Elselskab vil bygge ladestandere til Better Place-biler

Elbil-operatøren Better Place og den jyske elleverandør Verdo har indgået en partnerskabsaftale, der indebærer, at Better Place får etableret ladestandere i det jyske til deres elbiler - mens elselskabet Verdo får mulighed for at tilbyde sine kunder en særlig fordelagtig tilslutningspakke for elbiler.

Better Place understreger, at man med denne aftale - ligesom med Dong-aftalen - ikke piller ved forbrugernes ret til frit el-leverandørvalg til deres elbil:

»Men Verdo får med aftalen mulighed for - ud over selve strømmen - at tilbyde en billigere installationspakke, fordi vi for eksempel går ind og garanterer, at den eksisterende installation kan anvendes og ikke bliver overbelastet,« forklarer forretningsudviklingschef Mikkel Westenholz fra Better Place.

Han tilføjer, at fordelen for Better Place ligger i at få finansieret nogle ladestandere rundt om i landet. Og at selskabet i øvrigt har drøftelser om lignende samarbejdsaftaler med andre elselskaber.

For Verdo åbner aftalen et helt nyt forretningsområde, nemlig salg af strøm til elbiler, vurderer adm. direktør Kim Frimer.

Han mener, at energiselskaber og elbiloperatørers samspil om at sætte strøm til danskernes elbiler er et område, hvor forretning og klimahensyn kan gå hånd i hånd:

»Sammen med Better Place kan vi oplade danskernes elbiler intelligent, så de hjælper os med at udnytte den overskydende vedvarende energi bedre. På den måde gør vi det attraktivt at sætte nye vindmøller op og viser vejen mod fremtidens vedvarende elsystem«, siger Kim Frimer i forbindelse med aftalens indgåelse.

Selskabet etablerer i første omgang kun et par enkelte ladestandere til deres egne tre nyindkøbte elektriske Renault Kangoo Z.E.-varevogne. Samtidig analyserer man muligheden for at anvende elbiler i andre Verdo-afdelinger nærmere.

Better Place har på landsplan i øjeblikket 560 ladestandere stående - heraf 266 på offentlige steder, 182 standere hos virksomheder og 112 hos private. Standerne i de to første kategorier har dobbelt udtag.

Better Place ser - ifølge adm direktør Johnny Hansen - aftalen som en blåstempling af Better Place-modellens potentiale til at tilføre værdi til den danske elsektor.

Og selskabet har god brug for al den medvind, det kan få: I år er der kun solgt 160-170 stykker af firmaets elbil fra Renault kaldet Fluence Z.E. - mod de forventede 800 el-biler - og i alt har selskabet kun omtrent 250 kunder.

Læs også: Elbil-bossen slår tilbage: »Ro på! Kampen er kun lige fløjtet i gang«

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Selskabet etablerer i første omgang kun et par enkelte ladestandere til deres egne tre nyindkøbte elektriske Renault Kangoo Z.E.-varevogne. Samtidig analyserer man muligheden for at anvende elbiler i andre Verdo-afdelinger nærmere"... Jeg har lige sat to stikkontakter op i min garage til støvsuger og værktøj. Kommer det så også i Ingeniøren, eller mon jeg skal hyre et PR-bureau til at forfatte en pressemeddelelse?

  • 0
  • 0

Det er deprimerende at læse, at DONG og VERDO vil bygge ladestationer til elbiler - deprimerende når der ikke er kontrol med, om regningen for dette eventyr bliver tøret af på fjernvarmeforbrugerne.

.

  • 0
  • 0

Nyheden er relevant fordi der for første gang i 100 år er kommet konkurrence til de hidtidige drivmidler til transportmarkedet, ovenikøbet fra meget langsigtede og kapitalstærke spillere. Det er en meget spæd start, men om 50 år har vi måske et ligeligt valg mellem olie og el. Og det var nu og her det startede.

Det er ny infrastruktur der skal finansieres, men det meste af den, nemlig de strømbærende ledninger hen til matriklen, er der jo i forvejen. De sidste meter samt standeren bør betragtes som startomkostninger som bliver forsvindende små når engang forbruget vokser eksponentielt. Jo mere denne kurve kan flyttes til venstre, desto bedre.

  • 0
  • 0

Og det var nu og her det startede..

The beginning of a New Era - hvem er det forresten, der har et forlag med det navn? (Hint: Travolta & Cruise). Forskellen på denne "opfindelse" og så de opfindelser, der har ændret verden på afgørende punkter, er bare, at her er der ikke tale om en "ole-opfinder-type", der med sparepenge har gjort en stor opdagelse i sine forældres garage, og senere bliver en Edison, Ford, eller Gates. Her er der tale om en gruppe politikere, der har en overordnet grøn vision, og derfor på et spinkelt teknologisk fundament gennemtvinger store infrastrukturændringer i samfundet, som kan vise sig at blive overhalet af andre og bedre ideer og tekniker. Ideen er ikke umiddelbart salgbar til folket, så derfor gennemføres den med politiske studehandler og offentlige midler.

  • 0
  • 0

Gud forbyde at el-bilen nogensinde vil blive andet en legetøj for rigmænd, men hvis det alligevel skulle ske, vil det være en god idé allerede nu at rydde op i det morads af uigennemskuelighed på prisstrukturerne som allerede er ved at dannes.

Disse aftaler på kryds og tværs, hvis præcise indhold forbrugeren i langt de fleste tilfælde er uvidende om, tjener udelukkende til at give fornemmelsen af en branche som ikke kan tjene penge på ærlige og ligefremme forretningsmetoder.

Det er vanskeligt at forstå at nogen som har været vidne til mobilbranchens forretningsmetoder gennem de sidste 20 år, vil turde lægge privatøkonomi til denne fremgangsmåde endnu en gang.

  • 0
  • 0

Hvad så lige med bio-brøndstofferne som bioethanol, butanol, syntetisk benzin, biodiesel etc. etc. ??? De er kommet i en lind strøm i løbet af de sidste 100 år - og kostede formentlig Diesel livet for 99 år siden - Men, du kan sikkert få ret i, at der går mindst 100 år inden Danmark for disse alternativer på tankstationerne - takke være bl.a. Hr. Lidegaard!

Efter Better Place har fået penge fra EIB, vil jeg da slet ikke rører dem med en ildtang fra den anden side af en å... hvordan var det lige det var med Saab og EIB?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten