Elproduktionen satte ny rekord i CO2-udledning i 2021

9. marts 2022 kl. 14:3515
Elproduktionen satte ny rekord i CO2-udledning i 2021
Stigende energiefterspørgsel, dårlige vejrforhold og ændringer i energimarkedet har betydet, at der blev brændt mere kul af til trods for at VE-produktion også så sin højeste vækst nogensinde. Illustration: EDF.
Kul er en af de største bidragydere til, at den globale energirelaterede CO2-udledning er steget med to mia. ton - den største årlige stigning nogensinde.
Artiklen er ældre end 30 dage

Ifølge en ny analyse fra det Internationale Energi Agentur, IEA, steg den globale energirelaterede kuldioxidudledning med seks procent i 2021 til 36,3 mia. ton, hvilket er det hidtil højeste niveau.

Analysen viser også, at stigningen i den globale CO2-udledning fra energiproduktion er på mere end to mia. ton. Det er det største årlige spring nogensinde.

Det skyldes blandt andet covid-19-krisen, som øgede efterspørgslen på kul.

Stigende energiefterspørgsel, dårlige vejrforhold og ændringer i energimarkedet har betydet, at der blev brændt mere kul af til trods for, at VE-produktion også så sin højeste vækst nogensinde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fortæller IEA i en pressemeddelelse.

Analysen trækker på de seneste officielle nationale data og offentligt tilgængelige data om energi, økonomi og vejr.

Læs også: EU på vej med kæmpe VE-plan: Skyhøje CO2-priser og stop for lækage

Rekordhøje tal

Kombinerer man IEAs tidligere udregninger af metanudledning med udregningerne af nitrogenoxid og afbrændingsrelateret CO2-udledning, kan man se, at den samlede drivhusgasudledning fra energi steg i 2021 til rekordhøjt niveau.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kul stod for over 40 procent af den globale CO2-udledning i 2021 og nåede helt op på 15,3 mia. ton.

CO2-udledningen fra naturgas steg til 7,5 mia. ton, og CO2 udledning fra olie forblev på 10,7 mia. ton som før pandemien, hvilket skyldes den begrænsede aktivitet i den globale transport, primært i luftfartssektoren.

Også rekord for vedvarende energi

Vedvarende energikilder og atomkraft stod i 2021 for størstedelen af den globale elproduktion.

Produktionen her var ligeledes på et rekordhøjt niveau på over 8.000 TWh, hvilket er 500 TWh over 2020 niveauet.

Produktionen fra vind og solcelleanlæg steg med henholdsvis 270 TWh og 170 TWh, mens vandkraftproduktionen faldt på på grund af tørke.

I det meste af 2021 var omkostningerne for driften af eksisterende kulkraftværker i USA og mange europæiske elsystemer betydelig lavere end omkostninger for gaskraftværkerne.

Omstillingen fra gas til kul fik CO2-udledningen fra elproduktionen til at stige med over 100 mio. ton.

Læs også: Klimarådet dumper igen regeringen: Mangler halvdelen af CO2-reduktionerne

Kinas bidrag til rekorden

Med en forøgelse på 750 mio. ton mellem 2019 og 2021 var Kina en af de største bidragydere til rekorden på den globale emission fra elproduktion.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 2021 steg Kinas CO2-udledning til mere end 11,9 mia. ton, hvilket er 33 procent af den totale globale udledning.

Kina var den eneste stormagt, der oplevede økonomisk vækst både i 2020 og 2021. Kombineret med yderligere elektrificering af energitjenester voksede efterspørgslen i Kina med 10 procent, hvilket var hurtigere end den økonomiske vækst på 8,4 procent.

Kul blev derfor brugt til at opfylde mere end halvdelen af denne efterspørgsel, da kilder med lavere udledning ikke kunne følge med. Det var på trods af, at landet samtidig havde den største stigning i vedvarende energi nogensinde.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
20. marts 2022 kl. 17:11

Ret beset er udfasningen af Akraft lidt for tidligt på den, da vi ikke har alternativet klar endnu. Belgien har dog kun planlagt levetidsforlængelse med 10 år, så må vi se hvor vi står om 8 år.

Mærkeligt at man ikke lade disse "billige" alternativer udkonkurrere atomkraft. Så er det ikke nødvendigt med regeringsbeslutninger, det vil ske helt af sig selv, når markedet finder ud af at alternativerne kan erstatte det.

16
19. marts 2022 kl. 08:31

Det er sgu også fornuftigt, og det ville det også have været før Ukraine-krigen.

Ret beset er udfasningen af Akraft lidt for tidligt på den, da vi ikke har alternativet klar endnu. Belgien har dog kun planlagt levetidsforlængelse med 10 år, så må vi se hvor vi står om 8 år.

14
10. marts 2022 kl. 16:36

Jeg har meget svært ved at se, hvordan det kun kan være 12 g CO2/KWh. (med mindre at minedrift, og oparbejning af uran ikke er med)

Så skal du skrive til IPCC, da det er dem som er kommet frem til det. Og jo det skulle være alt inc.

Det er vist langt fra en simpel opgave at regne det frem men der er ingen grund til at tro det skulle være helt i skoven. Det er ikke et tal de har digtet en mandag morgen over kaffe maskinen, men noget som er pænt meget gennemarbejdet, (ligesom ekv. tallene for andre energiformer.)

13
9. marts 2022 kl. 22:18

CO2pris?</p>
<p>Jeg har meget svært ved at se, hvordan det kun kan være 12 g CO2/KWh. (med mindre at minedrift, og oparbejning af uran ikke er med)</p>
<p>Finland køber kernebrændsel på verdensmarkedet formedelst 3øre per kWh.Dvs der er højst 1.5øre til at købe det diesel som skal bruges.Berigning gøres med el fra vand eller kerne og udgør ca 0.75 øre Hvormeget CO2 får Du for 1.5øre?

En hurtig udregning fra Kuannersuit (Kvanefjeldet) mineprojektet. Der skulle blive brudt 500 tons uran malm. Der skulle bortsprænges ca. 986942 m3 fjeld til dette skulle der bruges ca. 601.973 kg ANFO. Sprængstoffet vil udlede ca. 13845394 g CO2 (23 g/kg ANFO). Der går 2167105263 g CO2 til produktionen af AN til produktionen af sprængstoffet (3,6 kg CO2 pr kg AN) Der skal bruges noget diesel til transport af malmen det vil udlede ca. 18162540000 g CO2. Der skal også bruges strøm til procesanlægget, det vil udlede ca. 173559870000 g CO2.

Det giver ca. 193903360658 g CO2 for 500000 kg uran eller 387806 g pr kg uran...

Har du et link til Finlands køb til kun 3 øre pr kWh? Uran kommer ikke ud af fjeldet af sig selv, det koster energi. Jeg ville meget gerne se den beregning som kommer frem til at kernekraf kun udleder 12 g CO2 pr. kWh.

11
9. marts 2022 kl. 20:55

Har redaktionen begået en fejl. Plejer denne damp fra kraftværker ikke at være sort?

8
9. marts 2022 kl. 20:06

Er der ikke nogle som vil sætte en henvisning ind, til en side hvor der er beregninger på hvordan de er kommet frem til CO2 udslip på kun 12 g CO2/KWh.

Jeg er godt klar over at der er sider som henviser til de 12 g CO2/KWh, men jeg vil meget gerne se hvordan de er komme frem til dette tal (beregninger og liste over antagelser).

Jeg har meget svært ved at se, hvordan det kun kan være 12 g CO2/KWh. (med mindre at minedrift, og oparbejning af uran ikke er med)

7
9. marts 2022 kl. 19:35

Ja, det giver ingen mening. Men lad os se om tyskerne og Belgien ikke alligevel fatter sig og genovervejer deres planlagte lukninger.

Meningen er nu ellers blevet temmelig godt forklaret, både af den tyske regering og af operatørerne selv.

Her et par eksempler fra hestens egen mund:

"John Lindberg explains that the situation is similar in the rest of Europe. Since 2018, just over 10 reactors have been decommissioned in France, Germany, Sweden and Switzerland. But none of them are considered possible to restart at short notice, not even the three German reactors that were shut down just a few months ago at the end of 2021.

– Operating nuclear power plants is a long-term business that requires ongoing upgrading, planning and maintenance of equipment. If you know that the facility will be closed down, you do not do what is required to drive longer than that, says John Lindberg.

The company Preussen Elektra, which is the main owner of two of the recently decommissioned reactors in Germany, writes to DN that the question of being able to extend the operating time of the reactors that are still in operation, and which according to the plan will be shut down at the turn of the year, is a big challenge.

In addition to the difficulties of obtaining fuel without interruption and recovering canceled maintenance, there is a lack of qualified personnel to operate the power plants, as the existing expertise has already been signed on new contracts, explains Christine Wedemeyer at Preussen Elektra.

Against this background, you can probably easily imagine that restarting a decommissioned reactor would mean a much greater challenge, “she writes.

https://www.diglogs.com/sweden/it-is-not-practically-possible-to-restart-decommissioned-nuclear-power-plants/

6
9. marts 2022 kl. 18:54

.... vel at mærke som følge af det største årlige fald nogensinde.

Synd at tage dramatikken ud af jeres clickbait overskrift, men CO2-dledningen faldt 5,3% i 2020, og steg 6,1% i 2021, fordi kom sig efter Corona-recessionen, så CO2-udledningen var 0,6% højere i 2021 end den var i 2019.

Så på trods af en boomende økonomi, steg CO2-udledningen altså kun med en brøkdel af hvad det steg i de foregående 2 år 2017-2019, hvor den steg med 4,3% uden store makroøkonomiske udsving.

Men det er der jo ikke meget clickbait i.

En ting jeg synes er interessant i rapporten, er at olieforbruget nu er tydeligt faldende, efter at være toppet i 2019, og IEA erkender at det er elbilerne, der har sin virkning, selvom effekten desværre blev delvist opvejet af en stigning i SUV'er.

En anden ting, som man måske endda kunne have fået en clickbait ud af, er den kendsgerning at sol og vind nu har overhalet atomkraft i årlig elproduktion, på trods af at elproduktionen steg fra alle 3.

  • TWh/år ............ 2019 ........ 2020 ......... 2021
  • Atomkraft: .... 2636,1 ..... 2709,1 ..... 2789,7
  • Vindkraft: ...... 1427,4 ..... 1592,2 ......1862,2
  • Solceller: .......... 707,9 ........ 855,7 ..... 1025,7
  • Sol+vind: ...... 2135,3 ..... 2347,9 ..... 2887,9
5
9. marts 2022 kl. 18:17

Måske vi skulle holde op med at slukke for atomkraftværker?

Ja, det giver ingen mening. Men lad os se om tyskerne og Belgien ikke alligevel fatter sig og genovervejer deres planlagte lukninger.

CO2 udslip på kun 12 g CO2/KWh.

Tjaee, det er jo så et tal jeg godt kunne tænke mig at få kigget efter, men det er lavemmisions energi i forhold til fossil. Derfor skal Akraft holdes kørende.

3
9. marts 2022 kl. 17:37

Måske vi skulle holde op med at slukke for atomkraftværker?

Et atomkraftværk på 1000 MWe "sparer" atmosfæren for ca 8 millioner tons CO2 og vi slukkede for 7.743 MWe atomkraft alene i 2021.

Det kunne have sparet atmosfæren for ca 62 millioner tons CO2.

I 2020 slukkede vi for 5.165 MWe atomkraft. I 2019 slukkede vi for 9.590 MWe atomkraft. osv.

Hvorfor slukker vi for atomkraft som har et minimalt CO2 udslip på kun 12 g CO2/KWh.

2
9. marts 2022 kl. 16:44

Igen-igen ikke et ord om hverken eksisterende kapcitet eller videregående muligheder i retning af backup-ydende og bl.a. derfor særlig værdifuld elproduktion på biomasse og andre pt klima-, vandmiljø- og på andre måder miljøbelastende organiske restprodukter. Blot halvdelen af de danske ressourcer rækker til mindst 3 GW el og ca. ligeså meget restvarme. Dette forudsat drift i et omfang svarende til fuldlast i halvdelen af årets timer. hvoraf nogle kan være med produktion af op til 20 % ekstra el i kondensdrift og/eller overlast.

Det er således vigtigt, at vi kommer igang med at om- og/eller nybygge hovedparten af de centrale kraftvarmeværker, som desværre i stedet står til lukning, fordi bl.a. WD og IDAs skæve og kulørt politiserende mediehus har haft held til at binde en stor del af vore landspolitikere og deres vælgere på ærmet, at især store effektivt elproducerende bio-energianlæg ikke er "VE" men snarere "benspænd", værre end kul o.l. , selvom der ydes backup til fluktuerende "vind og sol", hvilket endda kan være CO2e-negativt frem for blot næsten CO2e-neutralt, ligesom restproduktportskaffende aktører i bl.a. økonomiske yderområder kunne opnå indtægter i stedet for udgifter (m.m. som anført i andre debatindlæg).

1
9. marts 2022 kl. 16:29

Man forstår godt at alle lige nu har travlt med at få naturgasforbruget ned - kul er der jo nok af, så der vil hverken her eller hisset blive lukket kulkraftværker de næste år, snarere tvært imod.

"Klima" er og bliver tilsyneladende en sekundær sag ift. magt- og geopolitik og økonomisk vækst. Holdningen er åbenbart at langsigtet overlevelse kan være meget godt - men har vi råd??