Elon Musk er energiens og transportens Steve Jobs
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elon Musk er energiens og transportens Steve Jobs

Den amerikanske serieiværksætter Elon Musk portrætteres ofte som en teknologisk frelser: Den ene dag deltager han i en teknisk diskussion om selvkørende biler og den nyeste batteriteknologi, den anden svæver han rundt i de højere luftlag som en filosofisk rockstjerne og drømmer om Hyperloops og tunnelnetværk under Los Angeles.

Og det på trods af, at manden hverken har opfundet solceller, elektriske biler eller lithium-ion-batterier, grundlagt Tesla eller været først med ideen om, at biler i fremtiden skal være selvkørende.

Alligevel er det nærmest umuligt at give et billede af fremtidens transport- og energisystem uden at nævne hans navn.

For hvor mange andre fantaster lader fantasierne forblive luftige, så har Elon Musk formået at omsætte en del af ideerne til virkelighed. Og selvom mange af ideerne tager udgangspunkt i Californien, er en række danske eksperter, Ingeniøren har talt med, enige om, at teknologierne vil få betydning for, hvordan energi- og transportinfrastrukturen skal indrettes i Danmark i fremtiden:

»Uanset hvad man mener om Elon Musk og hans fantastiske ideer, så har han ændret folks tankegang omkring, hvad teknologierne kan, og hvordan de spiller sammen – og han har ramt os lige præcis på det rigtige tidspunkt. Det er jo ikke Musks fortjeneste, at prisen på solceller og batterier er faldet drastisk de seneste ti år, men han formår at sætte dem ind i en ny fortælling og få os til at drømme om nye løsninger,« siger Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

Rystet i deres grundvold

Det er også Brian Vad Mathiesen, der udnævner Elon Musk til energiens og transportens Steve Jobs, fordi han som Apple-ikonet har rystet de etablerede brancher i deres grundvold:

»For eksempel har solcelle­industrien talt om bygningsintegrerede solceller i årtier, men det er noget, som Musk bare lige går ud og gør med Teslas Solar Roof. Med en batteripakke i kælderen vil det udfordre de eksisterende elselskaber og betyde, at vi skal til at kigge på en helt ny forretningsmodel for den måde, vi køber strøm på – også i Danmark,« siger Brian Vad Mathiesen, der ofte har understreget, at han bestemt ikke er fan af individuelle batteriløsninger, da det er en meget dyr måde at integrere vindkraft på i det danske elsystem.

Det er Jørgen S. Christensen, der er forsknings- og teknologidirektør hos Energinet.dk, enig i:

»Men Elon Musk kommer fra et USA, hvor elnettet ofte er nedslidt og dårligt fungerende. Derfor er det åbenlyst at tænke i husstandsløsninger, hvor man er mere eller mindre selvforsynende. Men kapaciteten kan udnyttes langt bedre, både når det gælder solceller og batterier, hvis de samles i nogle store enheder,« siger Jørgen S. Christensen.

Alligevel er der i dag blevet solgt over 1.000 husstandsbatterier i Danmark, hvilket måske især skyldes den betryggende følelse, det er at kunne forsyne sig selv, siger han:

»Jeg tror, at det er lidt det samme, som at vi køber drivhuse for at dyrke agurker, selvom det er meget dyrere,« siger Jørgen S. Christensen.

El skal ud på vejen

Steve Jobs-analogien går igen hos Søren W. Rasmussen der er bilteknisk redaktør på FDM’s blad Motor:

»Han sagde fra starten, at nu skulle der altså fuld skrue på. Det handler om at få fuldt udbytte af teknologierne, så vi kan få en mere miljøvenlig transport. Det er nærmest, som Apple gjorde med smartphones: Der er blevet opstillet nogle helt nye spilleregler, og selvom mange af de store bilproducenter grinede af Tesla i starten, så er de nu selv på vej med biler og teknologier, der minder om dem, Tesla sælger,« siger Søren W. Rasmussen.

Det gælder for eksempel opdateringer af bilen over nettet, betjening af bilens funktioner fra en stor skærm og måske især udviklingen af både elbiler og selvkørende biler:

»En traditionel bilfabrik ville måske bruge ti år på at teste et system til delvist selvkørende biler. Men Tesla har kortsluttet hele udviklingsproceduren og sendt bilerne ud for at blive testet i den virkelige trafik, lang tid før de egentlig var færdigudviklet,« siger han og understreger, at set fra forbrugerorganisationen FDM’s synspunkt er det dejligt, at Elon Musk sparker til alle de etablerede for at øge konkurrencen. På den anden side er han også bekymret for, at forbrugerne kommer til at optræde som forsøgskaniner, der lokkes til at købe biler, der endnu ikke er færdigudviklede.

Af de mere fantasifulde ideer har Elon Musk netop præsenteret vi­sionerne for et tunnelsystem under Los Angeles, hvor biler bliver transporteret rundt i elektriske rulleskøjter i flere lag. Men mest kendt er måske Hyperloop-ideen, hvor specielle pods skal transportere mennesker og gods med op til lydens hastighed i lufttomme rør.

Også Allan Larsen, der er professor på DTU Management Enginee­ring, anerkender de spændende nye teknologier – med et forbehold:

»Integrationen mellem energisystemet og transporten bliver ekstremt vigtig de kommende år. Det hører vi fra forskere over hele verden. Men hvis vi som samfund skal høste gevinsterne af de selvkørende biler, så skal de nye koncepter også henvende sig til den brede del af befolkningen og ikke primært være rettet mod nye smalle og vilde koncepter som Hyperloop,« siger han.

Det er bl.a den grundlæggende evne til at bruge fysik til at beregne potentialer istedet for at lade sig begrænse af traditioner, som adskiller Musk fra de erfaringsbaserede brancher : https://qz.com/972118/simple-math-is-why-e...
"Griffin and Cantrell, and they were dumbfounded. The document detailed the costs of the materials needed to build, assemble, and launch a rocket." Og det gjorde SpaceX's eksperter så.

Det behøver ikke være alt der lykkes - hvis "bare" 50-80% går igennem, er det samlet set succesfuldt.

Eller som Gandhi vist sagde "First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win."

  • 18
  • 0

Den ene lavede gadgets til at tage selfies, den anden forsøger at redde planeten og gøre den til et bedre sted at leve, samt gøre mennesket til en art der beboer flere planeter.

  • 33
  • 4

Det är klart att Elon Musk öppna sinne är mycket bra att tänka utanför boxen,

Dock har Hyperloop ett allvarligt problem.

Ett hål i röret genererar en våg med ljudets hastighet. Trycket på röret är 10 ton per kvadratmeter i standstill. Tryckvågen dödar alla i röret och jag ser ingen möjlighet att bygga bort detta.

Efter första dödsfallet tillåts inte Hyperloopen köra vidare.

  • 5
  • 6