Elbilerne slipper for højere afgifter, men der er uendelig langt til millionen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Elbilerne slipper for højere afgifter, men der er uendelig langt til millionen

Illustration: MI Grafik

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) lover nu, at elbilerne til under 400.000 kroner ikke bliver dyrere fra nytår, sådan som de tidligere politiske aftaler har lagt op til.

Regeringen fremlægger et lovforslag, som betyder, at de billige elbiler slipper for afgift, og i sin pressemeddelelse er skatteministeren optimistisk.

»Jeg føler mig overbevist om, at danskerne gerne vil køre grønt, hvis det vel at mærke kan betale sig økonomisk. Med lovforslaget lader vi det nu være op til Folketinget, om de også vil gøre de grønne biler til et mere attraktivt alternativ til benzin- og dieselbilerne – det tror og håber jeg på, at et stort flertal gerne vil,« siger han.

Læs også: Løkke regner baglæns: Her er matematikken bag en million grønne biler

At dømme efter den strøm af reaktioner, som på et øjeblik fløj fra oppositionens mobiltelefoner og ud på de sociale medier, så skal ministeren nok få sit lovforslag stemt hjem. Men nogen samlet aftale om bilafgifter blev det ikke til.

Derfor håber Karsten Lauritzen nu, at han »skaber ro på markedet på den korte bane.« Imens venter regeringen på, at en endnu ikke nedsat kommission skal komme med forslag til, hvordan de danske bilafgifter kan omlægges, så de bliver mere grønne.

Læs også: Plug-in-hybrider og dieselbiler er i praksis lige grønne

Regeringens klimaplan foreslog at udskyde afgiftsstigningen på elbiler i et år. Den skulle være steget til 40 procent, men fastfryses nu på 20 procent. Samtidig hæves bundfradraget fra 10.000 til 40.000 kroner. En elbil skal der altså ikke betales registreringsafgift af, med mindre afgiften ville have oversteget 40.000 kroner.

1000 nye elbiler svarer til to dages salg af benzinbiler

Oppositionen håner regeringen for at være milevidt fra at opfylde løftet om at sende en million grønne biler ud på vejene inden 2030. Det løfte stod centralt i statsminister Lars Løkke Rasmussens åbningstale til Folketinget i oktober, og det var et af omdrejningspunkterne i regeringens egen klimaplan.

Læs også: Lars Løkke trumfer Klimarådet: 1 million el- og hybridbiler i 2030

Den plan valgte regeringen siden at undlade at forhandle en samlet aftale om. I stedet ville den indgå delaftaler. Nu er en sådan om Danmarks allerstørste udfordring, transporten, altså faldet til jorden. Mens Danmarks udslip af drivhusgasser generelt falder, er udledningen fra transportsektoren steget tre år i træk, hovedsageligt på grund af de flere fossilbiler på vejene.

Ordførerne fra oppositionspartierne trykkede på tweet-knappen nøjagtig samtidig, efter at sammenbruddet i forhandlingerne blev præsenteret for snurrende tv-kameraer.

Læs også: Energistyrelsen: Flere fossile brændsler i transporten på trods af vækst i elbiler

SF's Lisbeth Bech Poulsen var hurtigt til at hæfte sig ved, at Karsten Lauritzen anslår, at aftalen vil give 1000 flere elbiler på vejene.

»Det svarer til to dages salg af benzinbiler,« tweetede hun.

Den radikale ordfører Ida Auken mener, at det går alt for langsomt med at udrulle grønne biler med regeringens forslag.

»Med regeringens tempo tager det 1000 år, før vi kan få en million elbiler,« skrev hun på Twitter.

Også Socialdemokratiet, Alternativet og Enhedslisten mener, at det går for langsomt med at køre de grønne biler ud på vejene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fritag dog ALLE non-fossile køretøjer af enhver art for afgifter. Og fastlåses i de næste 20 år.
SÅ kommer der gang i salget af elbiler. I starten nok meget lidt salg, for vi skatteydere har meget lidt tillid til at de politikere holder ord. :(

  • 16
  • 10

Artiklen beskriver, at elbiler under 400.000 kr fra nytår og to år frem ikke bliver dyrere, da de slipper for afgift - samtidig hæves bundfradraget fra 10.000 til 40.000 kroner.
I dag har de jo en afgift på 20% (af de 150%)- så de skulle vel blive billigere end i dag - eller har jeg misforstået noget?
En nærmere forklaring ønskes.

Beslutningen er nødvendig og dog bedre end ingenting - men igen, igen en kortsigtet lappeløsning, som forvirrer køberne. En mere langsigtet plan er nødvendig og den burde have været klar for længe siden.

  • 20
  • 0

Jeg er enig i at det ikke er beskrevet klart, hvad det er for ændringer, der er vedtaget. Der står flere steder, at elbiler under 400.000 kr. fritages for afgifter og samtidig hæves bundfradraget fra 10.000 til 40.000 kr (her i artiklen står der "udskyde afgifterne", men der burde måske stå "udskyde den planlagte afgiftsforhøjelse fra 20 til 40%"). Jeg har en anelse om at det, der er besluttet er at bibeholde afgiftsniveauet på 20% og kompensere med et højere bundfradrag, så elbiler under 400.000 kr. reelt ikke skal betale afgift, men det er som sagt ikke særlig klart beskrevet.

  • 12
  • 0

Pga div. fradrag på batteri, kWh/km m.m. betales der i dag ikke afgift på elbiler der koster mere end ca. 330.000,-. På Kona Electric 64kWh Premium som koster 340.000,- er afgiften i dag 4.600,-, de billigere model har ingen afgift. Men som skrevet er der jo forskel på batteri størrelse, og hvor effektive de enkelt fabrikater er. Derfor kan man ikke sætte en præcis grænser for hvornår en elbil er fritaget for afgift. Og derfor ved heller ikke hvorfor de hele tiden nævner grænsen på 400.000,- da den ikke er fast hvis meningen er at de bare hæver grundfradraget fra 10.000 til 40.000.

  • 7
  • 0

I dag betaler du 20% (af den normale afgift) og får et fradrag i den beregnede afgift på 10.000.

Næste år hedder det stadig 20% og et fradrag på 40.000.
I praksis betyder det at elbiler under ca. 400.000kr ikke bliver pålagt afgift.
Bliver bilen dyrere end det, så vil fradraget ikke længere være stort nok til at holde afgiften på 0kr.

Om de fastholder de 20% og 40.000kr i 2020 eller bruger det tidligere forslag med 40% og 75.000 i fradrag må tiden vise.

Grænsen på 400.000kr er dog kun et skøn, for at give folk noget at forholde sig til. I praksis afhænger grænsen af hvor stor den normale reduktion i afgiften bliver. På lige fod med fossile køretøjer, så bliver der udregnet et fradrag for sikkerhed, brændsøkonomi osv. Så en ineffektiv elbil (tung, høj og bred) med en dårlig crashrating vil have en grænse under 400.000kr, mens en meget effektiv og sikker elbil vil have en grænse over 400.000kr.

  • 18
  • 0

På DR Nyhederne står der:

"Foruden udskydelsen af registeringsafgiften vil regeringen også lægge et forslag om samtidig at indføre et forhøjet fradrag på 40.000 kroner i 2019 for grønne bilejere. Fradraget skal ifølge udspillet stige til 77.500 kroner i 2020. Det ventes samtlige partier også at stemme for.

Forslaget vil betyde, at en elbil med en pris på for eksempel 375.000 kroner kommer ned på 345.000 kroner, hvis man køber den i 2019."

  • 1
  • 0

Og fastlåses i de næste 20 år.
....
for vi skatteydere har meget lidt tillid til at de politikere holder ord. :(

Erfaringen har vist at selv 20 årige overgangsordninger kun har få års levetid. Som den for års netto afregning i gruppe 6 fra efteråret 2012 der er udhulet gentagne gange siden.

Købet af en ny personbil er ofte en investering på 2-4 gange de udskældte "tilskuds" anlæg på årsnettoafregningen. De godt 80.000 familer der købte solceller efter daværende politikkeres ord står nok ikke forrest i køen til at købe en ikke fossil bil

Og slet ikke hvis der ikke er en økonomisk gulerød til at modsvare risikoen ved at være first mover på det danske marked.

For et er hvad registreringsafgiften vil være ved anskaffelsen. Noget andet er til hvilken pris man kan købe strømmen (Afgiftsrefusionen for elbiler gælder indtil videre til 31.12.2019 ) og hvad de grønne afgifter bliver de kommende år.

For skal omlægningnen være provenu-neutral kommer vi ikke uden om at der el-bilister også skal beskattes efterhåndens om indtægterne fra fossil-bilisterne falder-

  • 13
  • 1

Fritag dog ALLE non-fossile køretøjer af enhver art for afgifter. Og fastlåses i de næste 20 år.


For tid og evighed tak. Lad os benytte lejligheden til at omlægge vores tåbeligt høje bilafgifter, der gør at vi kører rundt i for gamle biler.

Når de selvkørende biler kommer, så er der også behov for en omlægning.
Ellers vil en selvkørende taxi være afgiftsfri, mens en selvkørende privat bil koster 3 gange så meget.

Hvem gider så eje, når man bare kan bestille på en app,. De store indtægter på biler står alligevel for fald.

  • 4
  • 2

I dag betaler du 20% (af den normale afgift) og får et fradrag i den beregnede afgift på 10.000.

Næste år hedder det stadig 20% og et fradrag på 40.000.

Tak for at skære det ud i pap, også for mig.

Uha - er bange for at jeg også behøver et stykke pap.
Altså - i dag betaler man for elbilen (grundpris ab forhandler) plus 20 procent i afgift oveni.
Derpå trækker man 10.000 kroner fra, og fra næste år 40.000 kroner, og finder derved det endelige beløb ??? Korrekt ?

Embedsværket skal nødigt få skærmtid til overs!

  • 2
  • 2

Har netop læst udkastet til lovforslaget, hvoraf også fremgår:

”Der er imidlertid usikkerhed om teknologiudviklingen, og derfor vil regeringen, hvis der sælges mere end 10.000 eldrevne køretøjer m.v. i løbet af 2019 og 2020, indkalde partierne med henblik på at drøfte fremtidige initiativer.”

Skulle vi ikke op på 1 mill. elbiler i 2030?
Hvor små sko kan man gå i? - og igen kun med til at begrænse udbygningen og udstille regeringens sande holdning.

  • 16
  • 5

Altså - i dag betaler man for elbilen (grundpris ab forhandler) plus 20 procent i afgift oveni.
Derpå trækker man 10.000 kroner fra, og fra næste år 40.000 kroner, og finder derved det endelige beløb ??? Korrekt ?

Jeg forstår det sådan her:

I dag:
Bil: (f.eks.) 300.000 DKK
Afgift: 20% af 300.000 DKK = 60.000 DKK
Fradrag: 10.000 DKK, Afgift dermed reduceret til 50.000 DKK
Pris for bil incl. afgift: 350.000 DKK

Til næste år:
Bil: (f.eks.) 300.000 DKK
Afgift: 20% af 300.000 DKK = 60.000 DKK
Fradrag: 40.000 DKK, Afgift dermed reduceret til 20.000 DKK
Pris for bil incl. afgift: 320.000 DKK

Men hvordan det så bliver til, at biler op til 400.000 bliver afgiftsfrie, det kan jeg ikke se.
Det skulle kun ske, hvis afgiften til at begynde med er 10%.
Med mindre alt det dér med at reducere yderligere i afgiften med så og så stor batterikapacitet og kW/km og den slags modsvarer med yderligere 10%.

  • 6
  • 1

Bliver udkastet til afgifter på elbiler gennemført uændret, vil det give en helt grotesk go-stop situation fra 2020 til 2021.
Pr. 1. jan 2021 vil en elbil til ca. 400.000 kr stige med 130.000 kr og dermed medføre en hamstring i sidste halvår af 2020 for så at gå helt i stå i 2021.
Dette skyldes at man i 2019 og 2020 lader indfasningsprocenten fortsætte og kompenserer v.h.a. tilskud på henholdsvis 40.000 kr og 77.500 kr – som så pludseligt falder væk i 2021 samtidig med at afgiftsprocenten stiger fra 40% til 65%.
Man burde selvfølgelig i stedet for tilskud have udskudt indfasningen så registreringsafgiften i 2019 og 2020 bliver 0% for så at stige til 20% i 2021 osv. Dette ville efterfølgende give en blød indfasning/prisstigning på ca. 40.000 kr/år – en situation som kunder og forhandlere vil kunne forholde sig til.
Hvis den groteske måde som der er lagt op til vedtages uændret, må det være et absolut krav, at en ny langsigtet miljøafhængig afgiftsstruktur SKAL gennemføres i 2019 (allersenest foråret 2020).

  • 9
  • 1

”Der er imidlertid usikkerhed om teknologiudviklingen, og derfor vil regeringen, hvis der sælges mere end 10.000 eldrevne køretøjer m.v. i løbet af 2019 og 2020, indkalde partierne med henblik på at drøfte fremtidige initiativer.”

Skulle vi ikke op på 1 mill. elbiler i 2030?


Hvorfor alle de nedadvendte tommelfingre til Hilbert Larsens indlæg?

Manden har jo ret. Eftersom regeringen har en ambition om at nå 1 mio elbiler på 12 år, virker det da besynderligt, at de planlægger at reagere, hvis salget når op på 10.000 elbiler over 2 år.

De bør vel nærmere planlægge at reagere, hvis salget ikke når op på 10.000 elbiler over 2 år.

  • 22
  • 5

Præcis min tanke, og det jeg har forstået (medmindre jeg har misforstået)
El-Biler under 400.000,- er totalt fritaget for afgifter 2019-2020 (begge år inklusive)
Og dermed burde de falde i pris?

Mvh René Pedersen

  • 0
  • 0

@René
Det gør de også - altså falder med ca. 30.000 kr fra 2018 til 2019.
(Hvis jeg har forstået forslaget korrekt).

@Allan
Tak for bemærkningen. Jeg undrede mig også såre.
Det kan forhåbentligt kun skyldes, at nogle læsere har byttet om på "mere" og "mindre".
Interessant at se om de -4 bliver korrigeret.

  • 2
  • 0

@Hilbert
Et ex. En bilimportør køber en EL-bil i "Langtbortistan" til 200.000,- incl. lev. til Danmark.
Den vil han have 10% i avance for, til dækning/indtjening til sin virksomhed.
Hvad vil den koste hos Bilforhandleren (han vil have/tjene 5000,-) efter et "mellemværende" med Staten.
(i årene 2019-2020) ?
Kan du stille regnskabet op for mig, sådan helt pædagoisk? (=simpelt) ;-)
"ingen afgifter" ...told, moms etc.?

  • 1
  • 0

Det er (selvfølgelig) ikke helt så enkelt, mange faktorer spiller ind, mest energieffektivitet og batteristørrelse, men også sikkerhedsudstyr, samt antal stjerner i NCAP test.

Her er et eksempel til at gå ud fra, dog kan man til sidst i bundfradrag, trække de ekstra 30.000- fra også, ifølge regeringens forslag
.

Eksempel på sammensætning af prisen for en eldrevet personbil i 2018:

Bilpris før registreringsafgift
Forhandlerudsalgspris excl. moms 287.110
Moms 25 pct 71.778
Bilpris med moms (1) 358.888

Fradrag i beskattet værdi
Airbags 6 - 5.120
Maks. NCAP-stjerner ja - 8.000
Batterikapacitet på 24,2 kWh (op til 45 kWh) - 41.140
Beskattet værdi (2) 304.628

Registreringsafgift
Afgift af beskattet værdi (2) under 189.200 kr. (2018) 85,00 % 160.820
Afgift af beskattet værdi over 189.200 kr. (2018) 150,00 % 173.142
Registreringsafgift før fradrag i afgift 333.962

Fradrag i afgiften
- nedslag for energieffektivitet (ækvivalent til 70,1 km/l benzin) - 200.400
- selealarmer 3 stk. - 3.000
Samlet registreringsafgift (3) 130.562

Indfasning af afgift
20 pct. af afgift 26.112
Bundfradrag på 10.000 kr. - 10.000
Afgift i alt 2018 (4) 16.112
Bilens pris på gaden excl. leveringsomkostninger (1) + (4) 375.000

.

2019: ovenstående -30.000 ekstra bundfradrag .

2020: afgiften øges til 40% og bundfradraget til 77.500-

Fradrag er alene i afgiften, og kan således ikke overstige værdien af denne.

  • 5
  • 0

Tak til Il, for at sætte tingene på plads.

https://www.skm.dk/skattetal/beregning/afg...

https://www.regeringen.dk/media/5825/fakta...

Vi kan så måske blive enige om, at indførelsen af det nye afgiftregime, der blev indført i 2016 og 2017, faktisk tilgodeser elbilen.
Faktisk er det ikke så afgørende om afgiften er 20% eller 100% for de almindelige elbiler.

Det er ikke der pengene ligger.
Pengen ligger i afgiftreduktionen på 4000kr/km over 20km/l, og til dels i batteri pris reduktion på 1700kr/kWh.

Hvis dette afgift regime holder, er registreringsafgiften på sin vis afskaffet for fremtidens biler, BEV og PHEV.
Der er mange som påstår, at BEV bliver konkurencedygtig med ICEV omkring 2021, men som man kan se af beregningerne i linket, så koster ICEV 250.000kr.
I den prisklass kan du få mange ICEV familliebiler.
Forhandlerprisen er i dette tilfælde godt 147.000kr med moms, men uden afgift.
registreringsafgiften og moms af denne ender på knap 103.000kr.

sammenligner man en ICEV i samme prisklasse som BEV i eksemplet, så ender denne ICE med at skulle betale over 380.000kr i afgifter

Det vil sige at her i 2018 betaler man godt 16.000kr i registreringsafgift for en BEV hvis rå pris er 290.000kr, mens man skal betale 380.000kr i registringsafgift hvis bilen er en ICEV.

PHEV, kommer til at ligge et sted imellem, men faktisk overraskende tæt på BEV.

  • 2
  • 0

Dagens aftale mellem Regeringen og DF, hvem ved hvad den betyder?
Der bliver skrevet "Ingen afgifter på El-biler, under 400000,-"
Betyder "ingen" færre, eller ingen afgifter? (2019-2020)
Husk det drejer sig om dagens aftale!!!

  • 1
  • 0

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med dit spørgsmål.
Det er vel klart belyst i tråden?

I det link jeg henviste til, vil registringsafgiften, for den tænkte elbil ligge på ca 130.000kr med fuldafgift.
Regeringen vil forlænge perioden med 20% afgift i 2019 også, så afgiften bliver nedsat til ca 26.000kr.
med 40.000kr i bundfradrag giver det 0kr i afgift.

Elbilen i det tænkte eksempel kommer så til at koste 260.000kr.

Tænker man sig at elbilen købes med ekstre udstyr for46.000 inkl moms, så vil der først skulle betales 150% afgift, så vi ender 70000kr, og den fulde afgift er således 200.000kr.
20% afgift = 40.000kr
bundfradrag 40.000kr => registreringsafgift =0kr

Elbilens pris ca. 405.000kr.

Det jeg er mere spændt på at få afklaret er om PHEV er fuld med i ordningen.
i starten blev der talt om BEV og PHEV, men det er ligesom om PHEV er røget ud.

Det vil ellers være noget der vil rykke hvis PHEV fik samme betingelser som elbilen.

https://uk.motor1.com/news/289384/mercedes...

47.500£ vil give en dansk pris med dansk moms på ca 422.000kr.
Rabat for 13,5kWh batteri, ncap, airbags på ca 36.000, og rabat for km/l og selealamer på ca 152.000kr bliver registreringsafgiften på ca 300.000kr.
20%rabat og bundfradrag på 40.000 => registringsafgift 20.000kr.

Godt 440.000kr for en Mercedes E klasse pluginhybrid.

  • 1
  • 1

II Bahsens regneeksempel er helt rigtig - til andre: nej det er ikke bare 20% i afgift af bilens pris, det er 20% af 150% (og det skæve knæk ved 85%). Og så alle mulige mærklige fradrag som man kan se i regneeksemplet.

Det eneste man skal være opmærksom på ifm. det som II Bahsen skriver, er at prisen på bilen i eksemplet IKKE falder 30.000 til næste år fordi fradraget stiger fra 10.000 til 40.000. For afgiften kan ikke blive negativ. Han kommer frem til en afgift på 26.112, hvor der i år bliver trukket 10.000,- fra, så afgiften havner på 16.112,-. Til næste år bliver den 0,- IKKE -13.888,- (for at skære hans sidste linje ud i pap)

  • 2
  • 0

I følge mine beregninger, så vil en Tesla Model 3 være fritaget for afgifter op til ca. 475.000kr inkl. moms.

Dette skyldes kombinationen af et stort batteri, og god effektivitet (ca. 80km/l).

  • 8
  • 0

Som Kim Te påpeger er procentsatserne 20 og 40 der nævnes, IKKE! af bilens værdi, men procent af gældende "normale" registreringsafgift efter alle beregninger (se tidligere beskrivelse):
Fradrag i beskattet værdi (sikkerhedsudstyr mm.)
Afgift af beskattet værdi, under 189.200 kr. = 85,00 %
Afgift af beskattet værdi over 189.200 kr. 150,00 %
Fradrag i afgiften (energieffektivitet, selealarmer)

Derfor betegnet som før skrevet: Indfasning af afgift, 20% 2019 og 40% 2020

  • 0
  • 0

@Allan
Tak for bemærkningen. Jeg undrede mig også såre.
Det kan forhåbentligt kun skyldes, at nogle læsere har byttet om på "mere" og "mindre".
Interessant at se om de -4 bliver korrigeret.

Det KAN jo også være at nogen har realitetsbriller på.
Der er sådan set intet i vejen for at ALLE køber elbiler det næste års tid - i stedet for max 10.000. Der er bare nogle konsekvenser.

1) Danmark kommer til at bugne af dyre og ineffektive 2018-elbiler.

2) Danmark kommer til at mangle ca. 25.000.000.000 i fælleskassen HVERT ÅR allerede fra nu.
(Det ER klart, at vi kommer til at mangle de penge i takt med at elbilerne kommer, og der er vist også nedsat en kommission til at finde ud af hvor penge skal komme fra. Men der er ikke nogen svar endnu. Hvis elbil-salget eksploderer totalt allerede i 2019, hvilke offentligt ansatte skal så fyres, fordi fælleskassen mangler 25.000.000.000 kr. når der skal udbetales løn?).

Med aftalen om et "lad os se på det loft" på 10.000 elbiler, så får vi forhåbentlig en mere glidende indfasning, og kan undgå de værste fejltagelser. (Med det jeg hører om Teslas kvalitetsniveau, og deraf følgende mange værkstedsbesøg, så er biler som Tesla næppe noget der får samfundet til at fungere effektivt.)

  • 2
  • 8

1) Danmark kommer til at bugne af dyre og ineffektive 2018-elbiler.

Kommer ikke til at ske uanset hvad.

  • 2018 elbiler er ikke specielt ineffektive, måske endda mere effektive end elbiler fra de nærmestkommende år pga de lidt mindre batterier.
  • hvis importører og forhandlere ikke har bestilt nogle BEV og måske fået tildelt, så vil de have meget svært ved at få flere i større tal i løbet af 2019. Der er simpelthen ikke produktionsmuskler endnu.
  • 8
  • 0

1) Danmark kommer til at bugne af dyre og ineffektive 2018-elbiler.

Kommer ikke til at ske uanset hvad.

2018 elbiler er ikke specielt ineffektive, måske endda mere effektive end elbiler fra de nærmestkommende år pga de lidt mindre batterier.

Det forstår jeg ikke. Måske tænker vi effektivitet forskelligt.
2018-elbiler medfører - bortset fra de meget få modeller med store batterier - ineffektiv transport, fordi man skal bruge tid på at køre ind til særlige ladepladser, og så vente på at bilen lader, bare man skal køre fra det midtjyske til det storkøbenhavnske.

  • 2
  • 8

2018-elbiler medfører - bortset fra de meget få modeller med store batterier - ineffektiv transport, fordi man skal bruge tid på at køre ind til særlige ladepladser, og så vente på at bilen lader, bare man skal køre fra det midtjyske til det storkøbenhavnske.

Det er korrekt at man vil spilde tid på at lade, men det er altså kun tilfældet hvis du har behov for at lade. Til dagligt vil el-bilen være tilkoblet en ladestation om natten, så du starter hver dag på en frisk.
Har ingen tal at forholde mig til, men er ret sikker på at det er relativt få mennesker som har et kørselsbehov der overstiger 400km pr. dag.
Og det ville undre mig meget hvis folk vælger at købe en elbil hvis deres kørselsbehov nødvendiggøre at de skal vente på en opladning dagligt.
Langt hovedparten bliver solgt til et mindre kørselsbehov, hvilket typisk indebærer en del by kørsel. Her er det en kæmpe fordel at det er elbiler, da støj og udledning af partikel er markant lavere, hvilket et langt bedre klima i byerne.
Så at kalde el-bilerne for ineffektivt giver kun mening hvis du pålægger samtlige elbil-ejere nogle forbrugsmønstre som de ikke passer ind i.
Og mon ikke at samfundseffekten af renere luft i byerne og dermed mindre syge går nogenlunde lige op med de få gange at folk vil spilde deres arbejdstid på at lade.

I 2019 skulle det blive muligt at købe en elbil med en rækkevidde over 400km til fra priser omkring 350.000kr. (At det i praksis stort set er umuligt at opdrive dem i Danmark, er så en anden sag).

  • 8
  • 0

Danmark kommer til at mangle ca. 25.000.000.000 i fælleskassen HVERT ÅR allerede fra nu.
(Det ER klart, at vi kommer til at mangle de penge i takt med at elbilerne kommer, og der er vist også nedsat en kommission til at finde ud af hvor penge skal komme fra. Men der er ikke nogen svar endnu. Hvis elbil-salget eksploderer totalt allerede i 2019, hvilke offentligt ansatte skal så fyres, fordi fælleskassen mangler 25.000.000.000 kr. når der skal udbetales løn?).

Du skriver dette som det er alment kendt fakta? Mon ikke det bare er din mening og gætterier?

  1. Mangler der penge i Danmark? Ja, vi låner for at drive velfærdsstaten. Jeg vil mene at der mangler prioritering og på ingen måde penge.
  2. Siden 2012 er der kommet 127.000.000.000 kr mere i fælleskassen om året i skat og afgifter. Det er en gennemsnitlig stigning på over 20 milliarder om året. Hvornår er nok nok?
  3. De offentlige ansatte der skal fyres, er dem der ikke leverer efterspurgt vare eller kernevelfærd. Den gode nyhed er at der er brug for dem i det private, så vi kan konverterer en udgift til endnu flere penge i fælleskassen. Resultatet bliver et rigere land med bedre velfærd - og så slipper vi for at brokke os over frås i det offentlige.

Sæt i gang! Det bliver fantastisk :)

  • 6
  • 0

Danmark kommer til at mangle ca. 25.000.000.000 i fælleskassen HVERT ÅR allerede fra nu.
(Det ER klart, at vi kommer til at mangle de penge i takt med at elbilerne kommer, og der er vist også nedsat en kommission til at finde ud af hvor penge skal komme fra. Men der er ikke nogen svar endnu. Hvis elbil-salget eksploderer totalt allerede i 2019, hvilke offentligt ansatte skal så fyres, fordi fælleskassen mangler 25.000.000.000 kr. når der skal udbetales løn?).

Du skriver dette som det er alment kendt fakta? Mon ikke det bare er din mening og gætterier?

Mangler der penge i Danmark? Ja, vi låner for at drive velfærdsstaten. Jeg vil mene at der mangler prioritering og på ingen måde penge.
Siden 2012 er der kommet 127.000.000.000 kr mere i fælleskassen om året i skat og afgifter. Det er en gennemsnitlig stigning på over 20 milliarder om året. Hvornår er nok nok?
De offentlige ansatte der skal fyres, er dem der ikke leverer efterspurgt vare eller kernevelfærd. Den gode nyhed er at der er brug for dem i det private, så vi kan konverterer en udgift til endnu flere penge i fælleskassen. Resultatet bliver et rigere land med bedre velfærd - og så slipper vi for at brokke os over frås i det offentlige.
Sæt i gang! Det bliver fantastisk :)

Så vidt jeg husker så er statskassens direkte OVERSKUD på bilafgifter pt. ca. 25 mia. hvert år. Det er vist også tal i den størrelsesorden der derfor skal findes en løsning på, i de drøftelser der er om 1 mio. elbiler i 2030.
Så hvis vi alle begynder at købe elbiler uden afgifter NU, så vil de penge HVERT år fra NU mangle i fælleskassen. Vi vil ganske vist potentielt se mere sundhed blandt nogen af byboerne, men om det har en positiv eller negativ effekt på fælleskassens indtægter og udgifter ved jeg faktisk ikke noget om. Sundhed er altid godt. Det er indiskutabelt. Det fjerner imidlertid ikke behovet for at fælleskassens indtægter skal være store nok til at matche de udgifter vi beslutter. Ellers må vi skære ned på udgifterne.

Hvad man vælger at bruge fælleskasse-penge på er en prioritering. Den finder jeg ikke i sig selv relevant for debatten om, at elbiler uden afgifter medfører behov for at finde een eller anden form for løsning på de 25 mia. kr. hvert år. .

  • 0
  • 1

....foreslog, at folket kunne spise kager, hvis der ikke var brød......President Macon skulle have foreslået, at hvis man syntes at benzinen blev for dyr, kunne man købe en Tesla :)

  • 5
  • 1

Og som en bimærkning kan jeg da se at når jeg hurtiglader ca. 20 minutter på motorvejen på en tur mellem Vejle og København, ser jeg de samme steder også mange benzin og diesel biler der skal holdes i halen ved et påfyldningsanlæg for at kunne nå frem.

Come on - det er jo faktaresistent

Dels kører (mindst) ICE dobbelt så langt per "opladning" dels tager det det kun 2-3 minutter for en fuld "opladning". Så når du oplever at se ICE biler, mens du oplader, er det simpelthen fordi, der er så utroligt mange flere af dem, end der er BEV'er.

Jeg kan køre fra Kbh til Ålborg - og tilbage igen uden at skulle "oplade" - så ingen ICE bil har behov for at skulle oplade på nogen (normal) tur i Danmark.

Der er rigtigt mange gode argumenter for BEV - ovenstående er ikke et af dem - - - lad os holde debatten sagligt, det tjener også BEV sagen bedst.

mvh Flemming

  • 3
  • 2

Det forstår jeg ikke. Måske tænker vi effektivitet forskelligt.
2018-elbiler medfører - bortset fra de meget få modeller med store batterier - ineffektiv transport, fordi man skal bruge tid på at køre ind til særlige ladepladser, og så vente på at bilen lader, bare man skal køre fra det midtjyske til det storkøbenhavnske.

Ja det er jo en perspektiv- og definitions-sag ... Nu er det her jo en ingeniør eller teknisk orienteret tråd, så min vinkel på et transportsystems effektivitetsparametre omfatter udover effektiv transporttid, i lige så høj grad også energieffektivitet, omkostninger pr. kørt kilometer, teknisk robusthed (tid mellem fejl og vedligehold) og overholdelse af diverse regulativer for påvirkning af omgivelserne. Og på de sidste parametre virker det som om 2018 elbiler allerede er på linje med eller pænt foran 2018 forbrændingsmotorbiler.

Og som en bimærkning kan jeg da se at når jeg hurtiglader ca. 20-30 minutter på motorvejen på en tur mellem Vejle og København, ser jeg de samme steder også mange benzin og diesel biler der skal holdes i halen ved et påfyldningsanlæg for at kunne nå frem og tilbage, men på dage uden kødannelser og spærrende uheld vil benzin og dieselbiler da sikkert i mange tilfælde komme noget hurtigere frem - den tid vil så bidrage til en bedre transportsystemseffektivitet hvis tiden kan værdisættes til aktiviteter der opvejer omkostninger fra de andre parametre hvor der ses en lavere effektivitet.

At destinations- og hurtig transit lade infrastrukturen i vejtransportsystemet så kun er i sin spæde vorden er korrekt og selvom der er en vis udbygning igang, så skal der planlægges en fornuftig skalering for at den kan fungere effektivt og håndtere "mange" biler

  • 2
  • 1

Dels kører (mindst) ICE dobbelt så langt per "opladning" dels tager det det kun 2-3 minutter for en fuld "opladning". Så når du oplever at se ICE biler, mens du oplader, er det simpelthen fordi, der er så utroligt mange flere af dem, end der er BEV'er.

Selvfølgelig. Jeg husker nu bare ikke at jeg kunne tanke 45 liter diesel på 2-3 minutter, trods alt. Såvidt jeg husker er det gennemsnitlige ophold på en motorvejsrasteplads ca. 15 - 20 minutter.

Og jeg tror altså ikke du kan køre fra Ålborg til Kbh og retur uden at tanke overhovedet, enten under, før eller efter.
Pointen er bare at en eller to hurtig ladninger (og ja det er lidt kedeligt i en gammel elbil der så behøver 6-7 ladninger) på en tur gennem Danmark ikke betyder så meget (eller ligefrem i nogle tilfælde er et positivt indslag) når man først har vænnet sig til at ladning ikke er det samme som tankning.

  • 3
  • 3

Hans:

Selvfølgelig. Jeg husker nu bare ikke at jeg kunne tanke 45 liter diesel på 2-3 minutter, trods alt. Såvidt jeg husker er det gennemsnitlige ophold på en motorvejsrasteplads ca. 15 - 20 minutter.


Jeg plejer at kigge på min ETA før og efter tankning - og bevares den kan ikke holdes på 2-3 minutters tab, det er snarere 6-8 minutter. Men du skriver 20 minutters ladning, du skal altså også sætte hastigheden ned, køre ind på tanken, forbinde kabel, afmontere kabel og accellerere ud på motorvejen - så mon ikke din bruttotid bliver lige så meget over 20-30 minutter som min bliver over 2-3 minutter?

PS: Normal flow for en fossiltank er 30-60 liter i minuttet.

Og jeg tror altså ikke du kan køre fra Ålborg til Kbh og retur uden at tanke overhovedet, enten under, før eller efter.


Du skal ikke tro, du skal vide (som min gamle matematiklærer yndede at sige) ;o)

Jeg kører i gennemsnit 18 km/l og tanken rummer 60 liter. Det giver 1080 km. Fra Kokkedal hvor jeg arbejder, er der 437 km til Aalborg centrum, så: Jo, jeg kan godt køre turen uden at tanke under eller efter og så har jeg stadig til at køre frem og tilbage til arbejde i en uge. Du skal "tanke" før, under, under, under, under og efter - og måske endda 2 gange mere under? Det er mindst seks gange så meget som mig, med en netto tankningstid, der er 10 gange længere per gang - det giver i alt 60 gange mere tankningstid.

Igen: Lad os holde debatten faktabaseret - det mener jeg stadig gavner BEV sagen mest.

mvh Flemming

  • 2
  • 3

Ja det er jo en perspektiv- og definitions-sag ... Nu er det her jo en ingeniør eller teknisk orienteret tråd, så min vinkel på et transportsystems effektivitetsparametre omfatter udover effektiv transporttid, i lige så høj grad også energieffektivitet, omkostninger pr. kørt kilometer, teknisk robusthed (tid mellem fejl og vedligehold) og overholdelse af diverse regulativer for påvirkning af omgivelserne. Og på de sidste parametre virker det som om 2018 elbiler allerede er på linje med eller pænt foran 2018 forbrændingsmotorbiler.

Delvis Enig.
Målt på parametre som totalt ressourceforbrug pr. km er min cykel LANGT mere effektiv end en elbil. Derfor foretrækker jeg da også at cykle når jeg kan - og vil endda gerne bruge lidt mere tid på den måde end ved at sidde i en bil.
Men til en almindelig, længere køretur er den upraktisk ift. tid, lige som en elbil med kort rækkevidde. De fleste elbilers rækkevidde ved langturskørsel er stadig under 200 km worst case (slidt batteri, frostgrader, modvind). Helt fint til lokalkørsel eller hvis tid ikke er en væsentlig faktor.

  • 1
  • 0

Den finder jeg ikke i sig selv relevant for debatten om, at elbiler uden afgifter medfører behov for at finde een eller anden form for løsning på de 25 mia. kr. hvert år. .

Det lyder af mange penge, men det offentlige bruger i forvejen over 1.100 mia. hvert år. https://www.dst.dk/da/statistik/nyt/NytHtm...
Mon ikke der kunne reduceres lidt i stedet.

Der kan muligvis reduceres. Men det har intet med indkomstbehovet at gøre.
Der er simpelthen ikke politisk flertal for at reducere udgifterne.
Tværtimod går landets førende oppositionsparti nu faktisk til valg på at yderligere ekstrabeskatte død og arbejde.

(Jeg læser også artiklerne om biblioteker til 2.000.000.000 kroner, og et sofa-arrangement på et bibliotek til over 300.000 kroner. Men hvis det er hvad vælgerflertallet ønsker, så skal der altså skaffes finansiering eet eller andet sted).

  • 1
  • 2

Enten kører du meget sjældent, eller også har du bare meget god tid.

Nå, vi må vist hellere til at at runde af i denne omgang.

Næ, jeg kører hver dag - og ca. 40-45K km om året. Det er vist et meget normalt kørselsbehov.
Typisk 120 - 200 km om dagen og så nogle lidt længere ture (5-900 km) ind imellem. imellem.
Til hverdag bruger man jo stort set ingen tid på at lade, da det klares med destinationsladning - og der er en tendens til at køre lidt hurtigere end gennemsnittet. På de lidt længere ture bruger man mere tid end en tilsvarende tur i en dieselbil. Men tid der som regel egentligt langt hen ad vejen er de pauser alle bilister ifølge trafiksikkerhedsråd bør holde med et timers mellemrum.

  • 4
  • 0

Du skal ikke tro, du skal vide (som min gamle matematiklærer yndede at sige) ;o)

Jeg kører i gennemsnit 18 km/l og tanken rummer 60 liter. Det giver 1080 km. Fra Kokkedal hvor jeg arbejder, er der 437 km til Aalborg centrum, så: Jo, jeg kan godt køre turen uden at tanke under eller efter og så har jeg stadig til at køre frem og tilbage til arbejde i en uge. Du skal "tanke" før, under, under, under, under og efter - og måske endda 2 gange mere under? Det er mindst seks gange så meget som mig, med en netto tankningstid, der er 10 gange længere per gang - det giver i alt 60 gange mere tankningstid.

Igen: Lad os holde debatten faktabaseret - det mener jeg stadig gavner BEV sagen mest.

Hej Flemming,
jeg kan jo ikke vide alt, så det er godt at blive oplyst. Jeg var ikke klar over at der ligefrem er en BEV sag :-)

Og generelt er ladning ikke umiddelbart det samme som tankning, teknisk og kommercielt, men det er vist en anden diskussion.

Jeg er ikke helt klar over hvilke fakta som sådan du efterlyser - tråden startede med en diskussion om vægtning af effektivitetsparametre (tid, energiforbrug, emission, samfundsøkonomi, driftssikkerhed ).

Og du har da ret i at transitladningsophold ofte tager længere tid end det tager at få strømmen i batterierne - ofte trækker det lidt ud med de indledende aktivititer og mad, kaffe , samtale og toiletbesøg, eller en lille powernap på længere ture (+5-700 km) .
Man bliver lidt overrasket over at man ofte er mindre træt efter en længere tur i en elbil end i en dieselbil, selvom det tager længere tid. Og det er derfor elbilister faktisk ofte fremhøver brugbare ladepauser som en postive trafikkulturel ting - selvom jeg nu nok ville frabede mig 6-9 ladepauser for bare at køre til Ålborg.

Dine tal er sikkert rigtige indenfor almindelig variation, og de ligner lidt hvad jeg selv så da jeg tidligere travlt kørte rundt i landet med 135 km/t i en dieselbil (hvor længe mon vi får lov til at fortsætte med de ICE hastigheder i disse co2 tider ?) med en tank på 57 liter. Indtil man er skiftet til at køre elektrisk til daglig er det faktisk svært at forstå at man kan få det til at fungere ved at at køre rundt på et batteri med 110 km/t og holde pauser oftere. Og samtidig få en bedre transport oplevelse og også økonomisk. Det gælder selvfølgelig ikke for alle bilister med de elbiler der pt. tilgængelige, men det er en mulighed for ganske mange, hvis ellers de kan få leveret en bil.

Men jeg kan bare konstatere at dieselbilen der egentligt var tiltænkt rollen som den primære bil blev solgt efter at den nærmest bogstaveligt var rustet fast i bremserne og fyldte op i indkørslen - samtidig med at vores årlige km forbrug steg. Umiddelbart bidrager private elbiler ikke til at mindske trængsel på vejene.
Og det er en historie elbilforeningen har set og hørt ganske mange gange.

Men du overdriver nu lidt (eller faktisk temmeligt meget) mht den reelle lade kompleksitet for en almindelig elbils køretur på fx ca. 450 km. Det må række med 1-3 transitladninger (eg. hurtigladninger til 80-90% , incl. kaffe og toilet pause) afhængig af hvilken bil der anvendes og så destinationsladning før og efter vil kunne gøre det. Destinationsladning er jo ikke en ladepause der tager tid, men kræver selvfølgelig at infrastrukturen er på plads.

I disse elbil diskussioner skal vi huske at antal biler, regelsæt og infrastruktur i DK trods alt stadig er i en form for en proof-of-concept tilstand. Det er sundt for teknisk nysgerrige og hvis man ikke er det skal man nok pt. vente lidt. Hvis destinationslade- og transit-ladeinfrastrukturen ikke forbedres og skaleres løbende med et stigende antal elbiler - så vil mange få den positive oplevelse ødelagt i ladekøerne !

  • 5
  • 0

Hej.

Sådan som jeg har forstået det sikrer den kommende aftale, at elbiler til under 400.000 kr - p.g.a. afgifter versus fradrag - bliver afgiftsfrie og at der derfor kun skal betales moms af disse i de næste 2 år . Der kan dog muligvis være undtagelser fra denne tommelfingerregel.

Hvis dette er rigtigt, er det vel ikke en dårlig aftale set ud fra nuværende og kommende elbilisters synspunkt . Men kunne selvfølgelig - i den grad - have håbet på, ar der var blevet lavet en aftale, der ville være længere end 2 år. Det ville have været dejligt med en god 5-årig aftale. Men de næste to år har elbilisterne vel fået en god aftale, hvor flere relativ gode elbiler er afgiftsfrie.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 0

[...] da jeg tidligere travlt kørte rundt i landet med 135 km/t i en dieselbil (hvor længe mon vi får lov til at fortsætte med de ICE hastigheder i disse co2 tider ?)

Det har du slet ikke lov til nu! Den højeste lovlige hastighed noget sted i landet er 130 km/t, og du overskred den med 5 km/t.

Er du klar over, at du var i livsfare? Og alle i nærheden af dig også var det? Og at du tydeligvis er ligeglad med dine medmenneskers liv og helbred, når du bare drøner rundt i din fart-rus?

(De sidste sætninger er ikke min egen holdning, jeg ville blot spare de veluddannede og ansvarlige tilhængere af ATK-vogne og fotofælder noget tid og ulejlighed)

  • 1
  • 0

@Hans Andersen

I disse elbil diskussioner skal vi huske at antal biler, regelsæt og infrastruktur i DK trods alt stadig er i en form for en proof-of-concept tilstand. Det er sundt for teknisk nysgerrige og hvis man ikke er det skal man nok pt. vente lidt. Hvis destinationslade- og transit-ladeinfrastrukturen ikke forbedres og skaleres løbende med et stigende antal elbiler -


Hvis vi bare lige kunne droppe vores tvangstanker om at 'det er min bil'
Så er al ladeinfrastuktur faktisk på plads, man skal ihvertfald umanerligt langt ud på landet hvis der er mere end 200km til nærmeste stikkontakt.

Alt det kræver er en paneuropæisk forbrugsforening med nogle hundredetusinde elbiler af samme model.
I stedet for at lade op, så skifter man bil hver 250-300 km hos et andet medlem.
Det kan i disse APP tider bookes hjemmefra.

Vi skal huske at det er kun os selv der sætter begrændsningerne, ved at forlange at elbiler og lade infrastruktur skal være 'som det plejer' ift. vore ICE biler.

  • 0
  • 0