Elektriske bybusser oplades trådløst gennem vejnettet

En af to nye Olev-busser i drift. Illustration: Kaist

Den sydkoreanske by Gumi er blevet genstand for en verdensnyhed i form af to bybusser og en 12 kilometer lang vejstrækning, som sørger for bussernes opladning, mens de er på farten.

Olev, Online Electric Vehicle, er navnet på typen af elektriske køretøjer, som kan oplades direkte via elektromagnetisk induktion i vejnettet.

Bag opfindelsen står Korea Advanced Institute of Science and Technology, Kaist. Forskere fra instituttet præsenterede projektet i 2010 og installerede derefter systemet i en forlystelsespark i Seoul.

Tre år senere er den første offentlige strækning blevet indviet. I første omgang har man indsat to af Olev-busserne, men forløber alt efter planen, forventer den lokale regering i Gumi at introducere yderligere ti busser i 2015.

Elkabler under vejen aktiveres af bussen

Startskuddet til den teknologi, som Kaist benytter i dag, gik allerede i begyndelsen af 1990’erne i Californien. Siden da har de koreanske forskere udviklet teknologien, så det blandt andet er lykkedes at løse problemer med skadelig stråling fra de elektromagnetiske felter, der bliver genereret i vejnettet.

Den teknologi, der anvendes, kaldes Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR).

Elektriske kabler installeres under vejene og bruges til at generere elektromagnetiske felter, som opfanges af en spole, der er installeret i en enhed under busserne. Systemet er indrettet således, at felterne kun aktiveres, når Olev-busserne kører hen over dem. Dette tillader almindelige personbiler at benytte vejene som normalt.

Systemet tillader modtagerenheden at være op til 17 cm over vejens overflade.

Kaist-forskerne siger, at der kan overføres elektricitet svarende til 136 hestekræfter (20 kHz og 100 kW) med en effektivitet på op til 85 procent.

Busserne er installeret med batterier, som er fylder mindre end det halve af dem, der sidder i normale elbiler, og forskerne garanterer, at den elektromagnetiske stråling er lavere end det internationale sikkerhedsniveau (62.5 mG).

En af de ting, man også forsøger at sælge teknologien på, er at det ‘kun’ bliver nødvendigt at grave 5-15 procent af vejen op. Dette giver en estimeret anlægspris på 1,7 millioner kroner pr. kilometer, ifølge tidligere udtalelser fra instituttet.

Billigere alternativer

Den engelske specialist i økonomiske og strategiske perspektiver for den internationale bilsektor, Paul Nieuwenhuis fra Cardiff University, advarer dog i et interview med BBC om de høje omkostninger ved at anlægge denne teknologi.

Han mener, at Olev-teknologien har potentiale for den offentlige transport, men siger samtidig, at man skal prøve at se på, hvorvidt at det for eksempel er billigere at udvikle løsninger med trådløs opladning på specifikke lokationer eller ved at anvende kabler, som hænger over vejene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det viser al erfaring blot fører til kollektiv transports død. For dem der sidder på overførselsindkomst i gylland og dem der tydeligvis udstiller deres uvidenhed kunne man også spare en del.

  • 0
  • 0

Der var engang vi var de inovative. Der var engang vi havde ressourcer til at udvikle. Der var engang alt moderne blev opfundet og udviklet i vesten . Der var engang vi var de kreative.

I dag körer der elbusser i Sydkorea, mens Danmark er nödt til at foräre ström väk når vores vindmöller producerer for meget.

I dag klamrer vi os til en foräldet teknik som sporvogne (kaldet letbaner, men det er det samme), mens et land som for 60 år siden lå i borgerkrig viser vejen frem.

Elbusser er letbaner/sporvogne, men uden de samme omkostninger til sporlägning og stationer med videre, som kan köre blandt den övrige trafik, som ikke generer biler og lastbiler närt så meget da deres krav til eget trace er stort set ikke-eksisterende, med langt större flexibilitet og langt billigere.

Vil vi have dem? Nej, nej, vi vil bygge en dyr, pladskrävende, samfundsökonomisk håblös letbane i Ring 3 og gerne også i Aarhus, Ålborg og Odense.

Hvorfor er det Asiaterne der er de moderne og os som drömmer om at genopfinde sporvognen? Og hvorfor stejler vi når andre viser vejen frem?

Det vil ikke engang väre et eksperiment, da vi jo kan se det virker i Sydkorea. Andre har tänkt for os, det er desvärre nödvendigt.

  • 0
  • 0

Det må være for lang tid siden, du er logget på. Der står nemlig "Bidrag med din viden" og ikke med fordomme. Vi har qua dine utallige, nogenlunde enslydende indlæg forstået, at du ikke kan lide letbaner, og at du ikke har forstået den lille og dog væsentlige forskel på dem og sporvogne. Din mission er lykkedes - tak for indsatsen, og find så noget andet at skrive om eller et andet sted at gentage dig selv, fx passer Nationen vist meget godt til dit niveau.

Du beklager dig over, at vi må forære strøm væk, når det blæser for meget. Så kan jeg glæde dig med, at letbaner kører på strøm, og så skal vi trods alt forære lidt mindre væk, når de om få år kører rundt i Danmark. Der er godt nok et særdeles beskedent transmissionstab gennem køreledningen, så med dine briller på kan jeg fint se rationalet i en ineffektiv overførsel via induktion - så skal vi bruge mere strøm og dermed forære endnu mindre væk. Det er da innovativt ;-)

Elbusser er letbaner/sporvogne

Nej, det kan selv de fleste børn fra 5-6 års alderen se forskel på.

  • 0
  • 0

Skal der fortsat køre bus langs ring 3 er gas da langt billigere og strømmen uanset vindretning bedre brugt andet sted. Det kalder man at tænke sig om, men du burde nok blot holde mund og blive mistænkt for at være lallende idiot, end at åbne munden og fjerne enhver tvivl. Læs i øvrigt lige op på debatreglerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten