Elbilfirmaet Better Place får kæmpelån fra investeringsbank

To års granskning fra EU-investeringsbanken EIB har nu resulteret i et lån til elbilfirmaet Better Place på hele 40 millioner euro. Heraf skal knap 30 millioner euro (223,5 millioner kroner) finansiere selskabets infrastruktur i Danmark og dermed sikre selskabets overlevelse i de kommende år, skriver Børsen.

»Vi er ved at afslutte platformen af anlægsarbejde, og når vi er færdige med det i slutningen af året, er det også betalt. Lidt af pengene skal bruges til det, men nok så meget skal pengene sikre de første års drift, så vi har en så lang landingsbane som muligt, mens vi opbygger mængden af brugere,« siger Johnny Hansen, adm. direktør i Better Place Danmark, til Børsen.

Lige nu har selskabet omkostninger for omkring 100 millioner kroner årligt, mens der i dag er tilknyttet 250-300 brugere. Alligevel regner firmaet med, at det tal inden udgangen af året lyder på 1.000 brugere.

Læs også: Elbil-debat: Sådan kan Better Place styre opladningen

»Vi skal nå 20.000 brugere på vores netværk, før vi tjener penge på det her, og min vurdering er, at det tager to-tre år at komme derop. Nok mere tre end to år,« siger Johnny Hansen til Børsen.

Læs mere i dagens udgave af Børsen eller på Borsen.dk

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Saab fik også penge via EIB til deres store elbilsprojekt !

Men, som det også fremgår af artiklen, så har det kun taget 2 års granskning fra EIB, at godkende et lån til Better Place.

EIB var et problem for Saab, udover GM og SeGov. EIB tog jvf. rygterne år om at godkende alt, og Saab kunne ikke betale regningerne, selv om de havde fået pengene fra EIB. Dette blev en medvirkende årsag til at Saab tilsidst meldte sig selv konkurs. Så lad os nu se om Better Place lider samme skæbne...

(Saab er genopstået som NEVS, og kommer til næste år med den elbil som Saab færdigbyggede fik typegodkendt - uden EIB.

  • 0
  • 0

[b]-Bruxelles? Surprise, surprise. Og det franske statsforetagende Renault er jo også involveret, såeh.... Men hesten kan nok trækkes til truget men ikke tvinges til at drikke.[/b]

Hvad enten danskerne vil det eller ej så skal de pinedød tvinges til denne dødsejler af en ide, emanciperet af israelere og med Israels præsident som bestyrelses-medlem. Den overordnede strategi er jo at koble Arab-landene af for al indflydelse, og hvilken bedre måde end hvis biler kørte på elektricitet?

Tro det eller ej, men sådan har rationalet været i Jerusalem. Et land hvis indbyggere selv lever med store restriktioner på den frie udfoldelse. Så manglede de bare nogen til at være test-kaniner og valget faldt på "Die dummen Dänen", som gudskelov er klogere end som så, og de vil ikke opgive deres frihed til at køre hvorhen de vil (måske en dagstur til Skåne eller Hamborg) uden at være afhængig af at få batteriet skiftet.

Nu tror de så med det nye lån -- som de uden tvivl har fået på meget favorable betingelser -- at fordi de nu har lagt ALT tilrette for os, at vi så også bider til bolle. Men de vil blive klogere, og må snart trække sig i fornedrelse og med halen mellem benene. Sådan går det når man ikke gør sit hjemmearbejde, og når man er vant til hjemmefra Israel at dirigere rundt med folk [Endda verdens eneste supermagt dirigerer de rundt med, og har i en årrække lagt de store linjer for USA's udenrigspolitik), og at få sin vilje

  • 0
  • 0

Men batteriskiftemodellen ser jeg stadig som værende 100% håbløs. Overfladisk er ideen god nok med at omgåes ladetiden ved at skifte batteriet men praksis er en meget dyr infrastruktur med hønen og ægget problematik og kravet om en hæmmende standard som alle bilproducenter dertil skal følge. Det er lidt et mirakel at én bil overhovedet blev lavet til standarden og jeg forventer at der er 0% chance for at flere biler laves dertil. Derudover kræver det at alle underlægger sig permanent betaling til ét firma i hele verden. Total monopol. Og alle biler skal have samme batteristørrelse.

Jeg forestiller mig at Shai Agassi har haft klamme øjeblikke hvor han har indset hvor håbløst konceptet er men som så mange andre uærlige CEOer på synkende skuder blot fortsætter med at spilde folks penge for at undgå at indrømme noget.

BP kunne i det mindste sprede deres satsning til en gren som ikke med sikkerhed vil visne. Jeg ville anbefale at de udvikler en godt prisoptimeret hurtiglader (chademo og flere) og både stiller dem op i deres markeder og sælger dem til andre udbydere. Så har de en chance for at leve efter at batteriskiftemodellen endeligt synker.

Et godt netværk af hurtigladere er hvad vi mangler for at elbilen kan modnes til at give forbrændingsmotoren dødsstødet som den fortjener. En 100 stykker i DK er nok til at sætte det igang. Noget som vores regering ville have arrangeret for flere år siden hvis ikke de var flatline inkompetente.

Og hvis BP havde lidt ambition så kunne de også starte bilproduktion, specifikt den oplagte letvægts aerodynamiske hurtigbil som vil bringe alt andet til skamme. En biltype jeg kalder super green fordi elbilen tilbyder et overlap mellem super effektiv og super ydelse med lav pris. Ferrari killer som alle vil have råd til til hverdagsbrug. En let bil er let at accelerere. En 1200kg Tesla roadster accelererer på 4 sekunder med en 38kg motor. Hvor let er det så ikke at accelerere en 600kg bil...

Det er helt oplagte ting men ingen i verden fatter det..

  • 0
  • 0

Hvor let er det så ikke at accelerere en 600kg bil...

@ Dan F

Så du vil lave (eller BP burde lave) en bil der vejer ca 300kg med komfort og køreglæde som en ferrari........ BP's batteri vejer 280kg. Så er der ikke meget bil tilbage på 300kg med mindre den bliver lavet i ren kulfiber. Det er jo helt oplagt at gå til..... (ironi kan forekomme) Nok ikke en bil hvermand har råd til....

Men ja..Vi mangler en killer-bil eller rettere et killer-batteri. Ikke før batteriteknologien om nogle år er moden vil elbilen slå igennem. Imens vi venter bør der satstes på hybrider.

  • 0
  • 0

Kim, jeg ville nok ikke bruge et BP batteri vel. For det første er det ikke vægtoptimeret og for det andet har en lettere bil ikke brug for så meget energi. Der er batterier med 230Wh/kg energitæthed i dag som f.eks bruges i Tesla's model S. Dvs. 60kg kan indeholde omkring 12kWh. Jeg ville dog nok vælge lifepo kemien af flere årsager og det kræver ca 100kg at have 12kWh. Så en batterivægt på 100-150kg. Skulle bilen ende på 650kg kunne jeg også leve med det.

Den oprindelige lotus elise vejede omkring 600 og den brugte så vidt jeg husker ingen kulfiber. Det kan sagtens gøres hvis man har hovedet med sig og ikke bare tankeløst gør som man plejer.

  • 0
  • 0

Men batteriskiftemodellen ser jeg stadig som værende 100% håbløs.

Overfladisk er ideen god nok med at omgåes ladetiden.... Total monopol.

Og alle biler skal have samme batteristørrelse..

Faktuelt forkert! Skiftestationen kan understøtte flere batterityper / design / ladestandarder - så det eneste krav er udskftning nedefra.

Og - hvis det bliver en success er der INTET der forhindrer at der kommer flere konkurrerende leverandørerer på markedet. Det vil jo faktisk være forventeligt...

Jeg forestiller mig at Shai Agassi har haft klamme øjeblikke...Så har de en chance for at leve efter at batteriskiftemodellen endeligt synker...

Suk!

Et godt netværk af hurtigladere er hvad vi mangler for at elbilen kan modnes til at give forbrændingsmotoren dødsstødet som den fortjener. ...

Muligvis, men jeg vil ikke acceptere at jeg skal holde pause flere gange af 30min på en tur fra København til Århus / Ålborg. Hurtigladere er ikke klar endnu.

Og hvis BP havde lidt ambition så kunne de også starte bilproduktion... Det er helt oplagte ting men ingen i verden fatter det..

I min erfaring fra den VIRKELIGE verden er specialisering bedst ved start af ny forretning. Men jeg er enig i at der mangler flere modeller at vælge imellem.

  • 0
  • 0

Den model går jeg ind for. Behold fosil bilen til længere distancer og brug letvægts el-bilen til de daglige korte distancer. 20-40 kilometer hver vej. 1 persons pendler bil Super let = 50 kg mellem let = 100-150kg Let= 200-300kg. 600 kg det er til stører distancer med flere personer, hvorfor ikke bare beholde fosilbilen og bruge den til dette foremål.

Vi kan starte på projektet i morgen!!...vi kunne være startet sidste år. Jeg startede for 3mdr siden og pengene fosser ned i lommerne på mig. Jeg kører ultra let = 22 kg

Det kræver kun ganske få ting. 1: at vi begynder at bygge dem, og de er billige. 2: Perfekte cykelstier ind og ud af hovedfærdesels årene til storbyerne. (perfekt cykelsti = billard bord flat hele vejen) 3: et 220 volts stik. 4: Man betaler vægtafgift/forurenings aflad efter fosil bilens brug. 5: Lidt lov ændring angående hastighed og noget ny teknologi til sikkerhed.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten