Elektriske pramme skal overtage lastbilernes containere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elektriske pramme skal overtage lastbilernes containere

I Antwerpen tages den første elektriske pram i brug i løbet af sommeren 2018. Prammene er udviklet i Holland med støtte fra EU. Designet er leveret af Omega Archticts. Illustration: Omega Archticts

Fem små og seks store pramme, der skal have batterier placeret om bord på dækket i containere, er i øjeblikket under udvikling i Holland.

Projektet har modtaget 7 millioner euro i støtte fra EU og 200.000 euro fra Antwerpen. EU-støtten, såkaldt CEF – Connecting Europe Facility – ydes for at sætte skub i udviklingen af elektrisk drift inden for indlandstransport.

Hydraulisk styrehus

Den første elektrisk drevne pram, som kaldes Port-Liner, ventes leveret til Antwerpen i august.

Det er en 52 meter lang og 6,7 meter bred pram med plads til 20 standard 20-fods-containere (TEU) med en last på til sammen cirka 425 ton. Styrehuset kan justeres i højden efter behov.

De seks store pramme bliver 110 meter lange og har plads til 270 containere. Til sammenligning har det elektriske og autonome containerskib Yara Birkeland på 80 meter plads til 120 TEU. Det skal være i drift om cirka et år.

Bytte batteri eller oplade?

Batteripakken til prammene er placeret i standardcontainere. Den mindste type har en batteripakke med tilstrækkelig energi til cirka 15 timers drift. De store pramme får fire battericontainere, som vil holde 35 timer, før de skal oplades eller eventuelt have udskiftet til en færdigopladet batteripakke.

Ifølge netavisen Flanders Today udvikles de elektriske pramme for at fjerne trafik fra vejene.

De 11 ‘kanalernes Teslaer’ vil til at begynde med kun fjerne en lille del af de europæiske udledninger fra kanaltrafik. Der er ifølge avisen omkring 7.000 pramme i Europa.

Klar til autonomi

De seks store elpramme vil bidrage til at skære omkring 18.000 ton CO2 pr. år.

Prammene skal oplades med vedvarende energi, skriver Flanders Today. De bliver også gjort klar til autonomi – det vil sige automatisk drift uden mandskab om bord.

Designet er udviklet af Omega Architen BV i Holland, der er kendt for luksusfartøjer og smukke bygninger. Prammene klassificeres af Lloyds.

Denne artiklel blev først publiceret på tu.no.

Er de kommet igang mellem Helsingør og Helsingborg? Det ser lidt sådan ud på deres hjemmeside - "Nu kan du sejle med el-færger over Øresund." - men er det ikke sket i lidt stilhed?

  • 2
  • 0

I betragtning af, at der findes et par millioner lastvognstog i EU, og at der her tales om at gøre 11 ud af ca. 7000 pramme elektriske, savner jeg en fornemmelse for proportionerne i overskriften.
"Elektriske pramme skal overtage lastbilernes containere" - Not!

  • 12
  • 6

passer jo perfekt til opbevaring samt aftagning af strøm fra vindmøller,
så der der ikke opstår tidspunkter med negative el priser derfra.
en lille over kapacitet på disse batterier samt at de kan udskiftes eller lades fra eksterne batterier ville være perfekt.

  • 5
  • 1