I forrige uge købte dagligvaregiganten Coop sin allerførste ellastbil, som skal transportere varer fra detailgigantens lager i Brøndby og ind til de københavnske supermarkeder, og det er blot den tredje fuldelektriske ellastbil, som er solgt i Danmark.
Den koster tre gange så meget som en almindelig lastbil, men ellastbilerne har dog en række miljøfordele, fordi de larmer mindre og hverken udleder skadelige partikler eller drivhusgasser.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
El-lastbiler ubetydelige for Danmarks CO2-mål i 2030 ... SUK for en holding! Bare det at dieslpartikler forsvinder ( sundhedskadeligt !!!) gør at det kun kan gå for langsom med at elktrifcere alle ICE biler hernuder naturligvis også ALLE lastbiler . Tesla er på vej med en Simi Truck og i Kina ( se bare denne ene artikkel nedenfor .) Kære meingsdanner og andre der har indflydelse på udviklingen i DK , der et på tide at tjekke med hvilken hast udviklingen sker andre steder i verden. Der er efter min meing ikke behov for at DK skal opfinde den dybe talerken , "toget " er kørt vi er i høj hastighed ved at overgå fra "Nokia" alderen til "smartphone på hjul " . Til Polikkere: Find de nødvendige økonomiske incitamenter der gør det mere atraktivt at bruge El-biler / El lastbiler / El-Busser og forøg afgiften betydelig på ICE biler både ved registringsafgift og brændstofpris . Med de skåltaler som bla Klimaminister Dan Jørgensen holder( mangelde handling) kan man tvivle på at manreelt ønsker at nå en co2 reduktion i 2030. Rom blev ikke bygget på en dag , men der skal ske handling NU efter min meing !!
Hvorfor skifte batteriet hvis du alligevel holder stille en halv time og kan nøjes med sætte stikket i? Tesla 3 kan lade 300km på 15min ved en supercharger v3.
Jeg antager at det er en fejl at den kun kan lade med 30kw? Jeg gætter på at der slulle stå mindst 130kw svarende til knapt 1C?
Lastbiler egner sig bedre til udskiftlige batterier end personbiler.
- De har en professionel chauffør der kan klare et bøvlet batteriskift
- De har en mere kantet facon der giver plads til en 'batteriskuffe'
- De har et kendt eller forudsigeligt kørselsmønster så man kan montere et batteri der passer til behovet.
- Deres vægt er reguleret ved lov, man kan ændre loven og tillade fx. 1 ton højere totalvægt ved eldrift.
Men, udsigterne er også her langt ud over 2030.
Det er muligt at Scania skal have 3 mio kr for el lastbil. Men det kan andre gøre meget bedre. Tesla begynder i løbet af et år at levere 36ton ellastbiler (Tesla Semi) i USA med 500km rækkevidde til $150.000 = ca 1 million DKK. BYD kommer med en 19ton ellastbil i europa i 2020.
Frederiksberg har 5 elektriske skraldebiler og har købt 9 yderligere for et år siden. De har dobbelt energi-kapacitet af Scanias.https://www.energy-supply.dk/article/view/656729/frederiksberg_renovation_satser_pa_elKonklusionerne er i øvrigt at bilerne holder længere og er billigere i drift.
Movia driver 48 busser der kan køre 350km pr opladning.
Prisen skal nok blive rigtig indenfor et par år. Største problem bliver nok omstilling af produktionen - hvilket giver de nye aktører en fordel.
Så fordi det ikke kan betale sig med ellastbiler - så mener man det er bedre at lovgive ved at forbyde andet end ellastbiler? Det bliver indkøb og drift ikke billigere af, og i sidste ende er der kun kunden til at betale.
Alt andet lige er det en trussel imod den bynære handel, de små butikker og specialvarebutikker har ikke råd til både en dyr husleje og en transport af varer der bliver 2-3 gange større end konkurrenter med nethandel mv.
Jeg kan godt se ideen i at nedbringe emission, jeg er dog bekymret for hvilken pris vi betaler for en relativt lille nedbringelse. Specielt hvis man alligevel vil køre varerne om natten hvor færre færdes i nærmiljøet?