Elbiler: Tysk batteri lover 1.000 km på en opladning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Elbiler: Tysk batteri lover 1.000 km på en opladning

Battericellerne pakkes i den samme kasse i stedet for separate indpakninger. Det kan lade sige gøre ved hjælp af en bipolar elektrode, der lader strømmen bevæge sig direkte fra den ene battericelle til den anden.

Forskningsorganisationen Fraunhofer vil spare 50 procent af batteriets indpakning ved at stable cellerne oven på hinanden. Det skaber plads til flere battericeller og dermed længere rækkevidde. Dansk professor kalder løsningen 'spændende'.

En elbil kan være praktisk nok til en tur i supermarkedet, til og fra arbejde eller ned til den lokale fodboldklub.

Men hvis du bor i København og skal til konfirmation i Nordjylland begynder det at knibe - medmindre du altså er villig til at medregne halvanden til to timers pause på lige præcis den der rasteplads med en ladestation.

Det problem kan måske snart løses med et superkompakt bilbatteri, der sikrer en rækkevidde på 1.000 kilometer per opladning. Det svarer til lidt mere end turen fra København til Bruxelles uden stop.

Battericellerne stables direkte oven på hinanden

Det er den tyske forskningsorganisation Fraunhofer IKTS, der netop har præsenteret deres nye batterikoncept kaldet Embatt.

Ideen går ud på at stable battericeller direkte oven på hinanden ved hjælp af en bipolar elektrode. Det vil sige, at den ene side af elektroden er anoden i en celle, mens den anden side er katoden i den næste celle. Elektroden består af et metalbånd med keramiske lagringsmaterialer på hver side.

Dermed regner forskerne med at spare 50 procent på indpakning og kontakter - plads, som på den måde giver mulighed for flere battericeller og mere energitæthed.

Samtidig mindsker de stablede celler den elektriske modstand, fordi elektriciteten strømmer over hele batteriets overflade.

Batteriet skal testes i 2020

Embatt-projektet er stadig i sin tidlige fase, og først i 2020 skal det nye batteri testes i en bil.

»Men det er jo virkelig spændende, hvis de kan få det til at fungere,« siger Poul Norby, professor på DTU Energi, og fortsætter:

»For mange vil det være unødvendigt med en rækkevidde på 1000 kilometer. Men den her teknologi kan jo også bruges til at lave et mere kompakt batteri, som kan køre 500 kilometer.«

Kun fem procent spildplads

Embatts energitæthed er da også markant større end andre batterier på markedet, hvis man skal tro Fraunhofer selv.

På projektets hjemmeside har de opstillet en tabel, hvor de sammenligner Embatt med Teslas Panasonic-batteri og batteriet i en plug in-hybrid. Her kan man se, at Fraunhofer regner med at kunne opnå en cellevolumen på 95 procent af det samlede batteri - mere end det dobbelte af, hvad Panasonic kan præstere.

Selve battericellerne har dog 'kun' en energitæthed på Embatts 500 Wh/l i forhold til Teslas 650 Wh/l, men det er altså den tætte pakning, der skal realisere de 1000 kilometers rækkevidde.

Foto: Embatt

Selvom der absolut er muligheder i konceptet, er der dog stadig nogle praktiske udfordringer ved at producere et stort og tætpakket batteri, forklarer Poul Norby.

For eksempel skal et lithium ion-batteri af den størrelse have et velfungerende kølesystem for ikke at overophede, og det kan være en udfordring, når cellerne er pakket tæt. Deres design stiller også store krav til kvalitetskontrol på celleniveau og effektive batteristyresystemer.

»Derfor overrasker det mig heller ikke, at der går et par år, før vi ser det her på markedet,« siger Poul Norby.

Embatt-projektet er et samarbejde mellem Fraunhofer IKTS og ingeniørvirksomhederne IAV Automotive Engineering og Thyssenkrupp System Engineering.

Kommentarer (57)

Vil tro man får svært ved at holde en evt. batteribrand under kontrol. Der er svært nok med det design man har i dag.

  • 3
  • 0