Elektrisk Ærøfærge igen udskudt

Den nye Ærøfærge M/ Ellen ankom tidligere i år til Søby, hvor den er ved at blive færdiggjort. Illustration: E-ferry

Den nye elektriske færge M/F Ellen, der skal sejle i det sydfynske øhav, er endnu engang blevet ramt af forsinkelser.

Denne gang er det en konkurs hos en underleverandør til batteriproducenten, som er med til at skubbe idriftsættelsen. Denne gang med endnu fire måneder.

Oprindeligt skulle færgen være taget i drift den første juni 2017, men en manglende typegodkendelse af batteripakken gjorde, at overtagelsen først kunne finde sted i midten af april 2018. Senere er tidsplanen blevet rykket til første juni, og nu forventer parterne bag projektet, at færgen først kan gå i kommerciel drift i starten af oktober.

Læs også: Derfor trækker det ud med den nye elektriske færge til Ærø

Det skriver Ærø Kommune i en pressemeddelelse. Færgen er en del af EU-projektet E-ferry og har i den forbindelse modtaget et tilskud på 125 mio. kroner fra EU’s Horizon 2020-program.

Konkurs hos underleverandør

Årsagen til den nye forsinkelse er ifølge projektkoordinator Trine Heinemann, at batterileverandøren, schweizisk-tyske Leclanché, har mistet en underleverandør af battericellemateriale på grund af en konkurs:

»Når sådan noget sker, så bliver materialerne jo indefrosset i konkursboet. Men vi har nu fundet en juridisk løsning på problemet og kan komme videre. Vi havde selvfølgelig også overvejet, om vi skulle finde en anden batterileverandør. Men det er et temmelig usikkert marked lige nu og vi var ikke sikre på, at vi ville kunne få leveret et batteri som levede op til vores specifikationer og som også var typegodkendt inden for den samme tidsramme, « forklarer hun.

Læs også: SF vil tvinge rederier til at vælge elfærger

Samtidig ville en ny batterileverandør også betyde, at hele EU-projektet skulle omorganiseres, hvilket kunne blive dyrt.

Fejl på kabler

Ud over problemer med selve batterimaterialerne, har der også været tekniske udfordringer med en anden underleverandør, som havde brugt nogle kabler i batterimanagement-systemet, som ikke var typegodkendt:

»Så før vi kan få de racks ind, hvor batterimanagement-systemet er monteret, kan vi ikke gøre ventilation og køling færdig, og først derefter kan vi installere batterierne. Det er selvfølgelig ærgerligt, men vi kan høre fra andre projekter, at det ikke er usædvanligt. Markedet for batterisystemer til færger er bare ikke særlig modent endnu,« siger Trine Heinemann.