Elbilers batterier er langt bedre end deres rygte
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbilers batterier er langt bedre end deres rygte

Det kan da nok skræmme, at garantien på batteriet i en ny elbil ikke rækker længere end 100.000 km og i visse tilfælde kun er på fem år.

Men der er ingen grund til at være bange, siger generalsekretær i den norske elbilforening Christina Bu til TU.no.

I løbet af få år er der kommet 80.000 elbiler ud på de norske veje, men Christina Bu kan ikke komme i tanke om nogen elbilkunder, som har måttet skifte eller reparere batteriet under garantien.

Læs også: Elbiler: Danmark står stille, mens resten af Norden spurter derudad

Batteripakken i en Nissan Leaf-elbil har vist sig at holde overraskende godt. Ud af 35.000 solgte modeller i Europa i 2015 har det kun været nødvendigt at udskifte tre batteripakker. Illustration: Nissan

Den største markedsandel i Norge har Nissans Leaf-model, og ifølge Nissan Europas projektdirektør for batteri- og energitjenester, Francisco Carranza, så byttes der færre end fem batteripakker årligt under garantien.

I 2015 blev der solgt 35.000 Nissan-elbiler i Europa, hvoraf kun tre fik nyt batteri.

Længere garanti

At kvaliteten - og bilproducentens tillid til deres batterier - også er stigende, kan aflæses i den nyeste generation af Nissan Leaf. Her giver fabrikken otte års garanti og 160.000 km. Tesla er endnu bedre med otte års garanti uden kilometerbegrænsning.

Læs også: ANALYSE: Toyota i desperat kamp for brintbilens overlevelse

Heller ikke degenereringen af batteriet har været større end forventet, siger Francisco Carranza. I stil med de fleste andre elbilproducenter har Nissan et program om genanvendelse af batterier i stationære anlæg, hvor de kan fungere som energilagringsystem.

Eneste sted, hvor der er set en større degradering, men ikke større end forventet, understreger Francisco Carranza over for TU, er, når en Nissan Leaf er blevet brugt som taxi. Her har nogle af bilerne kørt over 200.000 km, og kapaciteten er nede på mellem 75 og 80 procent af den oprindelige kapacitet.

Læs også: Redder Tesla Model 3 elbilen?

Stort datagrundlag giver tryghed

Christina Bu tror, at myten om elbilbatteriernes enver skyldes, at producenterne tidligere ikke gav garantier i forhold til minimumskapacitet. Hun kan se, Nissan Leaf har været på vejen i over fire år, hvilket har givet et godt datagrundlag for at forstå, hvad en elbil kan holde til.

Samtidig er producenterne blevet mere tydelige i deres kommunikation over for kunderne i forhold til garantier.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er altså svært at vurdere det i et marked, der vokser, som elbiler gør.
Biler der er 5 år gamle udgør kun en lille del af de biler der kører nu, så selvfølgelig er der meget få udslidte batterier relativt til den nuværende mængde.
Service og garantiforpligtelser kan blive ret overvældende når markedet stabiliseres.

  • 9
  • 31

Det koster kun ca 25øre/km i el at køre elbil, men hvis batteriet til 50tkr skulle skiftes efter 100tkm, var det med et trylleslag blevet tre gange dyrere at køre elbil og dermed dyrere end på brændstof. Denne frygt kan med god grund holde bilister væk fra at skifte til elbil, men alt tyder på, at frygten er ubegrundet. For det første holder batterierne længe, som artiklen beskriver, og for det andet kan man forvente, at prisen på et nyt batteri falder betragteligt inden det skal skiftes. Nogle af de elbiler, der sendes på gaden nu, kommer til at køre hele deres levetid på samme batteri.

  • 28
  • 3

Svend, når nu fabrikkerne giver 8 års garanti på batterierne, mon så ikke det er givet på et ret sikkert grundlag og ikke bare en formodning som du giver udtryk for?


Helt sikkert, men fabrikkerne har åbenbart ikke været så sikre, da garantiierne efterhånden er blevet bedre.
Min kommentar om forpligtelserne, var generelt til et stærkt voksende marked, hvor man let fejlbedømmer fejlraten.
Artiklen gør det ikke helt klart hvordan der skelnes mellem biler solgt for 5 år siden og biler solgt sidste år, eller det totale antal elbiler.

  • 8
  • 8

Helt sikkert, men fabrikkerne har åbenbart ikke været så sikre, da garantiierne efterhånden er blevet bedre.

Svend: Selv de første garantier er ualmindelig gode og at de udvider dem ændrer intet ved dette. Allerede nu er der mange års erfaring med batterislid/fejl og mange mio. km. aflagt - der er mere end rigelig erfaring - du giver udtryk for en skepsis, som virker ubegrundet og i hvert fald udokumenteret - jeg giver lidt mere kredit til elbil producenterne. Hvor længe er det nu prius har været på markedet? mere end 10 år uden en væld af batteriudskiftninger! Tesla har heller ikke noget problem, der sker meget få udskiftninger og det skyldes ikke direkte batterifejl, men samlefejl og lignende.
Giv lige et eksempel på en benzin/diesel bilproducent, som giver 8 års garanti på motor og drivline som eksempelvis Tesla gør.

  • 19
  • 1

Anders Tystrup fra Toyota:
"- Vi har over 15 års praktisk erfaring med batterier i hybridbiler, da den første Prius kom på markedet i 1997. Vi har i Danmark kun oplevet to tilfælde nogensinde, hvor det har været nødvendigt at skifte batteriet i en Toyota hybridbil. Den ene gang var det en taxa med flere hundredetusinde kilometer på tælleren, og det andet tilfælde var en garanti reklamation grundet en produktionsfejl."

  • 20
  • 0

"- Vi har over 15 års praktisk erfaring med batterier i hybridbiler, da den første Prius kom på markedet i 1997. Vi har i Danmark kun oplevet to tilfælde nogensinde, hvor det har været nødvendigt at skifte batteriet i en Toyota hybridbil."

når man nu selv har en Toyota Hybrid er det rart at læse.

  • 2
  • 1

du giver udtryk for en skepsis, som virker ubegrundet og i hvert fald udokumenteret - jeg giver lidt mere kredit til elbil producenterne. Hvor længe er det nu prius har været på markedet


Jeg er måske ubegrundet skeptisk, blot baseret på at fem år gamle biler er så få i forhold til nuværende flåde. Med tillid til bilfabrikanter kan jeg minde om dieselgate og brændstofforbrug.
Prius bruger/brugte vist Nikkel typen, så det kan ikke helt sammenlignes.
Selvfølgelig er man lidt skeptisk over for et nyt produkt hvor der ikke er mange personlige erfaringer at trække på. Motoren i en bil kender man, og de holder jo forbavsende længe, ofte længere end resten af bilen.
Nissan Leaf blev introduceret i 2010, så det kniber vist med længere tids erfaring. En grundig gennemgang findes her. https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

  • 9
  • 7

Hej.

Det er selvfølgelig glædeligt, hvis batterier har en lang levetid. Og lad os håbe, at levetiden bliver endnu bedre.

Men ligesom Svend er jeg lidt skeptisk. Jeg er stort set enig i det, som Svend skriver om Nissan leaf.

Ligeledes har Svend ret i, Toyota Prius batterier ikke kan sammenlignes med flere elbilers batterier. Jeg har nemlig læst det samme, som Svend er inde på. Batterierne i flere modeller af Toyota Prius har været - og er måske stadig - af en anden type end i flere elbiler. Det er ihvertfald sådan, at jeg husker det.

Man kan håbe på, at når der kommer nye og anderledes batterier, vil de have mindst lige så god levetid, som de nuværende batterier måske har.

Jeg kørte som passager i danmarks første el-taxi. Den var i Odense. Jeg tror, at det var en Nissan Leaf.. Chaufføren havde gode erfaringer med den.

Nissan kommer måske snart med Nissan Leaf, der muligvis på papiret kan køre ca. 300 km på en opladning. Jeg skriver måske og muligvis, da det er småt med oplysninger m.h.t. dette. Hvad den kommer til at køre i den virkelige verden en kold dag er spændende.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 14

Batteriets kemi er bedre forstået end vi tror, og det er noget der forskes meget i, bl.a. igennem accelereret aldring.

Det er efterhånden ret velforstået, hvad det er der gør, at et batteri nedbrydes, og man kan derfor bygge batteristyringscomputere der sørger for den rette temperatur og beskytter mod forkert op- og afladning.

Derfor kan der gives gode garantier for moderne batterier, selvom de ikke har nået garantiens levealder.

Jeg er dog glad for at Nissan tilsyneladende har fået bedre styr på sagerne, for de havde altså problemer med batterier i varme klimaer, hvor levetiden faldt drastisk.

  • 7
  • 0

Et batteri der er at samenligne med en forbrændingsmotor der skal skiftes i bilens levetid er et væstentlig slag mod elbilen. I praksis afkorter men bilens effektive levetid da den være meget lidt værd når batteriet er slidt op og det vil være for dyrt at købe nyt batteri og bilen så bliver skrottet.
Hvem vil betale for en bil der skal have skiftet motor i dag? og hvem vil betale for en elbil uden batteri?

Andet er så om man 5-8år fremme kan få et nyt batteri, vi har set med alt lige fra el-værktøj til bærbare at formatet på batterierne skifter og hvorfor skulle det ikke ske for elbilerne? nye modeller kræver nye former på batterierne og nyt batteri teknologi kommer frem, så måske kan du få et nyt batteri til en 5-10 år gammel elbil men hvad er prisen?

En elbil skal kunne det samme som en forsil drevet bil ellers er der ikke grund til at skifte for 99% af bilejerne, og når den ikke kan køre mere end 160-250.000km før den skal have skiftet en hovedkomponent ja så vælger folk da en bil de ved kan køre 450-600.000km før hovedkomponenten giver op.
Eneste mulighed er at forlænge batterierne levetid eller gøre dem så billige at skifte at folk vil acceptere det.

  • 10
  • 16

Christina Bu tror, at myten om elbilbatteriernes enver skyldes, at producenterne tidligere ikke gav garantier i forhold til minimumskapacitet. Hun kan se, Nissan Leaf har været på vejen i over fire år, hvilket har givet et godt datagrundlag for at forstå, hvad en elbil kan holde til.

Kan den generelle mistillid mon skyldes at ALLE forbrugere de sidste 10år har oplevet at netop batteriet har fejlet alt for tidligt i alt fra eltandbørster til computere og el-cykler og at det oftest har resulteret i et kasseret produkt eller en dyr reparation.

De færreste forbrugere er nok informeret om hvorfor store batterier potentielt er mere pålidelige end de små de kender fra computeren. Branchen har et stykke salgsarbejde at gøre og de (2) elbilsforhandlere jeg har snakket med har ikke været klædt på til opgaven.

  • 14
  • 1

Jesper,

Jeg deler ikke helt din skepsis, men respekt for din analyse, og derfor thumbs up.

Jeg tænker du har fået dine 2 tomler ned (i skrivende stund) af folk der "hater på alle elbil-haters"...

Generelt kan man sige om batterier til elbiler, at de bliver behandlet langt bedre end batteriboremaskiner og legetøj. Det kan også betale sig fra producenternes side, at indbygge computere med omfattende algoritmer til at undgå at overbelaste batterierne.

Så når de oprindelige bekymringer - som var næsten ordret, hvad du beskriver - er gjort så grundigt til skamme, så tør godt tro på, at det bliver ved sådan i fremtiden. Husk på, at fabrikanternes "liability" bliver større og større, efterhånden som styktallet vokser, så deres interesse for at sikre sig selv vokser sammen med.

Det kan dog ikke udelukkes at nogle fabrikanter (VW) forsøger at skære hjørner pga. konkurrencesituationen, så der kommer nok nogle svipsere undervejs. Ligesom med kædedrevne knastaksler, og forkert olie i mechatronic enhederne i 7-trins DSG gearkasser.

Men det efterlader alt i alt et indtryk af, at de specielle bekymringer for elbiler og navnligt deres batterier, er gjort til skamme.

  • 8
  • 1

...skyldes at ALLE forbrugere de sidste 10år har oplevet at netop batteriet har fejlet alt for tidligt i alt fra eltandbørster til computere og el-cykler og at det oftest har resulteret i et kasseret produkt eller en dyr reparation

- meget tænkeligt!: På min første - og eneste - bærbare pc (anno 2005) 'holdt' batteriet til en begyndelse en lille time - andre brugere af et tilsvarende produkt mente, at det var acceptabelt(?). Manualen udtalte sig ikke om spørgsmålet. 'Holdetiden' aftog ret hurtigt - efter knapt et år var den omkring fem minutter; jeg kontaktede forhandleren (lokal TDC-butik), som meddelte, at der dedsværre kun blev ydet seks måneders 'garanti' på batterier! Næppe i overensstemmelse med købeloven, men jeg orkede ikke at tage kampen op.
Jeg har stadig computeren - i dag dog uden batteri, så 'bærbarheden' er begrænset! ;)

  • 6
  • 2

Elbiler specielt Nissan og Tesla har kørt så mange km og der er så mange der har kørt over 200000 km., at man sagtens kan regne det nuværende statistiske materiale for sikkert. Det er altså rimeligt at antage at der ikke vil komme store variationer i forhold til de allerede kendte data fremadrettet :-)

  • 6
  • 4

Min erfaring med genopladelige batterier er at deres holdbarhed primært afhænger i høj grad af ladekredsløbets design og evt. lækstrøm i den enhed den sidder i. Hvis enheden dræner batteriet i slukket tilstand og den får lov til at ligge i et stykke tid med fladt batteri, så er det en dræber for cellerne. Derfor - hvis du ikke skal bruge dimsen i et stykke tid, så tag batteriet ud hvis du kan.

Jeg har en Tomtom Rider som er over 10 år gammel og den kører stadig på det originale Li-Ion batteri uden at batteritiden er faldet mærkbart. Den har så også en Panasonic 18650 celle med masser af luft omkring så den bliver næppe synderligt varm under brug medmindre man lægger den i solen.

På andre enheder er batteriet halvdødt efter blot et par år selv ved pæn behandling fra min side. Min Roomba dræbte det originale batteri på lidt under 2 år, men den drænede så også et fuldt opladt batteri på mindre end 2 uger i slukket tilstand, så den har ligget nogle perioder med afladt batteri. Min gamle Sony Ericsson W810i telefon holder også stadig strøm rigtigt længe (jeg gætter på >75%) på det originale batteri mens batteriet i min flere generationer nyere HTC Desire nok er nede på under 20% kapacitet på trods af at min behandling har været nogenlunde ens (jeg forsøger altid at behandle dem så korrekt som muligt og undgår dyb afladning på Li-Ion).

Derfor, ved korrekt op- og afladning og temperaturstyring, så lyder det ikke urealistisk at man efter 8-10 år kan holde kapaciteten på >80%, og det ville jeg være fint tilfreds med hvis jeg havde en elbil.

  • 7
  • 0

Jeg tror udskiftning af batterier bliver en vigtig konkurrenceparameter, når markedet er blevet lidt mere modent. Det ville da helt klart indgå i mine overvejelser hvis jeg kunne vælge en elbil hvor nye batterier kunne betales - især fordi jeg sandsynligvis ville kunne køre dobbelt så langt efter udskiftningen.

  • 2
  • 0

Elbiler specielt Nissan og Tesla har kørt så mange km og der er så mange der har kørt over 200000 km., at man sagtens kan regne det nuværende statistiske materiale for sikkert. Det er altså rimeligt at antage at der ikke vil komme store variationer i forhold til de allerede kendte data fremadrettet :-)


200000 km er jo ingenting, lige som en batterigaranti på 8 år.

Biler holder jo normalt omkring 10-25 år / eller 400-1.000.000 km. Og når biler "dør" er det mere reglen at det er udgifter til rust end mekanik der tager livet af dem.
Det er det batteribilerne er oppe imod.

Usikkerheden omkring batterier kan mindskes ved at bruge nogle der er mindre og dermed billigere, skulle de skiftes.
Det kan gøres ved at se mere på elbiler og mindre på batteribiler. Hvilket blandt andet vil øge fremkommeligheden på vores veje uden kompleksiteten der kommer med føreløse biler.
Eller bedre endnu, tænk hvis offentlig transport i praksis virkede som Über. Så vi selv i tyndt befolkede områder ikke behøvede at eje egen bil...

  • 0
  • 3

Det er det batteribilerne er oppe imod.


Biler er som ofte ikke bygget til at holde mere end 250.000 km... Det er nok nærmere det tal elbiler skal måles i forhold til... fremtiden vil så vise at elbilen godt kan holde bedre end det den dimensioneres efter, på samme måde som benzinbilen kan i dag...

Efter 250.000 kan det i en benzinbil let koste en ny motor eller en ny gearkasse, i elbilen kan det koste en ny batteripakke... Elmotoren bør kunne holde en del længere...

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE...

  • 3
  • 0

@Jimmi.
Hvis en fossilbil kan holde 25 år og køre 1.000.000km uden problemer, hvorfor er der så en voldsom afskrivning på disse.
Da er mange der skifter fossilbil hver 3 eller 5 år for at styrer uden om dyre værkstedsregninger. Hvorfor mon det.
Nu er det jo heller ikke kun motoren, der kan give fossilbilen problemer. Der er jo en lang rækker hjælpe aggregater som har det med at stå af, og de er ikke altid lige billige.
De 8år er jo en garanti og ikke beregnet levetid, men ellers vil jeg mene at det er garanti km begrænsningen på 100.000km som giver den største usikkerhed. Man skal dog også lige huske, at det typisk hele drivlinien der gives garanti på. Det er der ikke mange fossilbiler der kan matche.
Egentlig vil jeg tro at en BEV bil har udsigt til en længere levetid end en fossilbil. Prøv at tænke på hvilke andre paremeter end værkstedsregninger, der får folk til at købe ny bil.
Øget sikkerhed.
Bedre brændstof økonomi.
Mindre betaling i grøn ejerafgift.
Bedre motorer.
Disse ting forsøger bilfabrikanterne heletiden at forbedre.
Med undtagelse af sikkerhed, er BEV bilen allerede toppen af poppen.
Der er altså ikke meget mere man kan forbedre på en moderne BEV bil motor.
Når man tænker over hvordan motorjournalister vurdere en ny bil model, så er det jo gerne noget med hvor godt bundtræk den har, og omdrejningsvillig er den sørme også, især med den nye 8 trins automat gearkasse, som hvis man har 30.000kr tilovers i budgettet, virkelig klæder bilen. På trods af alt dette, så er det alligevel lykkes at få bilen til at køre 1km længere pr liter, i hvertfald på papiret, så økonomisk og miljøvenlig er den også
Fik jeg lige med at den nye 4 cylinderet maskine har næsten lige så fin en gangkultur som den gamle V6.
Alt det ovenstående ligger i enhver BEV's dna.

  • 2
  • 0

Biler er som ofte ikke bygget til at holde mere end 250.000 km... Det er nok nærmere det tal elbiler skal måles i forhold til... fremtiden vil så vise at elbilen godt kan holde bedre end det den dimensioneres efter, på samme måde som benzinbilen kan i dag...

Efter 250.000 kan det i en benzinbil let koste en ny motor eller en ny gearkasse, i elbilen kan det koste en ny batteripakke... Elmotoren bør kunne holde en del længere...

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE...


Måske i nogle tilfælde i en benzinbil, men ikke diesel.
Her et eksempel på en lille CDI'er fra årtusindeskiftet der holdt længe http://www.autobild.de/artikel/500.000-km-...

Og som du nævner kan elmotoren formentligt holde længere. Flere biler bliver i kompositter/plast hvilket minimerer rustproblemerne og forlænger bilernes levetid.
Så i bilens levetid vil batteriet skulle skiftes, usikkerheden er hvor meget det koster. Og der har størrelsen på batteriet meget at sige.

  • 2
  • 0

@Jimmi.
Hvis en fossilbil kan holde 25 år og køre 1.000.000km uden problemer, hvorfor er der så en voldsom afskrivning på disse.
Da er mange der skifter fossilbil hver 3 eller 5 år for at styrer uden om dyre værkstedsregninger. Hvorfor mon det.

Dem der gør det på en ny bil har afskrivninger. Dem der vedligeholder deres køretøjer har langt mindre afskrivninger + nogle værkstedsregninger.

Egentlig vil jeg tro at en BEV bil har udsigt til en længere levetid end en fossilbil.


Netop, men som med QBEAK eksemplet ovenfor vil batteriet skulle udskiftes hvis det kun holder 200000 km.
Derfor er der grunde, ud over miljøhensyn, til at holde batteristørrelsen nede. Hvilket både QBEAK og RUF gør.

Prøv at tænke på hvilke andre paremeter end værkstedsregninger, der får folk til at købe ny bil.

Prøv at vende det helt i stedet: hvorfor køber folk en bil?
Hvad er det for et behov folk vil have dækket? mit svar er PRT = Personal Rapid Transport, man vil hurtigt frem hvor som helst, når som helst, til færrest muligt penge/besvær.

Når man tænker over hvordan motorjournalister vurdere en ny bil model, så er det jo gerne noget med hvor godt bundtræk den har, og omdrejningsvillig er den sørme også, især med den nye 8 trins automat gearkasse, som hvis man har 30.000kr tilovers i budgettet, virkelig klæder bilen. På trods af alt dette, så er det alligevel lykkes at få bilen til at køre 1km længere pr liter, i hvertfald på papiret, så økonomisk og miljøvenlig er den også
Fik jeg lige med at den nye 4 cylinderet maskine har næsten lige så fin en gangkultur som den gamle V6.
Alt det ovenstående ligger i enhver BEV's dna.


Der skal man tænke at motorjournalister er bilsælgere, de er med til at få folk til at købe en ny bil.
Med sikkerhed og økonomi/miljø på plads med eks. QBEAK eller RUF er der kun det kosmetiske tilbage.
Og begge platforme er så flexible at man kan skifte kabine uden at skifte chassis. Måske kommer folk til at gøre lidt i stil med SMART -ejere: man bytter bare nogle plast pladedele med en anden på nogle få timer når man bliver træt af farven.

  • 1
  • 0

Dem der gør det på en ny bil har afskrivninger. Dem der vedligeholder deres køretøjer har langt mindre afskrivninger + nogle værkstedsregninger.


Det koster 3-5.000 kr. for hver 15-30.000 km hvis man overholder alle serviceeftersyn og skifter olie som fabrikanterne foreskriver... En elbil skal formentlig også til serviceeftersyn, men der skal ikke skiftes olie m.m... Dvs. benzinbilen lægger mellem 30-100.000 kr i service i løbet af de første 300.000 km plus diverse reparationer (bremse, kobling m.m.) spar de penge op og du har til et nyt batteri når det gamle skal skiftes... desuden er en elbil billigere pr km end en benzinbil...

Naturligvis skal man undersøge alle priserne mere nøjagtigt og der er sikkert også nogle kloge hoveder der har regnet på det gennem tiden... Afhængig af hvor meget man selv laver på bilen og hvor billigt man fik den, er der stor forskel på hvad der kan betale sig... Men jeg tvivler meget på at det bliver billigere at opbygge en helt ny infrastruktur til f.eks. RUF, med mindre der er en rig millionær der vil give verden en stor gave :)

  • 1
  • 0

Når man tænker over hvordan motorjournalister vurdere en ny bil model, så er det jo gerne noget med hvor godt bundtræk den har, og omdrejningsvillig er den sørme også, især med den nye 8 trins automat gearkasse, som hvis man har 30.000kr tilovers i budgettet, virkelig klæder bilen. På trods af alt dette, så er det alligevel lykkes at få bilen til at køre 1km længere pr liter, i hvertfald på papiret, så økonomisk og miljøvenlig er den også

Jeg er ved på een gang at brække mig og blive rasende, når jeg læser FDM-bladet.
F.eks. i sidste nummer en anmeldelse af den nye Toyota Prius. Ifølge journalisten gør det intet som helst at batteriet ikke kan oplades, for på papiret kører den måske en smule længere end visse opladningshybrider.
Er manden stinkende underbegavet. Fidusen er at en opladningshybrid på 90-95% af tiden kører på el ladet fra nettet.
Overskriften (på forsiden endda) var "Længste på literen", hvor en mere relevant overskrift ville have været "Ny Prius med helt forældet drivsystem".

  • 4
  • 0

Så slår DERF(Dansk Elbils Rygklapper Forening) til igen med artikel gud-ved-hvad om elbilens fortræffeligheder. Dennegang skal vi have at vide, at elbilsbatterier ikke dør de første 5 år og dermed skulle den hellige grav være velforvaret iflg. DERF. Det er den bare ikke: Hvis kapaciteten falder til 75% efter 200.000 km og man så lader/kører under forhold der yderligere sænker kapaciteten, f.eks. frostvejr, så kan rækkevidden blive kristisk lav.
Der er stadig ikke redegjort for hvad der så endeligt sender gamle elbiler i graven: Er det batteriet der er nedslidt, elmotorslitage, mekanik, rust og tæring eller styreelektronik? Svaret blæser i vinden og Range Anxiety http://lmgtfy.com/?q=range+anxiety er stadig et udbredt fænomen hos elbilsejere.

  • 3
  • 8

@Jens Olsen .
Det jeg mente var, at på sikkerheden udvikler fossilbilen og BEV sig sideløbende i fremtiden, men drivlinien på BEV er superp allerede.
Lad os tage BMW i3, det er den jeg kender bedst.
Moment 250Nm fra 0- 4750 O/min, hvilket svare til max170 HK
Med det nye batteri der kommer i i3 efter sommerferien, med ca.60% ekstra kapacitet, kunne man nok hvis man ville trække momentet på 250Nm op til 5500-6000 O/min og dermed 213HK.
Motoren er en lille sag på 49kg.
Den motor ville kunne afløse BMW fossil motorer som ligger i f.eks 3 serien med 316, 318, 320, 330, 316d, 318d, 320d, 330d, og det samme i 5 serien. For andre BEV fabrikanter er det det samme.
Det er også derfor at Tesla's "husholdningsbil" Model 3 stadig er en kraftig sag på over 200HK. Motor effekt koster ikke ret meget i en BEV, heller ikke på driften. Det er begrænset hvad Tesla kan spare ved at ligge en bovlam motor i model 3.
Jeg tror også det er derfor de etablerede bilfabrikanter er lidt lunkne ved BEV. BMW tjener jo noget mere på en 330 end en 316, for ikke at snakke om at meget af hypen om en BMW går på motoren. En BEV motor er jo simpel, så det er marginale forskelle der er på en BEV motor fra BMW og så fra en fra Nissan eller Ford.

  • 4
  • 0

Det er desværre en meget lille forening med alt for få medlemmer hvis du spørge mig. Og politisk opbakning er der kun i tale men ikke i handling. Der er mange foreninger og politikere der offentligt gerne vil støtte elbilen og pudse deres grønne glorie, men reelt støtter de mest dem selv. Det er som om at det at køre elbil godt må være dyrt, bare det sender det rigtige signal om at man høre til den kreative klasse. Politisk er der ikke gjort meget for at almindelige danskere skulle ønske sig en elbil.

Elbilen har 2 svagheder pt. Rækkevidde og opladningstid.
Det som vi i DERF bare snakker for vores syge moster for, er at rigtig mange danskere (og Danmark) ville have så mange fordele ved at vælge elbilen at det overskygger ulemperne med rækkevidde og opladningstid. Lad nu dem som vitterlig har brug for en diesel eller benzin til at trække en hestetrailer, eller til at pendel 100km hver vej til og fra arbejde gøre det, vi andre kunne snildt vælge en elbil til vores behov. En anden ting er at de fleste i DERF er så begejstret for deres elbil, og de vil gerne dele denne glæde med andre.
Det er desværre bare nok lidt sådan som med rygning. Hvis der er nogen der er holdt op med at ryge, og er helt vild begejstret for deres nye liv uden røg, så kan det godt virke som en rød klud på folk der stadig ryger.

Der er rigtig mange biler som ikke køre 200.000km i deres levetid, men du har da ret. Batteriet er da lidt en Dark hose i overvejelserne om køb af elbil. Det er vel også derfor der typisk er 100.000km garanti drivlinien herunder batteri.
Så det er da en god "nyhed" at batterierne i elbilerne ser ud til at holde hvad der bliver lovet. Batteriet i BMW i3 er designet til 500.000km så det vil tage mig ca 18 år at nå dertil, men mon ikke jeg har fået det skifte indendag. jeg kunne godt bruge det gamle batteri til en bank for nogen solceller, og så købe et nyt med dobbelt rækkevidde. Det skulle efter sigende komme i 2019.

  • 3
  • 0

Dem der gør det på en ny bil har afskrivninger. Dem der vedligeholder deres køretøjer har langt mindre afskrivninger + nogle værkstedsregninger.

Det koster 3-5.000 kr. for hver 15-30.000 km hvis man overholder alle serviceeftersyn og skifter olie som fabrikanterne foreskriver... En elbil skal formentlig også til serviceeftersyn, men der skal ikke skiftes olie m.m... Dvs. benzinbilen lægger mellem 30-100.000 kr i service i løbet af de første 300.000 km plus diverse reparationer (bremse, kobling m.m.) spar de penge op og du har til et nyt batteri når det gamle skal skiftes... desuden er en elbil billigere pr km end en benzinbil...

Naturligvis skal man undersøge alle priserne mere nøjagtigt og der er sikkert også nogle kloge hoveder der har regnet på det gennem tiden... Afhængig af hvor meget man selv laver på bilen og hvor billigt man fik den, er der stor forskel på hvad der kan betale sig... Men jeg tvivler meget på at det bliver billigere at opbygge en helt ny infrastruktur til f.eks. RUF, med mindre der er en rig millionær der vil give verden en stor gave :)


En ting er realiteterne, en anden ting er at ikke alle tænker lige langsigtet.
Usikkerheden i sig selv omkring hvornår udgifterne kommer og hvor store de er betyder meget for udbredelsen.
For dem der som nævnt i en tidligere kommentar skifter bil hvert 3-5 år, betyder usikkerhed på gensalgsværdi meget.

RUF vil være langt billigere at etablere end de sporvogns linjer der etableres for tiden, alene til det formål vil de kunne tjene sig selv hjem.

  • 0
  • 3

Det er den bare ikke: Hvis kapaciteten falder til 75% efter 200.000 km og man så lader/kører under forhold der yderligere sænker kapaciteten, f.eks. frostvejr, så kan rækkevidden blive kristisk lav.


Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget du har en mening om, Jesper - Hvad med lidt dokumentation - det kan du ikke finde!

Der er stadig ikke redegjort for hvad der så endeligt sender gamle elbiler i graven: Er det batteriet der er nedslidt, elmotorslitage, mekanik, rust og tæring eller styreelektronik? Svaret blæser i vinden og Range Anxiety http://lmgtfy.com/?q=range+anxiety er stadig et udbredt fænomen hos elbilsejere.

Det er nok ikke sliddele, som sender elbilen i graven, ej heller batteriet, mon ikke de for lov at leve +20 år. og jeg kender da mange hundrede og et stigende antal som ikke har nogen Range Anxiety, den forsvinder, når man får kørt nogle tusind kilometer.

  • 4
  • 0

Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget du har en mening om, Raymond - Hvad med lidt dokumentation - det kan du ikke finde!

Der findes faktisk offentlig tilgængelig dokumentation her: http://www.pluginamerica.org/surveys/batte...

Det er baseret på Tesla Roadster som nu er op til 8 år gamle. Konklusionen er at man ikke ser nogen entydig degration som følge af alder. Batteriet mister cirka 1% kapacitet per 10000 km og det ser lineært ud også for de ældste biler.

Det vil sige at efter en halv million km har du halvdelen af den originale kapacitet tilbage.

Halvdelen af rækkevidden i en første generation elbil er rimelig øv. Men halvdelen fra den næste generation der starter med 300+ km rækkevidde kan stadig bruges, særligt af dem der er villig til at køre biler med en halv million km på bagen. Med andre ord der vil være et marked for de biler.

Jeg tror ikke det vil kunne betale sig at købe nyt batteri til din 10 år gamle elbil. I stedet sælger du bilen til en som kan leve med den som den er. Batterierne kommer til at leve ligeså længe som bilerne og det uden at bilernes levetid generelt bliver kortere.

  • 6
  • 1

Der findes faktisk offentlig tilgængelig dokumentation her: http://www.pluginamerica.org/surveys/batte...

Det er baseret på Tesla Roadster som nu er op til 8 år gamle. Konklusionen er at man ikke ser nogen entydig degration som følge af alder. Batteriet mister cirka 1% kapacitet per 10000 km og det ser lineært ud også for de ældste biler.


Det jeg læser i den rapport er, at næsten 20% af Roadster-ejerne måtte have udskiftet batteriet og at den gruppe ikke er medregnet i statistikken og selv blandt dem der er medregnet i statistikken, er tabet i kapacitet på 16-20% for 160.000 km, svarende til 20-25% tab ved 200.000 km. Men da næsten 20% af Roadster-ejernes batteri er stået af på det tidspunkt og ikke medregnes i statistikken, så er den reelt fup og svindel.

  • 2
  • 3

[quote id=733489]
Der er stadig ikke redegjort for hvad der så endeligt sender gamle elbiler i graven: Er det batteriet der er nedslidt, elmotorslitage, mekanik, rust og tæring eller styreelektronik? Svaret blæser i vinden og Range Anxiety http://lmgtfy.com/?q=range+anxiety er stadig et udbredt fænomen hos elbilsejere.
[/quote

Elmotoren er mekanisk meget simpel og er meget slidstærk.

Den øvrige mekanik er vel meget lig en fossilbil, omend bremserne ikke bliver brugt så meget i en elbil

Tæring af en bil har ikke såmeget med valg af drivlinien at gøre.

Holdbarheden af styreelektronik eller effektelektronik på en elbil er også efter min mening underbelyst. Jeg har søgt efter oplysninger om dette emne men uden held. Er der nogen kloge hoveder herinde der ved noget. Når man læser om solcelleinvertor, får man at vide at man skal regne med at udskifte den efter 10år, så det er klart at effektelektronik bliver slidt. Hvordan ser det ud for en elbil?

Range Anxiety er et opreklameret fænomen. Du er jo klar over din elbils begrænsning, og handler derefter. Bange er du aldrig, men skal du på en længere tur må du planlægge turen, eller opgive den med din elbil og finde en anden løsning. Det er selvfølgelig et minus i forhold til fossilbilen, men når der er så mange plusser i dagligdagen i elbilens favør, så har det meget lidt betydning i praksis.
hvis du ser hvad du møder på din vej, når du køre rundt i landet, så er der rigtig mange små fossil biler. Der er ikke mange af dem der forlader landet på langtur. Disse små biler kunne i stor udstrækning være elbiler uden problemer med rækkevidden.

  • 5
  • 0

Det jeg læser i den rapport er, at næsten 20% af Roadster-ejerne måtte have udskiftet batteriet og at den gruppe ikke er medregnet i statistikken

Så kan du ikke læse. De er med i statistikken. Senere i rapporten laver de en graf hvor de ikke er med for at se om udskiftede batterier har påvirket statistikken (i positiv retning da nye batterier må være bedre). Men det var ikke tilfældet, antagelsesvis fordi de udskiftede batterier fortrinsvis er genbrugte batterier og dermed slet ikke nye.

Tesla Roadster var en lav volumen bil så det er ikke urimeligt at antage at batteripakken har haft produktionsproblemer, der har krævet et højt antal udskiftninger. Det ser ud til at Tesla primært har byttet din defekte batteripakke med en repareret refurbished pakke - alternativt at batteripakkerne er blevet byttet da de var helt nye. Grafen der inkluderer udskiftede batterier er nemlig stort set identisk med grafen hvor udskiftede batterier er taget ud.

Vi må også nævne at "udskiftet batteri" også dækker over "udskiftet batteri sheet" som der er 11 af. Nogle har kun fået byttet et enkelt sheet.

  • 5
  • 0

Jeg tror ikke det vil kunne betale sig at købe nyt batteri til din 10 år gamle elbil. I stedet sælger du bilen til en som kan leve med den som den er.

Med i regnestykket skal også at du hvert år får 8% flere kWh for de samme penge. Og med de nye batteriteknologier, der er i pipelinen, så er der intet der tyder på at dette tal skulle blive mindre i en længere årrække.
Så om 10 år skal du højst betale det halve for de nye batterier, hvis du skulle vælge at skift. Og du kan sikkert også få lidt penge for de gamle.

  • 1
  • 0

Så om 10 år skal du højst betale det halve for de nye batterier, hvis du skulle vælge at skift. Og du kan sikkert også få lidt penge for de gamle.

Jo men 10 år gamle biler er ikke særligt meget værd. Det giver ikke mening at købe nyt batteri der overstiger bilens værdi, når du bare kan sælge bilen og købe en ny bil.

Hvis der kun er få der ønsker at skifte batteriet, så er det ikke sikkert at der bliver udviklet nye batteri til gamle elbiler. Det er langt fra givet at du vil kunne montere et batteri fra dagens model i din gamle model.

Du kan eksempelvis ikke montere et batteri fra en Tesla Model S i en Tesla Roadster. Nu har Tesla lige lavet en batteri update til Roadster men det er helt sikkert sidste gang det sker og det er i øvrigt meget dyrt, så der er kun få Roadster ejere der har købt opgraderingen. Den næste Tesla Roadster kommer til at køre med et helt andet batteri (formodentligt vælger de noget der er kompatibelt med Model S platformen).

  • 2
  • 1

Jo men 10 år gamle biler er ikke særligt meget værd. Det giver ikke mening at købe nyt batteri der overstiger bilens værdi, når du bare kan sælge bilen og købe en ny bil.

Det er så spændende om det stadig gælder nå vi taler elbiler.
Mange skifter deres gamle fossilbil, fordi den bliver for dyr i reparationer og drift. Man ser at man kan købe en ny fossilbil der koster 1/3 i grøn ejerafgift og som på papiret gå 3km længere på literen.
En el bil om 10 år er ikke bedre end en elbil idag, det skulle da være hvis man til den tid er igang med nogle selvkørende løsninger.
Om 10år har batteriteknologien derimod flyttet sig meget, så hvorfor ikke skifte det og give den gamle elbil nyt liv.
Jeg køre BMW i3 hvor bilen er opbygget af kulfiber, plast og aluminium,
Hvorfor skifte den om 10år, og bruge 300-500K kr på en ny, når jeg kan købe en ny og større batteripakke til 30K

  • 3
  • 0

Det er nok ikke sliddele, som sender elbilen i graven, ej heller batteriet, mon ikke de for lov at leve +20 år.

                    Er det noget du ved noget om, eller er det bare noget du har en mening om, Raymond - Hvad med lidt dokumentation - det kan du ikke finde!  

Jesper, behøver du virkelig dokumentation for, at en elmotor har længere levetid end en forbrændingsmotor? Hvor mange roterende dele er det lige, der er i en elbil i forhold til en konventionel bil?
Jeg TROR heller ikke at batteriet bliver noget problem, jeg kan ikke ikke mærke nogen degration af betydning efter 70k km - og du kan ikke bruge de statistikker du/andre henviser til, for du kan sagtens se en ikke-eksisterende degration, hvis du ikke sørger for et par fulde opladninger/afladninger. BMS modulet har ikke nok informationer, hvis ikke du laver op/ned ladningerne.

  • 0
  • 0

[quote id=733790]
Tesla Model S er bygget i aluminium. Men Model 3 er stål. Elbiler vil ikke fortsætte med de eksotiske materialer når vi får rigtig volumen.

Det kan du nok have ret i, men bilfabrikkerne er efterhånden blevet gode til at biler der kan modstå rust. De kan hvertfald hvis de vil.

Min pointe er at ICE motoren løbende er blevet forbedret gennem årene, med en masse elektronik og hjælpe aggregater, der kunne gøre den mere effektiv og begrænse forurenede stoffer. Derfor har der tidligere være noget at spare på driften på en ny bil i forhold til den gamle.
Denne løbende forbedring af elmotoren vil ikke ske, da den næsten ikke kan blive bedre. Det er derfor kun sikkerhedsudstyr og "selvkørende" udstyr der er gulerod ved køb af ny elbil.
Medmindre man skal skifte fordi fordi man har brug for en større/mindre bil.

  • 1
  • 0

Hej.

Nogle personer har spurgt mig om ting i nogle forskellige debatter. Hvis de har undret sig over, at jeg ikke har svaret, skyldes det, at jeg først nu får adgang til en pc i rigtig mange timer og at jeg ikke har kunne finde rundt i debatterne. Så jeg vil forsøge at svare fremover, hvis jeg kan finde de forskellige debatter.

Denne tråd er en interessant debat.

Til hverdag kan nogle personer med elbiler lade om natten hjemme ved dem selv. Det er rart og smart. Men nogle gange kan der være behov for at få strømmen udenfor ens ejendom.

Jeg kommer til at tænke på batteri-bytning, Better Place og den elbil, der vist hed noget i retning af Renault Fluence. Det var denne elbil, som kunne få skiftet batteri i Better Places batteri-bytte - stationer.

Jeg var så heldig at se en af disse elbiler holdende på Odenses Torv, hvor der var en udstilling med miljøvenlige biler. Så udover at læse meget om bilen på internettet, kunne jeg studere den lidt på pladsen.

Så vidt, som jeg husker, sad batteriet i Renault Fluence så åndsvagt, at ryglænet på bagsædet vist ikke kunne lægges ned. Det er ihvertfald sådan jeg husker det. Det er jo ikke særlig smart, hvis man har meget bagage med. Men bortset fra det synes jeg at batteri-bytte-stationer virker som en god løsning. Så vidt som jeg husker tog det nemlig kun cirka 5 minutter at få skiftet batteri.

Jeg kan dog se flere problemer ved batteri-skifte-stationer.

For det første skal producenterne af elbiler vel blive enige om, hvilke størrelser og hvilke slags batterier, man kan bytte på stationen. Og for det andet skal batterierne vel ligge nogenlunde ens i elbilerne, så de er nemme at få ud på stationen.

For det andet kan en person i en gammel elbil med et slidt batteri køre op på stationen og få skiftet det til et langt nyere batteri. Det er måske ikke fair, at han kan det.

For det trejde kommer en person i en ny elbil med et nyt batteri ind på stationen og får det skiftet til et gammelt og halvslidt batteri. Det er jo heller ikke helt fair.

Så der er både fordele og ulemper ved batteri-bytte-stationer. Fordelen er, at det vist kun tager ca. 5 minutter at skift. Ulemperne er som sagt de 3 ting, jeg lige har remset op.

Hvad synes I andre om sådanne stationer ? Better Place fik jo kæmpe fiasko med disse. men er der ikke noget om, at tesla har - eller vil lave - nogle batteri-bytte-stationer til deres biler ?

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 6

For ikke at nævne at alle benzin og diesel biler også kommer med en elmotor lige siden at håndsvinget til at starte blev anskaffet.

Du mener vel afskaffet?

Men måske man ikke skal sammenligne med startermotoren, som trods alt kun kører ganske lidt, men med den omvendte motor - generatoren.

Som regel lever generatoren længere end resten af bilen, og hvis den endelig går i stykker, så er det næsten altid lejerne der går, hvilket er trivielt at udskifte.

  • 3
  • 0