Elbilsrevolutionen er startet i Island: Fossilbilerne overhalet

Illustration: Marius Valle / tu.no

For første gang nogensinde udgør fossilbilerne mindre end halvdelen af de nyregistrerede biler i Island, skriver det islandske medie Morgunblaðið.

Hybridbilerne er fortsat populære, men deres popularitet overtrumfes nu af elbilerne, som har den største vækst. El- og pluginhybridbilerne står i dag for henholdsvis 6.500 og 9.700 af bilerne af Islands samlede bilpark på omkring 357.000 køretøjer (ud af dem er 220.000 passagerbiler).

Når 4,5 procent af landets bilpark årligt udskiftes, så er det ikke urealistisk at antage, at størstedelen af bilerne i Island om ti år kører på el, skriver Morgunblaðið.

I 2014 udgjorde fossilbilerne 97 procent af de nyregistrerede biler, men står for dette år indtil videre kun for 45 procent. Ifølge Morgunblaðið skyldes det, at islændernes interesse for biler, der kører alternative drivmidler, er steget.

Derudover kan corona-pandemien have haft en effekt, da islændingene ikke har kunnet rejse til udlandet over sommeren og derfor har sparet penge.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For første gang nogensinde udgør fossilbilerne mindre end halvdelen af de nyregistrerede biler i Island ............

Hybridbilerne er fortsat populære, men deres popularitet overtrumfes nu af elbilerne, som har den største vækst. El- og pluginhybridbilerne står i dag for henholdsvis 6.500 og 9.700

Hvordan kan 6.500 være mere end halvdelen, når hybrider (som også er fossiler) alene er 9.700? Er der registreret færre end 3.300 "rene" fossiler?

  • 9
  • 4

Jeg tror der er sket en oversættelses- eller en forståelsesfejl. Jeg læser artiklen som at der i alt til dato er solgt 6500 elbiler og 9700 fossilbiler (PHEV) med greenwashed el-basreet hjælpemotor. Artiklen beskriver at der er sket en stor stigning i antallet af nysolgte elbiler så de 6500 må være ved at indhente de 9700 fossilbiler.

Hvis dette beskriver virkeligheden i Island, er trenden den samme som i de mange lande der er længere fremme end Danmark. I de lande beskrives, registeres og afgiftsbelægges PHEV'er som fossilbiler og ikke som grønne biler. Derfor er salget flyttet fra PHEV'er over mod en dominans i salget af BEV'er.

  • 13
  • 1

Ifølge Morgunblaðið skyldes det, at islændernes interesse for biler, der kører alternative drivmidler, er steget

de er godt nok snedige på dén avis! :)

  • 7
  • 9

"Når 4,5 procent af landets bilpark årligt udskiftes, så er det ikke urealistisk at antage, at størstedelen af bilerne i Island om ti år kører på el, skriver Morgunblaðið." Det kan vist ikke passe, selv hvis alle nye biler er elektriske. Er der ikke en redaktoer paa Ingenioeren? Eller crowdsourcer man nu kvalitetskontrollen?

  • 11
  • 3

Oplagt med EV i Island, da elektricitet er "dirt cheap" og fossilt brændstof koster ca. det samme som i DK.

Som elbilsejer på Island, skal man nok holde sig til tæt bebygget område så snart vinteren sætter rigtigt ind og lade firehjulstrækkere klare resten.

Nu er islændinge jo verdenskendte for at ombygge firehjulstrækkere, der har været de mest øde steder, et nu Nordpolen, Sydpolen, Grønland: https://www.youtube.com/watch?v=m9MfnKoTM6c og det kan da kun være spørgsmål om tid før de bygger dem om til el og så ville en firehjulstrækker stå øverst på min ønskeliste.

  • 1
  • 7

Kunne være interessant at vide, hvor hårdt Island beskatter Hybrid og el biler og sammenligne med Dansk beskatning. Kunne tro, at de beskatter langt mindre end DK.

  • 8
  • 0

Som elbilsejer på Island, skal man nok holde sig til tæt bebygget område så snart vinteren sætter rigtigt ind og lade firehjulstrækkere klare resten.

Der er da ikke så voldsomt store afstande mellem byerne på Island. På google maps er det længste stræk mellem ladere 386km. Det er da en del, men det er kun et sted, og jeg tror ikke at min hurtige søgning giver alle ladestationer. Om ikke andet, så får de nok flere, hvis antallet af biler stiger. De fleste folk kører nok også mest lokalt alligevel.

  • 6
  • 0

I følge: https://insideevs.com/news/450509/iceland-...

Var registereringer af nye biler i Island i september 2020: 45% rene elbiler = BEV 18% fossil med stik = PHEV 37% rene fossil = ICEV og HEV

YTD er registreringerne: 24% rene elbiler = BEV 19% fossil med stik = PHEV 57% fossil = ICEV og HEV

Spørgsmålet er så om september var en speciel enkeltstående måned eller om det er en trend hen over 2020 så slaget flytter sig mere og mere mod BEV. Med de priser der er på el i Island - tæt på 0 kr/kWh - er incitamentet til alt andet end BEV meget lille.

  • 5
  • 1

Der er da ikke så voldsomt store afstande mellem byerne på Island.

Nu var det ikke lige ladestandere som jeg havde i tankerne. Når man bevæger sig ud i de mere øde områder, så kniber det med snerydning og vejen kan se sådan ud, læg mærke til vejskiltene. :-) https://www.youtube.com/watch?v=-xJWBzSNdOo

Redningstjenesten opbygger sådan nogle bæster for at kunne komme fastkørte biler til undsætning: https://www.youtube.com/watch?v=p2kKb4pRzK8

  • 1
  • 1

Dejligt at se at man endelig har fælles front mod fossilbilerne. Brintbilen er også en elbil.

Der gøres ellers mange forsøg på at sætte lus i skindpelsen mellem rene batteribiler og brintbiler - til stor forvirring for bilkøbere der har brug for hurtig optankning.

Jeg har netop nu siddet i kø for at lade el-bilen - og måtte aflyse en aftale. For by-boende elbil ejere kan det blive et stigende problem. Derfor er brintbilen en vigtig spiller i overgangen til vedvarende energi.

  • 4
  • 14

Dejligt at se at man endelig har fælles front mod fossilbilerne.

Jeg har netop nu siddet i kø for at lade el-bilen - og måtte aflyse en aftale.

Det er denne holdning som jeg ikke forstår. Der skal gøres "fælles front mod fossilbilerne".

Du har en elbil, og tillykke med det. Kan du så ikke være ligeglad med hvad andre folk kører i, især når de ikke tager ladepladsen op for dig?

  • 5
  • 8

Det er denne holdning som jeg ikke forstår. Der skal gøres "fælles front mod fossilbilerne".

Olielobbyen har gennem årtier beviseligt brugt milliarder på at betvivle den menneskeskabte klimakrise og fået bilindustrien til at lurepasse på omstillingen til fossilfri teknologi. Havde det ikke været for Tesla, var batteribiler stadig en udskammede umulige køretøjer. Men da Tesla pludselig begyndte at er erobre markedsandele, og asiatiske fulgte efter, kom "ketchup-effekten". Men den værste konkurrent til olieindustrien er brinten - for den kan overtage hele energi-markedet. Derfor er det åbenlyst at brint-teknologi bekæmpes.

Med den historik vi har set fra olie-industrien, er det logisk at der vil blive gjort alt for at hindre at fossile brændstoffer bliver gjort værdiløs. Det ser jo desværre ud til at det lykkes - afgiften på benzin og diesel er stadig 2-3 gange mindre end afgiften på el.

  • 0
  • 10

Hans Jørgen Nielsen

Ja det er naturligt at olieselskaberne kæmper for deres liv.

Olieselskaberne kunne sagtens lave en guldrandet forretning på vedvarende energi.

Efter min mening er det på grund af en konservativ kultur i oliebranchen, at det ikke sker. Politisk burde der derfor skubbes kraftigt til en omstilling.

Det kunne hurtigt gøres ved at hæve afgifterne på olie, eller fjerne afgifter på el. Lige nu er benzin og diesel konstant faldet i pris og afgifterne er konstante.

Der er virkelig langt mellem de politske paroler, som samtlige danske partier gik til valg på og den praksis vi oplever.

  • 3
  • 3

Det er jo soleklart at antallet af solide firehjuls trækkere fra Toyota, Landrover og Mercedes har en øvre grænse på Island. Så nysalget er nok begrænset.

Firehjulstrækkere holder nemt 30+ år eller mere. Jævnfør bonderøvens landcruiser der er betydeligt ældre.

Og efterhånden som Island får asfalt på flere og flere veje og deres el koster 0,1408 € kWh som er ungefær det halve af Danmarks 0,2924 € kWh kunne det være årsagen

  • 1
  • 8

Ja det er naturligt at olieselskaberne kæmper for deres liv.

Olieselskaberne kunne sagtens lave en guldrandet forretning på vedvarende energi.

Efter min mening er det på grund af en konservativ kultur i oliebranchen, at det ikke sker. Politisk burde der derfor skubbes kraftigt til en omstilling.

Det kunne hurtigt gøres ved at hæve afgifterne på olie, eller fjerne afgifter på el. Lige nu er benzin og diesel konstant faldet i pris og afgifterne er konstante.

Der er virkelig langt mellem de politske paroler, som samtlige danske partier gik til valg på og den praksis vi oplever.

Det minder om ansvarsfordelingen i strengen "fra jord til bord" (eller måske endda toilet) med hensyn til fødevarer. Et andet eksempel er bandekonflikter, som lever af kriminalitet, primært narkotika. Jeg mener - hvis man har sympati for brug eller endda køb af narkotika, så har man åbenbart også sympati for bandekriminalitet. Hvor i leddene skal ansvaret for markedet placeres?

Olieselskaberne ville hurtigt få problemer hvis befolkninger ikke købte olien, men det gør de, også dem som stemte på dine antydede politiske paroler.

Hvem - fra undergrunden til foden på speederen har så skylden for tingenes tilstand?

  • 4
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten