Jernbane Tidsplanen skrider
Baggrund
stm@ing.dk
For to år siden blev en konsulentrapport dødsstødet til forhåbningen om, at den landsdækkende udskiftning af alle landets togsignaler kunne gennemføres som planlagt. Rapporten afslørede en forsinkelse i signalprogrammet på ikke mindre end syv år, med en ekstraregning på 2,8 milliarder kroner til følge.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Der kan køre elektriske tog på alle nuværende elektrificerede strækninger med undtagelse af den nye København Ringsted. Hvis politikerne ikke havde ændret beslutningen om at elektrificere strækningerne til Århus, Esbjerg og Padborg vedtaget en gang i midt halvfjerdserne, så havde strækningerne haft mulighed for eldrift før årtusindskiftet. Tilmed til en fornuftig pris nok noget dyrere end først antaget, men alligevel på relæsikringsanlæggene. Fordelen var at der var opbygget en mindre organisation af egne ansatte, som var blevet eksperter på området. I mellemtiden har man taget nyuddannede ind der ikke kender et relæ, og derfor siger hvad er det for noget gammelt noget. Det kan da ikke bruges mere. Det skal vi have computere til at styre meget bedre og EU har tænkt sig at standardisere ERTMS, så det må vi have. Uheldigvis var der så chefer i bane, som fik overtalt folketinget ved at true med at man ikke ville kunne køre tog på de gamle sikringsanlæg mere. Derfor skulle vi have nyt signalsystem, som de havde i andre lande i EU. Desværre glemte de at fortælle at man kun havde meget korte strækninger med få eller ingen stationer i drift. Heraf kommer alle forsinkelserne på nyt signalsystem i Danmark. Vi skal nok få det engang omkring næste årtusindskifte, men så er det man har gang i nu allerede blevet udskiftet/ombygget flere gange og har givet driften store problemer .
Peter Henningsen: Er det ikke netop det, man har gjort? Som jeg læser grafikken, er lange, vigtige strækninger "allerede elektrificeret". Der kan bare ikke køre elektriske tog, fordi de ikke kan køre uden at forstyrre det nuværende signalsystem.
I 1937 overtog DSB damplokomotiverne Litra E fra SJ i Sverige fordi de elektricificerede deres hovedstrækninger.https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0
Måske skulle vi se at komme i gang og se på mulighederne for at blive færdige, gerne mindre end 100 år efter svenskerne :-)
kun en vej - og det er fremad. Artiklen er jo fin nok, men bidrager ikke rigtigt med noget. Vi kan ikke stoppe nu - eller rettere - man må håbe at selv ikke politikerne kan finde på endnu engang at stoppe halvvejs....
Hvad forhindrer egentlig etablering af dele af elektricificeringen inden det nye signalsystem er klar? Man kan vel starte med at sætte master og køreledninger op og trække kabler m.m., og så vente med at tage det i fuld drift til det 'følsomme' signalsystem er væk.
Forsinkelse af elektrificering. Tja hvis det usandsynlige sker, så bliver elektrificeringen forsinket omkring 50 år set fra første strækning blev færdig. Det kræver bare at planerne nu holder??
Tænk om man kunne blive chef for DSB.