Elendige skift mellem bus og tog skræmmer hovedstadens pendlere væk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elendige skift mellem bus og tog skræmmer hovedstadens pendlere væk

Lang ventetid ved skift fra bus til tog. Busruter, der standser brat ved kommunegrænsen, fordi den næste kommune på linjen ikke vil være med til at betale til driften. Trafikinformation på togstationer, der ikke fortæller om tidsbesparende busafgange på gaden lige udenfor.

Den kollektive transport i København og omegn er håbløst organiseret, og det fører til, at passagererne spilder unødigt meget tid og har mere end svært ved at orientere sig om køreplaner, trafikændringer og rejseregler.

Det fremgår af en spritny analyse fra en arbejdsgruppe under regeringens Trængselskommission.

Isolerede kongeriger

Analysen - 'Sammenhæng og organisering af den kollektive transport' - er forfattet af en række medlemmer af Trængselskommissionen og peger direkte på, at det store antal isolerede kongeriger i den kollektive trafik spænder ben for ambitionen om at få pendlerne over i tog og bus og dermed mindske trængslen på de københavnske veje.

»Vi ved med sikkerhed, at hvis passagererne føler, at skift mellem transportformerne er langsommelige og bøvlede, så dropper de helt den kollektive transport og tager bilen. Derfor er det bydende nødvendigt, at der bliver handlet nu, hvis vi ønsker færre biler på de københavnske veje og flere passagerer i tog, metro og busser,« siger formand for Trængselskommissionen Leo Larsen, der også er en af Danmarks førende eksperter i infrastrukturplanlægning:

»Passagererne har et berettiget krav på, at busser, tog og metro kører i et effektivt koordineret kredsløb. Sådan foregår det ikke i dag, og det skal der helt klart laves om på.«

Den seneste transportstatistik bekræfter, at den dårlige organisering har konsekvenser. Siden 2007 er der stort set ikke kommet flere af de passagerer, der bruger både bus og tog. Og i 2011 kunne Trafikstyrelsen registrere et fald i antallet af buspassagerer i hovedstaden.

Lavpraktisk bøvl

Trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, peger også på, at ringe sammenhæng i transportformerne medfører lavpraktisk bøvl for passagererne, hvilket igen får dem til at opfatte den kollektive trafik som et dårligt alternativ til bilen.

»Der er mange eksempler. Når f.eks. otte forskellige selskaber udsender daglig trafikinformation, opgiver passagererne naturligvis at få et fuldt overblik. Når bussen ikke har endestation ved en S-togs-station, fordi den ligger i nabokommunen, betragter passagererne ikke den kollektive trafik som noget, der kan køre dem fra dør til dør,« siger Per Homann Jespersen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) erkender problemet med de mange aktører og er klar til at gennemføre ændringer, lige så snart de endelige anbefalinger fra Trængselskommissionen ligger klar.

»Jeg er ikke tilfreds med et trafiksystem, hvor de forskellige selskaber varetager deres egne interesser, men svigter koordineringen mellem transportformerne. Hvis den kollektive trafik i København skal ind i en positiv udvikling, skal vi gøre tingene på nye måder,« siger ministeren.

Ifølge Per Homann Jespersen er der brug for et helt nyt og muskuløst Hovedstadens Trafikselskab - HOT! - der omfatter både metro, S-tog og busser. Flere europæiske storbyer har allerede samlet planlægning af den kollektive trafik i ét selskab med succes.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tidligere har jeg boet i Tårnby kommune, og kan huske debatten med Dragør kommune - at Tårnby ville have penge for det sidste stykke ved til kommunegrænsen for de busser der skulle til Dragør, samt at man krævede at 350S (ekspressbus) skulle stoppe ved alle stoppesteder i kommunen (dermed forsvandt ideen om en ekspresbus). Ligeledes borgmester Henrik Zimino's kommentar om at man ikke var videre intereseret i et samarbejde.

Og nu til pointen i det hele - begge kommuner er socialdemokratiske, og har faktisk samarbejde på f.x. affaldshåndtigen.

Men min konklusion er, at socialdemokraterne ikke interesserer sig for borgerne, men kun deres egne pinde. At de ikke engang kan samarbejde internt eller se ideen i kontakt med omverdenen samt de rejsende der kører gennem kommunen og ligger penge i forretninger m.v.

Jeg er dybt skuffet over socialdemokratiet.

  • 0
  • 0

Virker utroligt at noget så indlysende kræver en analyse. Men måske dem der lhar lavet den ikke har bevæget sig ud i virkeligheden.
Problemet er jo ikke kun i hovedstaden men overalt i landet hvor forskeldige transport former/selskaber støder sammen.

  • 0
  • 0

de nægter at betale for en pendler bus linje og ergo må bussen nedlægges og folk må skifte bus mv... problemet lægger lige så meget ude i kommuner men er regering åbenbart langt fra obs på, det burde samles under regioner og så brugte de penge på busser som hængte sammen...

  • 0
  • 0

Det er meget enkelt: Indfør ét selskab for hele sjælland og ryd op i zonejunglen. Mere end én zone per kommune er ikke nødvendigt.

  • 0
  • 0

Derudover: Konstruktionen af Movia var vel et delresultat af (hum hum) den tidligere regerings fantastiske kommunalreform.

Så kan Sonnich ovenfor være nok så skuffet over sosserne.

At kommunerne qua skattestop mv. tænker i at minimere deres udgifter (læs: Smøre dem af på naboerne) kan man måske ikke fortænke dem i.

PS! DSB s-tog har sidste år gennemført en 'nyrenomaling' af Herlev Station. Fatter stadigvæk ikke hvorfor man ikke for længst har vendt perronen om, så den ender nede ved ring-3 broen (pt kun udgang i den ene ende). Så vidt jeg kan se er der plads nok.

Helt sikkert flere andre...

  • 0
  • 0

Fx er Høje Tåstrup placeret fuldstændig umotiveret uden for lands lov og ret, og Glostrup station er placeret 5 minutters gang fra Ring3,

Resultatet er, at pendlere skal over Københavns Centrum for at komme mod nord, istedet for at anvende busser på Ring 3. Hvis man ikke stoppede på Høje Tåstrup, og istedet stoppede ved (og flyttede) Glostrup station under Ring 3, ville man reducere køretiden fra Sorø til Herlev med ca 18 minutter - og dermed vil toget være brugbare konkurrent til bilen.

  • 0
  • 0

Der er har foregået i den offentlige transport de sidste 40-50 år er "balkanisering": Opdeling i stadig flere, indbyrdes bekrigende små-enheder, med altid stigende overhead og faldende produktion.

  • 0
  • 1

Det tager faktisk længere tid at komme fra Ringsted til Strøget, end fra Dragør til Strøget - det er ganske enkelt grotesk!

En af de større årsager er, at hovedstadens hovedstrøg fyldes op med busser, der nærmest står i vejen for hinanden.

Det kunne være smart at indføre ringbusser, der kører lokalt og passere Metro og togstationer, frem for gennemgående buslinier, der for fleres vedkommende kører langs Metroen og har samme stop som denne!

Helt overordnet set, mangler der en løbende egen-kvalitetskontrol for alle offentlige transportformer, således at man får pinpointet flaskehalse og f.eks. den elendigt virkende Rejseplanen.dk - som åbenbart opdateres i Polen, hvor de ikke har den allerstørste viden om det danske vejnet.

Mvh. Lars plbrake.dk

  • 0
  • 1

Movira har introduceret noget jeg umiddelbart er i den rigtige retning nemlig R-net som er koordinerede køreplaner imellem busser og lokaltog -bl.a.omkring Gribskovbanen.
De par gange jeg har brugt det har det været forrygende. Har få minutters gang til busstoppestedet. Når bussen lander i Helsinge kører Lokalbanen mod Hillerød få minutter efter og det samme har altid/længe været gældende i Hillerød med S-toget.
Nu skal jeg imidlertid til Brøndby -og fra Hillerød hopper kæden af fordi jeg skal hele vejen ind over København H. Ring 3 letbanen kan muligvis løse dette.
Høje Tåstrup blev placeret der dels til at aflaste Kbh H mht internationale tog og visseandre tog der skulle stoppe her,hvor det også var meningen Ring 5 skulle ende/passere der som jeg husker det. Den er bare ikke kommet endnu ;-) Videre rejse derfra skulle væremed S-tog mm.
Men det er også en gåde for mig at Glostrup Station ikke har en meget større betydning som knudepunkt.

  • 0
  • 1

Jeg pendler dagligt fra Nærum til Sydhavnen, ca 22 km. I bil koster det mig i snit 45 kr om dagen. Et månedskort til samme tur (5 zoner) ville koste 765 kr om måneden. Med 20 arbejdsdage er prisforskellen

20 x 45 kr = 900 kr
Offentlig = 765 kr.

...135 kr om måneden ekstra, for at kunne tage afsted når jeg vil, hjem når jeg vil, sidde varmt, stille og behageligt.

Det er en no-brainer!
Og vi skal solidt under 500 kr før jeg vil overveje det.

  • 0
  • 1

Og hvad er det forventede tidsforbrug for hver af de to løsninger? Her mener jeg, hvor lang tid tager bilturen, inkl. en passende sikkerhedsmargin, og hvor lang tid tager det med offentlig transport, inkl. værst tænkelige kombination af ventetid i starten (du ser bus/tog køre for næsen af dig) og tilsvarende i forbindelse med skift undervejs.

Da de i forbindelse med den famøse betaligsring talte om, hvor mange timer, der spildes i bilkøre, havde de så vidt jeg husker glemt at beregne spildtiden ved de tilsvarende ture i offentlig transport.

  • 0
  • 1

Hvis jeg kører inden 7.15 tager det en halv time gennem byen. Det offentlige tager cirka 40 minutter, plus gåtur på ca. 1 km fra Sydhavn st. til arbejdet.

Hjem kan variere meget, men før 15.30 og efter 18.00 er det stadig en halv time med bilen gennem byen. og mellem 15.30 og 18.00 tager jeg hellere motorvejen, som tager 20 minutter, selvom den vej er 10 km længere. Bilen gennem byen i myldretiden tager som regel 40-60 minutter, så det prøver jeg at undgå.

  • 0
  • 1

En måde at skabe sammenhæng i den kollektive trafik på, er ved at indføre RUF systemet.
Prøv at køre programmet:
www.ruf.dk/rufkbh.exe og klik på dit hjem og dit arbejde. Når du så klikker på VIS RUTEN, så vil du i mange tilfælde se at en kollektiv rejse med maxi-ruf er hurtigere end med bil.
Da den også er ligeså komfortabel og du slipper for parkerings bøvl, er det et godt alternativ.
Jeg er netop blevet interviewet til russisk stats TV om RUF projektet. De viste stor interesse for mine beregninger på et tilsvarende RUF netværk over Moskva.

  • 0
  • 0

Hej Michael,

Nu er det ikke helt givet hvor i brøndby du skal til om det er brøndby strand, brøndbyøster eller brøndby-brøndby, men kan linje F ikke bruges fra Hellerup til enten Danshøj (14 min) eller Ny Ellebjerg (18 min) og 5 minutter mellem hver afgang mellem 6.27 og 18.31 ?
Men helt sikkert, lad os få en ring 3 letbane.

Hvad angår Høje Taastrup så blev den (så vidt jeg husker) bygget som pendler station således at folk der kommer længere ude fra kunne køre i bil til Høje Taastrup og skifte til enten s-tog (6 gange i timen + 4 ekstra mellem 7 og 8 - rejsetid 24-27 minutter) eller IC/Regional tog (10 afgange mellem 7 og 8) mod hovedbanen (rejsetid: 14 minutter) /nørreport (24-25 minutter)

mvh
Christian

  • 0
  • 0

Præmissen både for artiklen og de øvrige debatindlæg er at der lige er nogle praktiske problemer, der skal ryddes af vejen, plus centralstyring af økonomi og planlægning, så skal alt nok blive godt. Et væsentligt problem med kollektiv trafik og især skinnetrafik, er at det er dyrt for skatteyderne. Jeg ser kommunaliseringen af busserne, det artiklen kalder isolerede kongeriger, som et forsøg på at indføre lidt økonomisk ansvarlighed. At centralisere planlægningen er også at forflygtige det økonomiske ansvar.

  • 0
  • 0

Jeg pendler dagligt fra Nærum til Sydhavnen, ca 22 km. I bil koster det mig i snit 45 kr om dagen.

Vel under forudsætning af at bilen er anskaffet alligevel ?

Antages det i stedet at bilen alene er anskaffet for at pendle til arbejde er prisen nok en noget anden. Der bliver det selv i en lille økonomisk bil meget svært at komme meget under 2kr/km når afskrivning/forsikring etc tages med. (Penge og privatøkonimi nåede frem til 1,90kr/km for den mest skrabede vw up i 2012 - mener dog ikke forsikring er med i den pris)

For mange vil det være tilfældet at bil #2 kunne undværes hvis den det var attraktivt at pendle med offentlig transport

Så de ~44km/dagen bliver til ~88kr eller 1760kr/måneden. Så er offentlig transport til 765 knapt så dyrt.

  • 1
  • 0

Sandt nok - men jeg tror mange har bilen alligevel. Så det er bare et spørgsmål om man vil bruge 5-10.000 kr om året på at have en bil stående, eller om man også vil have noget for pengene for en (relativt) beskeden merudgift.

  • 0
  • 1

Hej Christian

Ikke for at være pernittengryn! Men der er 22 arbejdsdage på en måned! Og du kan ikke køre bil for 1 kr/km i Danmark alt incl. er det mindst 3 kr/km! Så regnestykket hedder

22 x 135 = 2970 kr - 765 = 2205 kr om måneden ekstra og det er jo nogle andre tal...

  • 0
  • 0

Ikke for at være pernittengryn! Men der er 22 arbejdsdage på en måned!

Er der nu også det?

Hvad har du regnet med,
5 ugers ferie?
Diverse helligdage?
Eventuelle sygedage?

Jeg tror vi landere tættere på 20 end 22.

Mht. pris pr km, så er min beregning under antagelsen at man har bilen i forvejen, og betaler xxxxx antal kroner i vægtafgift+forsikring+service osv. - det bliver selvfølgelig lidt højere af at bilen bliver brugt mere, og burde nok regnes med. Men på den anden side er en bil, der ikke bliver brugt, en rigtig dårlig investering :-)

  • 0
  • 1

Jeg kunne havde lavet analysen uden at rejse mig fra min sofa, for de beskrevne problemer er kendt til hudløshed.

Hvis man overlod det til et privat- og helst enkeltmandsejet busselskab, at foretage køreplanlægningen for både tog og bus ( evt. færge og fly ) ville den kollektive transport se ganske anderledes ud i dag.

Kender problemet fra Sønderjylland, hvor en privat vognmand havde lavet et sindrigt køreplansystem med udmærkede skiftetider, men så kom det fælleskommunale selskab - og derved døde logikken.

Køreplan- og rutelægning er ingen kunst; kunsten er, at holde offentlige embedsmænd væk!

  • 0
  • 0

Det tager faktisk længere tid at komme fra Ringsted til Strøget, end fra Dragør til Strøget - det er ganske enkelt grotesk!

Sikker?

Det kunne være smart at indføre ringbusser, der kører lokalt og passere Metro og togstationer, frem for gennemgående buslinier, der for fleres vedkommende kører langs Metroen og har samme stop som denne!

Ikke enig - omkring amager, så er det fint at kunne tage en metro til Ørestad, og så en bus videre. Metroen kører hvert 5. sek, så der er ingen problemer.
I værste fald kan man vente 40 min på bussen (linie 33). Derfor vil jeg heller have en sikker køreplan på en bus jeg kan stole på. Ellers tager det laaaang tid at vente på ørestad (i regnvejr), hvor man naturligvis lige når at se bussen.
Alternativt kan man tage så tidligt afsted, at man med sikkerhed når bussen, men i så fald skal man tage fra byen før bussen kører. Dermed røg den ide.

Det er altid det svageste led i kæden der bestemmer, og en metro hvert 5. sek rager mig.... når bussen videre kører 2 gange i timen.

  • 0
  • 0

Hej Christian

Og du kan ikke køre bil for 1 kr/km i Danmark alt incl. er det mindst 3 kr/km!

Man kan nemt komme under 3kr/km. Med et forsigtigt gæt på salgsprisen er vores lille bil (2009'er) idag ville den stå i 2,08kr/km - ALT incl (også eftermontering af anhængertræk, vinterhjul osv). Vi har tidligere haft en skoda fabia kombi der endte på 2.05kr/km - små 3år ejerskab fra ny i 2004

Penge og privatøkonomi nåede i 2012 også frem til at en UP ville koste 1,90kr/km (men der var alt heller ikke med)

Kører man mere end et par 3-4 år i en ny bil bliver afskrivningen væsentligt mindre pr/km uden at det nødvendigvis bliver væsentligt dyrere i reperationer.

Og mhs til at have bilen i forvejen - rigtigt mange familer ville i det mindste kunne undvære bil nummer 2 hvis den offentlige transport var mere attraktiv

  • 0
  • 0

Hej Christian

Ikke for at være pernittengryn! Men der er 22 arbejdsdage på en måned! Og du kan ikke køre bil for 1 kr/km i Danmark alt incl. er det mindst 3 kr/km! Så regnestykket hedder

22 x 135 = 2970 kr - 765 = 2205 kr om måneden ekstra og det er jo nogle andre tal...

Hvis vi skal være pernittengryn, så rækker et månedskort ikke en måned - det rækker kun 30 dage. Man skal så bruge 12,17 månedskort om året, hvilket vi så er nødt til at runde op til 13 månedskort om året ;-)

I øvrigt er der ikke 22 arbejdsdage pr. md. For 2013 er der nøjagtig 21 (21,00) arbejdsdage pr. md.

Det behøver ikke at koste 3 kr/km ref Anders Majland's mail ovenfor.

Herudover skal man jo også tænke på tidbesparelsen ved at køre i bil kontra offentlig trafik, samt komforten der opnås i forhold til at stå som sild i en tønde i myldretidsbusser/-tog.

  • 0
  • 1

Hvad angår Høje Taastrup så blev den (så vidt jeg husker) bygget som pendler station således at folk der kommer længere ude fra kunne køre i bil til Høje Taastrup og skifte til enten s-tog (6 gange i timen + 4 ekstra mellem 7 og 8 - rejsetid 24-27 minutter) eller IC/Regional tog (10 afgange mellem 7 og 8) mod hovedbanen (rejsetid: 14 minutter) /nørreport (24-25 minutter)

Park and ride er bare aldrig rigtig kommet til at virke, hovedsageligt fordi der er for få og for dyre langtidspladser. Reelt kommer man til at opleve dobbelt op på både tid og pris.

  • 0
  • 0

Der er formentlig tale om denne : http://www.trm.dk/da/temaer/tr%C3%A6ngsels...

Jeg mener at det er vigtigt at sammenhængen skabes for fremtidens transport, ikke blot den nuværende. Også selvom det kan betyde gode løsninger om 10 år som er klodsede nu!

Den kommende Ring3-letbane har haft tilstrækkeligt startbøvl til at man nøjes med simple løsninger. Der er fx ikke klare planer for skiftepunkt med Nærumbanen selvom de krydser hinanden øst for Lyngby StorCenter. Den er desværre ikke væsentligt hurtigere end bus 330E.

Men arrangørerne håber at Letbanen engang kan nå frem til Kystbanen - her er mine forslag til hvordan :
https://maps.google.dk/maps/ms?msa=0&msid=...
Desuden vil det være godt hvis Letbanen/Ringstedbanen (helst med vigespor) også kan få fælles stoppested (Sydgårdsvej?) ved Holbækmotorvejen (Park&Ride?) og derved få den tværgående forbindelse for de mange rejsende sydvestfra, istedet for at tage hele vejen ind til byen og ud igen.

Herlev Station. Fatter stadigvæk ikke hvorfor man ikke for længst har vendt perronen om, så den ender nede ved ring-3 broen (pt kun udgang i den ene ende). Så vidt jeg kan se er der plads nok.

Forhåbentlig laves en god løsning når Ring3-letbanen kommer.
Der bør også lægges planer for højklasset forbindelse på en af de allertungeste busstrækninger i København, nemlig NørreportBrønshøj
Jeg ser helst at den når frem til Herlev Station fordi man her får hele 3 baner; S-tog, Ring3-letbane og så Frederikssundsvej-Letbane -- Flintholm har vist hvor effektivt det er at lade flere baner krydse hinanden; trafikken stiger nærmest eksponentielt med antallet af krydsende baner.

stoppede ved (og flyttede) Glostrup station under Ring 3

Der er desværre ikke åbne planer om at Glostrup Station skal forbindes med Ringvej3; tværtimod går Letbanen en omvej. Det kan dog accepteres, hvis man på længere sigt forlænger stationen til Ringvejen og laver nyt letbanespor langs Ringvej3, som så kan overhale bumletoget på den gamle omvej. Og ja, Glostrup er en bedre skiftestation end Høje Taastrup.

Desuden kan S-togene få en kraftig opgradering med Landex-tunnel (som selvfølgelig også skal forbindes med Forum Metro, Letbane Nørrebrogade og Vibenshus Metro/BRT) : http://www.23hq.com/knilaus/photo/2321152/... http://ing.dk/artikel/99808-trafik-profess...

  • 0
  • 0

Konstruktionen af Movia var vel et delresultat af (hum hum) den tidligere regerings fantastiske kommunalreform.

Så kan Sonnich ovenfor være nok så skuffet over sosserne.

Movia styres af Region Hovedstaden og Region Sjælland.

I I Region Hovedstaden er (hum hum) socialdemokraterne det største parti og har formandsposten (Vibeke Storm Rasmussen).

I Region Sjælland er (hum hum) socialdemokraterne det største parti og har formandsposten (Steen Bach Nielsen)

Formanden for Movias bestyrelse er en poitiker fra (hum hum) socialdemokratiet (Finn Aaberg)

Citat fra Movias hjemmeside:

Bestyrelsen er ansvarlig for selskabets drift.

Så for brugerne af den offentlige trafik i det det område Movia dækker, er der faktisk masser af grunde til at være skuffet over sosserne...

  • 0
  • 0

Det er ikke kun i Hovedstadsområdet, der er problemer. Det gælder også f.eks. Movia Vestsjælland. Det er elendigt organiseret og talentløst administreret. At forsøge at komme i kontakt med Movia Vestsjælland er yderst vanskeligt. De indre dele af organisationen kan ikke klare at modtage henvendelser udefra -- det lyder generaliserende, men jeg har desværre en hel del eksempler.

Og mens jeg er ved det: Det hjælper ikke at privatisere det -- så mister vi den indflydelse, vi er helt afhængige af at have.

  • 0
  • 0

Hvis vi skal være pernittengryn, så rækker et månedskort ikke en måned - det rækker kun 30 dage. Man skal så bruge 12,17 månedskort om året, hvilket vi så er nødt til at runde op til 13 månedskort om året ;-)

I øvrigt er der ikke 22 arbejdsdage pr. md. For 2013 er der nøjagtig 21 (21,00) arbejdsdage pr. md.

Det behøver ikke at koste 3 kr/km ref Anders Majland's mail ovenfor.

Hvorfor skal man købe buskort i sin ferie!?Med 46 arbejdsuger + helligdage, er det nok nærmere 10 månedes buskort om året!

Og det med kr/km er nok nærmere en trossag, end en eksakt videnskab (hærværk, skader mm)

I 2013 er der 216 arbejdsdage på X uger...!

  • 0
  • 0

I alle de tilfælde, at der søges indført sammenhængende tider, går det oftest galt. Busserne kører for tidligt, eller mere end 20 minutter for sent. Who cares. Har man taget med busser i københavn nogle år, så holder man hurtigt op med at tjekke køreplanen. Den er intet bevendt. At busserne kører med 20 minutters interval, skal forstås som et gennemsnit over hele dagen. Typisk, kører de 3 busser efter hinanden, og så går 20 minutter, til en time, hvor der ikke kommer busser. Det eneste der viser, at der kommer bus, er de nye smarte busskilte med tidspunkt på. Genialt!

  • 0
  • 0

Ja, R-netter var en god ide... Problemet var så bare, at det blev finasieret ved nedlæggelse af adskillige andre busruter.
Hillerød var oprindeligt et knudepunkt med over 25 buslinjer, der strakte sig ud i alle retninger.
Nu har kommunen lidt under det halve. Pengene er blevet brugt til at finansiere flere afgange på bybusserne og en R-bus.
Resultatet er, at der næsten ikke er nogen forbindelser til kommunens ydrekanter længere.

Nødebo, som er kommunens 3. største by, har nu en bus én gang i timen, hvor den før havde 3 (hvoraf to af dem havde forbindelse til Fredensborg, Hornbæk og Gilleleje)
Jeg har læst jeg ved ikke hvor mange artikler nu om folk fra området, der ikke kan komme i skole eller på arbejde fordi der ganske enkelt ikke er plads i bussen.

Der var også et område ved Skævinge, hvor skolebørn var tvunget til at gå 3 km. ad en farlige hovedvej uden fortorv, fordi man havde fjernet busforbindelsen helt. Her var undskyldningen "ingen passagerer". En undskyldning som var baseret på en undersøgelse foretaget udenfor myldretiden i skolens sommerferie.......

  • 0
  • 0

[quote]Konstruktionen af Movia var vel et delresultat af (hum hum) den tidligere regerings fantastiske kommunalreform.

Så kan Sonnich ovenfor være nok så skuffet over sosserne.

Movia styres af Region Hovedstaden og Region Sjælland.

I I Region Hovedstaden er (hum hum) socialdemokraterne det største parti og har formandsposten (Vibeke Storm Rasmussen).

I Region Sjælland er (hum hum) socialdemokraterne det største parti og har formandsposten (Steen Bach Nielsen)

Formanden for Movias bestyrelse er en poitiker fra (hum hum) socialdemokratiet (Finn Aaberg)

Citat fra Movias hjemmeside:

Bestyrelsen er ansvarlig for selskabets drift.

Så for brugerne af den offentlige trafik i det det område Movia dækker, er der faktisk masser af grunde til at være skuffet over sosserne...
[/quote]

Lars: Den forstod du vist ikke, vel?....
Hint: Se på hvordan den mellemkommunale afregning er skruet sammen...

  • 0
  • 0

@Sonnich, ja det var vist nok en smule forvirrende - det er selvfølgelig omvendt! Det tager længere tid at komme fra Dragør til Strøget end fra Ringsted til Strøget - og det er da grotesk.

Mht ringbusser der kører lokalt, kunne man have en Ø-bus der kører i to ring ruter i begge retninger, Med en smule kreativ tænkning kunne den sagtens betjene de mest beboede områder på Amager syd. F.eks.
Rute 1 fra Metro st. Vestamager, Tårnby syd, Søvang, Dragør syd, DSB st. Tårnby, Metro st. Vestamager
Rute 2 Metro st. Lufthavnen, Tårnby nord, DSB st. Tårnby, Dragør nord, Metro st. Lufthavnen.
Disse to ringlinier kunne afløse linie 32, 33, 35 samt 30 og 350S på amager.
Hvis ringlinierne så ovenikøbet kørte med en frekvens på 10-15 minutter 24/7, så skulle mange bilister nok droppe bilen.

Mvh. Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0

Jeg kunne havde lavet analysen uden at rejse mig fra min sofa, for de beskrevne problemer er kendt til hudløshed.

'almen kendt' kan affærdiges som 'udbredt fordom'

Undersøgelsen påviser at der er støtte i de tilgængelige statistiske data

  • 0
  • 0

Hvorfor skal man købe buskort i sin ferie!?Med 46 arbejdsuger + helligdage, er det nok nærmere 10 månedes buskort om året!

Og det med kr/km er nok nærmere en trossag, end en eksakt videnskab (hærværk, skader mm)

I 2013 er der 216 arbejdsdage på X uger...!

Du må da vist være skolelærer, hvis du har 216 arbejdsdage i 2013 ;-) Der er ifølge den kalender jeg har adgang til 252 arbejdsdage (her er de 9 helligdage allerede fratrukket), og herfra kan så trækkes de 5/6 x 5 dage man måtte have ferie. Det ender i bedste fald op i 222 arbejdsdage.

Man kan hvis man timer sin ferie efter det muligvis undgå at betale for bus-/togkort i sin sommerferie, men jeg har i hvert fald aldrig været i stand til at undgå at have togkort der gik henover helligedage og 1 uges ferier.

Enig i at kmprisen nok nærmere er en trossag, men så kører jeg i hvert fald billigt, for jeg har endnu ikke måttet medregne skader eller hærværk :-)

  • 0
  • 1

Man kan hvis man timer sin ferie efter det muligvis undgå at betale for bus-/togkort i sin sommerferie, men jeg har i hvert fald aldrig været i stand til at undgå at have togkort der gik henover helligedage og 1 uges ferier.

Det er nu ikke så svært, eftersom togkort kan fås med gyldighed fra 30-365 dage.
Da jeg brugte det, sørgede jeg så vidt muligt altid at forlænge mit månedskort til en fredag, dagen før en helligdag/ferie. Og evt regne baglæns så jeg ville få have kortet så få dage som muligt i ferien.
Selvfølgelig er det en udfordring med Kristi Himmelfart, pinse, store Bededag (og Grundlovsdag), da et par af dem altid vil være dækket. Men hvis man alligevel holder fri dagen efter Kristi Himmelfart, vil det bedst kunne betale sig at forny kortet fra tirdag efter påske, og til onsdag dagen før Kristi Himmelfart, da man jo så ikke har det i Kristi Himmelfartsferien.

  • 1
  • 0

[/quote]
Så kunne du jo tilmelde dig Abonnementsservice.
se http://ing.dk/artikel/135864-elendige-skif...]
Nu må jeg jo erkende at det er et stykke tid siden jeg var så uheldig at skulle køre med tog hver dag, men da fandtes den slags muligheder ikke... Jeg må så også sige at jeg hver dag glædes over ikke at skulle spilde min tid med at vente på tog og stå op i en ildelugtende vogn.

  • 0
  • 1

Nødebo, som er kommunens 3. største by, har nu en bus én gang i timen, hvor den før havde 3 (hvoraf to af dem havde forbindelse til Fredensborg, Hornbæk og Gilleleje)
Jeg har læst jeg ved ikke hvor mange artikler nu om folk fra området, der ikke kan komme i skole eller på arbejde fordi der ganske enkelt ikke er plads i bussen.

Der var også et område ved Skævinge, hvor skolebørn var tvunget til at gå 3 km. ad en farlige hovedvej uden fortorv, fordi man havde fjernet busforbindelsen helt. Her var undskyldningen "ingen passagerer". En undskyldning som var baseret på en undersøgelse foretaget udenfor myldretiden i skolens sommerferie.......

Jeg har selv oplevet samme - åbenbart skal kontrollanten møde på arbejde kl 8, og er klar til at tage ud i felten kl 9, og fremme kl 10, og kan så tage hjem igen kl 14.
Dermed får man ikke det rigtige overblik.

Faktisk har rejsekortet en fordel, at man kan få tal for hvor mange der bruger bussen på hvilke tidspunkter, og hvor man kører fra og til

Spørgsmålet er så om man bruger det sådan (det tvivler jeg stærkt på)

Og skal skal man huske et man altid vil få et 0 der hvor der ikke kører nogen bus.

  • 0
  • 0

før verden gik af lave boede jeg ved Lersø Park Alle/Haraldsgade i Kbh og arbejdede i Høje Taastrup. (1988-94)

Med optimerede rejseruter var transporttiden 35 min i bil og 45 minutter med bus/tog. Forskellen var, at jeg næsten altid kunne sidde og læse i toget - sommetider også i bussen.

  • 0
  • 0

Jo tak, de der busstoppesteder, som viser tidspunkt på indtil næste bus kommer....en laaaaaaaang næse: De viser tidspunkterne indtil busserne skulle have været kommet iflg. busplanen, ikke hvor lang afstand i tid der ca er til næste bus!!!

Jeg har stået indtil mange timer sammenlagt denne vinter og ventet på bus 18 (går på Jagtvej på tværs af øbrogade, lyngbyvej og ISÆR gennem jagtvej over Nørrebro (bilfri og atomfri zone)), og "set" adskillige usynlige 18'ere passere lydløst forbi, når tiden 0 passerer og 10-12 min viser sig på skiltet!!! Derefter tropper 3-4 18-busser op i nummeren af hinanden, hvoraf 1/2-delen er "ikke i rute" !!

Hvem står med ansvaret for indførelse af disse ellers smart tænkte men åndsvagt udførte skilte? De kan ikke have været billige! Hvem har måttet sløjfe den åbenlyse smarte tekniske tilføjelse, at tidsangivelsen tilpasses
den næste bus' afstand til skiltet divideret med bussens gennemsnitshastighed fra det sted til skiltet på det pågældende tidspunkt af dagen!?

Ja alså ja' spør jo bar' retorisk, for "offentlige" movia er lige så tavse med at svare på dette som "offentlige" DSB er egenrådig og eneherskende. Øv. Skrankepavisme!

  • 0
  • 0

Også Glostrup er laaaangt fra alfarvej, når man vil tage tog og bus fra Øbro til Glostrup og tilbage igen i kontornusser-tiden 9-5! Optællerne fungere kun i fbrikstiden 7-14, herefter går bus 130 kun 1-2 gange i timen.

Så når man kommer 20 min i 9 til Glostrup St, skal man stæse (er selv lidt for godt i stand til at kunne gøre dette), for at kunne nå bus 130 mod Albertslund. Pust støn, øv, misser, næste bus går kl. 09:20! Vente vente. Går på mobilen ind på Movias mobil site, for at slå køreplanen op for næste 130. Den linker automatisk til: Hvor står du? Aha, så siger kørerplanen at der er 20 min igen. Aha. Men nu ville jeg blot egentlig se, om jeg kunne nå at gå hen til næste stoppested inden næste bus.. Hvor dælen er selve køreplanen?? Om på pc versionen af movias site og så slå op med at taste 130 ind. Vente vente..

Surt show..køreplanen viser kun tiderne for stationen og så for tre stoppesteder frem, ikke for det næste stoppested. Nu har jeg brugt så lang tid på dette på mobilen, at næste bus er dukket op! Tralulalej..

Iøvrigt er et alm. analogt ur og et oversigtslandkort over de lokale busser og
tog absolut nødvendig service på stationer og stoppesteder, men de gik " af mode" for flere år siden!!!! Og pdf versionen for Nordsjælland som helhed tager en krig at downloade på en smartphone og endnu længere at zoome ind på for at kunne læse busnumrene på!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten