Elbilproduktionen kommer ikke til at mangle vigtige batteri-metaller i nærmeste fremtid

Produktionen af elbiler kommer ikke til at mangle hverken lithium eller nikkel i de næste tre år, som mange ellers havde frygtet. Illustration: Recell

Behovet for batterier stiger i takt med, at den grønne omstilling tager fart.

Særligt produktionen af elbiler kommer til at stige, og derfor er det vigtigt, at den fornødne mængde lithium og nikkel er tilgængelig.

I en ny rapport viser miljøorganisationen Transport & Environment (T&E), at der i 2023 kan produceres 14 millioner elbiler - selv uden russisk nikkel.

Rapporten bruger data fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) og tager udgangspunkt i den kortsigtede adgang til lithium og nikkel. Samtidig er den knyttet op på krigen i Ukraine. Her mener T&E, at den bedste måde at gøre sig mindre afhængig af russisk olie er ved at sætte fart i elektrificeringen af transportsektoren.

»I modsætning til hvad folk siger, så er der ingen mangel på lithium og nikkel i jordens skorpe,« udtaler Julia Poliscanova, chef for grønne køretøjer og elektrisk mobilitet i T&E, i en pressemeddelelse.

»Det er kun en mangel på politisk vilje, der efterlader Europa sårbar over for presset på forsyningerne.«

Adgang til kritiske metaller i Europa skal sikres

Rapporten viser, at der er nok nikkel og lithium til at producere 14 millioner elektriske biler globalt i 2023, hvilket er 55 pct. mere end den nuværende markedsprojektering.

Selv hvis forsyningerne af råmaterialer strammes og forbliver under batterifabrikkernes kapacitet, kan der stadig produceres 21 millioner elektriske biler i 2025. Det er næsten 50 pct. mere, end markedet estimerer.

Men i takt med at salget af elektriske biler stiger i Kina og USA, stiger konkurrencen om de kritiske råmaterialer også, og dermed er Europas position som verdens førende elbilmarked ikke garanteret.

»Mens Kina og USA spiller med deres politiske muskler for at sikre adgang til kritiske metaller, kigger europæiske ledere efter olie over hele kloden. Tiden er inde til at fokusere på indkøb af de bæredygtige råmaterialer, som kontinentet har brug for for at sikre uafhængighed og en grøn fremtid,« siger Julia Poliscanova.

T&E anbefaler, at europæiske beslutningstagere skruer op for de diplomatiske relationer med ligesindede demokratier, som Australien, Indonesien, Canada og Chile, der alle er ressourcerige nationer.

Samtidig anbefaler organisationen også, at EU opretter en dedikeret instans, der skal sikre adgang til en tilstrækkelig mængde bæredygtigt indkøbte kritiske metaller.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra artiklen: Mens Kina og USA spiller med deres politiske muskler for at sikre adgang til kritiske metaller, kigger europæiske ledere efter olie over hele kloden.

Hvorfor har vi har vi SÅ inkompetente politikkere ?

Der er jo noget HELT galt når stærke lobbyist grupper gang på gang kan sætte dagsordner på fejlagtige teknologier og fastholde mega budgetter på noget der bør kunne klare sig uden offentlig / EU tilskud. ( eks EU landbrugspolitik) At vi gang på gang kommer bagud i forhold til Kina og delvis USA gør os alle fattigere.

Hvad skal konkret ændres ?

  • 21
  • 6

Fra artiklen: Mens Kina og USA spiller med deres politiske muskler for at sikre adgang til kritiske metaller, kigger europæiske ledere efter olie over hele kloden.

Denne uttalelsen er helt misvisende. Det er ikke slik at det er en tørst etter olje i Europa. På kort sigt behøver en noe olje dersom russisk olje blir utebli. Ingen har evne til øyeblikkelig omstilling. Det som kommer ut av hele situasjonen med Ukraina og fjoråretes underskudd på strøm i Europa, er en raskere utfasing av fossile brensler og mer intensiv utbygging av fornybar energi (altså raskere nedgang av bruk av både olje og gass).

  • 25
  • 1

Så må forskerne jo bare rubbe neglene og finde nogle bedre teknologier som ikke kræver 'sjældne' metaller m.m. Tænker at metaller til og batterier blot er et mellemstep til noget bedre og at feks VW også godt kan se dette bla via deres meget hemmelige brint/brændsselscelle projekt. Selvom politikkerne gør en ting betyder det jo ikke at den ikke-statslige afdeling går i stå.

  • 1
  • 21

Ja, Grønland er et eksempel - men - og der er et men, og det er den medfølgende forurening af jordoverfladen omkring denne minedrift efter disse råmaterialer. Grønland er meget følsom over for disse ting. Min egen tanke var netop også Grønland som eksempel, det er kæmpe enormt stort, men det er altså ikke nok bare at tænke på, det er et godt sted af udslute for disse "manglende" stoffer, der er også nogen mennesker der skal leve der både medens og bagefter når eventyret er overstået. Netop fordi der er "rimelig" let adgang til disse manglede råstoffer, og der er koloenorme store fortjenester på spil, kommer disse mærkelige mennesker fra USAstrup og siger, lad os købe Grønland, Danmark har alligevel ikke råd... gu har vi råd, men vil vi ødelægge Grønland bare for ussel marmons skyld? Personligt tror jeg at der kommer gang i denne råvare udvinding deroppe, men det skal ske under meget kontrolerede forhold, hvor økonomien ikke skal tilsidesætte naturen og mennesker der bor og skal bo der bagefter. Blot til snakken om Grønland!!!

  • 5
  • 0

Kan man ikke bruge brint direkte i en gasturbine koblet til en generator. Det er hele tiden en brændselcelle der nævnes til el-produktion.

  • 1
  • 1

Hvad med at satse på genbrugsteknologien? Pt genbruges der så vidt jeg ved ikke så meget fordi det er for dyrt - men måske en teknologik satsning kunne give DK/EU en fordel her?

  • 1
  • 1

Kan man ikke bruge brint direkte i en gasturbine koblet til en generator. Det er hele tiden en brændselcelle der nævnes til el-produktion.

Jo, men effektivitestsgraden af en brændselscelle er markant højere end en gasturbine.

  • 0
  • 0

Hvad med at satse på genbrugsteknologien? Pt genbruges der så vidt jeg ved ikke så meget fordi det er for dyrt - men måske en teknologik satsning kunne give DK/EU en fordel her?

Egentlig ikke fordi det er for dyrt, men fordi der stadig kun er meget lidt at genbruge.

Det er i princippet langt billigere at genvinde materialer ud af brugte batterier, end at udvinde dem ved minedrift, men de første serieproducerede elbiler, har jo stadig kun 10 år på bagen, og selv når de bliver skrotmodne om vel ca 5 år, vil de bidrage med langt under 1% af de materialerne til den tids elbilproduktion.

https://www.ev-volumes.com/wp-content/uplo...

Men derefter stiger bidraget jo med omtrent samme eksponent som elbilproduktionen gjorde i de foregående 15 år, så om 20-30 år må vi forvente at de fleste af batterimaterialerne kommer fra recycling.

  • 4
  • 0

... som påpegede at løsningen var anlæggelse af miner under havet, som har robotter "ansat" til at raspe, grave og sortere.

Da der ofte bruges enorme mængder vand til at behandle/sortere råmaterialer fra en mine, så er det jo smart..... eller er det?

Fordi det betyder at der kommer til at være en massiv skjult forurening på havbunden og i havstrømmene, hvis en sådan minedrift startes op....

Jeg kan godt frygte at det bliver "ok" at lave minedrift på den måde, for at sikre råmaterialer nok til den "grønne omstilling".

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten