Elektronik på vejene kan skære 14 procent af bilkøerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elektronik på vejene kan skære 14 procent af bilkøerne

Markant kortere trafikkøer, færre dræbte og tilskadekomne og en samfundsøkonomisk gevinst på 1,1 milliarder kroner bliver bonussen, hvis vi indfører intelligent elektronik i trafikken i og omkring København.

Det viser det første skøn af effekterne af intelligente transportsystemer (ITS), som Rambøll har udarbejdet for IDA.

Rambøll har taget udgangspunkt i, at trafikanterne i hovedstadsområdet sammenlagt sidder 150.000 timer for længe bag rattet eller i bussen hver dag på grund af bilkøer.

Rambøll vurderer, at der med en investering i ITS på omkring to milliarder kroner, der kan være tilbagebetalt i løbet af to år, vil være en samfundsøkonomisk gevinst på 1,1 milliarder kroner, fordi vi alle sammen kommer hurtigere frem og spilder mindre tid i trafikken.

I alt vurderer Rambøll, at den samlede spildtid i trafikken kan reduceres med en 13-14 procent, eller hvad der svarer til omkring 20.000 timer pr. dag.

Desuden viser erfaringer fra udlandet, at antallet af trafikulykker også daler, hvis elektronik hjælper til med at styre trafikken. Rambøll anslår, at 10 trafikdræbte og 300 kvæstede kan undgås om året.

Der er mange positive erfaringer med ITS i udlandet. I Oslo er 80 procent af lyssignalerne for eksempel indrettet, så de prioriterer den kollektive trafik (såkaldte adaptive signaler). I myldretiden betyder det, at rejsetiden for mange buspassagerer halveres, mens bilisterne sparer mellem 15 og 30 procent, skriver IDA.

Erfaringer fra Tyskland viser, at motorvejs-styringssystemer kan reducere antallet af trafikuheld med op til 30 procent. I Holland har myndighederne også gode erfaringer.

IDA peger desuden på, at en investering i ITS også vil give en betydelig besparelse i CO2-udslippet fra bilerne i HT-området.

»Alle skriger på arbejdskraft, og den sidder i dag og spilder tiden i køerne ude på vejene. Spildtiden skal skæres ned,« siger Lars Bytoft Olsen, formand for IDA.

Vestres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, modtager rapporten med en konstatering af, at København ikke kan bygge sig ud af trafikproblemerne

»Vi er nødt til at tage teknologien til hjælp for at komme de store trængselsproblemer til livs. Første trin er at få iværksat nogle slagkraftige forsøg, så vi får et billede af effekten. Derefter sætter vi ind med en målrettet investering,« siger han til Berlingske Tidende.

Rambølls skøn bygger på ekspertudsagn, eksisterende data og tidligere undersøgelser af trafikken i Københavnsområdet samt erfaringer fra udlandet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dejligt at der fokuseres på spildtid i trafikken. Det er det helt rigtige sted at sætte ind.
Tror det ofte er en overset parameter fordi den ikke direkte kan ses i de offentlige budgetter?

Den helt store trend lige nu er at sammenlægge retssale, sygehuse mv. fordi det umiddelbart syner at man kan spare en masse penge. Spørgsmålet er hvor mange af disse penge der bliver spist op at f.eks. øget spildtid?
F.eks. at politibetjente skal bruge længere tid til at fragte fanger frem og tilbage fordi man flytter retsale....
Når man taler om at flytte Holstebro og Herning sygehuse (forhåbentlig et sted midt imellem), vil det give øget transporttid. Hvis den placeres midt imellem vil ca. 4500 mennesker (personale) få ca 40 minutter længere i x-antal arbejdsdage, giver det temmelig meget spildtid.
Men det er jo ikke noget man ser på de offentlige budgetter - tværtimod kommer der ekstra "skat" ind via miljøafgifterne fordi folk kører længere...

  • 0
  • 0

Lyder umiddelbart fornuftigt hvis man kan styre trafikken intelligent og opnå fordele derved......og trafikken er ikke det eneste der kan optimeres i vores samfund.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig er det kedeligt at vente i trafikken - men hovedparten af dem der venter er på vej til eller fra arbejde - og dermed på 'egen tid'. Arbejdsgiverne betaler jo ikke transporttiden til og fra arbejde - så mon ikke de her estimater på hvor mange penge der spildes på trafik køer er ret meget overdrevne....

  • 0
  • 0

Når man kører på "egen tid", så har det efter min opfattelse også samfundsøkonomiske konsekvenser, men er måske bare ikke så direkte målbare og ikke uden betydning.

F.eks. at der er mulighed for at forældre bliver mindre stressede fordi de ved mindre køer, kan nå at hente børnene (så vidt jeg ved betyder selv 15 min meget her), hvilket igen betyder at de ikke behøver køre lige så hassardere og dermed mindre uheld....for ikke at nævne at negativ stress er noget der slider og gør at man yder dårligere på arbejde....

For mig at se er der mange andre indirekte aspekter, og ikke kun tiden. Dem tager de vel også højde for. Er der tilstrækkelig mange små ting, bliver det hurtig til noget i det store billede.

  • 0
  • 0

Og så er der også det faktum at fossile biler brænder store mængder brændstof af til ingen verdens nytte når der er kødannelser, bla. grundet en forsømt infrastruktur.

Penge og forurening lige op i den blå luft til ingen nytte....rendyrket dumhed hvis det kunne være undgået med rettidig omhu.

  • 0
  • 0

Rettidig omhu her ville have været:

Fastholdt og udbygget en attraktiv kollektiv trafik i hele det gamle HT område, tilsvarende omkring Århus, Ålborg og Odense med forskellige varianter af kiss'n-ride anlæg ved forskellige terminaler.

Kollektiv trafik KAN ikke klare yderområderne på samme vis som længere inde mod centrum, men et integreret trafiksystem hvor individuel trafik klarer det første stræk til terminaler med rigelige gratis parkering hvor overgang til kollektiv trafik kan ske ville have været en fornuftig løsning.

  • 0
  • 0

Hej Frank
Ja - holdningen er jo klar "arbejdsrelateret" arbejdstid er "samfundet uvedkommende" ...hvor har vi hørt den holdning før ??
Mange pendlere der ofre 12 vågne timer for at indtjene 7.4 timers hyre.
Og for at få hverdagen til at hænge sammen de 4 fritidstimer mellem 18 - 22 er en bil ofte nødvendig.

Men det er jo skattevæsenet uvedkommende at personen ikke kan finde job i nærområdet - bilen brandbeskattes som "privat aktiv" - trods max. mulig privatbrug 4 timer på hverdage.
Der skal jo også fritidssove ml 22 - 24, og arbejdssove mellem 00 - 06 for at virke effektivt til næste dags 12 arbejdsrelaterede arbejdstimer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten