Elcyklen boomer, og nye modeller myldrer frem
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elcyklen boomer, og nye modeller myldrer frem

Elcyklen oplever i øjeblikket et boom. Danske Cykelhandlere forventer, at elcykler vil gå fra en markedsandel på 6 procent af salget af nye cykler sidste år til 9 procent i år.

»I flere år har elcykelsalget udgjort 3-4 procent, men nu forventer vi, at det udgør omkring 9 procent af totalsalget,« siger direktør i Danske Cykelhandlere Thomas Johnson og tilføjer, at op til 25.000 elcykler forventes at blive solgt i år.

Nogle af de mest essentielle faktorer, der har sat fart på elcyklen, er, at den bliver bedre, smartere, billigere og er praktisk i en verden med stigende urbanisering. Derfor rækker den ud til et større publikum, opsummerer produktchef hos elcykelproducenten Pro-Movec, Jan Rasmussen:

»Førhen skulle man nærmest være invalid for at køre på en elcykel. Men det er blevet in inden for de seneste år, og nu begynder de unge mennesker også at køre på elcykler.«

En af grundene til, at unge har fået smag for el, kan være, at elcyklen er blevet noget smartere at se på.

»Det, der er sket inden for de seneste år, er, at eldelen er blevet mere integreret i cyklen. Batteriet bliver gemt væk, for eksempel inde i stellet, og motoren er blevet en mindre og mere integreret del,« forklarer Jan Rasmussen.

Han tilføjer, at det medvirker til succesen, at danskerne har svært ved at komme frem i byerne i bil.

På elcykel behøver man ikke holde i timelange køer, men heller ikke møde svedig på arbejde, som det kan være tilfældet med den konventionelle cykel.

Teknisk udvikling

Det stigende marked betyder, at flere producenter vil lege med - for eksempel Bosch, som i dag udvikler motorer til elcykler. Og flere spillere på et større markedet resulterer i elcykelinnovation, der kører på højtryk:

»Alt bliver udviklet i øjeblikket, fordi markedet blevet så stort. Både motorer, displays, batterier og design med stel, hvor man gemmer eldelen indeni,« remser Jan Rasmussen op.

Den store interesse betyder, at brugerne får billigere og bedre elcykler:

»Elcykler kan køre længere, og prisen falder,« siger Jan Rasmussen. Han forklarer, at elcyklen kan køre længere, fordi energitætheden i batterierne er blevet større:

»Den samme størrelse batteri kan indeholde dobbelt så meget energi i dag sammenlignet med for syv-otte år siden, da jeg begyndte.«

El på folde-, christiania- og tandemcyklen

»Dengang var 95 procent af brugerne fysisk udfordrede af eksempelvis alderdom, og derfor var det næsten kun bedstemorcyklen, man kunne få med el, fordi den har høj komfort.«

Men markedet udvikler sig med nye kunder og nye produkter.

»Der er sket rigtig meget med el i mountain bikes og citybikes og nu endda på racercykler. El flytter sig til også at komme på alle andre cykeltyper, og man finder flotte måder at integrere motoren på,« uddyber Thomas Johnson fra Danske Cykelhandlere.

I Europa som helhed er elcykelsalget steget med 25 procent fra 2013 til 2014. Potentialet i Danmark er meget større, viser en sammenligning med Holland.

»Holland er det førende cykelland i verden, og her er 28 pct. af cykelsalget elcykler. Denne her tendens har vi taget til os. Den er kommet for at blive,« afslutter Thomas Johnson.

Hvis grænsen for motorhjælp blev hævet fra 25 til 30 km/h ville endnu flere kunne se fidusen.
Tyskerne har dels 25 km/h som vi kender dem, dels 40 km/h elcykler som har nummerplade og færdes blandt bilerne, hvilket vil være endnu værre end knallert 45 misfostrene.
30 km/h er i underkanten af hvad habile cyklister kører ubesværet i lang tid.

Man kan godt træde "ovenud" af motorhjælpen, men det føles meget hårdt, fordi motorens hjælp aftrappes i takt med at man arbejder hårdere, så køremodstanden er voldsomt progressivt stigende.

  • 10
  • 3

Er der standard for batterier til elcykler så det stadig er muligt at købe et nyt batteri om 5 år selvom cykel-modellen muligvis er udgået?

  • 3
  • 0

Så mangler folk på cykel bare at lære de helt basale færdigheder når man cykler.

Så som at kigge sig for inden man bare jerner over for rødt i lyskryds.
Når man sætter i gang efter rødt at den fod du skal starte med at træde med ikke skal være i bunden af dit tråd (gud fader bevares det går langsomt for dem at komme i gang).
Kigge bagud inden man svinder ud for at overhale.
Cykle med hjelm og her er det jo nok specielt dem der tøffer afsted på en el-cykel.
Huske at lys skal pege fremad og bagud. ikke ned i jorden.
En smurt kæde holder bedre og længer end en rusten en af slagsen.
At holde til højre (gælder faktisk også på cykel)

Dette er blot nogle af de observationer man gøre sig når man selv cykler på den gode gammeldags cykel uden motor.

hvorfor har en el-cykel endelig pedaler? 90% af dem der har el-cykel bruger dem jo kun til at holde motoren i gang. de kunne jo nøjes med en tommelfinger speeder, og fodhviler.

  • 1
  • 17