Elbilsalget sætter rekord i Norge: Kun 10 procent er rene fossilbiler

Illustration: Bjørn Godske

Det norske bilmarked er på få år vendt fuldstændig på hovedet. I december måned var 9 ud af 10 solgte biler enten rene elbiler (67,1 %) eller plugin-hybridbiler (22,9 %). Kun 3,3 % af salget var rene benzinbiler.

Set over hele året, har elbiler stået for 64,5 % af salget, hvilket er en stigning på 54,3 % i forhold til 2020. Salget kunne have været endnu højere, hvis ikke en ny afgiftsstigning på plugin-hybridbiler, der trådte i kraft d. 1. januar i år, havde givet et ekstra salg af plugin-hybrider i december.

I alt blev der solgt 176.276 nye personbiler i Norge i 2021 og heraf var altså 113.715 rene elbiler. Tallene stammer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Det betyder også, at næsten 20 % af den norske bilpark består af elbiler. Gennemsnitsalderen på norske personbiler er 10,5 år.

Tesla sidder solidt på tronen

Når vinderen af elbilssalget skal udråber, er der ingen over eller ved siden af Tesla.

Model Y blev solgt til 2.378 kunder i december og model 3 kom lige bagefter med 1.968 styk. Der var et godt stykke ned til tredjepladse som VW ID.4 indtog med 718 styk.

Set over hele året og samlet for alle brændstoftyper, er det også Tesla der topper med 20.397 solgte elbiler efterfulgt af VW med 16.926 styk og Toyota på tredjepladsen med 15.807 solgte biler.

Men nok så interessant er det, at CO2-emissionen fra norske personbiler nu er nede på bare 27 g/km. Det er et faldt på 38 procent i forhold til 2020. Det skal her bemærkes, at det er tal fra typegodkendelsen og altså ikke det reelle udslip.

Danmark langt mere afdæmpet

I Danmark har bilimportørerne også gjort 2021 op og her landede salget af rene elbiler på 24.917 styk ud af et samlet salg på 185.328 nye personbiler.

I modsætning til Norge, er plugin-hybridbilerne endnu mere populære (på grund af et større afslag i registreringsafgiften) og derfor blev der i 2021 solgt 40.464 styk.

»Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug-in hybriderne er vækstet med over 120 procent. Vi forventer dog at andelen af plugin-hybriderne vil falde i 2022, da afgiften på netop disse steg hertil nytår,« udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører til Ritzau.

Cirka 5 % af den danske bilbestand, består i dag af el eller pluginhybridbiler.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Elbilsalget slår rekorder i Norge: Kun 10 procent er rene fossilbiler"

Selvfølgelig. Skattelettelser virker jo. Det er kun venstrefløjen som ikke ved det ;-)

  • 25
  • 47

Afgiftsnedsættelsen på norske el-biler er betalt af indtægterne fra sort olie. Glem ikke, at det samlede billede er knap så grønt.

  • 13
  • 15

Betyder den stigende mængde af El-biler i Norge at det bliver sværere at lager overskud strøm fra vindmøller i fremtiden?

De kan regulere tæt på 100% op og ned på vandkraft, så det tvivler jeg på har noget at sige. Det har transmissionslinierne til/fra Norge ikke så meget at gøre med. De har fra NO2 (Sydvest Norge) adgang til DK1, Tyskland, Holland og nu også UK. I nat havde NO2 f.eks. import fra DK1, Tyskland og Holland og eksport til UK. Vandkraften regulerede bare ned fra 8 til 4 GW, og nu tilbage til 8 GW.

Elbiler brugte kun 0,53% af deres totale forbrug i 2020:

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-br...

De har heldigvis et ret stort lager i magasinerne.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-...

Aktuelt har de plads til 87,2 TWh i magasinerne. NO2 har endda rigtig godt med plads, da det aktuelt kun er ca. 49% fyldt. Længere nordpå er de mere eller mindre normalt fyldte for årstiden.

Et hurtigt slag-på-tasken for at få en føling med den mængde: 87,2 TWh kan drive alle Danmarks 40 milliarder årlige personbilskilometer på el i 10,9 år.

  • 23
  • 1

Betyder den stigende mængde af El-biler i Norge at det bliver sværere at lager overskud strøm fra vindmøller i fremtiden?

Er der nogle som tør spå om dette?

Udfordringen for den norske vandkraft, har altid været at lagre nok overskydende nedbør om sommeren, for at kunne generere nok strøm gennem vinteren, og teoretisk betyder elbilerne jo at vinterforbruget stiger mere end sommerforbruget, fordi elbilerne bruger mest strøm om vinteren, så spørgsmålet er sådan set reelt nok.

Vi er dog nede i de små marginaler i forhold til at Norge næsten udelukkende bruger el til opvarmning, og det lidt højere vinterforbrug mere end opvejes af den stigende kapacitet af varmepumper, som nedsætter vinterforbruget, samt vindmøller, som genererer mest energi om vinteren.

  • 11
  • 0

Vi er dog nede i de små marginaler i forhold til at Norge næsten udelukkende bruger el til opvarmning, og det lidt højere vinterforbrug mere end opvejes af den stigende kapacitet af varmepumper, som nedsætter vinterforbruget, samt vindmøller, som genererer mest energi om vinteren.

Strømbruk per husholdning har sunket fra ca 19.500 kWh på bebynnelsen av nittitallet til 16.000 kWh i dag og forbruket vil nok fortsette å gå ned, selv med elbiler på grunn av stadig flere varmepumper, bedre isolerte boliger, mer effektive maskiner og lyskilder. Ting som drar opp er større areal per husholdning, man holder større deler av huset oppvarmet (mer sløsing).

NVE (direktoratet for strøm) antar samme samlet strømforbruk (ca 40 TWh) i husholdningene i 2040 som i dag (til tross for flere husholdnimnger og elbiler i 2040).

  • 12
  • 0

Hvor mange el-biler er importeret i 2021 (fra især Tyskland) som ikke er med i disse tal?

Tror det er et 4-cifret tal ud fra alle dem jeg kan læse om importerer især Tesla'er.

  • 1
  • 0

Det kunne være interessant at se en artikel om udviklingen i antal fossil-tankstationer i Norge... Lukker de? Flytter de mod tæt befolket områder? Overlever de på elsalg? Hvad kan vi forvente i fremtiden i Danmark når der bliver færre fossile biler til at deles om udgiften til at drive dem....

  • 3
  • 0

Hvor mange el-biler er importeret i 2021 (fra især Tyskland) som ikke er med i disse tal?

Tror det er et 4-cifret tal ud fra alle dem jeg kan læse om importerer især Tesla'er.

Over året dreier det seg om om ca 14.600 rene elbiler (basert på statistikk per utgangen av mai 2021). Hvordan ting henger sammer med avgifter både i eksportland og i Norge vet jeg ikke. Antagelig ingen moms i Norge. Mange av bilene er egentlig helt nye!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten