Elon Musk-biografi afslører nervepirrende øjeblikke før første launch
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elon Musk-biografi afslører nervepirrende øjeblikke før første launch

Elon Musk ved siden af arbejdshesten i SpaceX, Falcon9. Illustration: SpaceX.

I et militært transportfly højt over Stillehavet kæmpede en flok ingeniører i midten af 2008 for at redde det sidste håb for det fremadstormende rumfirma SpaceX. Ingeniørerne i flyets fragtrum gik løs på den tykke plasticfolie, der var viklet omkring firmaets eneste raket, Falcon 1. De kæmpede sig ind til raketten, der var i færd med at bøje sig ud af facon.

Raketten var på vej til et fjerde og skæbnesvangert opsendelsesforsøg fra atollen Kwajalein mellem Guam og Hawaii. SpaceX var nemlig på direkte kurs mod fallit og brændte bunker af dollars af hver dag, så chefen, Elon Musk, havde travlt. Så travlt, at det blev farligt.

I en ny biografi om Elon Musk bliver ordet 'go-feber' nævnt om den tilstand, Musk befandt sig i inden fjerde opsendelsesforsøg. Udtrykket er udbredt i raketbranchen og dækker over en slags manisk tilstand, hvor raketfolk arbejder så ihærdigt på en opsendelse, at de tager uigennemtænkte beslutninger. Og Musks beslutning om at flyve raketten til Kwajalein lignede i den grad go-feber.

Mærkelige lyde fra fragtrummet

Normalt blev Falcon 1-raketten nemlig sejlet til Kwajalein, men Musk ville ikke spilde tid og lejede derfor et militært fragtfly til opgaven. Men ved nedstigningen til Hawaii - hvor flyet skulle mellemlande - begyndte ingeniørerne at høre mystiske lyde fra fragtrummet.

Ingen havde ikke taget højde for, at trykforskellen mellem rakettens indre og omgivelserne ville få raketten til at skrumpe som en vandflaske. Og under nedstigningen opdagede de problemet.

»Jeg kiggede bagud, og kunne se rakettrinnet krympe sammen ... Jeg bad straks piloten om at stige igen,« fortæller den tidligere chef for SpaceX' avionic-afdeling, Bulent Altan i biografien.

Læs et kapitel af bogen her.

I de højere luftlag havde ingeniørerne 30 minutter til at løse problemet, før flyet ville løbe tør for brændstof. Minutterne blev brugt til at fjerne folien og løsne bolte på raketten, hvilket ville gøre det muligt for luft at trænge ind og udligne trykforskellen under nedstigningen. Inspektioner viste bagefter, at reparationerne krævede, at Elon Musk sendte et ekstra hold ingeniører til Kwajalein. Trykforskellen under turen havde bøjet rakettrinnet adskillige steder, og bafflerne i brændstoftanken var knækket, men efter to ugers non-stop arbejde var raketten flyveklar. Flyvningen blev SpaceX' første store succes i en endeløs række.

Vor tids største teknologi-entreprenør

Biografien om Elon Musk har titlen 'Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future' og er skrevet af den erfarne teknologijournalist Ashlee Vance, der har haft mere end 30 timers interview med Musk og talt med 300 personer tæt på ham, herunder hans familie og venner.

Elon Musk under præsentationen af Teslas batteripakke Powerwall Illustration: Scanpix

Bogen udkom 19. maj og har allerede høstet stor ros fra medier som New York Times, Wall Street Journal og Washington Post, der ikke holder sig tilbage for at omtale ham som vor tids mest succesfulde entreprenør på den teknologiske frontlinje.

Elon Musk er ikke alene manden bag SpaceX, der i dag sender forsyninger og kapsler op til den internationale rumstation, ISS. Han er også manden bag det succesfulde elbilfirma Tesla Motors, stifter af PayPal, manden bag rørpost-toget i Hyperloop Transportation Technologies, bestyrelsesmedlem i SolarCity, og har netop lanceret sin nyeste opfindelse, en såkaldt Powerwall, der er et energilager til brug i hjemmet.

Elon Musk er naturligvis først og fremmest forretningsmand. Det er ikke ham, der har designet de inderste dele af de brændstofdyser og turbopumper, der i dag gør det muligt at sende satellitter i rummet til priser langt under japanerne, russerne, kineserne og europæerne – og i øvrigt med en mere betryggende fejlstatistik.

Men Musks verden handler heller ikke kun om forretningsmøder og aktiekurser. I SpaceX' unge dage var han kendt for at sidde begravet i bøger med titler som 'Rocket Propulsion Elements' og 'Fundamentals of Astrodynamics', som han supplerede med sci-fi bøger. Flere af hans raketter og skibe bærer navne, der peger tilbage i sci-fi universet, herunder Falcon 1-raketten, der er en henvisning til Star Wars' Millennium Falcon, og den flydende landingsplatform med navnet 'Just Read the Instructions', der er en hyldest til sci-fi-forfatteren Iain M. Banks bøger. Musk er i den grad også en nørd.

Dragon-kapslen, der skal sende mennesker i rummet. (Foto: SpaceX) Illustration: Pressefoto

Skelsættende år 2008

Hans liv har dog langt fra været et langt tilbagelænet surf på medgang. På det personlige plan har han været gennem dybe kriser. Og året 2008 var det helt store skæringspunkt for Musks liv, hvor han var ved at miste både SpaceX, Tesla og sig selv.

»Hvad han gennemgik i 2008 ville have knækket alle andre. De fleste folk, der er under den slags pres bliver skræmte. Deres beslutninger bliver dårlige. Men Elon bliver hyperrationel. Han er stadig i stand til at tage meget klare lang-tids beslutninger. Jo hårdere det bliver, desto bedre bliver han,« lyder det fra hans nære ven og investor Antonio Gracias.

I 2008 står Elon Musk midt i en skilsmisse med hans kone Justin, der er mor til hans fem børn. Forinden har parret mistet en 10 uger gammel søn, og Justin begynder at fortælle offentligheden om skilsmissen på en blog. Medierne svælger i både den personlige og økonomiske krise, som Musk står i, og Tesla er ramt af så mange problemer, at en populær website på nettet får titlen “Tesla Death Match”, der kun handler om tekniske problemer og intern splid i firmaet. Og Elon Musk virker ikke helt så rationel i nogle af hans egen kommentarer i bogen, som Antonio Gracias ellers giver udtryk for.

»Jeg fik simpelthen tæsk med et pistolskæft….Justine torturerede mig i pressen...det gjorde virkelig ondt. Man har de her store bekymringer om, at ens liv ikke virker, ens bil ikke virker, man går gennem en skilsmisse og alle de ting. Jeg følte mig som en bunke l---. Jeg troede ikke vi ville komme gennem det. Jeg troede alting formentlig var f---ing fortabt,« siger Elon Musk.

I 2008 sidder han gentagne gange og overvejer om han skal droppe SpaceX eller Tesla for at redde et af firmaerne. Og i slutningen af året er pengekassen fyldt med ubetalte udlæg, og Elon Musk har ovenikøbet brugt alle pengene fra kunder, som har forudbestilt Tesla-sportsvognen, Roadster, inden den overhovedet virker.

Falcon1-raketten letter godt nok i midten af 2008 og markerer den eneste store succes for SpaceX, men den giver ingen indtjening, for ingen har turde sætte en satellit i toppen efter tre fejlopsendelser.

Men det bliver jul for Musk, og med store gaver. Den 23. december vinder SpaceX en kontrakt med Nasa på 11 milliarder dollars for 12 forsyningsflyvninger til den internationale rumstation og selve juleaften lukker Tesla en aftale, der sikrer firmaets fremtid.

Da Elon Musk får beskeden fejrer han jul hos sin bror Kimbal i Colorado, hvor han bryder ud i gråd. Han har heller ikke haft tid til at købe en gave til sin nye kæreste Talulah Riley, og styrter ud af døren og gennem gaderne på jagt.

»Jeg løb gennem de åndssvage gader i Boulder, og det eneste sted, der var åbent solgte de her latterlige dimser, og de var ved at lukke. Det bedste jeg kunne finde var de her plastic aber med kokosnødder - de her ‘see no evil, hear no evil’.«

Musk: Vi skal være en multiplanet-art

I dag har Elon Musk sit kontor på One Rocket Road tæt på Los Angeles internationale lufthavn i et lokale i den 51000 kvadratmeter store hvide metalbygning, hvor rumkapsler bliver gjort klar konstant. I gangen op til hans kontor hænger billeder af hans store drøm: Mars med mennesker på.

Men hvem er hans egentlig denne sky, og knudrede person? Ifølge biografien er han meget som typiske ingeniører: »Han vil ofte holde pauser, mens han søger efter det rigtige ord, og han vil ofte snakke sig ned i et videnskabeligt kaninhul uden at give forklaringer undervejs. Han forventer du følger med; der er ingen small-talk,« lyder det ifølge forfatteren.

Og Elon Musks vision er også helt klar:

»Jeg ville gerne dø, vidende at menneskeheden har en lys fremtid foran sig. Hvis vi kan skabe bæredygtig energi og være godt på vej til at blive en multiplanet-art med en selvopretholdende civilisation på en anden planet – og undgå worst-case scenarier eller at den menneskelige bevidsthed forsvinder – så ville være rigtig godt,« lyder det uden at blinke i et af bogens afsnit, hvor han står med en Cookies-and-Cream is i hånden. Med drys på.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da Elon Musk får beskeden fejrer han jul med sin nye kæreste Kimbal Talulah i Colorado

Elon Musk's kæreste hed Talulah Riley, ikke Kimbal Talulah. Kimbal er Elon's bror.

(Beklager, send mail knappen til artikel skriveren virker ikke for mig)

  • 3
  • 0

Det er nogle smukke maskiner, Falcon 9 og Dragon, som de tager sig ud der på fabriksgulvet. Mere af det i fremtiden, tak.

  • 4
  • 0

Hvad med han også tænkte på andre arter end lige sin egen? Hvad er det værd at bo på to planeter og have raketter og teknologi, hvis der ingen biodiversitet er, og vi har udryddet alt det smukke om os?

  • 2
  • 11

Meteor har før i tiden vist, at de er ret ligeglade med om de udrydder mennesker eller dyr/dinosaurer. Så bliver det lækkert at kunne have en Noas ark til Mars.


Elon Musk er nok en af de mest inspirerende entrepenører i nyere tid og overgår Steve Jobs med mange længder. Jeg glæder mig personligt til at læse bogen :)

  • 11
  • 0

Gad vide om han har gode sikkerhedsfolk omkring sig, for han pirrer i den grad både (Tyske) bilfabrikanter og hele energisektoren (olie) at han nemt kunne komme i en alvorlig ulykke.
De meget stærke orde han nævnte engang er:
Hvorfor vente på at elbilerne kommer, når det alligevel er dem vi ende med at have alle sammen.
Held og lykke til Elon Musk.

  • 1
  • 2

Hvad med han også tænkte på andre arter end lige sin egen? Hvad er det værd at bo på to planeter og have raketter og teknologi, hvis der ingen biodiversitet er, og vi har udryddet alt det smukke om os?

Med elbiler og VE, og det faktum at det er nødvendigt for at vi kan overleve, tror jeg nu ikke han er 100% ligeglad med det. Derfor behøver han vel ikke lænke sig til et træ. Han har da gjort el-bilen til noget folk tror kommer, modsat den etablerede bilindustri, som har snorksovet i mange år.

Måske vågner de pludselig op og kaster mia ind i det, og overhaler måske også Tesla og lægge det i graven eller bare opkøber det (er Daimler ikke allerede lidt ind over?), men han har stadig gjort noget fantastisk for fremtidens transport og miljø.

  • 12
  • 0

Til dem der synes at Tesla er for hård og Elon Musk er for amerikansk, kommer redningen her: Dyne-Larsen vil lave elbiler, klar til efteråret.
De bliver nok bløde, men næppe dun-lette.
http://finans.dk/finans/erhverv/ECE7725838...

Spoiler: Larsen laver i forvejen elkøretøjer i Danmark.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten