Elektrisk testfly styrter ned i Ungarn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elektrisk testfly styrter ned i Ungarn

Illustration: Magnus Aircraft

Både pilot og passager blev dræbt, da et elektrisk fly styrtede torsdag den 31. maj lidt uden for flyvepladsen Pecs-Pogany i det sydlige Ungarn, cirka 25 km nord for grænsen til Kroatien. Alle lignende testfly holdes nu på jorden, fremgår det af en pressemeddelelse fra producenten, Magnus Aircraft.

Det er endnu uvist, hvad der var årsagen til styrtet, men øjenvidner beretter, at flyet efter at have cirklet to gange rundt om flyvepladsen i lav højde, brød i brand for herefter at styrte ned næsten lodret mod jorden. Hverken Magnus Aircraft eller partneren Siemens vil udtale sig om årsagen til styrtet, før de ungarske myndigheder kommer med en udmelding.

Læs også: I 2040 skal alle korte norske flyruter være elektriske

Det elektriske fly eFusion er udstyret med en 55 kW-elmotor fra Siemens. Start og landing foregår på ren elektrisk kraft. Til længere ture er det planen, at der kan fås en version af flyet, som udstyret med en trecylindret dieselmotor fra Daimler, som kan oplade batteriet. Illustration: Magnus Aircraft

Flyet var en prototype, der er udviklet i et samarbejde mellem ungarske Magnus Aircraft Zrt. og tyske Siemens. Det fløj for første gang i april 2016.

Flyet, der har fået navnet eFusion, er udstyret med lithium-ion batterier og en Siemens SP55D elektrisk motor på 55 kW. Det gør det i stand til at lette og lande på ren elektrisk kraft.

Læs også: Industrigiganter går sammen om hybridelektriske fly

Det oplyses ikke, hvor mange batterier flyet har om bord, og hvor længe det kan flyve på ren elektrisk energi. En anden version af eFusion er udstyret med en trecylindret dieselmotor fra Daimler, som kan oplade batteriet.

EFusion bygger på Magnus Aircrafts model Fusion 212, og det var forventet, at eFusion inden for kort tid ville være klar til det kommercielle marked til en pris på cirka 1,5 mio. kroner.

Læs også: Første elflymotor klar til test

Siemens har gennem flere år satset på elektriske fly og har foruden SP55D-motoren udviklet en 260 kW-flymotor og indgået samarbejde med Airbus om at udvikle en 2 MW elektrisk motor til fremtidens kommercielle elektriske passagerfly.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Flyet, der har fået navnet eFusion, er udstyret med lithium-ion batterier og en Siemens SP55D elektrisk motor på 55 kW. Det gør det i stand til at lette og lande på ren elektrisk kraft.

Og hvordan mellem start og landing? - eller var det kun til en kort rundflyvning?

  • 1
  • 3

Og hvordan mellem start og landing? - eller var det kun til en kort rundflyvning?


Fra:
https://www.aerospace-technology.com/proje...
"The aircraft is entirely battery-powered and has an endurance of approximately one hour."
"cursing speed ranging between 185km/h (100kt) and 240km/h (130kt)"

Det giver en indikation af at flyet kan flyve ca. 200km på en opladning.
Problemet er at man normalt har 30 min. reserve, hvilket giver en range på ca. 100 km..
Eller ca. 10 landings runder :-)

  • 3
  • 0

Nutid anvendes også i en række fortidssammenhænge, hvor man kunne have forventet datid. Dette hænger sammen med det generelle forhold mellem sprog og virkelighed, at man med sproget kan omtolke en situation: Ved at bruge nutid bortfortolker taleren afstanden til de hændelser, der omtales. Fortællinger skrevet i nutid indbyder derfor til, at man ser begivenhederne, i takt med at de indtræffer, hvorimod den traditionelle datidsform, også kaldet episk præteritum, inviterer til at se hele fortællingen på tidsmæssig afstand af begivenhederne.

  • 9
  • 1

Fortællinger skrevet i nutid indbyder derfor til, at man ser begivenhederne, i takt med at de indtræffer

Mon ikke det netop er derfor så mange hader journalisters overforbrug af nutidsformen om begivenheder der har fundet sted.
De har lært på journalistuddannelsen at nutidsformen involverer læseren mere og skaber en mere dramatisk fortælling. Og er der noget der skal til mener de, så er det at overdænge læseren med følelser og dramatik. Følelsesporno og leflen for laveste fællesnævner....så kan eftertanke og analyse ryge og rejse.

  • 6
  • 2

på ryggen er normalt i svævefly og koster ca 10kkr. Handy hvis man får brug for den.
Ballistisk chute til flyet er også oplagt i et eksperimentalt fly.
Når man har en lithium batteripakke så er det nok god praksis at have det indkapslet i tyndt metal med en ventil så det kan udgasse på kontrolleret vis.

  • 2
  • 0

Nutid anvendes også i en række fortidssammenhænge, hvor man kunne have forventet datid.

På trods af alle tommelop'erne, til din bemærkning.
Så tror jeg du misser pointen, Sven!
I hvert fald som jeg irriteres over nutidsgøring af ulykker og katastrofer!
- Jeg tænker altid; så red ham/hende/ dem dog!
Ulykken bliver, i mine øjne, ikke mere dramatisk af at blive nutidsgjort!

Én af grundene til jeg aldrig ofrer penge på Ekstrabladet eller lignende.

  • 2
  • 0

Det kan også bruges i fremtidsform, som at elektriske testfly, generelt, styrter ned i Ungarn.
Det giver selvfølgelig heller ingen mening, så hvorfor ikke bare krybe til korset og skrive i datid.
Så bliver budskabet da kommunikeret uden afsporende læseblokader. :v)

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten