Elbilsbatteri oplades til 80 procent på fem minutter

Plus12. maj 2022 kl. 15:3118
Elbilsbatteri oplades til 80 procent på fem minutter
StoreDot forventer både at producere "pouch celle"-batterier og traditionelle cylinderformet batterier i størrelsen 4680 . Illustration: StoreDot.
Det israelske batteriproducent StoreDot har på livevideo vist, hvordan deres batterier kan oplades fra 0-80 procent på fem minutter. Måske det kan løse en del af opladningsproblemet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det kunne lyde som en gammel reklame for supermarkedskæden Fakta, men hvor længe vil du vente på, at din elbil bliver opladet?

Det spørgsmål har det israelske selskab Storedot givet et svar på med deres nye batteri: »Fem minutter!«

Men lad os lige tage det fra starten af, for ud over pris så er der tre grundlæggende ting, som afholder mange mennesker fra at købe en elbil.

Det er:

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
18 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
16. maj 2022 kl. 07:22

Jeg vil hellere have 20 styk 50 kW ladere end 1 styk 1 MW lader. Så kan jeg komme til med det samme i stedet for at skulle vente 19x5 minutter.

17
15. maj 2022 kl. 11:50

Det er fint... Men lad os først regne effekt. Vi antager et 70 kWh batteri, da dette er "den laveste" standard i store biler. 0.8*70 kWh = 56 kWh 5 minutter => 56 kWh *12 = 672 kW

Læg dertil at hvis batteriet taber 5-10% under opladning skal der afledes ca 60 kW*300sek=18 MJ eller nok energi til at bringe 18000 kJ/(100-20)/4.16= 54 l vand fra 20 C til kogepunktet. OK der står at batteriet ikke blev mere end 33 C varmt - men det er jo kun en enkelt celler

16
15. maj 2022 kl. 11:29

Det gode ved 5 min er at den næste kan komme til ladestanderen efter 5 min.

14
13. maj 2022 kl. 11:53

Sjovt nok så betyder pris for strøm fra supercharger ikke noget i denne debat. Hvem vil dog anden end når det er strengt nødvendigt betale 1-2kr mere pr kWh? Ligeledes så er der ingen der tale om alt den energi der ender som varme ved hurtigladning.

10
13. maj 2022 kl. 01:03

1200 cyklusser er ikke et stort antal. Det skal gerne være 4-8 gange så højt, hvis det skal bruges til elbiler.

9
13. maj 2022 kl. 01:01

Det fornægter sig ikke, at StoreDot benytter en forholdsvis almindelig batterikemi, når man betragter ladekurven, herunder start- og slutspændingen på 3,28 Volt (0% SoC) hhv 2,24 Volt (stadig faldende) ved 86%. Det mest iøjnefaldende er, at de må have opfundet en cellekemi, som ikke danner såkaldt Li-plating og nedbryder elektrolytten med den forhøjede ladespænding, som de kører med på 4,4 Volt mod normalt 4,2 Volt. Der er mig bekendt ingen andre producenter med løfter om 1200 opladninger med 5-6 C.

Jeg noterede følgende under videoen:

  • Opladningen sker ved 135A / 24Ah = 5,6C efter en ca 10 sek kort ramp-up af ladestrømmen.

  • 4,2 Volt nås ved 42%

  • 4,4 Volt nås ved 69% efter 7m30s hvorefter opladningen går fra cc (135A) til cv (4,4V)

  • 80% (19,2Ah) nås ved 8m53s

At Best in Class kun vil være ved 25% og Market Average ved 25% efter 7½ minut må stå uimodsagt.

Ligeledes med cellens kølebehov. Det er svært at afgøre, om de tre blæsere kører under opladningen, men det er evident, at opstillingens termiske masse både over og under den ene celle, de oplader, giver helt andre køleforhold, end hvis mange celler under samme ladeforhold sad tæt sammen i et batteri.

StoreDot demonstrerer, at Li-ion teknologien er langt fra færdigudviklet og vil give nye batteriteknologier som Solid State kamp til stregen. Det bliver spændende at følge StoreDots vej til markedet for elbilbatterier.

8
12. maj 2022 kl. 23:03

Til #6:

Hvor er jeg dog træt af sangen om dem, der bor i boligforeninger.

Den nødvendige elkapacitet skal fremføres til ladestedet, uanset om dette sted er en boligforening eller en lynladestation. Ved opladning af samme mængde biler på lynladestationer bliver kapacitetsbehovet blot større, da denne opladning ikke kan fordeles lige så godt over døgnet, som hvis bilerne bliver ladet, der hvor de alligevel står parkeret de fleste af døgnets timer.

Alt det her med beboerdemokratiet skyldes hovedsageligt mangel på mod til at gennemføre den nødvendige lovgivning. Det er en dårlig undskyldning for at skubbe den dagligdags ladning over på lynladestationer.

7
12. maj 2022 kl. 22:54

for at elnettet kan følge med.

Det primære problem med battterier der kan hurtiglades er at det ikke skalerer. Ladestationer og tilhørende ladestik er et problem men det rigtigt store problem er etablering af et bagved liggende forsyningsnet der kan håndtere disse store effekter. Det vil gøre at det ikke bliver økonomisk rentabelt at opstille sådanne ladestationer.

6
12. maj 2022 kl. 22:51

Det er rigtig fint for dem der kan lade derhjemme ved en privat lader om natten og god brug af overskuds VE osv. Men nu er der ca. 1,5 mio. række- og etageboliger i Danmark med kantstens eller fællesparkering og for dem er det enten ingen mulighed eller først til mølle for at få ladet op. Hvis bare en mindre andel af P-pladserne i en boligforening skal have ladestandere (sidder selv i det) så er det nye forsyningskabler fra vejen, nye og større sikringer og dertil kabler og ladestandere på selve området og så hele operatør og afregningsshowet. Inden det kan ske skal det også lige igennem beboerdemokratiet...

5
12. maj 2022 kl. 22:24

Vil det om få år så vise sig at de tusindvis af ladestandere vi opsætter langs byernes kantsten og i boligforeninger er overflødige?

Nej, hvad der er overflødigt er vores irrationale higen efter at få elbiler til at opføre sig som fossilbiler. Med mange kantstensladere er der i virkeligheden kun brug for superladere langs motorvejen. Jeg kan ikke tale for andre, men med mit kørselsbehov og en elbil med en rækkevidde på omkring 400km har jeg haft brug for hurtigladning 2 gange i løbet af det sidste år. De 2×40 minutter der er blev investeret på den konto er bestemt til at overse.

Ville betale f.eks 20000kr for at reducere ladetiden til f.eks 10 minutter? No way - det ville være de dyreste minutter jeg nogensinde har sparet.

4
12. maj 2022 kl. 19:38

Til #1:

Disse mange kantstensladere kan…:

  1. Spare bilejeren for at spilde tid på et overflødigt besøg hos en 1 MW lynlader, hvor han ikke havde andet ærinde.

  2. Udnytte VE-elproduktionen til direkte billadning på det tidspunkt, hvor den produceres, og ikke på det tidspunkt, hvor bilejeren er på farten og har mulighed for at køre til en lynlader.

3
12. maj 2022 kl. 19:20

"Måske det kan løse en del af opladningsproblemet."

Vi er åbenbart stadig igang med at løse et problem, som vi troede vi havde, indtil elbilerne blev almindelige, og deres ejere fandt ud af at de ikke bruger mere tid på opladning, end de alligevel bruger på pauser, når de kører langt.

Fint nok hvis et batteri kan holde til at lade 80% på 5 minutter (hvilket LiTiO batterier har kunnet i mindst 15 år), men hvis batteriet er på 75 kWh, så kræver det en ladeeffekt på 720 kW og dermed ladesystemer af en anden kaliber, end dem der er rullet ud til dato, og da det ikke løser et reelt problem, er der næppe mange, der vil betale den højere pris for det.

2
12. maj 2022 kl. 18:36

Det er fint... Men lad os først regne effekt. Vi antager et 70 kWh batteri, da dette er "den laveste" standard i store biler. 0.8*70 kWh = 56 kWh 5 minutter => 56 kWh *12 = 672 kW

Så det kræver meget høj effekt ind, hvilket nok gør at der skal forsynes med et batteri, for at elnettet kan følge med.

Fedt, hvis det virker i stor skala og de kan få prisen til at give mening.

Men. Efter at have kørt elbil siden 2015 kan jeg sige at ladetid ikke er så stort et problem. Det er sjældent at de 5 minutter giver mening - oftest er det mindst 15 minutter for at tømme blæren og strække ben der skal til

1
12. maj 2022 kl. 18:28

I den sammenhæng bliver flaskehalsen ikke batteriet, men ladestanderen. 0-80 % af et 100 kWh batteri kræver i gennemsnit næsten 1 MW ladeeffekt. Det er mere end 3 gange de kraftigste lynladere i dag og kablet der skal sluttes til bilen vil kræve nogle solide overarme.

Vil det om få år så vise sig at de tusindvis af ladestandere vi opsætter langs byernes kantsten og i boligforeninger er overflødige?