Elbusser overtager to ruter i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbusser overtager to ruter i København

Illustration: Movia

Hvis du står og venter på linje 2A et sted i København, så vil den velkendte lyd af en dieselbus fra december næste år blive erstattet af den tyste summen fra en eldrevet bus. Det har det offentlige trafikselskab Movia netop besluttet. I alt bliver der tale om udskiftning af 41 dieselbusser med nye elbusser, som også kommer til at dække den genopståede linje 18.

Og det er Københavns overborgmester, Frank Jensen, glad for:

»I København arbejder vi benhårdt på at få udskiftet alle de nuværende busser med grønne alternativer hurtigst muligt – så københavnerne kan trække vejret dybt og frit uden at skulle bekymre sig om helbredet,« siger han i en pressemeddelelse.

Rammeaftalen tillader op til 40 ladestationer på tværs af Sjællands 45 kommuner. Illustration: Siemens

Læs også: Så fik København nye elbusser

Busserne skal også køre gennem Frederiksberg, og her er der lignende positive meldinger fra borgmester Jørgen Glenthøj.

To teknikker til opladning

Der er valgt forskellige ladekoncepter til de to buslinjer: Busserne til linje 2A vil blive opladet i ude i byrummet, hvilket i praksis vil sige, at busserne via en pantograf vil oplade, hver gang de når endestationen. Med hensyn til busserne på linje 18 vil opladningen ske i garageanlægget.

Elbusserne på linje 3A i København får ekstra energi på batterierne ved endestationerne, hvor der kan lades med 300 kW, i de halvandet til tre minutter bussen holder. Det er nok til at få den hele vejen igennem den københavnske bytrafik til den anden ende af ruten. Illustration: Bjørn Godske

Læs også: Roskilde først med elektriske busser på alle ruter

Det bliver busoperatøren Arriva, som kommer til at stå for driften af linje 2A.

En anden busoperatør, Umove, igangsatte i 2016 et forsøg med elbusser på linje 3A. Her bliver busserne opladet ved endestationerne, henholdsvis Valbyparken og Nordhavn. En 300 kW-oplader er her nok til, at busserne på under tre minutter har nok energi til at tilbagelægge ruten mindst to gange.

Siemens står for opladning

Meget tyder på, at det også bliver Siemens, som skal stå for infrastrukturen til opladning af busserne på den nye rute. I april i år indgik Movia nemlig en generel aftale med Siemens om opladning af fremtidens elbusser på Sjælland, så »der vil være en ensartet, standardiseret ladeinfrastruktur, så elbusser i fremtiden vil være lettere at få implementeret på stor skala«.

Læs også: Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland

Rute 18 skal betjenes af busoperatøren Anchersen, og her er det planen, at busserne skal oplades i garageanlægget. Samme løsning er blevet valgt i Roskilde, hvor der skal installeres ladestationer ved et nyt garageanlæg i byen.

Movia oplyser i øvrigt, at de nye elbusser vil være 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser og støje væsentligt mindre end dieselbusser – især når de sætter i gang.

Elbusserne kører 100 pct. på elektricitet, men når udetemperaturen kommer under fem grader, anvender bussen syntetisk biodiesel (HVO) til opvarmning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"så københavnerne kan trække vejret dybt og frit uden at skulle bekymre sig om helbredet"

Er der nogen undersøgelser af om det er sundt at sidde under en pantograf der lader højspænding....????
Selvom det minder lidt om at sidde i et elektrisk tog... så sidder man ikke i lokomotivet... og hvad med chauffføren?

Det er nok væsentligt bedre end dieselos...men når man nu kommer med sådan et udsagn og det ser ud til at det kommer til at være hverdag på næsten hvert gadehjørne... kunne det være interessant at vide...

  • 0
  • 23

Hej David

Du kommer temmelig sikkert ikke til at se ladere på hvert gadehjørne. Efter al sandsynlighed vil der kun stå en lader på endestationen, som det også er tilfældet med linje 3A i dag.

Med hensyn til elektromagnetiske felter - og her må nogen med mere forstand på fysik og sundhed, end mig, meget gerne rette mig - så er faren størst ved magnetiske felter med høj frekvens, men her er der tale om 50 Hz. og DC-ladning.

Så vidt jeg ved, er der ingen sundhedsfare ved elektriske felter i den størrelsesorden der her er tale om.

Men måske nogen kan uddybe det mere grundigt?

  • 16
  • 0

Man må tænke lidt over at ethvert fortov er fyldt med strømkabler. Stort set alle fortov har 400V og mange også 10 kV. Tænker du over at strømmen til hele industrikvarteret bagved dig, løber lige under fødderne, når du står og venter på bussen?

Afstanden til 400V er typisk 50 cm og 10 kV ligger i en typisk dybde på 80 cm.

Strømmen til bussens lader er også gravet ned...

  • 18
  • 0

Altså hvis du endelig skal snakke om et potentielt magnetfelt, så bliver det ophævet i et 4-leder 400 V kabel, da de tre fasers faseforskydning ophæver hinanden.

Højspændingskabler trækker man med hver fase for sig og med omkring de 20-50 cm imellem, så de kan komme af med varmen. Så her vil der opstå et magnetfelt, som så dog neutraliseres når felterne fra de forskellige faser møder hinanden på vej op gennem jorden.

Derudover, så ligger umålt strøm min. 80 cm nede og højspænding 1,2 m nede. :-)

  • 4
  • 0

Derudover, så ligger umålt strøm min. 80 cm nede og højspænding 1,2 m nede. :-)

Min virksomhed grave fiber ned - vi har styr på gravedybderne... Men ellers se eksempelvis her:

http://www.vejdirektoratet.dk/_layouts/del...

Om 10 kV: udenfor kørebanen (i
fortov eller yderrabat) i
ca. 0,8 m dybde

Om 400V: udenfor kørebanen (i
fortov eller vejalen) i ca.
0,5 m dybde

Samt principskitse på side 4.

Eller https://n1.dk/elnettet/respektafstande/

Der er naturligvis variationer men som hovedregel, så graver entreprenøren ikke dybere end nødvendigt, så kablerne har en tendens til at ligge i den mindst mulige tilladte dybde.

Med hensyn til magnetfelter, så var det egentlig hellere ikke pointen. Verden er dog ikke perfekt, så kablet udsender alligevel en del støj. Godt nok for os, så vores kabelsøger nemt kan finde det.

  • 4
  • 1

"I København arbejder vi benhårdt på at få udskiftet alle de nuværende busser med grønne alternativer hurtigst muligt" og "Det er første skridt mod 2030, hvor alle københavnske busser skal køre på el"

  • 6
  • 1

Billedet der ledsager artiklen viser, hvis jeg ser rigtigt en bus A3, hvor pantografen sidder på bussen. Men er den fremstidige standard ikke en omvendt pantograf, hvor der kun sidder to strømskinner på bustaget, og pantografen sidder i laderen?

Iøvrigt sjovt at busline 3 har kørt stort set samme rute siden den startede som hestesporvogn (i 1872 hvis jeg husker rigtigt). Pudsig tanke, at hvis ens viden om hvordan man kommer fra Strandboulevarden til Enhaveplads med offentlig transport ikke var opdateret siden 1872, så kunne man stadigvæk klare sig på det punkt.

  • 3
  • 0

Rigtig gode tegn og spændende at følge udviklingen over de næste 3-5 år. Faktisk i hele transportsektoren, hvor vi før eller siden kommer til at opleve en ny "dagsorden" hvor de fleste biler kommer til at køre ad sig selv, uden aktive bilister.

Mht. det sundhedsmæssige, vil jeg antage det er undersøgt grundigt at de folk der står bag.

  • 0
  • 0

Det er klare indikationer at vi endeligt kan få afsluttet den diesel prustende tidsalder.
Jeg glæder mig allerede til at se dem i aktion.

Jeg ser dem dagligt uden for vores virksomhed, hvor linie 3A kører lige forbi. Heldigvis er bybusser så oplagt for elektrificering , at ren økonomi tilsiger , at stor set 100% af det globale bybussalg i 2030 vil være elbusser.
Som bybusproducent ved man altså hvad man har at rette sig efter. Bliv skarp på elbus-produktion i løbet af en meget kort årrække eller luk. De kinesiske bybusproducenter er allerede skarpe på elbus-produktion, så man har ikke råd til at være sløve.

  • 3
  • 0

Der burde forlængst have været el-busser i København på alle linier.
De første beskedne to blev indkøbt til København i 2011, og siden er det bare gået for langsomt.
Oslo og Stockholm har netop købet hver 24 stk el-busser af BYD. Besøg Hannovermessen den 19. september til 27 september og besøg BYD, der leverer flere tusinde elbusser om dagen til kinesiske storbyer. Dieles og gasbusserne skal væk, el-taxa drives af busselskaberne i nogle af de store byer. El-taxaer fra BYD kan køre 400 km med en natopladning på 2 timer.
Samtlige motorcykler i byerne er forbudt på grund af støj og møj, nu er der el-drevne scootere i tusindtal måske endda millioner i storbyerne i Kina.
Hvad har vi i København masser af partikler og nox og CO2. Der er støj og trafik os der er sundhedsskadelig. Miljøet i gaderne er ikke rart for handlende fodgængere.
Letbanerne er el-drevne ja, men dobbeltbusser med el-drift ville være billigere end letbaner.
Private el-biler ville blive købt ved samme lave afgift som i Norge. Priser for el-biler skal ned på kr 100.000. Teslaer til kr 800.000 uden afgift kan ikke blive allemands eje og derfor ikke bidrage væsentligt til nedgang i luftforureningen.
Stærekasser bør forsynes med hastigheds og støjmålere således at trafiksynderne får klækkelige bøder.

  • 2
  • 3

... for vi er jo åhh så grønne:

"Ønsket om at fremme elbusser i Danmark skal imidlertid ses i lyset af Venstres finanslovsforslag, som medfører færre penge til netop tilskud til elbusser. Således lød puljen til elbus-tilskud før på 14 millioner kroner, men er altså nu barberet ned til blot fire millioner kroner."

"Ingeniøren har tidligere på ugen skrevet om energi- og klimaministerens svar, som indebærer, at regeringen i perioden 2015-2019 vil spare 600 millioner kroner på at begrænse eller fjerne tidligere aftalte CO2-reducerende tiltag."

https://ing.dk/artikel/stoettepulje-til-el...

  • 1
  • 0