Elon Musk: 122 meter langt fartøj skal sende 100 mennesker til Mars på 80 dage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elon Musk: 122 meter langt fartøj skal sende 100 mennesker til Mars på 80 dage

Her ses løfteraket og beboelsesmodul som en tom skal. Især carbon-strukturen bliver der arbejdet hårdt på i øjeblikket, kunne Elon Musk fortælle. Illustration: SpaceX

122 meter langt bliver det fartøj, som SpaceX-grundlæggeren, Elon Musk, vil sende til Mars med mindst 100 kommende Mars-boere om bord – helst inden for de kommende 8-10 år. Pris pr. person: godt og vel 1,3 mio. kroner, rejsetid: 80-150 dage.

Det fortalte han på den årlige astronautkongres i Mexico i går aftes dansk tid under stor jubel fra den ventende fanskare i salen.

»Vi kan blive på Jorden og uddø, eller vi kan blive multiplanetariske. Jeg håber, at I er enige i, at dette er den rette vej at gå,« lagde Elon Musk ud med at argumentere, før tegningerne kom på bordet.

Tidsplanen for Mars-rejserne. Elon Musk håber, at de første passagerer kan være af sted mod Mars inden for et årti - hvis ALT går efter planen. Illustration: SpaceX

Fordelingen af de 122 meter lyder på 77,5 meter til løfteraketten og 49,5 meter til selve kapslen – med nogle meters overlap til sammenføjning – som indeholder passagermodulet med restauranter og mulighed for ’Zero-G-spil’, man kan muntre sig med på turen.

Selve passagerskibet bliver 49,5 meter langt, og da rejsen er lang, må turen ikke blive kedelig. Derfor kommer skibet til at have god plads og måske minde lidt om et krydstogtskib med spisesteder og selskabslege. Illustration: SpaceX

Løfteraketten skal efter planen være en genbrugs-løfteraket for at bringe prisen pr. fragtet person ned, for en af de store poster på opsendelses-budgettet er at få den tunge last løsnet fra Jordens tyngdekraft.

Løfteraketten bliver 77,5 meter lang og indeholder 42 Raptor-motorer. Illustration: SpaceX

Fidusen er derfor, at løfteraketten i første omgang blot indeholder brændstof nok til at skyde kapslen op i et ’parkeringskredsløb’, hvor den kan holde sig flyvende, mens løfteraketten drager mod Jorden for at hente friske forsyninger af brændstof.

Efter måske 4-6 ture efter brændstof – og evt. passagerer, hvis logistikken vil, at det kommer til at tage meget lang tid at få løfteraketten frem og tilbage – vil rumskibet være klar til at fortsætte mod Mars som en sommerfugl med udfoldede 200 kW-solpaneler.

Her ser vi det så: det 122 meter lange fartøj inkl. løfteraket, som skal give folk mulighed for at bosætte sig på Mars. Illustration: SpaceX

Løfteraketten ville atter returnere til Jorden, for der vil ikke være brug for en sådan for at lette fra Mars senere, og når folk er sat af på Mars, vil også kapslen vende tilbage og hente nye passagerer.

»Fuld genanvendelighed er det ’superhotte’. Tænk, hvad det ville koste pr. person, hvis man kun kunne bruge en Boeing 737 én gang? Ved at bruge den flere gange kan man nu komme fra Las Vegas til Los Angeles for 43 dollara, så vi skal kunne bruge løfteraketten og brændstoftankene så ofte som muligt,« lød det fra Elon Musk.

Genbrug skal få omkostningerne pr. rejsende i bund. Eller så meget ned, at i hvert fald middelklassen også kan være med med en god opsparing. Illustration: SpaceX

Men der skal selvfølgelig helt nye teknologiske boller på suppen, hvis både budget og tidsplan skal holdes, for Musks eget ’optimistiske’ skøn var, at de traditionelle metoder for rumrejser ville betyde, at det ville koste op mod 10 mia. dollars pr. person, som ville til Mars.

»Vi skal have prisen ned på noget, der minder om et gennemsnitligt hus i USA. Man skal kunne spare op og have råd til turen, hvis man vil af sted, og det tror jeg, at der er måder til at opnå,« sagde han.

Foruden den høje grad af genbrug og brændstofspåfyldning i kredsløb handler det også om at have det rette og prisvenlige brændstof, der har kræfter til at få de mange ton mennesker, bagage og udstyr af sted. Og så skal det også kunne produceres på Mars, så man ikke skal have mere med, end man skal bruge til turen derop.

Det optimale ville være, hvis der kan produceres brændstof til fartøjets hjemtur på selve Mars. Det mener Elon Musk kan lade sig gøre ved at smelte is fra planeten og indfange CO2 fra atmosfæren. Illustration: SpaceX

Derfor var han overbevist om, at vejen frem var brug af brændstof i form af flydende methan med flydende ilt som oxidationsmiddel, hvilket han i søndags testede på sin nye Raptor-motor, som han planlægger, at der skal være 42 af i Mars-fartøjet. Dyserne skal sørge for en samlet sea level thrust på 128 MN.

Her ses Raptor-motoren med det formentlig hidtil højeste thrust to weight-forhold. Illustration: SpaceX

der var flere klapsalver, da han viste den spyende ild fra den succesrige test.

Motor-konfigurationen, hvor man ser de 42xRaptor-motorer. Illustration: SpaceX

Elon Musk viste desuden nedenstående video af det system, han forestiller sig – eller rettere sagt: Han understregede, at det ikke er en forestilling, men en visualisering bygget på de CAD-modeller, som SpaceX-ingeniørerne rent faktisk arbejder med. Videoen udløste massive bifald. Det ville tilhørerne gerne have.

Men! Når man nu kun kan fragte 100 – måske 200 – personer ad gangen til Mars, og der kun er oplagte opsendelsesvinduer hver 26. måned, så er der langt til at få 7 mia. mennesker af sted til den røde planet.

Hvem skal så af sted, og hvem bliver hjemme?

Ifølge Elon Musk handler det dels om at få flere fartøjer af sted, dels om at reducere rejsetiden så meget, at det måske kan nås på 30 dage i stedet for 3-4 måneder. Desuden regner han ikke med, at alle vil være interesseret i en tur, der i hvert fald i begyndelsen vil være forbundet med stor fare.

»Det vil nok tage 40-100 år at skabe et fuldt bæredygtigt samfund på Mars,« understregede han og erkendte samtidig, at hans egen drøm ikke ligefrem var at blive første mand på Mars.

Muligheder for afgange med kapsler. Elon Musk regner med, at de kraftfulde motorer kan gøre pænt indhug i rejsetiden. Illustration: SpaceX

»Jeg kunne godt tænke mig at komme i kredsløb, komme til ISS og ultimativt til Mars. Men hvis noget går galt, og jeg dør – hvilket der vil være stor risiko for ved de første flyvninger – så skal vi i hvert fald have en god efterfølgerplan, for ellers ville min frygt være, at Mars ikke bliver til noget. Og så vil jeg også gerne se mine børn vokse op,« sagde han.

Under alle omstændigheder er den første plan, at der skal en Dragon-rumkapsel op i hvert opsendelsesvindue – altså ca. hver 26. måned fremadrettet med start allerede i 2018. Pengene satser han på kan komme ind via satellitopsendelser, godstransport til ISS og offentligt-private samarbejder.

Se hele foredraget med Elon Musk nedenfor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På den fede måde :D. Det er vildt at se en mand stå og præsentere den slags uden at fortrække en mine. Han mener det virkelig alvorligt, og hvis der er nogen der kan, så er det ham og spacex. Hvis det ikke lykkes for dem, hvem så? Jeg tog mig selv i at grine flere gange. Det er et helt vildt projekt. Jeg må indrømme at jeg ikke tror på det, men jeg glæder mig til at blive modbevist.

  • 20
  • 0

En fuld Hohmann-bane til Mars tager 256 dage og rumskibet vil møde Mars med samme hastighed som Mars har i sin omløbsbane af Solen, ca. 43 km/s. Hvis man skal rejse dertil på kortere tid, i en modificeret Hohmann-bane, vil der være en hastighedsforskel når rumskibet når Mars, men man kan bruge Mars' atmosfære til at bremse ned i. Det man man dog ikke hvis hastigheden er for høj. Iflg. Robert Zubrins "The Case For Mars", så vil man nå Mars med en acceptabel hastighed ved en rejsetid på 180 dage. Kortere tid end det, så bliver det farligt eller umuligt at bremse ned i Mars' atmosfære. Selvfølgelig kan man medbringe en masse brændstof til at bremse ned med, men det ville være overordentligt dyrt.

  • 7
  • 1

Det skulle det jo ikke være: Brændstof kan og skal laves på Mars, så skibene kan flyve hjem igen, ellers bliver projektet for dyrt. Målet er at kunne bruge hvert passagerskib 12 gange. Så det første der sker deroppe, bliver at etablere infrastruktur til at fremstille den nødvendige brændstof.

Desuden vil kundegruppen vokse kraftigt, hvis man både kan komme derud og hjem igen, og jeg kan forestille mig der er mange, der gerne vil bruge et par år på Mars for oplevelsen.

  • 9
  • 0

Jeg håber virkelig Musk kan realisere denne plan. Det vil gøre ham til en af de største navne i menneskehedens historie. Men jeg kan ikke helt se, at han skulle have nok penge til det. Rumfart er ekstremt dyrt.

  • 10
  • 0

Nøglen ligger i en særlig nedbremsningsteknik, som Space X tidligere har fremvist princippet i.
Man vil ikke bare tordne ned mod overfladen, men glide ned og op i atmosfærens forskellige lag. Altså en endnu ikke praktisk anvendt teknik.

  • 2
  • 0

"Vi kan blive her og uddø" siger han. Skal det ikke gå mere end ekstremt galt for Jorden før den bliver mindre beboelig for mennesker end Mars? Og hvis vi ikke er i stand til at lave et bæredygtigt samfund på Jorden, hvordan skulle vi så kunne på Mars?

  • 11
  • 2

Synes bare det er en fed raket, jeg håber virkelig den bliver til noget.

Og fedt med alle de nørdede referencer til SciFi, som Musk laver..
1. trin har 42* raketmotorer og hans kælenavn for disse var også "Improbability drive".
*42 - The answer to Life, the universe and Everything.
Man kan lige forestille sig: SpaceX spurgte Musk, hvor mange raketmotorer skal vi bruge på 1. trin:
Musk's svar: 42... lol.

The er en meget ambitiøs plan, der med sikkerhed vil støde på forsinkelser undervejs.
Men hvis bare denne raket bliver bygget, vil det jo give helt nye muligheder i udforskningen af rummet..
Ud over rejser til Mars, kunne man forestille sig kæmpe rumteleskober, kæmpe hoteller i kredsløb om jorden, store baser på Månen, rejser til asteroider osv. Jeg begynder at savle.. :-P

Og er Blue Origin også i gang med en kæmpe raket... gode tider.

  • 13
  • 0

Men! Når man nu kun kan fragte 100 – måske 200 – personer ad gangen til Mars, og der kun er oplagte opsendelsesvinduer hver 26. måned, så er der langt til at få 7 mia. mennesker af sted til den røde planet.

Vi skal ikke alle 7 mia til Mars. Vi skal kolloniasere Mars og gøre planeten beboelig - ikke flytte hele meneskeheden derop.

Med 100 pax / år (200 hvert andet år) giver det 4.000 på 40 år.

Men det er, hvis man kun bruger én opsendelse i hvert vindue. Det er blot et spørgsmål om at tilføre resurser for at sende flere skibe afsted i hvert vindue, så det er kun viljen, der sætter begrænsninger på, hvor hurtigt, vi kan skabe et permanent samfund på Mars - "vi" som i "jordens befolkning, der arbejder for at dette lykkedes".

Jeg synes at kunne huske, at 40.000 næser er det minimum, som et generation ship ville kræve, for at sikre en bæredygtig befolkning.

  • 5
  • 0

Ah. Det er 200 pr. gang pr. skib. Der vil være flere og flere rumskibe. Det er sådan han kommer frem til den ene million i vores (min) levetid.

  • 2
  • 0

Hvorfor har han ikke som en del af konceptet at landing og afgang på mars klares af en space elevator? Det ville kunne skære stort set alt fuel til landing væk (Hohmann-bane), og vi har rent faktisk teknologien til det til rådighed i dag, da mars har et mindre tyngdefelt end jorden. Selvfølgelig ville det være billigere pr ton hvis vi havde stærkere materialer.

  • 0
  • 7

Der er måske et lille problem med bruge Mars atmosfære til at bremse raketten.

"The highest atmospheric density on Mars is equal to that found 35 km above Earth's surface."
Det er vel at mærke ved Mars overflade, og tætheden aftager som bekendt med højden.

  • 2
  • 4

har præsteret at sætte igang i tidens løb, så er det ikke teorien, teknikken eller mars tynde atmosfære der kunne forsinke eller stoppe dette projekt. Musk & Co ved godt hvad de kan...

Økonomi, lovgivning og andet fnidder er fjenden for dette projekt.

  • 2
  • 2

En ting jeg er spændt på, er om NASA vil fortsætte med SLS.

Hvis tidsplanen om at få Mars boosteren op at flyve og lande igen inden 2022, så vil SLS være 100% uinteressant, da det på bogstaveligt talt alle måder vil være et inferiørt projekt.

Kongressen kan beordre NASA til at fortsætte, men det bliver en meget, meget upopulær beslutning.

  • 0
  • 0

Elon Musk og Robert Zubrin er ikke nødvendigvis uenige. De 80 dage er bedste tid når Mars og Jorden er i mindste afstand. Musk taler om mellem 80 og 180 dage.

  • 0
  • 0

Definér masseudryddelse. De mennesker der går til ved vulkanudbrud, oversvømmelser, jordskælv m.m., hvor tragisk det end er, batter vel ikke meget i statistikken?

Masseudryddelse er f.eks. den dag en komet eller asteroide på 10+ km diameter rammer jorden. Der vil næppe være nogen til at lave statistikken bagefter.

En supervulkan har potentiale til at lægge et helt kontinent øde og askeskyerne kan lukke for solen (og dermed landbrug) i årevis efter. Eksempler: Yellowstone (USA), Toba (Sumatra Indonesien), Campi Flegrei (Napoli Italien).

Et tredje eksempel er affyring af de strategiske kernevåben.

  • 5
  • 0

Det virker absurd på mig at sende flere tusinde mennesker til Mars ! Med mindre det vil give et store tekniske spinoff der bliver til gavn for store dele af menneskeheden. Hvis det også kan skabe optimisme og tro på fremtiden for mennesker i hele verden så siger jeg GO GO GO . Frem for efterhånden ulidelig focus på krige og religioner, der både er spild af resurser og menneskeliv.
Men der ville måske være en eller flere mere jordnære projekter der ville kunne skabe mere tro på fremtiden og som samtidig bringer os mennesker nærmere hinanden på global plan.
Vi kunne jo eks også bare sørge for at rede den jord vil lever på ;o)

  • 2
  • 0

Det lyder som en simpel opgave:
1. Først bygges en 3D printer, der kan printe en større model af sig selv, med stærke typer materialer.
2. Herefter printes nogle stykker, indtil printeren er stor nok.
3. Så printes en Mars raket.

  • 2
  • 2

Musk & Co ved godt hvad de kan...

Tyrkertro på at privat "initiv" kan løse alle problemer i himlen blot det får frie hænder er intakt. Kunne man håbe at samme initiativ kan finde ud af at løse vore jordiske problemer. Der er jo ikke ligefrem mangel på frihed til at udfolde sig her på kloden . Der er snart ikke den afkrog i verden der ikke gøres til genstand for driftige erhvervsfolks kreativitet.

  • 2
  • 1

Hvorfor bruger Musk ikke atomdrevne raketter? Dette her er jo teknologi fra 2. verdenskrig.

The Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application (NERVA) was a U.S. nuclear thermal rocket engine development program that ran for roughly two decades. NERVA was a joint effort of the U.S. Atomic Energy Commission (AEC) and NASA, managed by the Space Nuclear Propulsion Office (SNPO) until both the program and the office ended at the end of 1972.

NERVA demonstrated that nuclear thermal rocket engines were a feasible and reliable tool for space exploration, and at the end of 1968 SNPO certified that the latest NERVA engine, the NRX/XE, met the requirements for a human mission to Mars. Although NERVA engines were built and tested as much as possible with flight-certified components and the engine was deemed ready for integration into a spacecraft, much of the U.S. space program was cancelled by Congress before a manned mission to Mars could take place.

NERVA was considered by the AEC, SNPO and NASA to be a highly successful program; it met or exceeded its program goals. Its principal objective was to "establish a technology base for nuclear rocket engine systems to be utilized in the design and development of propulsion systems for space mission application".[1] Virtually all space mission plans that use nuclear thermal rockets use derivative designs from the NERVA NRX or Pewee.

https://en.wikipedia.org/wiki/NERVA

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten