Elendige svejsninger på Limfjords-bro udskyder åbning på ubestemt tid
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elendige svejsninger på Limfjords-bro udskyder åbning på ubestemt tid

Siden Jernbanebroen over Limfjorden den 28 marts i år blev påsejlet af et finsk skib, har passagerer til Vendsyssel skullet tage bussen. Men efter en ny bro ankom fra Polen, skulle der have været lys forude.

En rutineinspektion af svejsningerne, som blev iværksat, lige efter at de første broelementer blev modtaget i uge 42, har dog vist, at kvaliteten langt fra var på det niveau som Banedanmark og MT Højgaard har forudsat.

Det er MT Højgaard, som har totalentreprisen for broen, og i en mail til Ingeniøren forklarer MT Højgaard, at kontrollen af svejsningerne har 'vist et stort omfang af fejl, især rodfejl'.

Et finsk containerskib sejlede i marts måned ind i jernbanebroen, der løber hen over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby. En ny bro skulle have været på plads, men svejsefejl har udsat åbningen på ubestemt tid.(Foto: Henning Bagger/Scanpix 2012) Illustration: Henning Bagger

Rodfejl betyder, at det er i den nederste del af svejsefugen, fejlen ligger. Det betyder, at hele svejsefugen skal fræses op for derefter at blive svejset op igen.

De sidste broelementer ankom tirsdag den 13. november, og på nuværende tidspunkt har MT Højgaard ikke et fuldstændigt overblik over, hvor mange svejsninger der har problemer, eller hvor lang tid det vil tage at udbedre dem.

Den første kontrol for Banedanmark blev gennemført af Force Technology og efterfølgende har MT Højgaard fået udført en detaljeret svejsekontrol af Nordisk Svejse Kontrol.

Til Norjyske.dk har transportminister Henrik Dam Christensen tidligere udtalt:

'Det her er en rigtig træls situation, og jeg forstår utilfredsheden hos de rejsende. Jeg håber meget på, at broen er færdig inden udgangen af november' - men han understreger, at han ikke føler sig sikker.

Jeg synes, det er rystende at BaneDanmark og MT Højgaard vælger at få lavet sådan et stykke arbejde i Polen, når Bladt Industries ligger lige om hjørnet. De er om nogen specialister i at lave store stålkonstruktioner bl.a. enorme offshore vindmøllefundamenter i stål. Fra deres fabrik på Østhavnen er der 30 min sejlads til broen. Bør Ingeniøren ikke bore lidt i, hvad der umiddelbart blev sparet ved at købe ind i Polen, men hvad det så i sidste ende kom til at koste? Nordjyske skriver idag, at man nu har aflyst den enorme flydekran, som ellers skulle have været brugt til montagen. Hvad mon sådan en aflysning koster?

VH Emil

  • 0
  • 0

Den typiske fejl der opstår, er i start processen, der hvor skibs/bro byggeren skal hæfte to emner sammen og bare bruger enten en rutil elektrode eller en kold og fugtig basisk elektrode og denne hæftning forglemmes tit og ofte i dens start og slut proces, at blive bearbejdet efterfølgende med en vinkelsliber inden dækstrengene smøres på og desuden forvarmes konstruktions stålet ikke altid og svejseren bruger ikke variable spændings justering, alt dette er typisk østeuropæisk arbejdsfremgangsmåde.

  • 0
  • 0

Der er mange ledige i den landsdel , som er i stand til at lave en svejning
som kan godkendes.
Men det lader til at være normalt i baneregi , at der ikke er styr på kontrakterne , og tilsyn.

  • 0
  • 0

Nu synes jeg det vil klæde DSB at få kørrt noget materiel til Frederikshavn via Sverige.
Undskyldningen med at broen åbner "lige om lidt" holder ikke mere.

Jeg synes Vendsyssel har været uden togtraffik længe nok.

  • 0
  • 0

Antageligvis har det skulle sendes i udbud jf. EU regler, med alt det glæde vi så har af de regler.

Har broen overhovedet været i licitation ? - MT Højgaard er et privat firma og de kan bestille hvor de vil - reglerne om licitation gælder kun det offentlige.

http://www.tv2nord.dk/artikel/230697:Regio...

I artiklen fra TV2Nord står der at Banedanmark sparede et stort beløb ved at få broen fremstillet i Polen, det tyder på et aktivt valg af Polen.

  • 0
  • 0

Jeg har selv i længere tid været ramt af dette problem, og bevares det er kun 10 min ekstra jeg skal bruge, men det er bare utroligt at de ikke kan sætte en dato og så blive færdige. Alle jeg har snakket med om det har været overbevist om, at det aldrig ville stå færdig til tiden.

Som andre har nævnt, er det da helt håbløst at arbejdet ikke er udført lokalt istedet. Nu er det sikkert lokal arbejdskraft der skal rette op på fejlene, og hvem skal betale for det?

  • 0
  • 0

Uanset om arbejdet er udført i Danmark,Polen eller et hvilket som helst andet sted, må en sådan fejl bare ikke kunne ske.

Jeg så et program den anden dag om et bro-projekt, hvor bygherren havde sin egen medarbejder gående på fabrikken hvor alle stål-dele blev produceret. Denne medarbejder var udstyret med hvad der omtaltes som et bærbart røntgen-apparat, og med denne blev alle svejsninger (store som små) tjekket og selv de mindste fejl afmærket og forlangt rettet øjeblikkeligt.
Hertil blev det fortalt, at kontrakten med fabrikanten indeholdt en klausul som sagde at alle forsinkelser, uanset om de bundede i forsinkelser i produktionen eller transport) blev straffet med dags-bøder.

Med en sådan løsning kunne det i artiklen omtalte problem været undgået.

  • 0
  • 0

Nu synes jeg det vil klæde DSB at få kørrt noget materiel til Frederikshavn via Sverige.
Undskyldningen med at broen åbner "lige om lidt" holder ikke mere.

Jeg synes Vendsyssel har været uden togtraffik længe nok.

Vil en bus fra Fredrikshavn over Sæby forbi lufthavnen til Nørresundby via de fine motorveje (Tak til Jysk Mafia) ikke være en hurtigere,miljørigtigere og billigere løsning? noget lignende for Hjørring og Hirtshals?
Hvis man så læser den berømte Rip,Rap og Rup historie om Grønspætte brobygning vil de lokale spejderkorps på en søndag kunne lave et dæk af naturmaterialer til erstatning af den forhenværende jernbanebro, som kan holde til cyklister, fodgængere og biler under 3500 kg.
Den gamle jernbanestrækning kan asfalteres og tjene som højhastighedsbane for ambulancer,sociale myndigheder og politi.
Der har været tog nordenfjords længe nok.

  • 0
  • 0

Hvis du har en passager med 23 kg bagage, med i en bus sum ligner en mursten på højkant..... Hvad tror du selv?

Mvh

  • 0
  • 0

Jamen der har vel siddet en lille jakkesætsfyr og kigget på bundlinier, og har set, man har kunnet spare 50000 på at få skidtet lavet i Polen. Uagtet hvilke konsekvenser, det vil have i en større helhed.

  • 0
  • 0

Ja, man glemte at udskyde kranens besøg - så nu kan man nok ikke få den til d. 26. november. Derfor udskydes monteringen naturligvis - med begrundelse i, at de polske svejsninger er for dårlige! Amatøragtig undskyldning - for uduelig planlægning.
Eller hva'?

  • 0
  • 0

.....købe hvor det er billigst, men selvfølgelig under overholdelse af kvalitet og terminer. Selv Bladt kunne tænkes at købe underleverance fra udlandet; det har de gjort før. Formoder at (ansvarlige) MT-Højgård bliver idømt en passende stor forsinkelses bøde, der står i forhold til konsekvenserne, hvis afleveringen forsinkes. Det tyder på at MTH har ladet hånt om kvalificeret fabrikations kontrol af svejsningerne hos underleverandøren under selve fremstillingen, så fejlene kunne opdages i tide. MTH's tilsyn med fabrikationen synes lemfældigt. Først nu under montagen af broen på stedet bliver fejlene opdaget. FATALT! Det er ikke rettidig omhu, MTH!

  • 0
  • 0

Må konkludere, at vi nordenfjords er mægtigt sårbare uden bro....læg nu en plan for, hvad vi gør næste gang,vi står i en lignende situation!

Skal det altid være økonomi, der skal være det vigtigste faktum i en sag mon? Det at kunne klare skærene selv, at glædes ved DET, at gro af DET, det spreder glæde....kunne denne ordre være holdt på danske hænder søndenfjords.....?

.......Goliath kommer nok næste gang!

Hjælsen Ebba

  • 0
  • 0

Tilsyneladende er du ikke Vendelbo, du arbejder heller ikke i Aalborg og har heller ikke brug for daglig transport.

Fortsæt du bare med at køre i din bil, men spar os andre for den gang sludder. Noget lignende blev for år tilbage fostret i en skør professors hjerne.

Du har med garanti ikke prøvet "togbusserne" til hverken Brønderslev eller Hjørring, for så vil du vide at dine forslag er som en våd karklud i ansigtet.

En forskrækket skatteyder, min bare...

Det er sådan nogle fjolser som dig, der ødelægger det for os andre.

Det er ikke alle der har råd til bil.

  • 0
  • 0

Hvis du har en passager med 23 kg bagage, med i en bus sum ligner en mursten på højkant..... Hvad tror du selv?

Mvh

Det fungerede godt mellem Københavns Hovedbanegaard,Tivoli side og Kastrup i rigtig mange år og Jyder er seje,så hvad er problemet?

  • 0
  • 0

Du har med garanti ikke prøvet "togbusserne" til hverken Brønderslev eller Hjørring, for så vil du vide at dine forslag er som en våd karklud i ansigtet.
En forskrækket skatteyder, min bare...
Det er sådan nogle fjolser som dig, der ødelægger det for os andre.
Det er ikke alle der har råd til bil.

Der kunne blive gratis bil til togpassagerer hvis det tilskud på en krone per passager per kilometer (financieret af bil og benzinafgifter) der nu flyder fra borgerens lomme via statskasse til jernbaner blev stoppet lidt tidligere.

  • 0
  • 0

Der skal godt nok mange busser til, Niels. Du ved vist ikke hvor ofte togene er proppet om morgenen og om eftermiddagen. Var de da i hvert fald dengang jeg tog dem..

Ska vi for fornøjelsens skyld og som demokratisk forberedelse til næste valg regne lidt?
Morgen trafikken var sikkert den værste
Regnestykket kan tage udgangspunkt i den køreplanen der gjaldt til påsejlingen.
Hvor mange tog sydpå over broen i den time det var værst?
Hvor mange optagne siddepladser og hvor mange stående?
Hvor langt væk fra kom de?
Mon man kan få tallene fra det skatteyder subventionerede DSB (Offentlig med aktindsigt?)eller var det Ariva der kørte?

  • 0
  • 0

man sejler bare ikke broelementer til danmark uden at ha' lavet NDT af svejsningerne i polen, det står på side 1. i alle bøger.
det MÅ IKKE komme som en overraskelse at smedene har en stor fejl procent ang tildanning og svejsning.
M&T i skulle skamme jer, meget og længe. bønder.

  • 0
  • 0

Mon man kan få tallene fra det skatteyder subventionerede DSB (Offentlig med aktindsigt?)eller var det Ariva der kørte?

Dette beviser tyeligt at du ikke aner hvad du taler om.

Gå venligst hjem og læs på lektien inden du spiler vores tid her med dit sludder.

  • 0
  • 0

[quote]@Niels Abildgaard: Nu er du en troll....

Iøvrigt ville de fleste mennesker være pænere med pels og busket hale.[/quote]

Troll, ikke en trold:

En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, særligt på nyhedsgrupperne (også benævnt USENET), hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på krogen". Trolls ses meget ofte på sider som Youtube og Facebook

http://da.wikipedia.org/wiki/Troll

  • 0
  • 0

[quote]
Mon man kan få tallene fra det skatteyder subventionerede DSB (Offentlig med aktindsigt?)eller var det Ariva der kørte?

Dette beviser tyeligt at du ikke aner hvad du taler om.

Gå venligst hjem og læs på lektien inden du spiler vores tid her med dit sludder.

[/quote]

I DSBs årsregnskab 2011 er der 2 store indtægtsposter .
Passagerbetaling 4 milliarder og noget,trafikkontrakter 5 og noget.
Tror de sidste kommer fra vor fælles kasse,men belæres gerne hvis jeg tager fejl

  • 0
  • 0

I DSBs årsregnskab 2011 er der 2 store indtægtsposter .
Passagerbetaling 4 milliarder og noget,trafikkontrakter 5 og noget.
Tror de sidste kommer fra vor fælles kasse,men belæres gerne hvis jeg tager fejl

Hvem tror du egentlig dækker dine veje i det nordjyske? Dine og dine naboers skattebidrag?
Hint: Nej.
Hvad mon et kvalificeret gæt ville være på hvem der skulle betale for udvidelsen af vejforbindelserne, når du saver mere og mere af banen?

Hint: Samme, som dækker de øvrige offentlige investeringer og behov pt.

Det har også en effekt på resten af netværket.

Komikken i dine indlæg har en vis underholdningsværdi. Det samme gælder sandhedsværdien.

PS! Jeg har endnu ikke set dig blive belært af udsagn her på siderne. Der står ellers 1-0 i mit favør fra din og min sidste diskussion.

  • 0
  • 0

[quote]Hvem tror du egentlig dækker dine veje i det nordjyske?

De samme som betaler for hans underskudsgivende elskede busser, der kører på de substituerede veje. Alt betalt primært via socialhjælp fra borgere nord for Køge-Roskilde aksen.[/quote]

Hehe

Med frekvensen af indlæg håber jeg blot ikke, at han er offentlig ansat :-)

  • 0
  • 0

Men det lader til at være normalt i baneregi , at der ikke er styr på kontrakterne , og tilsyn.

Men det Polske firma har sikkert fået forudbetaling...

  • 0
  • 0

Samfundsmæssigt set, drukner de nævnte besværligheder så ikke i de ret store omkostninger skibsfarten har ved ikke at kunne komme gennem her?

Skibsfarten har da netop nu meget bedre betingelser for passage end nogensinde tidligere!

  • 0
  • 0

[quote]I DSBs årsregnskab 2011 er der 2 store indtægtsposter .
Passagerbetaling 4 milliarder og noget,trafikkontrakter 5 og noget.
Tror de sidste kommer fra vor fælles kasse,men belæres gerne hvis jeg tager fejl

Komikken i dine indlæg har en vis underholdningsværdi. Det samme gælder sandhedsværdien.

PS! Jeg har endnu ikke set dig blive belært af udsagn her på siderne. Der står ellers 1-0 i mit favør fra din og min sidste diskussion.[/quote]

Værdien af dine indlæg er lig nul og det gik end ikke op for mig at jeg havde tabt noget så du trænger til et skrivekursus for tumper.

  • 0
  • 0

[quote]Det fungerede godt mellem Københavns Hovedbanegaard,Tivoli side og Kastrup i rigtig mange år...

Det gjorde det f*** ikke og den elendige, ukomfortable og overprissatte "service" blev bandet langt væk af tusindvis af passagerer hver måned. Den eneste grund til at den overlevede var, at HTs "alternativ" var om muligt endnu værre!

I samme sekund der kom tog til Kastrup var bus-"servicen" udraderet.[/quote]

OK så lad restauratørerne financiere en højhastighedsletbane mellem Jomfru Ane Gade og Lufthavnen.Det er Aalborgs mest dynamiske miljøer.
Bussen fra banegården til lufthavnen kørte da meget godt sidst jeg skulle bruge den.
Lad os glemme lufthavnen,der jo heller ikke blev betjent af de hurtige,lækre,rettidige tog i de gode gamle dage.Den demokratiske øvelse kan derfor koncentreres til hvorledes den påsejlede togkapacitet kan erstattes af busser på motorveje i Vendsyssel.
Det ville være glædeligt hvis de skinnede ville bidrage med et tal for største antal passagerer over broen på værste tidspunkt.Det er bare ikke særlig sandsynligt da skinneri og demokrati er psykologisk forskellig.
I mangel af bedre kan man ,hvis man bor i byen måske tælle erstatningsbusserne.

  • 0
  • 0

Værdien af dine indlæg er lig nul og det gik end ikke op for mig at jeg havde tabt noget så du trænger til et skrivekursus for tumper.

Når det eneste du laver her på siderne er at komme med vredesudbrud over at halvdelen af vælgerne har stemt på de forkerte, havde jeg ikke regnet med andet :-)

Hvad du tilsyneladende stadigvæk ikke har fattet er, at stort set hele Vendsyssel er på støtten. Betalt af Østjyderne og Østsjællænderne.

Når landet er i økonomisk uføre (oversat for dig: De vantro har stemt på de forkerte parteigenossen), bliver der end ikke råd til asfalt og slet ikke i din bilglade udørken.

Er du heldig vil der til den tid stadigvæk være et rustent spor når du skal til staden og sælge dine kartofler.

  • 0
  • 0

[quote]Værdien af dine indlæg er lig nul og det gik end ikke op for mig at jeg havde tabt noget så du trænger til et skrivekursus for tumper.

Når det eneste du laver her på siderne er at komme med vredesudbrud over at halvdelen af vælgerne har stemt på de forkerte, havde jeg ikke regnet med andet :-)

Hvad du tilsyneladende stadigvæk ikke har fattet er, at stort set hele Vendsyssel er på støtten. Betalt af Østjyderne og Østsjællænderne.

Når landet er i økonomisk uføre (oversat for dig: De vantro har stemt på de forkerte parteigenossen), bliver der end ikke råd til asfalt og slet ikke i din bilglade udørken.

Er du heldig vil der til den tid stadigvæk være et rustent spor når du skal til staden og sælge dine kartofler.[/quote]

Det er muligvis rigtigt men ville nødhjælp til veje ikke batte mere end til det bundløse hul der hedder jernbaner?
I øvrigt tror jeg der bringes noget meget væsentligt her.
Auken familiens jernbanebegejstring stammer fra fortællinger om det ene tog om dagen der i krigens sidste tid kørte fra Sjælland til Jylland .Det gav megen anerkendelse fra tyskerne til DSBs ledelse for godt samarbejde ved afslutningen.
Der er idag helt andre madlinjer til en overflødig,overvægtig og snotforkælet hovedstad.Jernbaner er ikke til nogen hjælp i en trængt situation.Ikke engang de spritnye tog gavner hvis ballonen går op.

  • 0
  • 0

Tja...

og Pressen skriver om det.

Nyhed fra TV Nord

Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) er rasende over, at Banedanmark endnu engang udskyder åbningen af jernbanebroen.

  1. nov 2012, kl. 19:03 | Af: Martin Bekhøi
    Opdateret: 17. nov 2012, kl. 19:05

    Tip
    Print

  • Vi er tålmodige i den her landsdel og i Vendsyssel, men vi vil ikke være til grin, siger Bjarne Laustsen.

Banedanmark har tre gange meldt en dato ud for åbningen af jernbanebroen, og alle tre gange er det alligevel ikke blevet til noget. Seneste melding fra Banedanmark var, at broen ville være farbar til den 1. december.

  • Jeg synes, vi har nået et niveau, hvor det forekommer at være amatører, der står for det her projekt, lyder det fra socialdemokraten, som fortsætter.
  • Efter min mening burde Banedanmark selv tage ansvar og give de berørte togpassagerer et kvartals gratis kørsel.
    Ifølge et notat fra Søfartsstyrelsen kan de nordjyske passagerer først krydse limfjorden med toget til februar. Først på mandag vil Banedanmark fortælle, hvornår de nu regner med, at jernbanebroen står færdig.
  • 0
  • 0
  • Efter min mening burde Banedanmark selv tage ansvar og give de berørte togpassagerer et kvartals gratis kørsel.

Hvilket viste sig at være en ganske god forretning, da man i sin tid istandsatte Odense-Svenborg banen.

  • 0
  • 0

Hvis der er nogen der er amatører i denne situation så er det da MT Højgaard.

Om jeg begriber hvad projektlederen i dette projekt har tænkt på når han har godkendt at broen sendes fra leverandøren i Polen uden at der har været inspektion på stedet og løbende i processen!

Det er sørgeligt at der er folk der besidder stillinger de ikke er kompetente til.

  • 0
  • 0

Det er muligvis rigtigt men ville nødhjælp til veje ikke batte mere end til det bundløse hul der hedder jernbaner?
I øvrigt tror jeg der bringes noget meget væsentligt her. bla bla bla

Nødhjælp kan i yderste konsekvens ske som genhusning i mere bynære miljøer.
Lær af Grønland.
Resten tjener bedst som landbrugsjord og evt. rekreative sommerhuse såfremt ejerne selv vil finansiere infrastrukturen.

Har nok af at poste tocifrede milliardbeløb i bundløse huller, som ikke står sig med andet end at forsyne tabloidaviserne med tarvelige familietragedier til forsiderne. Jeg kunne nøjes med noget nær det halve i kommuneskat, hvis udligningsordningerne var nul.

Så længe du ikke bearbejder andres input der ingen fremtid i at diskutere typer af kollektiv trafik med dig. Jeg diskuterer heller ikke med mit vækkeur.

  • 0
  • 0

Hvis der er nogen der er amatører i denne situation så er det da MT Højgaard.

Om jeg begriber hvad projektlederen i dette projekt har tænkt på når han har godkendt at broen sendes fra leverandøren i Polen uden at der har været inspektion på stedet og løbende i processen!

Det er sørgeligt at der er folk der besidder stillinger de ikke er kompetente til.

Det ligner at Banedanmark har fået sit eget 'IC4-projekt', hvor man blindt har stolet på sin leverandør og først konstaterer at leverandøren er en håbløs amatør, når det er for sent.

Vi mangler endnu svar på om valget af Polen som fremstillingssted udelukkende er taget af MT Højgaard eller om Banedanmark også har set sin fordel i af få broen fremstillet i et lavtløns land.

Et er ihvertfald sikkert nu, det er at MT Højgaard har et forklaringsproblem af dimensioner, for hvordan i h....de har man først opdaget fejlene nu - lige før det hele skulle monteres?. Banedanmark står også tilbage med et forklaringsproblem - hvorfor er deres tilsyn med MT Højgaard svigtet fuldstændigt ?

Det bliver spændende at se hvem der står tilbage med aben i næste uge...

  • 0
  • 0

Efter at have læst artiklen og kommentarene her, kikkede jeg lige tilbage for at se om der var noget nyt.

Og det var der. Som hoved havde et større dansk entrepenørfirma en annonce: "Klik og læs vores principper for godt byggeri" - følger man linket får man nogen spændende - og vel egentligt gode - punkter:

Seks principper

Agendaen består af seks principper, som hver for sig bidrager til at skabe gennemsigtighed i processen – og hvor summen af dem giver dig oplevelsen af en tryg og effektiv proces frem mod det færdige byggeri, til aftalt tid, til prisen og i en kvalitet som opfylder forventningerne.

  1. princip: Kvalitet
  2. princip: Fremtidssikring
  3. princip: Respekt
  4. princip: Dialog
  5. princip: Overblik
  6. princip: Ansvarlighed

Ikke siden jeg på sergentskolen kunne se på mine lærere, hvad der virkede og hvilken opførsel, der modvirkede læring, har jeg haft så spændende en læring om den omhu, der er nødvendig for at være en god byggeleder.

Kan nogen gætte hvilket firma det drejer sig om? Tip: jeg har været ansat i firmaet.

  • 0
  • 0

banedanmark eksisterer i kraft af LOV.

Derfor, behøver banedanmark ikke, som andre firmaer, at bevise at de har en eksistensberettigelse.

De eneste der kan gå i rette med og beordre banedanmark til nogetsomhelst er politikerne, men de har jo også andet at tage sig til.

Derfor gør banedanmark nøjagtig hvad de har lyst til, og i dette tilfælde er det de gør under al kritik.

Man kan nu engang ikke reparere en bro i Nordjylland ved kun at sidde med et regneark et sted i København.

Nu kan vi blot håbe at DSB, med udsigten til nul bro i endnu 2+ måneder, vil overføre materiel via Sverige.

  • 0
  • 0

Det bagved liggende hjernearbejde er endnu dårligere end svejsearbejdet.
Såvidt jeg kan se kørte der to tog med 10 minutters mellemrum sydpå men ingen nordpå ind i mellem.Fra min tid hvor jeg kunne sidde og kikke på togene kan jeg ikke huske at have set mere end to togsæt det være sig mr/ic3sammenkoblet .Maximalbehovet for sæder over fjord er derfor ca 20 per minut.I en retning.En skilift med flot udsigt er nok ikke det rigtige,men en vejbro med to busbare striber asfalt kan snildt flytte den smule mennesker og så i øvrigt aflaste den anden bro og tunnellen resten af tiden.
Toget er kørt.

  • 0
  • 0

.

Maximalbehovet for sæder over fjord er derfor ca 20 per minut.I en retning

Skal vi regne på den påstand?

20 x 60 er 1200 passagerer i hver retning pr. time i myldretiden.

Der kan være 50 pass. i een bus, så nu kan du jo så fortælle de undrende tilskuere hvor mange busser der skal bruges til den traffik.

Til almindelig orientering for alle I andre. Før broen blev sejlet ned var der 3 tog i timen i hver retning.

1 Lyntog, IC3 sæt, som faktisk stopper i Lindholm både nord- og sydgående.
1 IC tog pr. time (IC3 sæt), som også standser i Lindholm, og endelig 1 MR sæt der kører een gang i timen mellem Lindholm og Skørping.

Transporttiden mellem Aalborg og Frederikshavn er med togbus godt og vel 2 timer, mens den med tog kan gøres på den halve tid.

Det må kun være folk som dig, der har så meget tid tilovers til at køre i "ruttebil".

  • 0
  • 0

.[quote]Maximalbehovet for sæder over fjord er derfor ca 20 per minut.I en retning

Skal vi regne på den påstand?

20 x 60 er 1200 passagerer i hver retning pr. time i myldretiden.

Der kan være 50 pass. i een bus, så nu kan du jo så fortælle de undrende tilskuere hvor mange busser der skal bruges til den traffik.

Til almindelig orientering for alle I andre. Før broen blev sejlet ned var der 3 tog i timen i hver retning.

1 Lyntog, IC3 sæt, som faktisk stopper i Lindholm både nord- og sydgående.
1 IC tog pr. time (IC3 sæt), som også standser i Lindholm, og endelig 1 MR sæt der kører een gang i timen mellem Lindholm og Skørping.

Transporttiden mellem Aalborg og Frederikshavn er med togbus godt og vel 2 timer, mens den med tog kan gøres på den halve tid.

Det må kun være folk som dig, der har så meget tid tilovers til at køre i "ruttebil".

[/quote]

Jeg var ikke klar over at broen plus tog bestiller så lidt..
Per time 2 IC3 er 240 og MR giver 100 dvs 340 siddepladser per time hver vej.Broen plus tog er skandaløst svineri med mine penge.
Det kan klares med en bus hver ottende minut som iøvrigt ikke allesammen behøver stoppe alle steder.Lavere brændstofforbrug og mindre rejsetid.
Hvis dem,der skal fra Aalborg til Frederikshavn, samles i en bus og kører af motorvejen,den pæne, er de hurtigere fremme end i et TGV tog, der holder undervejs.Busser koster en syvendedel af tog per sæde og bruger mindre fuel.

  • 0
  • 0

Per time 2 IC3 er 240 og MR giver 100 dvs 340 siddepladser per time hver vej.Broen plus tog er skandaløst svineri med mine penge.

Igen demonstrerer du på forbildelig vis at du ikke aner et klap om det du skriver om her i tråden.

Et MR sæt har 131 siddepladser og et IC3 togtsæt har 144 stk iflg. DSB..

I myldretiden er der derfor 550 siddepladser i hver retning, og i resten af tiden er der 415.

Det tager kun få minutter at kontrollere tallene på nettet, så jeg synes du pisser på læserne af denne debat, når du bare slynger tal ud, uden hold i virkeligheden.

Jeg har forstået at det rager dig en papskid, at vi her i Nordjylland må slås med manglende offentlig transport af en ordentlig kvalitet.

  • 0
  • 0

Det er lige før man skulle tro at Hr. Abilgaard er ejer af Terndrup Turistbusser, der med udtjente busser der holdes sammen med gaffatape, spinder guld på broens forsinkelse.

Påstanden om at det er billigere at køre 4-10 busser istedet for 1 tog, den holder ikke. For jeg tror ikke på at en buschauffør får en tiendedel i løn af hvad en lokofører får.

Vi er heldige at Hr. Abilgaard ikke er transportminister, for så havde vi jo motorvej tværs gennem Bornholm.

  • 0
  • 0

I myldretiden er der derfor 550 siddepladser i hver retning, og i resten af tiden er der 415.

Jeg har forstået at det rager dig en papskid, at vi her i Nordjylland må slås med manglende offentlig transport af en ordentlig kvalitet.

Så kom vi så langt.
En lille bus henover broen i hver retning hvert sjette minut til afløsning af tog og en hel masse anden nyttig transport vil være mulig.
Har boet i Nordjylland i 25 år og blev lidt træt af landsdelens evige haven ondt af sig selv.
Bor nu i Thy og det dramatiske skifte ,til det bedre, i folks selvopfattelse ,sker efter min mening omkring Vejlerne hvor også sproget skifter fra efter til foranstillet bestemthedsartikkel.

  • 0
  • 0

Påstanden om at det er billigere at køre 4-10 busser istedet for 1 tog, den holder ikke. For jeg tror ikke på at en buschauffør får en tiendedel i løn af hvad en lokofører får.

Ifølge de seneste oplysninger fra togfortaler Christian Sørensen taler vi om cirka to-tre busser per styk af det antal tog ,der var behov for.
Ingen billetkontrollører ,ingen skidtskinneskraber ingen billetsælgersker ingen venlig dame til at tage sig af reklamationer i forbindelse med forsinkelser osv.
Jeg tror det med løn er et meget dårligt argument for tog.

  • 0
  • 0

Bor nu i Thy og det dramatiske skifte ,til det bedre, i folks selvopfattelse ,sker efter min mening omkring Vejlerne hvor også sproget skifter fra efter til foranstillet bestemthedsartikkel.

Endnu værre - håber du nyder goderne fra udkantsdanmarks lange snabel ned i pengekassen - og holder det blinde øje til hvad der sker hos naboen ;-)

Spøg tilside:
Er der nogen, der ved hvor stor en del af disse passagerer, der:
1. tager 'over broen' for at køre videre - evt. helt forbi 'Vejlerne'?
2. hvis de skulle fragtes med bus permanent - ville købe en bil og tage turen i den i stedet?

Lur man om ikke det vil være alle undtagen dem, der har drukket sig fra kørekortet (og vedkender sig det) - det er statistisk over gennemsnittet nordenfjords - og dem, der pga. alder ikke må køre i bil.

Så skal Østjyderne og Østsjællænderne snart til pengepungen igen for at finansiere endnu en bro/tunnelforbindelse.

Gaaaaaaab - nå, kunne ikke dy mig.

Statistikbanken siger i øvrigt 118 tog i døgnet + 3 godstog.
Må være et gns., og lyder højt? Gad ikke lige dykke yderligere.

Nok til mindst en 4-sporet motorvej til Hr. Abildgaard.

Ja, det er dyrt at køre tog i Nordjylland.

  • 0
  • 0

[quote]
Bor nu i Thy og det dramatiske skifte ,til det bedre, i folks selvopfattelse ,sker efter min mening omkring Vejlerne hvor også sproget skifter fra efter til foranstillet bestemthedsartikkel.

Endnu værre - håber du nyder goderne fra udkantsdanmarks lange snabel ned i pengekassen - og holder det blinde øje til hvad der sker hos naboen ;-)

Spøg tilside:
Er der nogen, der ved hvor stor en del af disse passagerer, der:
1. tager 'over broen' for at køre videre - evt. helt forbi 'Vejlerne'?
2. hvis de skulle fragtes med bus permanent - ville købe en bil og tage turen i den i stedet?

Lur man om ikke det vil være alle undtagen dem, der har drukket sig fra kørekortet (og vedkender sig det) - det er statistisk over gennemsnittet nordenfjords - og dem, der pga. alder ikke må køre i bil.

Så skal Østjyderne og Østsjællænderne snart til pengepungen igen for at finansiere endnu en bro/tunnelforbindelse.

Gaaaaaaab - nå, kunne ikke dy mig.

Statistikbanken siger i øvrigt 118 tog i døgnet + 3 godstog.
Må være et gns., og lyder højt? Gad ikke lige dykke yderligere.

Nok til mindst en 4-sporet motorvej til Hr. Abildgaard.

Ja, det er dyrt at køre tog i Nordjylland.[/quote]

Værdi lig nul.Skrivekursus

  • 0
  • 0

Ifølge de seneste oplysninger fra togfortaler Christian Sørensen taler vi om cirka to-tre busser per styk af det antal tog ,der var behov for.
Ingen billetkontrollører ,ingen skidtskinneskraber ingen billetsælgersker ingen venlig dame til at tage sig af reklamationer i forbindelse med forsinkelser osv.
Jeg tror det med løn er et meget dårligt argument for tog.

Det er vist længe siden du har set et togstation. Rene billetsalg hos DSB er der meget langt imellem. Fx i København findes der kun 2 stk tilbage - på Nørreport og Hovedbanen - i resten af landet er de fleste på vej i lukning. Resten af salget sker via kiosker, automater og internet.

  • 0
  • 0

DSB har det åbenbart med at købe udenlandsk skrammel. Som med IC4 togene skal de nok også få denne leverandør fritaget for ansvar.

  • 0
  • 0