Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture

Illustration: Bigaurinko, BigStock

Elcyklen skal ikke ses kun ses som et alternativ til den normale cykel. Den skal i stedet sammenlignes med en meget større konkurrent.

»Vi vil rigtigt gerne nedbryde de myter, at det er de gamle og dovne, der kører på elcykler. Den er et reelt alternativ til et passivt transportmiddel - nemlig bilen,« siger Gustav Friis, projektleder i Smart Mobilitet.

Cyklerne kommer i mange forskellige modeller i dag, og uanset om du ville cykle for et bedre helbred, for at undgå bilkøerne eller for at skåne miljøet, så orker de fleste af os ikke at cykle, hvis vi har for langt til arbejde.

Tal fra Smart Mobilitet viser, at danskernes smertegrænse går ved 5-6 kilometer. Hvis vi har længere på arbejde, så foretrækker vi bilen.

Men det er netop her, elcyklen kan gøre en forskel, mener Gustav Friis:

»Der er potentiale for elcyklen, når vi kommer ud på de distancer, hvor elcyklen er alternativet til bilen,« siger han og slår fast:

»De erfaringer, vi har gjort os, viser, at når man først er kommet op på en elcykel, så giver den også gevinsten i en travl hverdag.«

The missing link for utrænede cyklister

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, ser også elcyklen som værende løsningen på de danske byers trængselsproblemer:

»Elcyklen kan være the missing link, der kan få en hardcore billist til at vælge et andet transportmiddel. Så den kan få en utrænet cyklist op på cyklen,« siger han.

Han ser elcyklen som løsningen, der kan få modvind og bakker til at virke mere overkommelige for de danskere, der ikke har fået cyklet til hverdag.

»Den åbner muligheden for at cykle længere afstande. Det er intet problem at cykle 10-15 km på en elcykel, hvis bare infrastrukturen er til det.«

Bondam påpeger i den sammenhæng, at godt 30 pct. af bilturene i Danmark er under 5 km.

Giver bil eller cykel mest glæde?

Trafikforsker Harry Lahrmann har overfor Ingeniøren påpeget, at danskerne er svære at få ud af bilen og op på cyklen, men Bondam ser ikke bilen som en mere attraktiv transportform end cyklen.

»Er der i virkeligheden høj køreglæde ved at køre bil? Om 12 år vil man sidde i kø i alle de store danske byer, så jeg ved ikke helt, hvor stor glæde, der er ved det. I danske byområder vil du altså kunne komme langt hurtigere frem på elcykel. Hvis alternativet er at sidde i kø en i bil, så vil jeg langt langt hellere køre på min cykel,« siger han.

Man kunne let tænke, at elcyklen for nogle faktisk vil være en doven løsning, men det argument æder Klaus Bondam ikke helt.

»Det er nok til dels rigtigt, men til gengæld er man mere tilbøjelig til at cykle længere distancer på elcyklen. Så det kompenserer fint for det,« siger han.

Han påpeger dog, at det er forskelligt, hvor cykelvenlige de danske veje er, hvis man kommer væk fra hovedstaden.

»Vi skal sikre, at der er en tilstrækkelig infrastruktur. Fremtiden kommer til at have mere differentieret fartbillede i trafikken. Mens København har gjort en masse på området, så halter andre dele af Danmark bagud, og hvis cykelstien er for smal eller der er for mange huller i vejene, så føler man sig ikke tryg, og så kommer man ikke op på cyklen,« siger Klaus Bondam.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...ville vi se mange flere MC'ere, knallert 45 og knallert 30.
De fleste i min generation og tidligere (50+) tog MC kørekort sammen med bil.

Du kan ikke sammenligne el-cyklen med disse primitive transport maskiner. Har du nogensinde prøvet at køre knallert med den konstante larm i hovedet ?. Det gør man kun fordi der ikke fandtes noget alternativ. man bildte sig selv ind at det ikke var så slemt.

Andet problem er når man har investeret alle de penge i en bil, er man ikke så tilbøjelig til at eksperimentere med andre investeringer med mindre situationen er ekstremt absurd = køre få kilometer i bil i en storby i myldretiden.

  • 13
  • 5

Det er skønt med stinkende knallerter på cykelstien. De larmer meget og er derfor enormt sikre. Og sunde, for man får garanteret ikke slidgigt i knæene, og cyklisterne kan let holde vejret, til de er væk. Vores visionære politikere har gjort en ihærdig indsats for at få de unge til at tage den geniale og tidssvarende knallert30 til sig ved at sænke aldersgrænsen til 15 år, hvorved de forberedes til den ultimative knallert45 og vejbanerne med den tunge trafik.
Spøg til side: elcyklen ER genial, barrieren for at cykle sænkes, og man cykler oftere og længere. Man kan trampe lidt hårdere for ikke at fryse, eller man kan slappe lidt af for ikke at komme svedig frem.
Lad os se elcyklen som en mulighed frem for en trussel. Den kan ikke alene få flere op på cyklen, den kan også erstatte benzinknallerter - særligt hvis man tillader nogle elcykler at køre lidt hurtigere end 25km/t

  • 20
  • 1

citat
»Den åbner muligheden for at cykle længere afstande. Det er intet problem at cykle 10-15 km på en elcykel, hvis bare infrastrukturen er til det.«

Det er saftsume heller ikke noget problem at cykle 10-15km på en helt almindelig cykel.
I myldretiden og den distance vil det endda være hurtigst at cykle.

Hvad er det for en mentalitet at opdigte at cykle så få km er et problem?

DOVENSKAB er et problem !

  • 6
  • 23

Det glæder mig, at der nu kommer seriøse og bredt funderede argumenter frem for potentialet i elcyklerne. Og så meget mere vigtigt er det, at vi gamle elcykelryttere opfører os ordentligt.

Vi skal vise verden, hvor langt man kan komme på de her ting, uden at der sker noget uheldigt!

Man kan nemlig komme meget langt. Foreløbigt er det blevet til ca. 17 000 kilometer på 31 måneder for mit vedkommende. Uden skader.

  • 14
  • 0

Hvad er det for en mentalitet at opdigte at cykle så få km er et problem?

DOVENSKAB er et problem !

Nej problemet er at den "gammeldags" cykel ikke er egnet til længere ture i alt slags vejr alle 4 årstider for 99% af befolkningen. Den elektriske cykel er den gammeldags cykel overlegen på så mange områder, og har i øvrigt en knap der på under et sekund forvandler den til en gammeldags cykel, og så kan du jo passende holde foredrag om glæderne ved det.

  • 15
  • 5

Ja det kan undre nogen at knallerter ikke er kommet videre, når nu biler næsten er "stinkefri" og støjfri.

Er der overhovedet sket noget på knallert motorfronten siden Puch Maxi?

Så længe biler - og brændstof til dem, er så billigt som det er nu, så bliver det svært at flytte folk over på cyklen.

  • 10
  • 6

Jeg har købt en let-knallert af en elcykel, altså med amerikansk begrænsning på 20 mph =32 km/h.
Derved skærer jeg 10 minutter af min morgentur, sammenlignet med den racercykel jeg brugte før.
Eller samme tid, og bad kan springes over.
En el-25 ville ikke være til meget hjælp.

Jeg har 23 km. Langt hellere tage det på cykel end i bil de fleste dage.
Så de dage hvor jeg skal direkte videre eller har meget travlt kan jeg fristes af bilen...

  • 11
  • 2

Hvad er det for en mentalitet at opdigte at cykle så få km er et problem?

DOVENSKAB er et problem !

Nope - men sved og sure sokker er ikke fedt i et kontormiljø. Jeg bruger konsekvent elcykel om vinteren når man er nødt til at vælge tung påklædning , både af hensyn til mig selv og af hensyn til mine kollegaer.
Om sommeren kører jeg almindelig cykel.

Det er fint at være hellig - hvis du nu kigger over din egen glorie og ud i den virkelige verden - hvor mange tror du så ikke tager bilen på arbejde selvom der ikke er mere end 3-10 km? Det er endda de 3-10 km hvor bilen forurene allermest pga kold katalysator.

Kunne man skifte blot 30% af kørekartoflerne over på elcykler ville miljøgevisten være markant.

  • 15
  • 1

Der er sket en del på knallert fronten - f.eks. er el-knallerter blevet en god mulighed.
De klarer bakkerne fortrinligt og giver de benzindrevne baghjul i optrækket.

El-cykler er dog blevet mere populære, da man også kan cykle sig til varme og motion.
Det er også lidt nemmere at håndtere cyklen ved fladt batteri:-)

Personligt mangler jeg klimaskærmen på cyklen, før den helt kan erstatte bilen for mit vedkommende (20 km på arbejde, hvoraf en del er kørsel på små landeveje).

  • 2
  • 1

Kan I ikke få et bad?

Jeg cykler 15 km til arb. hver dag i perioden april til november.
Det er super motion og badet skal jeg jo have alligevel.
Er bare flyttet til mit arbejde, hvor vandet i øvrigt er gratis :-)

Det er ikke alle der har en overkommelig afstand, som igen varierer alt efter hvem man er.
Jeg har kollegaer der cykler året rundt uanset vejr.
Det er muligt hvis man vil / har viljen.

Evt. cykle den ene vej og tage toget hjem den anden vej, køre med andre o.s.v.

Jeg går i øvrigt ind for gratis off. transport og en betalingsring om Kbh., så vi kan få fjernet en stor % bil af bilerne.

  • 8
  • 8

Personligt mangler jeg klimaskærmen på cyklen, før den helt kan erstatte bilen for mit vedkommende (20 km på arbejde, hvoraf en del er kørsel på små landeveje).

Det er ikke så svært. For det første skal du ikke bekymre dig om såkaldt åndbare regnjakker, de virker jo ikke. man køber en tynd regnjakke der virker. altså der holder vandet ude det kan du fordi du kan kontrollere temperaturen indefra, det kan man ikke på den gammeldags cykel. De fylder ikke særligt meget og vil være den du bruger oftest til let regn eller for at beskytte dig mod en kold vind.

Mod kraftig regn køber du en heldragt ala den motorcyklister bruger, de kan også kompaktes rimeligt meget. Kan også bruges om morgenen efterår/forår hvor det stadig er koldt.

Om vinteren har jeg en termodragt som jeg bruger hele vinteren uanset hvordan jeg transportere mig. Jeg gider ikke fryse og den tager under 30 sekunder at iføre sig, og inden under har man helt almindeligt tøj det være sig t-shirt eller jakkesæt.

Disse 3 ting + el-cyklen selvfølgelig har gjort det muligt at køre komfortabelt hele året rundt.
Jeg har sågar oplevet noget meget få cyklister har oplevet. At nyde at køre i silende regn fordi jeg var næsten perfekt beskyttet.

  • 4
  • 1

Lad os se elcyklen som en mulighed frem for en trussel. Den kan ikke alene få flere op på cyklen, den kan også erstatte benzinknallerter - særligt hvis man tillader nogle elcykler at køre lidt hurtigere end 25km/t


Der er mange fordele i de modeller til 25km/t der allerede findes.

Jeg gætter at EL45 vil få folk med Racercykler til at skifte denne ud med EL45 for at komme hurtigere frem.

Men den flytter næppe de dovne ud af deres biler, der skal problemet med dovenskaben løses først.

  • 1
  • 5

Det gjorde ikke noget hvis fantasipriserne for elcykler kom lidt ned i pris og kvaliteten blev bedre.
Man kan vist også gå ud fra at der menes pedelec og ikke el-cykel?

Da de kom frem i Kina kostede de ca 2000 kr , hen ad vejen kostede så en el- scooter ca 2000kr og cyklerne blev billigere.

Hvordan bliver de så dyre i EU?

  • 3
  • 1

Det har jeg nydt siden jeg var barn
Elcyklen er ikke parametren der gør denne forskel. Det er beklædningen!

Fint at du kan opretholde en fart på 25 km/t i silende regn og modvind i en absolut regntæt dragt. Og når du ankommer dufter du af roser. På det punkt er du meget unik.

For mig er el-cyklen en mulighed for at endelig kunne skærme mig mod det klima der ikke lige passede mig den dag. De 2 hænger uløseligt sammen for mig. I dag køre jeg selvfølgelig i t-shirt.

  • 9
  • 0

Foreløbigt er det blevet til ca. 17 000 kilometer på 31 måneder for mit vedkommende

Helt OT - og undskyld jeg drejer debatten ud af fokus. Men det kunne være ufatteligt interessant at høre hvilken erfaring og udgifter du har haft til vedligeholdelse af motor, batterier osv. Det er lidt sparsomt hvad man kan finde af den slags på nettet. Hvis du har lyst til at skrive et indlæg om din erfaring vil du have mindst en garanteret læser (mig)

  • 12
  • 0

Jeg blev for en uges tid siden færdig med at bygge min gamle mountainbike om til elcykel.

Mit rationale var at jeg ville se om jeg kunne forbedre kombinationen af cykel og S-tog som jeg i forvejen benytter meget; jeg ville kunne stå tidligere af toget om morgenen og have overskud til flere ture på cykel.

Jeg er nok ikke ligesom den typiske elcyklist da jeg normalt cykler rimeligt hurtigt; jeg ligger typisk omkring 30 km/t og bruger kun elassisten til at sætte i gang ved kryds og opad stejle bakker.

Elmotoren giver en enorm rækkevidde og gør at en cykeltur ikke kan blive en sur oplevelse; det er ikke muligt at 'gå i stå' på en bakke, og det er aldrig en kamp. Faktisk føles det som om der er en usynlig person der giver et venligt skub i ryggen lige som man føler man må give op.

Samtidigt kan man så spare på kræfterne til at komme hurtigt op i fart på toppen af bakken, og man er hurtigt flyvende. Jeg har været et par gange op og ned ad Kongevejen i perioden inklusive en enkelt gang på Geels Bakke, og det har været ret fint.

I den uges tid jeg har haft elcykel har jeg cyklet 200 km, og jeg har vel sparet omkring 200 kr. på togtransport. Min form er helt klart blevet bedre.

Jeg har ikke skruet op for hastigheden da jeg ikke rigtigt synes det er nødvendigt, så den stopper med at trække ved 25 km/t. Det er dog en 500W motor jeg har på, så der er en solid acceleration.

  • 7
  • 0

Konen og jeg plejede at have 2 biler i husstanden men da jeg i 2011 tog skridtet fra at være håndværker til at blive ingeniør betød det en kraftig nedgang i indkomst da jeg skulle på SU. Vi skilte os af med den ene af bilerne og købte en billig el-cykel fra COOP til ca. 8000,- så jeg kunne cykle de 10 km til universitet og hun kunne snuppe bilen de 16 km hun havde på aftenarbejde. Ideen var så at når jeg var færdig som ingeniør og indkomsten steg igen kunne vi genetablere de 2 biler i husstanden. Sandheden er dog at vi blev så glade for el-cyklen og det job jeg har idag giver mig også ca 10 km transport frem og tilbage. Jeg er ikke cykelentusiast og der er ingen bademulighed på min arbejdsplads. Dermed er el-cyklen perfekt da jeg kommer hurtigt frem uden at lugte af sved på kontoret. Og det er stadig den samme billige el-cykel til ca. 8000,- jeg kører på hvilket er meget billigere end selv den billigste bybil!

  • 9
  • 0

kanon cykel du har der :-)

Jeg foretrækker ren rugbrødsmotor

Men på de sure dage med modvind kunne et lille skub være rart.
Så hvis der kunne bygges et batteri ind i stellet, bare lige til at tage den værste modvind, så ville jeg være klar.

  • 0
  • 0

Man kunne let tænke, at elcyklen for nogle faktisk vil være en doven løsning, men det argument æder Klaus Bondam ikke helt.
»Det er nok til dels rigtigt, men til gengæld er man mere tilbøjelig til at cykle længere distancer på elcyklen. Så det kompenserer fint for det,« siger han.

Til gengæld har Bondam og co jo så lige skudt regeringens forslag til elcykel 45 ned. Det synes jeg sgu er synd - for folk der bor uden for voldene. Men sådan er der jo så meget.

  • 6
  • 1

Endnu et super-interessant projekt..... vil du ud med hvor og hvordan du har købt dit kit? Eventuelt så send til mig privat kg(at)wavepiston.dk

Det skal ikke være nogen hemmelighed hvad og hvor jeg har købt det; det er fra Aliexpress.

Jeg købte samtidigt det 36V batteri som butikken havde - i alt kostede det mig omtrent 5000 kr, og så har jeg et par bemærkninger:

  • controlleren er lavet til 48V, jeg var nødt til at ændre et par modstande i den for at få den til at forstå 36V-batteriet. Hvis jeg skulle gøre det igen havde jeg nok købt en 36V-controller fra start (men jeg kunne ikke finde et 36V kit).
  • Jeg har selv bygget et hjul op omkring motoren. Det var egentlig ikke så svært, men man kan sagtens få færdige hjul med motorer (tjek f.eks. eBay), så det er absolut en mulighed. Jeg har nok givet 1500 kr. for eger, fælg og nye dæk med lavere rullemodstand end de mountainbikedæk som jeg havde på.
  • Displayet med styringen er et KT-LCD3, og det vil jeg varmt anbefale. Der er et hav af indstillingsmuligheder, og det viser alt man kan have bruge for.
  • Jeg har købt en trekantet steltaske til at have controller og ledninger i. Det virker fint, og controlleren bliver ikke varm ved brug, så køling er ikke et problem.
  • 500W-motoren er af mærket Bafang, hvilket er ret udbredt og skulle være god kvalitet. Jeg kan godt lide at den trækker godt, men den er nok ca. 1 kg tungere end en 250W-motor og måske lidt overkill. Til mit 26"-hjul var jeg nødt til at finde 195 cm lange eger hvilket var temmeligt besværligt, så det var også lidt træls.

Hvis man ser sig for kan man sikkert gøre det billigere end jeg har gjort. Jeg ville bare gerne have et sæt så jeg var sikker på at delene passede sammen (men så viste det sig så at batteri og controller egentlig ikke var skabt til hinanden, men batteriet var så heller ikke en del af kittet).

  • 4
  • 0

Ja det er ærgerligt, at Cyklistforbundet har sat sig imod speed pedelecs. Vi skal gøre hvad der er muligt for at reducere biltrafikken, og her er cykler, elcykler, speed pedelecs, elektriske skateboard og andre ting vi ikke har set endnu i spil. Så nytter det ikke at sidde og sige "nej". Cykler og deres beslægtede køretøjer udvikler sig - og det skal vi tage imod.

  • 6
  • 1

udgifter du har haft til vedligeholdelse af motor, batterier osv


Cykel: 21000, nypris, moms og afgifter ca. 7000.
Cykelsmed, 3 bagdæk, fire par sram bræmseklodser, to kæder, kædekrans og gearskifter.
Smeden har været meget flik, og jeg har kun betalt lidt under 3000 for de ting.
Nu har jeg lige hentet ny regulator, gashåndtag fra staterne. 1175 kr. De er ikke ankommet endnu.
Batteriet har næsten samme kapasitet som til at begynde med.
Iflg dem, som jeg har købt dem af, så er der ikke noget i vejen med motoren, men det er de ting, som jeg venter på nu, der gør at motoren er slået fra i tide og utide især ved kold tilstand og ved lav spænding på batteriet.
Hvis det er rigtigt, så skulle den kunne køre igen når jeg selv har skiftet de kommende dele ud.
Alt i alt synes jeg at det har være lidt dyrt pr kørte kilometer. Men hvis den holder 17000 mere for almindelige smedeudgifter, så er det ok.
Med venlig hilsen til min ene læser, og alle andre.

  • 5
  • 0

Cykel: 21000, nypris, moms og afgifter ca. 7000.
Cykelsmed, 3 bagdæk, fire par sram bræmseklodser, to kæder, kædekrans og gearskifter.
Smeden har været meget flik, og jeg har kun betalt lidt under 3000 for de ting.
Nu har jeg lige hentet ny regulator, gashåndtag fra staterne. 1175 k

Købte for et år siden en grøn sports-elcykel hos Thansen for 8.000.- de har stadig nogle.
Det er desværre ikke en centermotor, og den kan vist ikke snydes til mere end 25km/t, jeg og andre har i hvert fald ikke kunnet finde ud af det, og man skal under 20km/ før motoren tager fat hvis man først er kommet over 25km/t, men ellers er det en dejlig cykel som kører rimelig let - selvfølgelig ikke som en carbon, men i modvind og op ad bakke er det ok.

  • 1
  • 0

Gazelle der har kørt 12.000 km på 3,5 år. Første 2 år 11.000, men så fik jeg nyt arbejde.
Positivt:
Centermotor
Bosch Powerpack 11Ah / 400Wh
Negativt:
Bosch Powerpack 11Ah / 400Wh

Bosch batterier indeholder desværre så meget proprietær teknologi, så da mit batteri "brændte" sammen 2 år efter indkøb af cykel, så var ingen i stand til at skifte indmaden :(
Det medførte så indkøb af nyt batteri til 5.000 :(

Alle ture fra 1-11 km foregår på min elcykel. Jeg har en modificeret cykelanhænger fra tidligere, hvor min datter kørte med reklamer. Så alle mindre indkøb foregår med den cykeltrailer (man får imponerede blikke, når en fyldt indkøbsvogn + en kasse øl kan være i sådan en).

Jeg har altid regntøj liggende i cykeltaskerne, så eneste grund til at blive våd, er når jeg selv træder lidt for hårdt i pedalerne :)

Næste bycykel bliver absolut også en elcykel. Min MTB og racer bliver aldrig el. Dem bruger jeg, når jeg skal have motion.

Mvh Bjørn

  • 2
  • 0

Alt i alt synes jeg at det har være lidt dyrt pr kørte kilometer. Men hvis den holder 17000 mere for almindelige smedeudgifter, så er det ok.

Jeg synes det lyder pessimistisk, hvis stellet er af god kvalitet (rustbeskyttet) og eldelen ligeså burde den vel kunne holde lige så længe som en bil, med batteriskift?

Har en ladcykel med el hvor batteriet er sat ud efter 1-2 år, nok på grund af dårligt BMS, spekulerer lidt på hvad søren jeg gør ved det, ikke så vild med at udskifte batteriet/cellerne og så få et med lige så dårligt BMS.

  • 0
  • 0

Købte for et år siden en grøn sports-elcykel hos Thansen for 8.000.- de har stadig nogle.
Det er desværre ikke en centermotor, og den kan vist ikke snydes til mere end 25km/t, jeg og andre har i hvert fald ikke kunnet finde ud af det,

Det må være den benelli med bafang 8 fun motor i baghjulet og controlpanel er bafang c965 controlpanel. Jeg har det samme i en cykel fra biltema. Normalt skal man skrive 0512 men jeg fandt ud af at jeg skal skrive 1919 for at komme længere ind i systemet.

  • 1
  • 0

Det som er el-cykler og knallerters største problem er sikkerheden. Den er noget lavere end for biler. Det er svært at finde gode statistikker for el-cykler, men en el-cykel kører stort set samme hastighed som en knallert 30, og i nogen tilfælde hurtigere.

  • 1
  • 0

21 gear citybike 250 watt/h i batteriet 24volt system forhjulstrukket. Det var min første el-cykel ca 6 år siden. Jeg var meget skeptisk overfor teknikken og mulighederne men med et års garanti tænkte jeg meget pragmatisk at det ikke kunne gå helt galt. Jeg havde en plan om at køre investering ind på 4 og en halv måned.
Jeg arbejde i høje tåstrup 17 cykel km fra hjemmet i København. Jeg brugte 1000 kr om måneden i benzin da jeg var nødsaget til at køre en stor omvej for at undgå trængslen på roskildevej (22km).

Det går overraskende strygende, det er sommer og solen skinner. Jeg tænker lige som så mange andre hvordan kan jeg få den til at køre stærkere, det er dog ikke muligt da controleren er fyldt med epoxy hvilket forhindre mig i at lægge noget lodetin på strømbegrænseren for at gøre den tykkere og dermed tillade mere strøm til motoren..

Der dukkede også meget hurtigt et meget mere presserende problem frem som var lige ved at få mig til at standse projektet! Jeg fik ondt i skuldrene at at modtage alle stødende fra den elendige Roskildevej cykelsti. Det medførte en masse tanke virksomhed og eksperimentering/ombygning af cyklen og den endte med at blive super komfortabel og i stand til at bekæmpe ubehagelighederne fra den elendige cykel infrastruktur uden for valby bakke.
Det var lidt af et kick at opdage at vi nu har teknologien til at rette op på alle de mangler der er på den gammeldags cykel.
Efter 4½ måned begyndte pengene at tikke ind på +kontoen.

Den kørte mange ti tusinde kilometer og blev medbragt rundt i hele vest europa og specielt i Frankrig var øjnene ved at falde ud af hovedet på folk der observerede den. jeg syntes egentligt selv den så ret nørde grim ud, og blev ret overrasket da den blev stjålet i Berlin for 1½ år siden.
jeg fik en til at skifte batterierne + bms for 2000 kr. De gamle batterier sidder nu i en Café Racer der var født med NIMH batterier. Jeg sparede 3 KG på den manøvre .-)

Jeg har en enkelt gang haft et elektrisk problem på den, det var tilgængeligt et ret kedeligt problem.! det var bare powerknappen der skulle have et skvat kontakt spray...Gaaab

  • 1
  • 1

Har selv bygget en EL45 cykel på basis af en 2500 kr city-bike + 3500 kr komponenter fra Ebay/Aliexpress med følgende specs:
7 gear 28 tommer citybike
500 w / 48 v Bafang forhjul (328 rpm)
KU93 / 23 A controller
3 stk. 20.3 v bærbar computer ladere.
18 stk 3.3 v 10AH LiFePO4 = 60v.

Typisk kører El-cyklen 40 kmt på lige vej og 35/50 op/ned af Geels bakke. I villaområderne er er ikke fuld speed - men en tilpasset hastighed på ca. 25-30 kmt.

Indtil videre er det blevet til 5000 km på 2 år. Til start brugte jeg Li-Ion batterier - men de holdt kun ca. 100 opladninger. LiFePO4 batterierne er meget mere stabile og viser stadig ikke tegn på svaghed - efter 150 genopladninger (bruger ikke BMS).

Det er en fornøjelse at få naturoplevelser på El-cyklen, og at få motion svarende til ca. 1/3 af hvad en normal cykel ville koste. Derudover så ville bilen tage ca. samme tid med kø/omvej motorvej m.v. Når jeg er ankommet på arbejde er jeg varm - men behøver ikke bad - som racercyklen ville kræve. På et normalt år cykler jeg 50-70 gange til/fra arbejde - mest om sommeren og når det ikke regner.

Indtil videre har der ikke været de store vedligeholdelsesomkostninger - et par defekte battericeller (Kina...) - Fordækket holder nok kun ca. 2000 km og bliver slidt hurtigere end bagdækket.

  • 3
  • 0

Jeg synes det lyder pessimistisk, hvis stellet er af god kvalitet

Stellet er vældig godt, så det holder og er smukt til med.
Men jeg tror ikke at ret meget andet holder mere end noget over 30 000 km.

Det gode er så, at når den tid er gået, så kan man bare finde ny motor og batteri via ebay. Man kan få fin kvalitet i både Tyskland og Holland for få penge, både lovligt udstyr men også noget der er lidt kraftigere. Og så hænger det hele sammen igen, rent økonomisk.

  • 2
  • 0

"»Er der i virkeligheden høj køreglæde ved at køre bil? Om 12 år vil man sidde i kø i alle de store danske byer, så jeg ved ikke helt, hvor stor glæde, der er ved det."

Om 12 år vil langt flere tage bilen hvilket vil betyde langt mere trængsel selvom det slet ikke er attraktivt at køre i bil (??????).

Så er det vist ikke fysisk muligt at opfinde en større ikke-eksisterende lejligheds-logik.

  • 0
  • 0

Fint at du kan opretholde en fart på 25 km/t i silende regn og modvind i en absolut regntæt dragt. Og når du ankommer dufter du af roser. På det punkt er du meget unik.

For mig er el-cyklen en mulighed for at endelig kunne skærme mig mod det klima der ikke lige passede mig den dag. De 2 hænger uløseligt sammen for mig. I dag køre jeg selvfølgelig i t-shirt.

Man cykle-pendler altid med T-shirt (og med cykelskærme, så vandet kun kommer forfra og oppefra). Man har bagagebærer, så ens bagage ikke gør een svedig på ryggen.

I vådt/koldt vejr bruger man en langærmet T-shirt og derudover en tynd vind/regntæt jakke, hvor åbningerne om håndledene og om livet justeres, så man får en passende ventilation og undgår at svede (med mindre man kan bade ved ankomsten). Jakken skal have lommer, så handsker kan aflægges under kørslen hvis man bliver for varm. Hvis man er for kold og jakken er lukket helt til, kører man lidt stærkere.

I koldt vejr tager man jakken på inden man færdiggør de sidste minutters ærinder, så man har lidt varme under tøjet indtil kørslen varmer een op.

Afhændig af kondition og afstand vælger man en el-cykel.

På årstider med sne og is, hvor både bil- og offentlig trafik har tendens til at bryde sammen, er fordelene ved cykel-pendling særligt store. Her er en cykel med pigdæk nyttig. Der kan en lidt tykkere skitrøje være passende.

Når man kommer frem skifter man fra cykel- til arbejdstøj. Regnvand tørres af hænder og hoved med et håndklæde.

  • 1
  • 0

I Tyskland er der 3,5 millioner el-cykler. I 2017 blev der solgt 700.000. Den øgede hastighed med el-cykel fører også til flere alvorlige uheld. Dels fordi mange cyklister undervurderer bremselængden, dels fordi en el-cykel ikke er udrustet med airbags (!).

Således blev der i Tyskland sidste år registreret 5000 tilskadekomne på el-cykel, heraf kørte 68 deres definitivt sidste tur.

  • 0
  • 2

Har du en kilde til at mange cyklister undervurderer bremselængden?

Det er en alm. anerkendt antagelse, fordi farten på el-cykel i snit er højere end på en alm. cykel.

Hvor mange døde undgik man så ved, at de mange mio. tyske elcykel-km ikke var bil-km?

Det er svært at svare på, fordi antallet af bildræbte afhænger af mange parametre. Tværtimod steg antallet af bildræbte i Tyskland. I cykelmåneden juli 2018 var der 318 trafikdræbte - en stigning på 8 % i forhold til 2017.

Jeg har data fra det tyske aio, der er en varm fortaler for flere el-transportmidler af miljøhensyn, men modsat dig har en realistisk holdning til virkeligheden.

Dels ved direkte dødsfald for bilister og dem de kører ind i, og dels ved bedre helbred som følge af mere motion.

Det må du selv søge svar på. Mht. bedre helbred pga. mere motion, opnås det mest sikkert i bilfri træningscentre :-)

Holland er verdens største cykelnation. I 2017 var der flere cykeluheld med dødelig udgang i de sidste 11 år, herunder en betydelig stigning i antallet af færdsels-dræbe el-cyklister (51 ud af 206 cyklister).

Summa summarum Jens Friis, du kan ikke fremlægge en eneste statistik, der kan sandsynliggøre et status quo eller samlet nedgang i antallet af færdselsuheld som følge af øget brug af el-cykler.

Samtlige data peger på en øget ulykkesfrekvens pga. den højere cykelhastighed og pga. af et øget antal seniorer, der opfatter el-cyklen som cyklismens svar på viagra.

  • 1
  • 1

mtlige data peger på en øget ulykkesfrekvens pga. den højere cykelhastighed og pga. af et øget antal seniorer, der opfatter el-cyklen som cyklismens svar på viagra.

Ulykkesfrekvensen stiger selvfølgelig også på grund af de mange flere kilometer der køres og de mange flere timer der bruges på el-cyklen.
Færdselsuheld er også et lotteri og jo flere lodder du har jo større er chancen for gevinst.
Jeg vil klart have mindre chance for uheld hvis jeg solgte el-cyklen og købte en alm cykel som jeg ikke ville gide køre på.

  • 2
  • 0

Med i regnestykket tror jeg også man må tage øget brug af mobiltelefon i trafikken. Det bliver mere og mere almindeligt at mobilen skal checkes ved rødt lys, eller under kørslen, og øretelefon ledninger hænger overalt og dingler fra styret. I de tilfælde hvor der tales i mobil kan al kontakt eller respons fra cyklisten godt glemmes. Brug af mobilen i trafikken har en klar psykosefremkaldende effekt på højde med et kraftigere psykofarmika.

  • 1
  • 0

I Tyskland var der i 2017 ca. 66 millioner cykler og ca. 3,5 millioner el-cykler. Imidlertid er det vanskeligt at lave uheldsstatistik, for ingen aner hvor mange person-kilometer, der årligt køres med de respektive transportmidler.

I stedet kan man se på hvor mange døde og hvor mange alvorligt tilskadekomne, der er i forhold til antallet af ulykker.

En alvorlig tilskadekommen defineres af Tysklands statistiske kontor som en person, der som følge af ulykken har måttet tilbringe mindst 24 timer på et hospital.

Ifølge Tysklands statistiske kontor var der i 2017 i alt:

69.498 ulykker med cykler, heraf 0,35 % dødelige og 16,4 % alvorlige,
5.115 ulykker med el-cykler, heraf 1,33 % dødelige og 26,9 % alvorlige.

Med andre ord er ulykkerne med el-cykler markant alvorligere end ulykkerne med alm. cykler.

Den eneste årsag, jeg kan komme på, er den øgede hastighed.

  • 0
  • 0

at få de unge til at tage den geniale og tidssvarende knallert30 til sig ved at sænke aldersgrænsen til 15 år, hvorved de forberedes til den ultimative knallert45 og vejbanerne med den tunge trafik

Indtil elcyklerne var 30'er knallert vel egentlig ok!?.

Har aldersgrænsen været højere end 15?

Problemet er gøgeungen knallert 45!
På rigtig mange vejstrækninger sætter loven, chaufføren i en umulig situation.
Må ikke køre på cykelstien, og er alene til gene for "normaltrafik" og til livsfare for sig selv.
På en hovedvej med cykelsti, adskilt fra biltrafikken via en bred hvid streg på vejbanen, skal et tohjulet køretøj, med en maksimal hastighed på 45 km/t placere sig blandt biler og lastbiler som bevæger sig med 80+ km/t.
- Dét er et scenarie der bare venter på en ulykke!

  • 1
  • 0

Har du nogensinde prøvet at køre knallert med den konstante larm i hovedet ?. Det gør man kun fordi der ikke fandtes noget alternativ

Naj'e! Larmen var en ønsket del af pakken.
Dengang i sluthalvfjerdserne, kunne man jo have valgt en Honda i stedet for en Yamaha, hvis støjen var et problem.
Dét var den så ikke!
- Dengang. ;-)

Ja for nogle unge knægte skulle det helst larme. Min velo solex larmende forunderligt nok ikke, men min BSA b40 350cc den skulle godt nok larme indtil det blev lige lovligt pinligt og grimt i lyden. Så kom der nogle grydesvamp er i potten.
I dag skiftes der ikke gear på knallert og scooter. Jeg befinder mig i Sydfrankrig lige nu og det er helt åndssvagt at de tillader de unge knægte at terrorisere alle andre i by og land.
Det Lyder seriøst og uden overdrive lige som at de køre rundt med motorsave på fuldt drøn. Det samme med halvdelen af 100-600cc scooterene. De har fået monteret et macho råberør som er blevet meget modernet.
Suk en flok pattebørns terrorister!.
Det er frygteligt at høre på når der ikke er nogen gearskift.

  • 0
  • 0