Elektrificeret Køge-Næstved-bane skal aflaste strækning til Femern

Elektrificeret Køge-Næstved-bane skal aflaste strækning til Femern

650 millioner kroner på finansloven 2013 skal bruges til at sætte strøm på togstrækningen mellem Køge og Næstved. Formålet er at skabe et ekstra elektrificeret spor fra Næstved til København.

En del af persontogene mellem hovedstaden og Lolland skal i fremtiden køre over Haslev mellem Køge og Næstved frem for at køre omkring Ringsted. Derfor skal strækningen, der i dag er lokalbane, mellem Køge og Næstved elektrificeres.

I 2018 åbner den nye elektrificerede bane fra København til Ringsted langs motorvejen, og her skal togene kunne dreje fra ved Køge og tage turen til Næstved over Haslev.

Læs også: Minister: I 2021 er der eltog mellem Danmarks ti største byer

Elektrificeringen af det danske jernbanenet, hvor Køge-Næstved er kommet med i finansloven for 2013. Foto: delvist Banedanmark

Rådgivningsvirksomheden Atkins' elektrificeringsekspert Tommy O. Jensen forklarer:

»Al den trafik der skal fra København til Nykøbing Falster og Rødby, kan køre enten over Ringsted eller over Køge og Haslev. Så man får hele systemet til at køre effektivt.«

Det bliver en del af persontogene, der skal køre over Køge og Haslev til Næstved og videre til Nykøbing Falster og modsatte retning. Men der er andre fordele ved den ekstra elektrificerede strækning:

»Hvis man har en situation med sporarbejde ved Ringsted eller lignende, så kan man også lade godstogene køre ned over Haslev,« forklarer Tommy O. Jensen.

Hans vurdering er, at elektrificeringen tidligst bliver åbnet i 2018 sammen med den nye København-Ringsted-strækning. Det er også den vurdering, Banedanmark har givet i en tidligere analyse af elektrificeringen.

Læs også: Her er Danmarks elektriske intercitytog

Billig strækning at elektrificere

Strækningen mellem Køge og Næstved er ifølge Tommy O. Jensen en rentabel løsning. Der er kun et enkelt spor at udbygge til elektrisk drift, hvilket giver færre udgifter, og man sparer også ved, at det er en lokalbane.

»Man kan tillade sig at lukke ned for trafikken i perioder og sætte masterne op, for man skal ikke på samme måde tage hensyn til trafikken, som man skal på en hovedstrækning. Det gør, at udførelsesomkostningerne kan blive mindre,« siger Tommy O. Jensen.

Læs også: Se hvem der skal skifte signaler for milliarder på fjernbanen

Lokalbanen Lille Syd går faktisk helt fra Roskilde til Næstved over Køge. Strækningen mellem Roskilde og den kommende station Køge Nord skal fortsat fungere som lokalbane og bliver sandsynligvis koblet sammen med Østbanen, som kører på Stevns syd for Køge.

Finansloven giver også 25 millioner kroner til forbedringer af togstationer med fokus på tilgængeligheden bl.a. ved etablering af elevatorer.

Kommentarer (30)

Er der virkelig plads til flere tog på den strækning? Jeg mener: den er enkeltsporet med mange overskæringer og små stationer. Eller man vil måske fjerne nogle af de eksisterende tog, for at give plads til flere tog fra København/Rødby, som så skal stoppe flere steder undervejs?

Vejen fra Køge til Næstved er mere direkte end den nuværende linjeføring over Ringsted, men hvis man vil aflaste denne hovedstrækning, kræver det så ikke udbyggelse af Køge-Næstved til 2 spor og 160 km/t?

Hvordan er i øvrigt koblingen til den nye København-Ringsted bane. Kommer den nye Køge Nord station ikke til at ligge uden for Køge, men kun et enkelt spor til den gamle Køge station og dermed banen til Næstved?

  • 0
  • 0

Der er vist fejl i kortet. Det ER vedtaget at elektrificere Esbjerg-Lunderskov inden for en nær fremtid.

  • 0
  • 0