Elektroniktekniker: Byg din egen genbrugs-elcykel

Klik på billedet for at læse artiklen fra 8. juni 2001

Læs også: Den danske Ellert klar til produktion

Læs også: Populære tv-udsendelser spidsbelaster elværkerne

Læs også: Sådan fungerer elektromotoren

Læs også: Svanemølleværket udvides med flere kedler

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det må have været 10 stks blysyre Batterier der blev anvendt.😊 Det illustrere rigtigt godt den fart udviklingen tog da lithium batteriet blev tilgængeligt for e-cykler. Fra at være ligeså anvendelig som en ford-t transformerede den sig til et super overlegent transport middel som kan bruges af alle dem der dagligt blot transportere sig maks 30 km. Jeg måtte selv transformere den Harald Nyborg cykel jeg købte for 4500 kr om til en meget mere komfortabel version af cyklen. I dag 2020 er fabrikanterne ved at kunne tilbyde næsten ligeså komfortable cykler, men man skal så lige op i 20k kroner eller mere. Selvom ydelse og rækkevide ikke er problemer mere, bliver man stadigt overrasket over hvordan der bliver udviklet videre på den 2 og 3 hjulede el-cykel. Hvem havde troet at nye cykel typer skulle komme fra usa? Og at danskerne var meget længere om at omfavne teknologien.

  • 4
  • 0

Ja der er sørme sket noget. Jeg har en ladcykel uden el, men af god kvalitet. Jeg var nede ved forhandleren fornylig og spørge til en el-version. De er lidt dyre, omkring 20k som standard (billigere, dårligere produkter findes også) men den kører over 60 km på en opladning, og der kan transporteres omkring 70 kg gods (eller to børn og deres ting og tøj). Ladet er ikke fyldt op med 10 gamle bilbatterier som det lyder til på Long John'en.

  • 3
  • 0

Søg E-bike kit på ebay (europa). Så er der mange muligheder. Men husk at den også skal kunne bremse. En del af varerne er dog udsolgte. Kina levering er problematisk, for der går næsten ikke flyfragt.

  • 0
  • 0

d. 17.5 skrev jeg til Søren Rask Petersen (SRP) og bad ham rette fejlen i overskriften. Af artiklen fra 2001 fremgår det, at cykelbyggeren var "elektroniktekniker" - dette ændrer SRP uden blusel til "elektrotekniker".

Dette støder mig - så fremover vil jeg kalde SRP for en "ignorantisk jordnalist", som ikke bekymrer sig det mindste om sprogfejl - endsige gider rette sådanne, når han bliver gjort opmærksom herpå.

SUK !

  • 1
  • 1

Bjarke

Måske har du ret - måske er det en betingelse for at blive jordnalist (!) på ing.dk, at man ALDRIG laver fejl, og derfor er der jo heller intet at rette. Hvis tåber som undertegnede ikke er enig, ignorerer man dem bare ;-)

Jeg er "elektroniktekniker" og ikke "elektrotekniker" som hævdet af artiklens forfatter, som vel (i parantes bemærket) ikke aner noget om nogen af delene og i øvrigt er ret ligeglad.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten