Elektronikekspert: Interaktiv bycykel bør sikres med accelerometer og sirene

Fin idé med konstant GPS-overvågning, men Københavns kommende bycykel mangler en højlydt alarm, der kan varsko omgivelserne, hvis cyklens tablet-pc bliver udsat for hærværk.

Sådan lyder vurderingen fra ekspert i elektronikdesign og uvildig rådgiver Rune Domsten, som har gennemgået de nye og interaktive bycyklers sikring mod hærværk og tyveri.

Ifølge leverandøren, GoBike, er bycyklens tablet-pc udstyret med den bedste og mest robuste skærmteknologi på markedet, og det mener Rune Domsten burde række til, at cyklen kan fungere driftsikkert året rundt 24 timer i døgnet.

»Men man kommer ikke uden om, at en tablet vil være særdeles sårbar over for hærværk, så bycyklen skal krydres med massiv elektronisk sikkerhedsteknik, hvis man skal forebygge vandalisering af skærmen,« siger Rune Domsten, som er direktør i Domsten.dk og 3D visionlab.

Hos GoBike peger direktør og medstifter Torben Aagaard på, at tablet-pc’en er fuldt integreret i selve cykelstellet via en lukket kasse, der gør den noget nær umulig at fjerne. Skærmen er garanteret til at fungere i ned til 20 graders frost.

»Hvis det endelig skulle lykkes at få skærmen skilt fra cyklen, vil tablet-pc’en være fuldstændig ubrugelig, da vi har modificeret den, så den ikke har noget integreret batteri. Hvis tablet-pc'en bliver stjålet, vil den ikke have noget strøm, da strømforsyningen stammer fra et batteri, som sidder beskyttet bag på cyklen.«

Når bycyklen ikke er i brug, vil den være parkeret i sin ladestander, hvor den er låst fast. For at få fat i cyklen skal brugeren identificere sig selv ved enten at afgive kreditkortoplysninger – hvis man er abonnent, kan man nøjes med at indtaste et medlemsnummer.

Cyklens tablet-pc har konstant net- og GPS-forbindelse og afgiver hele tiden informationer om sin position til Falcks vagtcentral. Falck har ansvaret for at overvåge bycyklerne og opspore dem, hvis den registrerede bruger mister cyklen, eller hvis cyklen bliver stjålet.

Når bycyklen bliver frigivet fra ladestanderen til en bruger, har den strøm til mellem tre og fire dage, så selv hvis brugeren mister cyklen, vil der fortsat være et tidsrum til at spore den.

»Hvis Falck f.eks. registrerer, at en bycykel tilsyneladende kører af sted med 110 km/h på motorvejen, vil systemet straks slå alarm, og opsporingen kan begynde øjeblikkelig,« siger Torben Aagaard.

Et accelerometer kan registrere hærværk

Ifølge Rune Domsten er den konstante GPS-overåvning af bycyklerne – sammen med den tvungne identificering af brugeren - et godt og nødvendigt tiltag til at sikre bycyklerne.

»Det svage punkt er i mine øjne at sikre tabletskærmen og resten af cyklen mod hærværk i de uundgåelige situationer, hvor en bruger uforvarende er kommet til at stille en bycykel fra sig, eller når bycyklen står aflåst i ladestanderen, hvor den ikke er overvåget. Selv om cyklen er fastlåst i ladestanderen, kan den jo sagtens blive udsat for hærværk - også selv om den sidder på sin plads på selve bycyklen,« siger Rune Domsten.

»Det ville derfor være oplagt at indbygge en alarm med sirene, sådan som man kender det fra en almindelig bilalarm. Alarmen ville blive aktiveret fra impulserne fra et indbygget accelerometer, som man kender fra en almindelig bilalarm. Det koster ikke særlig meget at udføre i praksis og vil i kombination med GPS-overvågningen udgøre en udmærket sikring mod hærværk,« siger Rune Domsten.

ifølge direktør Torben Aagaard er det rent teknisk muligt at indbygge en sirene, men at løsningen er blevet fravalgt.

»Vi foretrækker at overvåge diskret og gribe ind overfor tyveri og hærværk ved at sende folk til stedet,« siger Torben Aaagaard.

Til gengæld har GoBike rent faktisk valgt at indbygge en såkaldt G-sensor i tablet-pc'en, så det bliver muligt at reagere på situationer, hvor tablet-pc'en bliver udsat for unormale bevægelser. Alarmen vil dog blot gå videre til vagtcentralen og ikke aktivere et lydsignal.

»Alt kan jo lade sig gøre, hvis man har onde hensigter. Selvfølgelig kan cyklen blive smadret eller stjålet, men det er jo generelt svært at forebygge hærværk. Jeg er dog helt overbevist om, at hærværk ikke bliver noget stort problem for bycyklen. Det vigtigste er, at cyklen og dens komponenter ikke vil have nogen nævneværdig værdi, hvis de bliver stjålet,« siger Torben Aagaard.

Producenten af bycyklens tablet-pc hedder Getac og formidles via specialistvirksomheden Blue-Line.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lige præcis.

Mon ikke det er den forkerte tankegang at bygge så meget elektronik ind i cyklen? Så havde det været bedre med en iPhone dock og et USB stik, så man kan sætte sin egen smartphone på, og hente en app som passer til cyklen.

  • 1
  • 0

Gør cyklerne ENDNU dyrere, så kommunens borgere skal diske op med flere penge, når unge bøller smider dem i søerne eller tyve laver "forsvindingsnummer" på dem. Godt tænkt!

At gøre en dårlig løsning dyrere, gør den ikke bedre!

  • 0
  • 0

Hos GoBike peger direktør og medstifter Torben Aagaard på, at tablet-pc’en er fuldt integreret i selve cykelstellet via en lukket kasse, der gør den noget nær umulig at fjerne. Skærmen er garanteret til at fungere i ned til 20 graders frost.

»Hvis det endelig skulle lykkes at få skærmen skilt fra cyklen, vil tablet-pc’en være fuldstændig ubrugelig, da vi har modificeret den, så den ikke har noget integreret batteri.

Hvor længe mon der går inden en elller anden østeuropæisk bande specialiserer sig i på 5 sekunder at skære tableten af med en vinkelsliber. Hvorefter den i ro og mag skæres op på værstedet og forsynes med ny bagside med batteri inden den kommer til salg i Ukraine. Sådan flere hundreder tablets til gratis afhentning kan vel nok anspore kreativiteten.

  • 0
  • 0

Ledningsfri overførsel af strøm? - eller kan man ikke bare lade en bette snøvs på et par centimeter sidde så man kan sætte strøm til tabletten? Eller modificere bagsiden som forslået af andre.

Er det vikelig helt umuligt at skære låsen op og fjerne cyklen fra stativet? Jeg synes at akku-værktøj er ved at være ret potent.

Hvor meget beteyder det for en GPS-sporing hvis udstyret bliver pakket helt ind i en lukket metalkasse?

Hvorfor ikke bare levere en cykel med en holder til en tablet? Alle turister har iPads eller lignende - da jeg var i Prag sidste sommer var det næsten umuligt at se de forskellige seværdigheder fordi turisterne alle holdt tablets op foran sig for at få fotos af bygninger og statuer ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten