har svaret på alle spørgsmål fordi du kører småturer hver dag! Jeg ville skulle forlænge min transporttid med over en time hvis jeg skulle vælge den ene elbil der gover mening for mig Tesla. En Leaf ville være blevet skubbet i Lillebælt første gang jeg havde gjort forsøget... Men der er vel intet nyt i at hvis det fungerer for "Københavnere" så er resten af verden ligegyldig!
For folk der har et reelt stort kørselsbehov, giver elbiler stadig ikke mening. Så det er vel kun vrøvlesnak hvis man på baggrund af daglige småturer (undskyld mig, men for os vest for bæltet, der er det altså småting at køre Hornbæk-Birkerød) mener at kunne sige at elbiler er svaret på alle vores bønner!

  • 3
  • 2

En Leaf svare vel ca. til en Opel Corsa.

Den kan du få tilsvarende, for ca. det halve. 1300 kr + forsikring + service.
Så har du ca. til 3000 km i brændstof pr. mdr. Inden du har kørt 1 km i Leaf.
Altså kan Leaf i det setup tjene pengene på kørsel over 35 kkm pr. år.

Jo, du får tilskud, da der ikke er betalt afgift af AVIS's Leaf.

  • 3
  • 3

Og træerne vokser ikke ind i himmelen:

1) Der er km begrænsning på 2500 km/mdr.
2) Selv risiko på 5000 kr. (mod mine 2000 kr.)
3) Du skal selv sørge for vinterdæk.
4) Hjemmeopladningsstation medfølger ikke.

Dvs. Opladning hos E.ON og CLEVERs til 5,50 kr/KWh (ikke 2,20 kr/kWh der hjemme)

Tager jeg fejl eller ændrede dette km-prisen med 250% i den gale retning?

  • 1
  • 2

Dette giver ca. 1 kr/km i strøm + 3500 kr. pr. mdr., altså 2,40 kr/km ved 2500 km / mdr. (6000 kr.)

I dette tilfælde er det også AVIS, der ejer bilen og ikke dig - så ingen gensalgsværdi! (Det skal ligges oven i)

Det kan man altså få utrolig meget lækker bil for. Så svaret må blive - jo, det kan man gøre billigere og bedre. For de beløb er du på vej op i lux klassen.

  • 1
  • 3

Her er betingelserne:
http://www.avis.dk/elbiler/Elbiler-til-pri...
Der står max 2500 km/mdr.

En ting der undre mig er afstanden i Leaf. Nissan antager, at man holder en gennemsnitshastighed på motorvejen på 88 km/t, for at holde den lovede rækkevidde, som efter 100 kkm er faldet til 75%. Vi taler her om max. 122 km om sommeren, når batteriet er nyt.
Hvem kører 88 km/t på motorvejen, i Jylland? Hvad er den ved 130 km/t? Hvorfor ikke EU normen?

Dertil burde forbrugerklagenævnet se på den falske markedsføring, dvs. de 0 g CO2/km.

De 1,42 kr/km var ALT incl. - dvs. også vinterdæk, værditab, forsikring, brændstof.
Alle udgifter indregnet fra køb til salg over 3 år, 90 kkm, ingen lån.
Derfor synes jeg, at Leaf lyder meget dyr.

Jeg mener, at kørsel uden vinterdæk skulle koste en fæl bøde, et hak i kørekortet og 25 x selvrisiko ved uheld. Her "sparre" man på andres bekostning ved at være planlagt uansvarlig.

  • 1
  • 3

@Lars. Det der slår igennem på pris pr. km, er mange km/L ved lange landevejsstræk og mange km/år - de faste udgifter er de samme om kører du 15.000 km/år, som i eksemplerne, eller 30.000 km/år. Her vinder diesel også på prisen. Længst pr. L. i FDM-test, lav vægt afgift. Laveste forsikringstakst. Har du ingen renter m.m. på et lån. Og vigtigst af alt få den solgt til den bedste mulige pris. Så er du dernede af. Hvorfor tror du, at der kører så mange små pendler biler rundt på landevejen?

Smider du samme bil ind i byen, så ser alt anderledes ud pga. væsentlig mindre km/L, højre pris på forsikring og du begynder at få udgifter til bremser pga. slid etc. Så lander du på de ca. 2 kr/km, som FDM er ude med nu, som gennemsnit, for de små biler, ved 15.000 km.

Her skulle elbilen klart vinde på pris pr. km, hvis ikke det var for prisen og udfordringen med batterierne.

Dæk: De dæk mange køre med om sommeren nu er lavenergi dæk, for at få bilerne til at kører langt pr. L ved, at de har en lav rullemodstand. Dækkene har i dag også meget forskellige egenskaber og slid ved høje og lave temperatur. Dertil er bredden typisk blevet større end tidligere på sommerdæk, så du har en et laverer tyk pr. cm2, sammen med et mønster, der er optimeret til en lav luftmodstand, frem for vejgreb i is/sne. Derfor er også vigtigere, at du kører på vinterdæk nu, end det var for 20 år siden. I mange lande i EU er det nu påbudt af samme grund.

  • 0
  • 0

Nej en Leaf svarer IKKE til en Opel Corsa. En Leaf ligger i Golf størrelsen (C segmentet). Prøv lige at regne på den størrelse igen og du får et regnestykke som iflg. FDM gør Leaf´ens total økonomi væsentligt billigere når du lejer den. Avis har vist i øvrigt fået statstilskud fra Energistyrelsen til at sætte prisen helt ned til 3495 pr måned alt inkl.

  • 3
  • 0

Ja, Nissan Leaf er størrer end WV Golf og Ford Focus.

Nissan Leaf leaset hos Avis er udstyret med bak kamera, 2 zoner klima, bilvarmer med fjernbetjening fra smartphone, håndfri telefon via bilens radio (det virker rigtigt godt fordi bilen er så støjsvag), stor navigation som selv husker nye ladesteder, og en kørekomfort, som er bedre end min Ford Focus 2007.

Opel Corsa lejer jeg ofte i udlandet, en fin lille bil, men den skal sammenlignes med Renault ZEO.

  • 2
  • 0

Med indkøb bliver det ofte 185 km per dag. Mest motorvej med 110 km/t og 80 km/t.

Jeg lader op på arbejdet og hjemme til ca 2,05 kr per kWh. Forbrug er 16,9 kWh per 100 km, dvs 35 ører per km til el.

Min Ford Focus 2007 TDCi 90 HK kører 18 km/l med 10 kr/liter for diesel er det 56 ører per km. Lige nu er diesel ofte lavere, ved f. eks 9,30 kr/liter giver ca 52 ører per km.

Min WV Lupo 3L kørte 22 km liter, så den når ned på 42 ører per km ved 9,30 kr per liter.
Andre bruger mindre, men jeg kørte hurtigt, og det koster mere.

MEN dæk slid koster ca 6 ører per km, og service og reparationer ca 25 ører per km for mine 2 rdiesel biler.

Så 100 ekstra km kørt hen til biografen kostede 73 kr i WV Lupo, 83 kr in Ford Focus og kun 35 kr i Nissan Leaf, da jeg har fri km leasing incl. dæk.

  • 2
  • 0

Da jeg lader mest hjemme og på arbejde så er det ikke et væsentligt problem for mig.
Men selv hvis jeg kun ladede hos Clever, så koster det 59 ører per km i min Nissan Leaf mod 52 ører til diesel i min Ford Focus. Jeg sparer stadig 6 ører til dæk og 25 ører til service, så samlet er Nissan Leaf billigst selv til 3,50 kr per kWh

  • 1
  • 0

Kære Niels-Søren Bøgh,

hvordan får du strøm til at koste 1kr per km? Min Nissan Leaf bruger 16,9 kWh per 100 km til 2,05 kr per kWh. Det giver 0,35 kr per km.

Jeg kan få 1,03 kr retur per kWh ved at sætte en ekstra måler op. Så bliver det 0,17 kr per km.

  • 1
  • 0

Hvis de sætter reg. afgift op på elbiler, så bliver det nok lige som BMW i3 med hjælpemotor.
Den koster nok ca 20.000 kr i reg. afgift pga det lave forbrug.
Det vil næppe reducere salget meget.

Men det er da en god grund til at få en el bil NU!!

  • 0
  • 0

Jeg tror at Niels-Søren Bøgh udelukkende regner de få gange han lader hos Clever til 3,5 kr/kWh.

Angående at få penge tilbage mener du så ikke, at du kan oprette en virksomhed hvor du i den virksomhed køber en måler og lader, som du opstiller på egen grund. Du kan så få 82,3 øre tilbage i afgifter fra SKAT. Eller er der en anden fidus?

  • 0
  • 0

Angående at få penge tilbage mener du så ikke, at du kan oprette en virksomhed hvor du i den virksomhed køber en måler og lader, som du opstiller på egen grund. Du kan så få 82,3 øre tilbage i afgifter fra SKAT. Eller er der en anden fidus?

Hvis du har en virksomhed i anden forbindelse, så lader du bare bare den stå for opladningen. Så kan du få afgift plus moms af afgift tilbage, ialt 1,03 kr/kWh.
Jeg er elbilsopladningskunde i min egen virksomhed, og det samme er min svoger, der lige som jeg har en Renalut Fluence. Mon ikke de fleste i familien har en fætters onkel, der har en virksomhed, så de kan bruge samme fidus. Men det kræver at der opsættes afregningsgodkendt bimåler (sådan en koster omkring 1000-1200 kr).

Man kan så undre sig over man ikke bare generelt afgiftsfritager el til elbilsopladning., i stedet for at lade de få i stikken, der ikke kan gøre brug af fidusen.

  • 0
  • 0

Gå til http://www.evse.dk/

og find den der passer til din elbil.

Til min Nissan vælger jeg nok en Ratio lader 3,7kW

Priser:

Depositum 2000 kr

Oprettelsesgebyr 0 kr

Abonnement måned 150 kr

Månedlig afskrivning 100 kr

1.03 kr incl moms retur pr kWh der lades med ladeboksen. Se abonnementsbetingelserne.

Ladeboksen kan ved opsigelse af abonnement købes til en reduceret pris på kr. 5000.- minus den månedlig afskrivning. Eks. efter 18 måneders abonnement, koster ladeboksen kun kr. 3200.-

Depositum betales tilbage, når ladeboksen sendes retur eller købes.

Kontakt for bestilling.

  • 2
  • 0