Elektrisk fly-begynder vil tage kampen op med Boeing og Airbus
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elektrisk fly-begynder vil tage kampen op med Boeing og Airbus

wright electric elektrisk fly
Foto: Wright Electric

USA fik i 2016 en helt ny flyproducent, og selvom Wright Electric endnu kun har et elfly på tegnebrættet, så er troen på teknologien meget stor. Faktisk så stor, at Wright Electric vil have et 100 procent elektrisk fly med plads til 150 passagerer på vingerne om bare ti år.

Rækkevidden for flyet, der blev præsenteret for potentielle investorer i marts måned i år, skulle blive på 480 kilometer. Det er nok til at dække 30 procent af alle verdens kommercielle flyruter i dag. For eksempel ruterne London-Paris og New York-Boston.

Om 20 år kunne et elektrisk fly med plads til 150 passagerer se sådan her ud. Rækkevidden vil være lige under 500 km, hvilket er nok til at betjene en tredjedel af alle verdens nuværende flyruter. Foto: Wright Electric

Endnu eksisterer planerne altså kun på skrivebordet hos Wright Electric, og her er de godt klar over størrelsen på udfordringerne. I bloggen Wright Weekly Weport fra januar 2017 bliver nogle af beregningerne gennemgået i store linjer. De er som følger:

Der tages udgangspunkt i en Boeing 737-800, der har en maksimal startvægt på 68 ton, hvoraf godt 11 ton er mennesker og bagage, mens selve flyet vejer yderligere godt 11 ton. Det giver plads til cirka 22,5 ton brændstof, som kan 'konverteres' til batterier.

Hvis batterierne har et energiindhold på 200 Wh/kg, så giver det 4,5 MWh, og det er ikke meget, hvis man tænker på, at der er brug for 30 MW ved start og 11 MW for at holde en B737 i luften.

Elfly kan optimeres

Der er selvfølgelig en masse muligheder for at optimere et fly, så det bruger mindre energi på ren el. For eksempel kan hastigheden nedsættes, og de tunge jetmotorer kan skiftes ud med lettere elmotorer.

Derudover kigges der på flyets hastighed, da lavere hastighed vil reducere energiforbruget væsentligt. På de korte ruter betyder det heller ikke helt så meget, om flyet flyver 400 eller 800 km/t.

Der kigges også på, i hvilken højde der skal flyves,. og hvordan kabinen skal indrettes.

Men samlet set erkender folkene bag Wright Electric, at de er meget langt fra en løsning, hvis ikke batteriteknologien bliver væsentligt forbedret.

For at få mere perspektiv i udviklingen af elektriske fly har Wright Electric indgået et samarbejde med det britiske lavprisselskab EasyJet, hvis vigtigste fly netop er et med plads til cirka 150 passagerer.

Kritikere har allerede peget på, at Wright Electric satser alt for meget på, at den nuværende teknologiske udvikling inden for batterier fortsætter med samme hastighed som nu.

Derfor er de i første omgang gået i gang med at designe et mindre hybridelektrisk fly med plads til ni personer. Her diskuterer de, hvordan brændstofmotoren og de elektriske motorer skal bygges sammen - eller om de skal holdes hver for sig.

Kommentarer (9)

Fly basert på batterier er en fremtid som kanskje eller aldri kommer. Sats heller på hydrogenfly, en teknologi som enkelt kan realiseres i dag, med høyere sikkerhet som resultat og ikke mye mer kostbart enn dagens teknologi dersom en tar utgangspunkt i en strømpris på ca 20 øre per kWh.

Still krav til CO2-utslipp per setekm/tonnkm som man gjør for bilindustrien, noe som vil føre til realistisk utvikling i stedet for sysselsetting i Airbus/Boeings "våte drømmer-avdelinger" og "teknologi er morsomt"-virksomheter som Wright Electric.

  • 4
  • 3

Boeing samarbejder med Ballard om droner drevet frem af brint. Det virker skal jeg huske at sige, da et Sydafrikansk drone firma allerede er begyndt at implementere Ballard teknologi i deres droner. Vejer langt mindre end batterier. Batterier kan kun bruges i biler samt skibe der behøver ballast.

  • 2
  • 1

Hvordan løses opladnings problemet?
Tænker på hvordan man får banket 50MW ind i et fly, på den ene time flyet venter på rengøring osv.
Hvis man tænker sig at der er omkring 5 fly, så er det lige før, der skal installeres et atomkraftværk på lufthavnen.

En ide der umiddelbart virker skør, men måske nødvendig er at installere slæbesko på landingsbanen, så accelerationen fra 0-take off, kan gøres uden at dræne batteriet.
Hangarskibe katapulter kunne også være en løsning.

  • 3
  • 0