Elselskaber om fejl på målere: Det kan løses med softwareopdatering
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elselskaber om fejl på målere: Det kan løses med softwareopdatering

Elmålere smart meter University of twente
I et forsøg på to hollandske universiteter viste fem af ni elmålere for høje værdier, når de blev udsat for forbrug fra 50 spare- og LED-pærer koblet til en lysdæmper. Den værste måler viste 582 pct. for højt. Foto: University of Twente

Forskning fra Holland viste i sidste uge, at nogle digitale elmålere kan vise forbrug, der er op til 582 procent for højt. Ingen danske målere indgik i testen, men en række danske målere har risiko for at opleve samme problem, bekræfter Dansk Energi. I danske målere har fejlen dog været modsat - at målerne viste et for lavt forbrug, og det er aldrig sket i praksis, mener elselskaber.

»Der er sat en del af den type målere op før 2011, hvor vi først blev opmærksomme på problemet. Nogle er udskiftet i dag, men andre er stadig i brug,« bekræfter forsknings- og teknologidirektør i Dansk Energi Jørgen S. Christensen.

Allerede i 2011 blev Dansk Energi og Sikkerhedsstyrelsen opmærksomme på, at elmålere, der benytter sig af såkaldte Rogowski-spoler, kan vise forkerte værdier, når de udsættes for helt særlige typer elforbrug.

Læs også: Nye elmålere måler op til 582 procent for højt

»Det kræver et højfrekvent forbrug for at udløse fejlagtige målinger. Derudover afhænger det af, hvor meget dæmpning der er i installationen,« påpeger Jørgen S. Christensen.

I forsøget fra Holland var det en forsøgsopstilling med 50 elpærer med hhv. LED- og sparepærer kombineret med en lysdæmper, der fik elmålerne til at blive uenige om forbruget. Jørgen S. Christensen påpeger, at netop denne type forbrug ikke var nær så udbredt før 2011, som det er i dag, hvorfor fejlen hidtil havde været overset.

Løst med softwareopdatering

»Derefter fik selskaberne en firmwareopdatering fra fabrikanten, som betyder, at målerne advarer om det, hvis der er risiko for den type fejl. I de nyere målere har man løst problemet med et nyt princip i konstruktionen,« påpeger Jørgen S. Christensen.

Han understreger, at han, siden forskningsresultaterne blev omtalt i sidste uge, har været i kontakt med flere af de selskaber, der har benyttet sig af målere med Rogowski-spoler.

Han vil dog ikke oplyse, hvor mange selskaber eller målere det drejer sig om, eller hvilke selskaber han har været i kontakt med.

Læs også: Udbredt elmåler giver solcelleejere ekstraregning

Et af selskaberne, der benytter Rogowski-spole-baserede målere er NRGi, der i alt har omkring 220.000 målere installeret hos kunder i Østjylland. De benytter sig af to typer målere fra selskabet Nes – tidligere kendt som Echelon.

»Vi fik vores målere testet i 2011, og én af dem viste sig at kunne måle forkert, hvis den udsættes for elektrisk støj, men den kunne kun vise et forbrug, der var for lavt,« siger direktør i NRGi Net, Søren Risager.

»Vi ønsker selvfølgelig, at alle vores målere måler rigtigt, men for forbrugerne er det jo ikke så slemt, når den viser for lavt,« konstaterer han.

Det drejer sig ifølge Søren Risager om den ældste af de to målere, selskabet benytter. Den er i dag installeret hos omkring 45.000 af NRGi’s kunder.

Målere fra NRGi baserer sig på Rogowski-spoler ligesom de problemfyldte målere i testen. Ifølge NRGi og målerleverandøren Nes har selskabets målere dog kun været i risiko for at vise for lavt. Foto: NRGi

Software har ikke slået alarm

NRGi er blandt de selskaber, der har installeret en opdateret firmware fra Nes, som giver NRGi besked, hvis der er risiko for, at måleren vil læse forkert. Selskabet har dog aldrig modtaget en alarm fra en måler, fortæller Søren Risager.

»Hvis der er forbrug i det belastede frekvensområde, får vi en alarm. Vi får besked, så vi kan udskifte måleren, men vi har aldrig registreret, at det er sket. Vi har aldrig fået en alarm,« siger han.

Der findes flere typer målere på markedet, som ikke benytter sig af Rogowski-spolerne, men hos NRGi har man holdt fast i denne type målere, selv om fejlpotentialet blev opdaget i 2011.

»Vi valgte at stole på leverandøren, som kunne vise, at problemet ikke eksisterede i deres målere, for generelt er vi meget tilfredse med produktet,« konstaterer han.

Læs også: Professor: Deleøkonomi på vej i elforsyningen

Ifølge Søren Risager er det nemlig ikke spolerne i sig selv, der udgør problemet, til trods for at de hollandske forskere i deres undersøgelse konstaterede fejl på samtlige fem målere med Rogowski-spoler, der medvirkede.

»Man skal også se på forholdene under undersøgelsen. I den normale tilstand har vi ikke oplevet det. Undersøgelsen er nok stillet på spidsen, og det er en rent teoretisk problemstilling,« mener han.

Oplysningerne fra leverandøren tyder ifølge Søren Risager på, at det ikke er spolen i sig selv, men snarere opsætningen omkring spolen, der kan være skyld i unøjagtigheder.

Den hollandske forskningsartikel er publiceret i IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine.

Kommentarer (33)

Siger elselskabet her at de kan forandre hvor meget elmåleren tæller med op til en faktor fem, via en software opdatering ?

Er det ikke lidt som at sælge elastik i metermål i en mørklagt butik ?

  • 43
  • 2

Jeg læser det som at deres SW fix udelukkende går på at sende en alarm hvis der er belastning i et specifikt frekvens område hvorefter de skifter måleren, ikke at den retter fejlen.

  • 8
  • 0