Elon Musk: Om 3-6 måneder er Tesla næsten selvkørende

Der har siden oktober måned været en vis utålmodig stemning blandt ejere af nyere Tesla-elbiler.

Det skyldes, at de biler, som blev leveret fra det tidspunkt, er udstyret med den nyeste version af chip-producenten Nvidias såkaldte Drive PX 2-processor. De digitale kræfter i sådan en enhed skulle ifølge Tesla selv være 40 gange kraftigere end i de forrige modeller. Dertil kom en helt ny pakke af sensorer, som inkluderede én radarer, otte kameraer og 12 ultralydssensorer.

Tilsammen betyder det, at Teslaerne skulle kunne nå op i en hidtil uset liga, hvad angår evnen til at køre uden en aktiv chauffør. Ifølge Tesla selv vil bilen altså opnå niveau 5 på SAE-skalaen, hvilket i praksis vil sige, at bilen skulle kunne køre selv under alle forhold.

Inden for de næste 3-6 måneder vil alle Tesla-ejere med den store hardwarepakke kunne få aktiveret funktioner, som gør bilen 'næsten' 100 procent selvkørende. Illustration: Tesla

Men problemet for Tesla har været, at selv om bilerne rent hardware-mæssigt var klar til den nye udfordring, så haltede softwaren bagefter. Faktisk var bilerne med hardwarepakke 2, også kaldet Enhanced Autopilot, ikke engang i stand til at udføre de sammen tricks som den forrige version.

Der var altså hverken cruise control med hastighedsbegrænsning eller evnen til selv at holde afstanden til den forankørende (adaptiv cruise control), hjælp til at holde bilen inden for linjerne eller automatisk nødbremse. Mange af disse features kan i dag fås til almindelige biler helt ned til mellemklassen.

Fire eller otte kameraer i brug

For at gøre forvirringen endnu større sælger Tesla deres biler med en ekstra teknologipakke kaldet Full self-driving capability. Forskellen på de to pakker er blandt andet, at kun halvdelen af de otte kameraer er aktive i grundpakken. Hvis ejerne senere ønsker at få adgang til hele pakken, skal der betales et ekstrabeløb.

I salgsmaterialet, som også kan ses på den danske hjemmeside, lover Tesla, at softwaren til grundpakken vil blive opdateret i december 2016. Men siden da har Elon Musk i flere Twitter-beskeder meldt ud, at softwaren bliver forsinket.

Men nu ser det ud til at lysne. Selv om softwaren i nogen tid har været installeret i stealth-mode, hvor den ikke er aktiveret, men blot indsamler data, så vil Tesla nu begynde at aktivere de forskellige muligheder til ejerne. Det vil sige, at de får Autosteer, men kun for hastigheder under 70 km/t, adaptiv cruise control for hastigheder under 110 km/t og kollisionsadvarsel. Men bilerne vil endnu ikke have automatisk nødbremse.

Yderligere features, som ejerne med hardwarepakke 2 kan se frem til, er automatisk skift af vognbane, fletning ind fra én motorvej til en anden og exit fra motorvejen, parkering på egen hånd, når du er i nærheden, og muligheden for automatisk at lade din Tesla køre til og fra din garage.

Fuldt selvkørende i 2017

Men for dem, der ikke kan vente på fuldt selvkørende biler, er der også gode nyheder. En amerikansk ejer har spurgt Elon Musk på Twitter, hvornår han kan forvente at have adgang til alt det nye. Og i vanlig direkte stil svarer Musk, at det vil ske 'måske inden for 3 måneder og helt sikkert inden for 6 måneder'.

Illustration: Twitter
Illustration: Ingeniøren grafik

Med det fulde system aktiveret vil bilen være i stand til at finde den optimale rute og være selvkørende i både by- og landområder - selv på veje uden tydelige linjemarkeringer. Bilen vil kunne reagere på skilte og stoplys og selv kunne navigere i en rundkørsel. Tesla gør dog opmærksom på, at hvis den slags muligheder skal tages i brug, så vil det kræve ændringer i myndighedernes godkendelse i de forskellige lande. Et af de få steder, hvor det allerede nu er lovligt, er Michigan i USA.

I Danmark er et lovforslag om forsøg med selvkørende biler i høring og forventes vedtaget inden for kort tid.

Om det, Tesla stiller i udsigt til ejerne, virkelig er niveau 5, vil nok blive diskuteret livligt. For nogen betyder niveau 5, at bilerne vil kunne køre uden rat og pedaler i al slags vejr og på alle typer underlag. Da Tesla ikke har planer om at tage hverken rat eller pedaler ud af bilen og ikke nævner noget specifikt om vejrlig, må det antages, at bilen nok mere befinder sig på niveau 4. Det betyder så, at der under særlig omstændigheder stadig vil være brug for en fører til at styre bilen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Musk siger ikke noget om at om 3-6 måneder er Tesla næsten selvkørende. Han har derimod sagt at om 3 måneder og højst 6 måneder vil de som har betalt for den fulde autopilot pakke (der koster 8000 USD) få funktioner som ikke også er på de biler der er blevet købt med den begrænsede autopilot pakke (der koster 5000 USD). Om Teslaer på niveau 5 har Musk sagt at han regner med at køre en Tesla fra downtown LA til downtown New York helt uden menneskelig indblanding i slutningen af i år. Den Tesla vil også kunne lade af sig selv uden menneskelig hjælp. Den selvkørende Tesla taxi service starter formentlig ikke før i slutningen af 2018. Til den tid skulle der være omkring 500,000 Teslaer der kan bruges på dette Tesla Network.

  • 3
  • 1

Niveau 4 inden for selvkørende biler.

Ifølge en artikel fra electrek.co så vil der kræves 2 Nvidia Drive PX 2 for at nå niveau 5.

The latest platform released by NVIDIA is the Drive PX 2, which the company describes as “the world’s first AI supercomputer for self-driving cars”. Its computing power is comparable to about 150 MacBook Pros and the company estimates that one can support a level 4 self-driving system while two would be necessary for a fully self-driving level 5 vehicle.

https://electrek.co/2016/10/10/tesla-visio...

Enkelt rettelse til artiklen - den findes 1 radar og ikke 2 som beskrevet i starten af artiklen.

Taget fra Tesla's hjemmeside:

Avanceret sensordækning Otte kameraer giver 360 gader synlighed rundt om bilen op til 250 meters afstand. Tolv opdaterede ultralyd-sensorer fuldender dette udsyn, og giver synlighed af både hårde og bløde objekter på næsten den dobbelte afstand og den dobbelte nøjagtighed af det forrige system. En fremadvendt radar med forbedret behandlingsevne giver yderligere oplysninger om det omkringliggende miljø på en fri bølgelængde, som kan se gennem regn, tåge, støv og selv bilen foran.

  • 2
  • 0

Nu får jeg også lyst til en Tesla :-) Måske er det snart på tide at skifte min gamle Octavia fra 2000 ud?

  • 1
  • 0

Standarden for autonome biler er fastsat af Society of Automobile Engineers (SAE) og levner ikke rum for fortolkining af hvad de forskellige niveau indebærer .. det ville jo være en dårligt formuleret standard hvis den gjorde.

  • 2
  • 0

Nu får jeg også lyst til en Tesla :-) Måske er det snart på tide at skifte min gamle Octavia fra 2000 ud?

Forskellen mellem din traditionelle bil og så en Tesla er, at Teslas Autopilot med tiden forbedrer sig efter Moore's lov (samt at dets batteris pris/ydelse også forbedres eksponentielt).

Så mens biler med forbrændingsmotor samt mere konservativ brug af software og underliggende hardware kun forbedrer sig ganske lidt med tiden, så vil din Tesla meget hurtigt virke forældet i forhold til de efterfølgende modeller.

Så jeg er spændt på at se hvad jeg faktisk får mulighed for at købe når min Model 3-reservation kan bruges.

  • 1
  • 2

Ifølge en artikel fra electrek.co så vil der kræves 2 Nvidia Drive PX 2 for at nå niveau 5.

Ja, men Tesla mener tilsyneladende, at de kan klare niveau 5 med kun 1. Deres ide med selvkørende hyrevogne giver kun mening, hvis bilerne kan køre niveau 5.

Jeg tror, Tesla helt bevidst undlader at sige om de mener niveau 4 eller niveau 5. Lover de niveau 5 har de et problem, hvis de ikke kan levere noget som rent faktisk kan køre mindst lige så godt som en ansvarlig, erfaren bilist. Derudover, så kan det komme til at tage tid, før myndighederne accepterer, at bilerne kan køre niveau 5. Det har Tesla naturligvis taget hensyn til i deres PR.

  • 1
  • 0

Hvor mange Tesla'er mon fælleskassen kan få for togfondmidlerne, besparelser i politiets færdselsafd., besparelser på miljøomkostninger, besparelser på infrastruktur og (ikke mindst) besparelser ved færdselulykker?

En række af de punkter, du nævner, vil nok ikke give det store. Politiets færdselsafdeling vil først kunne nedlægges, når bilparken er udskiftet, og dette vil tage mange år. En dansk bil holder i snit 16 år, så der kommer nok til at gå mindst 20 år før den sidste gammeldags bil har kørt. Derudover, så lægger kriminelle bilister millioner af kroner i statskassen hvert år.

Desværre så har myndighederne det med at se bort fra miljøomkostningerne, og de er ikke noget, der kan ses på statsbudgettet. Hvis du vil bruge besparelserne på miljøomkostninger til at lade staten købe Teslaer for, vil finansministeriets regnedrenge spørge, hvordan finansloven så skal hænge sammen.

Jeg ved ikke, hvilke besparelser på infrastruktur, du tænker på. Jeg tror, selvkørende biler vil medfører endnu mere bilkørsel. Der er ca 10% af den voksne befolkning, der ikke kan køre bil, men flertallet af disse vil kunne køre en selvkørende bil, og så er der børnene. Det vil være fristende at lade dem køre selv til skole og til fritidsaktiviteter. Så kommer der tomkørsel, hvor hyrevognene kører til den næste kunde eller familiebilen kører fra det ene familiemedlem til det andet. Oven i den vil vareudbringning blive billigere. Hvad med grønsager høstet samme dag, fisk landet samme morgen eller mælk malket samme nat? Al den kørsel vil kræve flere veje.

Hvis du tænker på at nedlægge jernbaner, så regn med massive omkostninger til flere veje. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange motorveje der skulle til, for at bringe folk på arbejde i hovedstadsområdet, hvis jernbanerne blev nedlagt. Det vil også kræve et meget højt antal P-pladser.

En meget stor del af besparelsen ved færdselsulykker er de såkaldte statistiske liv, hvor man skønner, at befolkningen vil betale 20-30 millioner for at spare et menneskeliv. Igen vil finansministeriet sige, at det ikke er penge, som kan bruges til at forbedre statsbudgettet.

  • 4
  • 1

P-pladser kan placeres på langt billigere lokationer - bilen kører jo selv frem og tilbage - ligesom den samme bil sfl skal "arbejde for føden", ikke holde parkeret.

Hvilket vil give masser af tomkørsel.

Der kan være langt flere køretøjer på vore veje på samme/mindre plads end med mennesker bag rattet.

Den gevinst kan blive svær at opnå, så længe der er mange gammeldags biler på vejene, og at det skulle kunne forhindre Københavns trafik i at bryde samme uden tog, den tror jeg ikke på.

  • 2
  • 0

Hvis du tænker på at nedlægge jernbaner, så regn med massive omkostninger til flere veje. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange motorveje der skulle til, for at bringe folk på arbejde i hovedstadsområdet, hvis jernbanerne blev nedlagt. Det vil også kræve et meget højt antal P-pladser.

Selvkørende biler / busser vil kunne give bedre udnyttelse af vejene i og med at de mere intelligent kan deles og der kan køres med kortere afstand (på veje / baner udelukkende til selvkørende biler). Lad os for eksempels regne på en vejs kapacitet med minibusser såsom Olli der har plads til 12 personer. Jeg ved ikke lige hvor lang den er, men lad os sige 5 meter og de kører med 5 meters mellemrum og med 100 km/t. Hvis alle busser er fyldt op vil det svare til at 120.000 personer kan køre gennem et givent punkt i timen. Til sammenligning kommer denne rapport http://www.trafikdage.dk/td/papers/paper97... frem til et maksimalt intensitet på ca. 4400 personbilsenheder. Jeg ved ikke hvor mange personer der er i gennemsnit i en bil, men jeg vil umiddelbart tro det er under 2, men hvis vi er optimistiske og runder lidt op giver det ca. 10.000 personer i timen.

Det er måske optimistisk at regne med at alle minibusser udnyttes 100%, men en udnyttelsesgrad på 50% burde i høj grad være muligt og det vil stadig give en kapacitet 6 gange højere end med almindelige biler.

  • 1
  • 0

Hvis du tænker på at nedlægge jernbaner, så regn med massive omkostninger til flere veje. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange motorveje der skulle til, for at bringe folk på arbejde i hovedstadsområdet, hvis jernbanerne blev nedlagt. Det vil også kræve et meget højt antal P-pladser.

Gad vide hvordan situationen så ser ud, hvis man omdanner jernbanestrækningerne til veje kun for selvkørende biler? Se er de trængselsproblemer nok væk som dug fra solen.

I København er der f.eks. S-togs strækninger med 4 sport. Jeg er sikker på, man sagtens ville kunne omdanne de 3-4 spor til veje til selvkørende biler, og pludselig så er der ikke noget kapacitetsproblem længere.

Nedlæg jernbanerne, asfalter alle banestrækninger og lad kun selvkørende biler køre på strækningerne. Det koster ikke kassen, da det ikke behøves være motorvej, men blot normale veje, og bilerne kan komme hurtigere frem, da vejnettet bliver udvides i områder, hvor der er et godt stykke til nærmeste motorvej - kig blot på kortet over motorveje og banestrækninger i København.

  • 2
  • 1

Det er måske optimistisk at regne med at alle minibusser udnyttes 100%, men en udnyttelsesgrad på 50% burde i høj grad være muligt og det vil stadig give en kapacitet 6 gange højere end med almindelige biler.

Hvis du tænker i delebiler, så er det meget optimistisk. Folk gider ikke delebiler. Det er alt for meget besvær at koordinere, og man gider ikke vente på folk, der lige skal have overtøjet på. Der er mange københavnere, der også arbejder i byen, og som bruger cykel eller det offentlige til den daglige transport. De har en bil til når de en sjælden gang skal ud af byen, men de kunne bruge en delebil i stedet. De gør det bare ikke, fordi de ikke vil risikere, ikke lige at kunne få de bil, de havde tænkt sig, eller fordi de har været ude for at få en snavset bil.

  • 2
  • 0

Hvis du tænker i delebiler, så er det meget optimistisk. Folk gider ikke delebiler. Det er alt for meget besvær at koordinere, og man gider ikke vente på folk, der lige skal have overtøjet på. Der er mange københavnere, der også arbejder i byen, og som bruger cykel eller det offentlige til den daglige transport. De har en bil til når de en sjælden gang skal ud af byen, men de kunne bruge en delebil i stedet. De gør det bare ikke, fordi de ikke vil risikere, ikke lige at kunne få de bil, de havde tænkt sig, eller fordi de har været ude for at få en snavset bil.

Nej, jeg tænker primært selvkørende minibusser såsom Olli (https://localmotors.com/olli/), koordination klares af netværket, det eneste man gør er at bestille en opsamling via en app, til et sted og tidspunkt og netværket vil selv koordinere ruten. Fra bussen / bilen ankommer har man så x antal sekunder til at træde ind, ellers kører den automatisk videre.

  • 0
  • 0

Deres succeser indtil videre er ganske beskedne. Den første iteration som lige er kommet på gaden er kun meget lidet imponerende.

  • 3
  • 1

Det håber jeg ikke for jeg satser 100% på en fremtidig dele bils ordning til at dække mit bil behov. Og jeg håber så sandelig ikke det bliver mere besværligt end at tænde min telefon, og vælge mellem 10 forskellige bil typer, indtaste ankomst tidspunkt for køretøjet og hvor jeg skal hen. Evt hvor meget jeg vil dele kørslen med andre. Når jeg forlader køretøjet vil et kamera i loftet sammenligne med et biled taget før jeg satte mig ind, og informere mig hvis jeg skulle have "glemt" noget. Straffen for at gentagne gange "glemme" noget er meget hård. Man dømmes til at købe sin egen bil.

  • 3
  • 0

Jeg læser meget om støv, tåge og andet, når det gælder de kameraer og sensorer der skal holde en bil selvkørende. Men når jeg kigger på fronten af min bil på en typisk dansk sommerdag. Så er den snasket ind i insekter. Hvad siger alle disse sensorer til et stort insekt der bliver godt og grundigt smurt ud over linsen, med 130 i timen? Jeg regner med at den går i noget nødprogram og advisere føreren inden det blive for slemt. I staden er der jo ikke meget liv - men på landet er der godt nok gang i de små "flyvemaskiner" ;o) Så hvor tit skal man nu til at vaske bil i hånden for at få alle resterne af den dejlige insektsplat ud af alle disse fine elektroniske hjælpemidler - just wondering :o)

  • 5
  • 0

Og jeg håber så sandelig ikke det bliver mere besværligt end at tænde min telefon, og vælge mellem 10 forskellige bil typer, indtaste ankomst tidspunkt for køretøjet og hvor jeg skal hen.

Læs noget køteori, også kaldet teletrafikteori. Det kan ikke lade sig gøre at lave et system til en rimelig penge, så alle altid kan få deres behov opfyldt. Om vinteren med nyfalden sne, der fyger, vil folk have firhjulstrækkere, men om sommeren er det dejligt med en cabriolet. Selv uden sæsonsvingninger vil der opstår problemer, når mange vil have den samme slags biler samtidigt.

  • 3
  • 2

Jeg kan kun komme på et sted, hvor der er fire spor på S-banen, og det er fra Hovedbanegården til Dybbelsbro. Hvorfor skulle selvkørende biler på nedlagte jernbaner være en fordel frem for selvkørende tog?

Det er fordi jyden her kigger på banestrækningen mellem København H og Høje Taastrup. Men denne strækning benyttes selfølgelig også af fjerntog. Fordelen ved at genbruge togstrækninger til nye veje for selvkørende biler er, at de allerede er anlagt, hvilket betyder, at omkostningerne til etableringen er minimal i forhold til nye veje i områder, hvor man bliver nød til at ekspropriere utallige huse.

Men hvorfor selvkørende biler i stedet for selvkørende tog? Kan toget hente dig ved din dør og køre dig direkte til dit arbejde? Nej, de fleste pendlere må på gåben, op på jernhesten eller ind i bussen for at komme frem til togstationen, for at tage toget til en anden station, hvorfra cirkusset med med cyklen eller bussen gentager sig.

Hvis man er rigtig heldig, så passer tog og busplanen ikke sammen, og man får forlænget sin rejsetid ganske markant.

En selvkørende elbil taxi kan køre direkte fra A til B, og den kører på el, så den er miljørigtig ligesom toget.

  • 2
  • 0

Læs noget køteori, også kaldet teletrafikteori. Det kan ikke lade sig gøre at lave et system til en rimelig penge, så alle altid kan få deres behov opfyldt. Om vinteren med nyfalden sne, der fyger, vil folk have firhjulstrækkere, men om sommeren er det dejligt med en cabriolet. Selv uden sæsonsvingninger vil der opstår problemer, når mange vil have den samme slags biler samtidigt.

Og alligevel overlever vi i Danmark med helt almindelige biler på en ganske almindelig vinterdag. Man ser jo ikke pludselig folk smide deres Skoda eller Citroen familiebil i vejkanten for at storme ned til bilforhandlerne og forlange en Landrover udleveret...

Jeg tror et par vinterdæk kan klare opgaven til UG.

  • 1
  • 0

Og alligevel overlever vi i Danmark med helt almindelige biler på en ganske almindelig vinterdag. Man ser jo ikke pludselig folk smide deres Skoda eller Citroen familiebil i vejkanten for at storme ned til bilforhandlerne og forlange en Landrover udleveret...

Jeg tror et par vinterdæk kan klare opgaven til UG.

Det var ikke det, René Low ville. Han ville kunne vælge biltype på sin smartphone, når han bestilte bilen. Så får man problemet med at folk vil vælge biltype efter vejrlig og årstid, samt om de har fri eller skal på arbejde. Samtidigt viser køteori, at nogle gange kommer der mange forespørgsler inden for kort tid, og så vil der ikke være biler nok.

  • 3
  • 2

Det var ikke det, René Low ville. Han ville kunne vælge biltype på sin smartphone, når han bestilte bilen. Så får man problemet med at folk vil vælge biltype efter vejrlig og årstid, samt om de har fri eller skal på arbejde. Samtidigt viser køteori, at nogle gange kommer der mange forespørgsler inden for kort tid, og så vil der ikke være biler nok.

Udover at lægge ord i munden på René Low, så tænke han måske på noget helt andet? En biltype kunne f.eks. være en lille penderbil med plads til 2 personer, en minibus med plads til 8, en varevogn med plads til store møbler eller en familiebil med plads til 6 personer.

Hvorfor pokker skulle folk pludselig begynde at vælge bil efter årstid og vejr - udover selvfølgelig muligheden for vinterdæk?

Jeg er med på, at der vil komme mange forespørgsler på samme tid, men så må man dimensionere systemet til at kunne tage sig af disse spidsbelastninger. Alternativt kan man også lave rabatordninger, hvor man får rabat ved at være fleksibel med transport tidspunktet.

Der er 117 måder hvorpå man kan udjævne brugen, og det er altså noget man kan finde løsninger på, hvis man ser på muligheder fremfor problemer.

  • 3
  • 0

Det var ikke det, René Low ville. Han ville kunne vælge biltype på sin smartphone, når han bestilte bilen. Så får man problemet med at folk vil vælge biltype efter vejrlig og årstid, samt om de har fri eller skal på arbejde. Samtidigt viser køteori, at nogle gange kommer der mange forespørgsler inden for kort tid, og så vil der ikke være biler nok.

Største pres på systemet vil absolut være i myldre tiden, og her vil jeg kunne vælge mellem den billigste løsning som vil minde om den kollektive trafik vi kender i dag, muligvis billigere måske lidt mere fleksibelt. Eller individuel kørsel i et køretøj efter eget valg. Stor bil med masser af luxus, eller lille kompakt og billig.

Kan jeg dele en bil (i myldre tiden) med en anden person har jeg pendler bil til halv pris af hvad det koster mig i dag. Kan vi finde 2 mere ryger prisen ned på 1/4 del. I virkeligheden bliver besparelsen meget støre, der skal kun betales en forsikring, vægt afgift, service eftersyn, vinterdæk skift, etc etc.

I fritiden kan jeg bestille en bil egnet til at køre mig i indkøbscenteret, alene eller med hele familien. Måske på udflugt med en mini bus der kan transportere 4 cykler med, eller bestille en røv smart bil og køre ind til byen og vise det hele frem...etc etc.

Indrømmet jeg er i den privilegerede situation at mit pendler behov ligger omkring 10-15 km = 30-40 minutter. Og at jeg har et andet billigt, hurtigt og inspirerende køretøj i min e-cykel. Men det er jeg nu ret sikker på at der vil være mange flere af med præcis samme behov, der gerne vil spare nogen penge på bil udgifterne. Lige så snart muligheden forligger så bliver bilen sat til salg, også går det stærkt.

  • 0
  • 0

Sjovt med alle de kommentarer om de problemer der vil være med delebiler. Jeg bor på Amager og droppede min egen bil for et par år siden og har kun kørt delebil siden ( Hertz delebil og drivenow ) jeg vil sige det er ret nemt at venne sig til, at man tror den bil man skal køre i har tabt en hjulkapsel, for blot at konstatere at der er kommet vinterdæk på bilen, sådan bare helt af sig selv. At sprinkler tanken er uendelig stor ( det er den ikke, den bliver fyldt op med jævne mellemrum af et serviceteam : ) skulle køre afsted og har noget man skal nå, punktere, give besked til Call center, stille bil ved lignende bil 2 min efter, sætte sig ind i den anden bil og køre videre 20 sek senere. I starten inden man har lært delebilssystemerne at kende er det lidt besværligt, men jeg har aldrig kørt i så velholdte og rene biler som jeg gør nu. Jeg har en firmabil til rådighed 24/7 ( kun erhvervskørsel ) el cykel ( til korte ture ) og bruger cirka mellem 1000 og 4000 kr om måneden på delebil.

  • 2
  • 0

Er ret sikker på at elektronikken ikke er på plads. Der skal meget mere end bare en radar til at analysere vejen og objekter der potentielt kan være til fare for bilen eller sig selv. Der skal en optisk kamera til, og meget højt udviklet komputer-intelligens til at analysere omgivelserne til at vurdere situationen, som vi ikke er i nærheden af med Deep Mind osv.

Først når en AI er parat til at afløse kontorchefer er AI'en god nok til 100% at afløse billisten.

  • 0
  • 3

Kan jeg dele en bil (i myldre tiden) med en anden person har jeg pendler bil til halv pris af hvad det koster mig i dag. Kan vi finde 2 mere ryger prisen ned på 1/4 del. I virkeligheden bliver besparelsen meget støre, der skal kun betales en forsikring, vægt afgift, service eftersyn, vinterdæk skift, etc etc.

Undskyld men den beregning kan jeg slet ikke følge. Lur mig om ikke forsikringen bliver meget dyrere for delebiler end for selvkørende familiebiler. Jo flere kilometer en bil kører, jo flere serviceeftersyn skal den have, og jo flere kilometer vinterdæk bruges, jo oftere skal de skiftes. Vægtafgift? Tja, vi kender politikerne. Hvis statens indtægter fra vægtafgiften falder, fordi folk kører delebil, så skal politikerne nok finde ud af at hæve den for delebiler.

Mht at prisen skulle ryge ned på halvdel, bare fordi man deler med en anden, så glemmer du, at de første og sidste kilometer nødvendigvis vil blive kørt alene. Prisen for at køre, hvor man deler med andre, vil derfor være væsentligt højere end prisen for at køre alene divideret med antallet af personer, der deler bilen.

  • 1
  • 3

Undskyld men den beregning kan jeg slet ikke følge. Lur mig om ikke forsikringen bliver meget dyrere for delebiler end for selvkørende familiebiler. Jo flere kilometer en bil kører, jo flere serviceeftersyn skal den have, og jo flere kilometer vinterdæk bruges, jo oftere skal de skiftes. Vægtafgift? Tja, vi kender politikerne. Hvis statens indtægter fra vægtafgiften falder, fordi folk kører delebil, så skal politikerne nok finde ud af at hæve den for delebiler. Mht at prisen skulle ryge ned på halvdel, bare fordi man deler med en anden, så glemmer du, at de første og sidste kilometer nødvendigvis vil blive kørt alene. Prisen for at køre, hvor man deler med andre, vil derfor være væsentligt højere end prisen for at køre alene divideret med antallet af personer, der deler bilen.

jeg kan slet ikke se hvorfor en robot dele bil skal betale mere i forsikring. Hvis passageren giver bilen nogen uforudsete økonomiske problemer så dømmes vedkommende til ikke at kunne bruge servicen. En meget effektiv opdrage metode. Jeg regner såmænd med at vi kommer til at betale pr kilometer vi køre, hvor meget vi trængsler og hvor meget vi forurener.

Der vil ikke være noget problem for mig at købe en selvkørende bil og lave den om til en andels bil. I det tids spænd på et par timer myldretiden tager, vil det være muligt at finde 3 andre personer, således at bilen ikke køre unødvendige kilometer.

  • 1
  • 0

Det var ikke det, René Low ville. Han ville kunne vælge biltype på sin smartphone, når han bestilte bilen. Så får man problemet med at folk vil vælge biltype efter vejrlig og årstid, samt om de har fri eller skal på arbejde.

Udbud og efterspørgsel. Priserne skal nok regulere efterspørgslen så den passer til udbuddet. En Cabriolet kommer til at koste 20 gange så meget på en sommerdag med sol og 30 grader i skyggen som på en vinterdag med minus 5. Så giver det helt sig selv, at det er dem der har pengene og er villige til at spendere dem, der kommer til at køre med håret flagrende i sommerbrisen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten