Elbiler skal oplades tre gange hurtigere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbiler skal oplades tre gange hurtigere

Hvis du synes, at det går for langsomt når din elbil sættes i ladestanderen, så er det fordi du ikke har en Tesla. Her er kan der lades med helt op til 135 kW.

Andre elbiler som lader på offentlige standere har været begrænset til 22 kW og 50 kW, hvis det skulle gå nogenlunde hurtigt.

Men nu vil parterne bag organisationen CHAdeMO, annonceret, at de vil udarbejde en ny protokol, så det bliver muligt at lade med helt op til 150 kW.

Læs også: Amerikanske forskere udvikler 20 kW trådløst ladesystem til elbiler

Verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf, kan lades med CHAdeMO (t.v), i de nuværende modeller er den maksimale ladestyrke dog kun 50 kW. Illustration: Wiki

Selve stikkets fysiske udformning kommer ikke til at ændre sig, Men den tekniske komité skal over det næste års tid kigge på udfordringer omkring kabel-størrelse og problemer med varmeudvikling ved den højere ladeeffekt.

De første ladestandere med 150 kW skulle kunne blive sat op i 2017, men det naturligvis kræve, at elbilerne er indrettet til at kunne modtage så høj en ladestyrke, ellers vil de forsat lade med maksimalt 50 kW.

Måske 350 kW
Men det stopper ikke her; CHAdeMO samarbejder med standardiseringskomitén hos IEC og endnu højere ladeeffekter. Her er det planen at undersøge om en standard fra 2014 kan føres ud i livet. Standarden viser, hvordan det er muligt at lade med helt op til 350 kW (1.000Vx350A DC). Arbejdet vil fortsætte ind i 2018, hvor der vil blive taget stilling til om der er et marked for den størrelse elbilsladere.

Læs også: 1.100 kilometer norsk vej skal oplade elbiler på farten

CHAdeMO blev i 2010 dannet af de japanske bilproducenter Toyota, Nissan, Mitsubishi og Subaru samt elselskabet TEPCO. Siden har bilproducenter som Citroen, Peugeot, Honda, Kia og Mazda udviklet biler som kan lades med CHAdeMO. Teslaer kan også lades via et adapter-kit.

Der er i dag 11539 offentlige CHAdeMO ladestander i verden i dag, heraf står de 3871 i Europa.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ville formentlig kræve 10kW ledninger føres frem til ladestanden for at den kan lade med så voldsom styrke. Om bilbatterierne så kan tåle at blive ladet med så høj en effekt er et åbent spørgsmål. Lynladning er i al fald noget som i dag nedsætter levetiden af batteriet.

  • 3
  • 13

Du mener 10kV (Volt) spænding for at levere den høje effekt?

Der er kun 3 x 400V til de fleste ladestandere i dag - også Teslas superchargere, der altid optræder i par, så der er mellem 6 og 16 ladepladser på en super charging station. Da hver par har 120kW (nogle enkelte steder 135kW) kræver en stor supercharger som den i Køge ca 1MW, og det kan være nok til at de har deres egen transformer eller i hvert fald ikke for lang afstand til en.

Sålænge Clever og EON kun sætter en enkelt ladestander op ad gangen, er en god 400V forbindelse tilstrækkelig. Når standarden en dag hæves fra 500V til 1000V, er det måske mere relevant med højere forsyningsspænding?

Batterier tager ikke mere skade af hurtigladning, end at garantien på alle de elbiler, jeg kender, er helt uafhængig af, hvor ofte du hurtiglader. Det er bilens eget BMS og ikke ladestanderen, der bestemmer opladningen, og der lades derfor aldrig kraftigere, end hvad bilen og producenten selv finder forsvarligt.

  • 24
  • 1

Elbiler lader idag med 43kW (type 2) og 50 kW (CHAdeMO/CCS) ikke med 22/50 kW :)

Som bonus information kan det nævnes at også CCS Combo er klar med en 150 kW version i 2017.
Dette er til elbiler fra primært VW og BMW.

Og som det mest relevante i denne forbindelse:
Clever har allerede lovet at disse nye ladestandere vil blive sat op i Danmark så hurtigt det nu end kan lade sig gøre.

  • 14
  • 0

Nej, det gør det ikke, hvis bare temperaturen i batteriet holdes under 30 grader, så sker der ikke nogen nævneværdig degeneration. Varme og høje/lave SoC er batteriets fjender, kan man holde SoC indenfor 10% til 90% og temperaturen under 30 grader, så holder de næsten evigt.

Interessant. Arbejder selv med Li-Ion baserede apparater, primært single-cell. Men på trods af at vi med overlæg holder os til ikke at udnytte batteriet fuldt, og stopper ved 4050mV, lader være med at aflade til under 3300mV, synes jeg ikke levetiden er imponerende. Har dog ingen troværdig fuelgauge i disse produkter.
Kan sagtens have misset noget, det er lav-volumen produkter ca. 1K/år, så vi har ikke haft "råd" til de store forchromede løøsninger....

  • 4
  • 0

Hvis 350kW ladning bliver virkelighed vil jeg være dybt imponeret. Alene kabeltabet i noget man kan løfte pr. håndkraft bliver betydeligt - og en connector skal være lidt bedre end bare noget der har kontakt...


Har tilfældigvis lige lavet temperaturtest på et par 95 mm2, der leverede 200kW DC ved 500V (380A - 460A) - det gav en temperaturstigning på cirka 2.4 K/minut (målt mellem de to ledere).
Så ja, det kræver noget af kablingen og stikket.

  • 5
  • 0

Så ja, det kræver noget af kablingen og stikket.

Tesla er begyndt at lave væskekøling af deres kabler, hvilket gør dem en del tyndere, så det bliver sikkert nødvendigt, hvis bedstemor skal kunne løfte det for 350 kW ladning. :-)

  • 6
  • 0

Helt så fancy behøver det jo ikke at være. Man kunne jo sagtens forestille sig, at ladestik og -ledning hænger ned fra eksempelvis 3m højde og benytter udligning af vægten med fjederbelastning. Dermed vil kraftige kabler gøre det mere uhåndterligt (stift), men ikke for tungt.

  • 5
  • 1

Hvis bilen og standeren kan lade med 150kW svarer det nogenlunde til at fylde 10km på pr. minut.

BMW praler med et forbrug på 129 Wh/km, så her svarer det til 19 km/min.

Min diesel kører ret præcist 1000km på en tankfuld, det tager 2 min at fylde. Det er 500km / min :-)

Talte med en kollega om det, og han mente a 5 min var smertegrænsen. Mon ikke der skal tænkes om.
Jeg ville da synes det var fedt med en ladestander på parkeringspladsen hvor jeg arbejder, meget gerne med en auto-connecting ting, og så er biled ladet op når dagen er omme. Så behøver det ikke være på hverken 5 eller 50 minutter....

Men hvis vi nu forestiller sig at alle mine kolleger havde el-bil, og de ca. 100 biler der holder ude foran skulle have 50kWh i løbet af dagen, skal der bare på vores parkeringsplads leveres 5MWh.
Hele huset bruger i dag 800kWh/dag, så der skal nok laves en ny transformatorstation...

  • 4
  • 14

Industri organisation CharIn har arbejdet med opdatering af specifikationer for CCS opladning.

CCS med 350 kW opladning blev lanceret af Phoenix Contact på Hannover industri messen i april 2016.

350 kW er beregnet til batterier med 800-900 V. Det er der endnu ingen biler der har. Første bil bliver nok Porsche Mission E.

  • 4
  • 0

det tager 2 min at fylde

Man bruger også tid på at køre til og fra tankstationen. Men tankstationen er ikke ekvivalent for hurtig elbilopladning. Den er beregnet til gennemrejse. Resten af tiden lader man fra steder, hvor man alligevel skal noget andet.

de ca. 100 biler der holder ude foran skulle have 50kWh i løbet af dagen

50 kWh ved 200 Wh/km (Tesla Model S forbrugsniveau), dvs. 100 biler der skal alle lades til mindst 250 km daglig kørsel og ankommer med flade batterier på arbejdspladsen?

Nej, i praksis skal du nok bruge omkring 10-20% af den foreslåede kapacitet.

  • 13
  • 0

og de ca. 100 biler der holder ude foran skulle have 50kWh i løbet af dagen

Hvorfor vælge 50 kWh per bil? Hvis 1 kWh giver 5 km rækkevidde i en effektiv bil (BMW i3 og tilsvarende, der forhåbentlig bliver det normale niveau når salget af el-biler for alvor tager fat), giver det 250 km rækkevidde fra arbejdspladsen og hjem samt hvad man kører af ærinder resten af dagen. De mindre effektive kører kun 4 km/kWh, og dermed 200 km på de 50 kWh i forslaget.

Er 200 km kørsel før/efter arbejdstid som gennemsnit for 100 biler ikke et stykke over dansk gennemsnit? http://www.modelcenter.transport.dtu.dk/Tr... siger "40,1 km Samlet transportarbejde i km/person/dag".

  • 9
  • 0

50 kWh ved 200 Wh/km (Tesla Model S forbrugsniveau), dvs. 100 biler der skal alle lades til mindst 250 km daglig kørsel og ankommer med flade batterier på arbejdspladsen?

Nej, i praksis skal du nok bruge omkring 10-20% af den foreslåede kapacitet.

Jeg tænkte først det samme; men hvis opladningen er gratis (firmagode), vil mange sikkert bruge en del af strømmen i boligen, når de kommer hjem.
Om vinteren kunne man fx opvarme boligen med strømmen fra arbejdspladsen, og så begynder forbruget at nærme sig 50 kWh/ dag.

  • 1
  • 13

P.S. Det kunne endda blive endnu værre, hvis man forestiller sig, at folk med solcelleanlæg lader gratis på arbejdspladsen, og sælger strømmen, når de kommer hjem!
Hvis batterierne ikke ældes væsentligt ved op- og afladning er det nok en bombe under det absurde danske afgiftssystem.

Med hensyn til vægten af kablet, bliver trådløs energioverførsel rigtig interessant, ligesom problemer med håndtering af høje spændinger stort set elimineres.
En smule off topic for CHAdeMO debatten - sorry.

  • 1
  • 9

Jeg tænkte først det samme; men hvis opladningen er gratis (firmagode), vil mange sikkert bruge en del af strømmen i boligen, når de kommer hjem.
Om vinteren kunne man fx opvarme boligen med strømmen fra arbejdspladsen, og så begynder forbruget at nærme sig 50 kWh/ dag.

Hvorfor skulle strømmen være gratis - hvis den var skal du betale skat af værdien og det er markedsværdien og ikke svarende til firmaets udgift?
og indtil nu kan du ikke hente strøm fra nogen elbil - strømmen går kun én vej.
Det ville nok heller ikke kunne betale sig, for lige præcis det ville nok slide på batteriet.

  • 6
  • 1

Man bruger også tid på at køre til og fra tankstationen. Men tankstationen er ikke ekvivalent for hurtig elbilopladning. Den er beregnet til gennemrejse. Resten af tiden lader man fra steder, hvor man alligevel skal noget andet.

Netop. Men det gør man vel også til en el-bil ladestation ?

Det er netop derfor jeg siger at vi bør tænke om, "tankstationer" er måske ikke fremtiden ?

Og de 50kWh / dag var bare et skud fra hoften, og jeg har ingen ide om at det skulle være et medarbejdergode - måske bortset fra adgangen til laderen. Forbruget skal selvfølgelig betales af brugeren.

  • 0
  • 5

Hvorfor skulle strømmen være gratis - hvis den var skal du betale skat af værdien og det er markedsværdien og ikke svarende til firmaets udgift?


Hvorfor skulle den ikke være gratis?
Mange virksomheder leder efter måder at give medarbejdergoder, der ikke er skattepligtige, for at spare skattepligtige lønudgifter

Ved store arbejdspladser er det sikkert vanskeligt at gennemføre; men mindre virksomheder kunne i stor udstrækning benytte denne fremgangsmåde - og der er rigtigt mange mindre virksomheder i Danmark.

Hvis der er behov for at trække strøm fra elbiler, bliver det også muligt uanset, hvordan det ser ud her og nu

  • 0
  • 4

Gad vide hvornår skat begynder at røre på sig. De går jo i meget små sko når det ikke gælder banditter i habitter og milliarder. Et eller andet sted skal pengene jo hentes.

  • 5
  • 1

Svarer lige på mit eget indlæg - imponerende at det kan give 5 thumbs down. Er der nogen der vil forklare hvorfor ?

Jeg tror mange irriteres over denne noget irrelevante og ofte forkerte påstand.

Min diesel kører ret præcist 1000km på en tankfuld, det tager 2 min at fylde. Det er 500km / min :-)

Ofte vil det tage mere end 2 min, fordi man måske skal køre en omvej, der er kø ved standeren eller kø for at betale.
Måske kører du også en omvej, for at tanke ved en station, der er billigere end den/de nærmeste.

Når man så sammenligner med elbilen, der kan køre tusindsvis af kilometer uden at lade andre steder end i garagen, bliver de +2 min. pludselig en generende belastning.

Men hvis vi nu forestiller sig at alle mine kolleger havde el-bil, og de ca. 100 biler der holder ude foran skulle have 50kWh i løbet af dagen, skal der bare på vores parkeringsplads leveres 5MWh.

At antage at alle biler lader så meget hver dag, er skudt langt over målet, hvis ikke elbilerne tappes andre steder for strømmen, hvilket nok også kan have givet et par negative tilkendegivelser.

Det er som jeg vurderer dit indlæg - andre kan naturligt nok have en anden opfattelse.

  • 16
  • 0

Ofte vil det tage mere end 2 min, fordi man måske skal køre en omvej, der er kø ved standeren eller kø for at betale.

Så er det forudsætningerne der er forskellige....

Jeg antager at en ladestation = tankstation. Altså, jeg sammenligner tiden det tager at tanke med diesel, med tiden det tager at oplade.At køre omveje vil sikkert være lige så sandt den dag der er ladestationer med forskellige priser.

Hvordan man bevæger sig til en tank / ladestander er ikke specielt relevant - med mindre man har bias for en bestemt løsning.

Jeg mener NETOP at elbiler kan have fordele ved mere spredt "optankning", det afviser jeg ikke. Men ved en sammenligning i dag er mine 2 min / 1000km sand. Hvis vi skal inddrage tiden for "kørsel til stander" kan jeg da sagtens opstille kedelige eksempler for elbiler. Men det bør ikke være nødvendigt, jeg har intet imod elbiler, jeg er bare ikke religiøs på området....

  • 0
  • 12

Jeg antager at en ladestation = tankstation.

Du får minus for denne svage indsigt - det er på ingen måde sådan en elbil fungerer.

Elbiler bliver fortrinsvis ladet derhjemme om natten. De har derfor ikke brug for at blive opladet til dagligt. Det er kun på langture at man får brug for en lynlader, fortrinsvis ved motorvejen.

Ladetiden er irrelevant da en elbilsejer bruger 0 minutter til dagligt på at lade og det er faktisk mindre end dine 2 minutter. Af samme årsag er langt de fleste elbilsladere 10 kW modeller eller mindre, da man simpelthen ikke har brug for mere derhjemme.

Du opstiller så et andet tænkt scenarie med en firmaparkeringsplads fyldt med elbiler til opladning og konstaterer at det ikke vil virke. Og nej det vil det ikke - så derfor er det jo ikke det der kommer til at ske. Det synes ganske klart. Det vil være for dyrt for en virksomhed at tilbyde gratis elbilsopladning på en hel parkeringsplads, så det er ikke et oplagt personalegode.

Ifølge Danmarks Statistik så kører en bil i gennemsnit 20 km dagligt. En elbil har et typisk forbrug på 200 Wh/km. Det vil sige at det typiske forbrug er 4 kWh per dag og det vil blive ladet op om natten. Det er også mere end en faktor 10 ved siden af din beregning, hvilket jo også er hvorfor du får minus point fra læserne.

  • 15
  • 0

[quote id=739686]
Men ved en sammenligning i dag er mine 2 min / 1000km sand. Hvis vi skal inddrage tiden for "kørsel til stander" kan jeg da sagtens opstille kedelige eksempler for elbiler. Men det bør ikke være nødvendigt, jeg har intet imod elbiler, jeg er bare ikke religiøis på området....
[/
@Christian Petersen.
Du skriver at du intet har imod elbiler, alligevel skinner det kraftigt igennem at du er meget forbeholden. Den sidste linie viser jo at os, der er lidt glade for elbiler, åbenbart er religiøse på området.
Hvorfor skal elbilen altid bedømmes på ICE bilens premisser ?.
Hvis det ikke er rækkevidde , så er det ladetid der er problemet.
Og ja, skal bilen måles på hvor hurtigt man kan tanke nye km, så er ICE- bilen elbilen overlegen.
Spørgsmålet er så hvormeget dette punkt reelt betyder i praksis.
Din kommentar angående en kollega (= alle almindelige mennesker) synes at 5 min er smertegrænse for hvor lang tid en opladning må tage, er udtryk for en arrogant holdning til at intet må være anderledes end vi er vant til.
Som andre er inde på kunne man måske se det som en fordel, at man ikke skal bruge tid på at tanke i det daglige på en tankstation, men kan tanke strøm derhjemme. At man så skal bruge måske 20 min. på at lade når man en sjældent gang er på langfart, ja det tager man så med.
Et bilejerskab er fyldt med kompromiser og prioriteringer.
Min vurdering er at rigtig mange bilister, med fordel kunne vælge en Elbil som dette kompromis. De er bare ikke klar over dette, blandt andet fordi man overalt bliver tudet ørene fulde om hvor vigtigt det er at man kan køre 1000km på en tank, og at man tanke nye 1000km på 2 min. også selvom man reelt ikke har dette behov.

Til sidst lige en ting om det religiøse elbilsfolk.
Vi er en lille bitte minioritet, under 0,8% tror jeg, Så det kan undre mig hvorfor der er så mange, der har så travlt med at fortælle hvor dårligt en elbil er. Udtryk som jeg har ikke noget mod elbiler, men skal man bruge 5min på at lade på en hurtigstander, ja så har man noget "smertegrænsen" fortæller jo at man finder elbilen uanvendelig.
Det sjove er at de fleste af os der har taget springet til en elbil er super glade for det, og kan ikke forstille os at gå tilbage til en almindelig bil. Som Jehovas Vidner har vi set lyset, og det glade budskab vil vi gerne udbrede.
Ok lidt elbilsreligiøs er jeg jo nok:)

  • 15
  • 0

Hej.

Jeg kan se, at mange debat-deltagere er gengangere ligesom mig. Og det er tit de samme argumenter at vi bruger for og imod de forskellige typer af biler. Det er der intet galt i. Jeg er selv genganger og bruger ofte samme argumenter gang på gang. Så det er ingen kritik. Men af og til tænker mine kammerater og jeg, hvad man får ud af det. Er der nogle nye læsere, som gider læse vores lange debatter ? Eller er de fleste gengangere, der har hørt menings-modstandernes argumenter gang på gang ?

Selvom jeg er genganger, der har hørt mine egne argumenter og alle andres argumenter flere gange før, synes jeg, at debatterne er spændende. Nok om det.

Som sagt synes jeg at der er fordele og ulemper ved både benzin-, diesel-, hybridbiler og elbiler samt brintbiler. Men det vil jeg ikke komme ind på her, da jeg har skrevet om dette i mange andre tråde.

Istedet for vil jeg stille to spørgsmål.

Hvor mange minutter vil det taget at oplade 100 km i rækkevidde på en fremtidig gennemsnits-elbil, hvis ladestander har de 150 kW, som Bjørn Godske spørger om ?

Hvor mange minutter vil det tage at oplade 100 km i rækkevidde på en fremtidtig gennemsnits-elbil, hvis ladestander har de 350 kW, som Bjørn Godske spørger om ?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 1

Hvor mange minutter vil det taget at oplade 100 km i rækkevidde på en fremtidig gennemsnits-elbil, hvis ladestander har de 150 kW, som Bjørn Godske spørger om ?

Hvor mange minutter vil det tage at oplade 100 km i rækkevidde på en fremtidtig gennemsnits-elbil, hvis ladestander har de 350 kW, som Bjørn Godske spørger om ?

Den er er nem. Ved 0,2Wh/km kræver 100km kørsel 20kWh.
100 km opladning ved 150kW er (20kWh/150kW) * 60min=8 min
100 km opladning ved 350kW er (20kWh/350kW) * 60min=3,5 min

Det er værd at bemærke at 150kW opladning på et 60kWh batteri alt andet lige slidder præcis lige så meget som 50kW opladning på et 20kWh batteri, da der er flere parallelkoblede batterier til at tage imod.

  • 3
  • 0

Så folk ikke bliver alt for forvirret.

Der må skulle stå 0.2 kWh/km eller 200 Wh/km i ovenstående regnestykke :)

Dette forbrug svarer meget godt til en Tesla Model S. De mindre elbiler som BMW I3 og Renault ZOE kan man mere passende regne med 150 Wh/km.

Her tager 100 km opladning:
ved 150kW cirka 6 minutter.
ved 350kW cirka 2,6 minutter.

  • 2
  • 0

Man skal så tage med, at batteriet lader langsommere, når det er nær ladet helt op, så hvis man lader de 100 km, og en del af de 100 km er nær toppen, så kan man risikere at opladningen tager meget længere tid.

Derfor er der god grund til at fremtidige elbiler skal have store batterier, eller du skal regne dit forbrug plus lidt ekstra kørsel til at være omkring 70-80% af batteriets fulde kapacitet, både hvis du altid vil lade hurtigt, og hvis du vil slide mindre på batteriet ved hurtigopladning og generelt have længere levetid, da det så kan tåle flere ladecykler.

  • 3
  • 0

Nu er jeg kun en teknisk relativ ukyndig journalist - men jeg kan ikke begribe, hvorfor bilfabrikkerne ikke går sammen om at udvikle et standardiseret system med vekselbatterier. For eksempel i tre størrelser: Til den lille bybil, til mellemklassebilen, der bruges til regional kørsel og en rejse i ny og næ og til den store rejsebil.

Disse vekselbatterier skal sidde i standard-kassetter. Dermed kan et brugt batteri fjernes og et friskopladet isættes på få sekunder. På lade-tankstationen kan den tomme batteripakke så oplades i fred og ro - og derefter stilles klar til næste kunde.

Keine hexerei - nur behändigkeit

  • 0
  • 0

Det har man prøvet. Det hed Better Place og var en fiasko. De gik konkurs pga. manglende interesse.

En af årsagerne er, at bilfabrikanterne helst udvikler egne batterier til deres biler. Ud over dette, så betyder "kassettebatterier", at man går på kompromis med formfaktoren og chassisets opbygning i bilen og bilens kollisionssikkerhed, og man kan også se at forskellige elbilfabrikanter bruger ret forskellige designs for batteriet.

Man ender altså med, at batteriet er så vidt mulig bygget til bilen angående ydelse, ladesystem, osv. og det er alt sammen noget der er med til at gøre bilen bedre, når fabrikanten selv styrer det.

En kassetteform betyder også, at der skal bruges plads på mekanik til at sætte batteriet fast.

Og så er der igen byttestederne: Det er større huse, hvor man kører bilen ind, batteriet bliver skiftet med en kompliceret underjordisk robot, og så kører bilen igen. Det er dyrt at lave og tager lige så meget plads som omkring 10 langt billigere ladepladser. Ydermere kan man komme til at holde i kø, istedet for blot at parkere sin bil ved en lader og tage en pause.

http://b-i.forbesimg.com/stephenwunker/fil...

Næste ulempe er at der skal være opladede batterier klar til billister, der måske eller måske ikke kommer, og det betyder at der skal overprovisioneres med opladede batterier, der altså ikke sidder i biler lige nu og arbejder for pengene. Batterier er dyre, og det er slet ikke interessant at lave for mange af dem.

Hvis der så omvendt er rigtig meget tryk på, kan stationen slet ikke levere opladede batterier hurtigt nok, og så må man alligevel hen til laderen, og hvor er fidusen så?

Endelig, er det nu også nødvendigt? Batterier bliver omkring 7% bedre i snit om året, og det betyder at der ikke går længe inden snakken om mangel på rækkevidde bliver et fortidsproblem, og man i højere grad bruger mellemvejsstationer til hurtigladning, hvor man alligevel skal holde en pause.

Det eneste sted man kan bruge det, er ved fast rutekørsel, hvor der er specifikke tidskrav om opladede batterier her og nu, og hvor man kan forudsige flowet af batterier og opladning, men det er altså under skarp konkurrence fra hurtigladning.

  • 2
  • 1

Jeg er stor fan af elbiler, specielt Tesla, men jeg mener det er dumt at nedgøre de få fordele ICE biler reelt har. De 2 primære er hurtig tankning og rækkevidde. Jeg er udmærket klar over at det for mange i det daglige ikke er nogen fordel, men der er et utal af gange hvor det er relevant. Det kunne være at skulle besøge forældrene umiddelbart efter arbejde. Nej, det er ikke i nærheden af at være #firstworldproblems men det er hvad folk er vant til og når først man har vænnet sig til den frihed det er, så er det irriterende at skulle give det op.

  • 2
  • 1

Det kunne være at skulle besøge forældrene umiddelbart efter arbejde.

Hvor mange i Danmark har forældre, der bor mere end 400 km væk, og som de samtidig har lyst til at besøge lige efter arbejde i egen bil?
Af disse, hvor mange kan ikke holde en pause på 20 minutter, for at strække benene, gå på toilettet etc. uden at det virker som en uoverstigelig barriere?

Det virker somom, der er en latent angst for elbilen, og dens plads i samfundet.

Opladning af elbil ved hurtiglader vil formentlig for de flestes vedkommende ikke ske med højere frekvens end olieskift i en fossilmotor.

Bevares, hvis man bor i en lejlighed uden lademulighed i nærheden, er elbilen ikke det rigtige valg; men det er et problem, der givet bliver løst over den nærmeste årrække.

  • 5
  • 1

Det er rimelig meget ØV at diskussionen nærmest hele tiden havner i for og i mod elbiler. Mon ikke vi alle er klar over de begrænsninger der er i elbilen nutildags ?
Og mon ikke vi alle er klar over de, især miljømæssige, begrænsninger der er i fossilbrænderen nutildags.
En elbil kan ikke med den nuværende teknologi opfylde de krav jeg har til en bil. Det er trods alt en anselig del af lønnen der går til bilkøb, så 'en bil skal kunne klare det hele. Derfor har jeg ikke en elbil.
Men jeg påskønner til gengæld dem der kan bruge elbilen i deres hverdag og derved medvirker til udbredelsen og udviklingen af teknologien.
Så hvis jer i elbilerne lader være med at latterliggøre os, som ikke kan bruge den nuværende teknologi for elbiler i vores hverdag, og vi i fossilbrænderne til gengæld er åbne overfor de muligheder der i fremtiden er for elbilen, kunne vi måske få en god og fornuftig teknologisk diskussion, i stedet for de to obligatoriske råbekor.

  • 1
  • 0

Jeg er stor fan af elbiler, specielt Tesla, men jeg mener det er dumt at nedgøre de få fordele ICE biler reelt har. De 2 primære er hurtig tankning og rækkevidde.


Jeg har ikke bemærket, at disse to fordele bliver nedgjort af elbilfortalerne.

Men jeg har mange gange set elbilfortalerne gøre opmærksom på, at de to fordele tillægges for stor betydning. Og deri er jeg ganske enig.

Lad os tage den hurtige tankning. I et andet indlæg omtales 5 minutter som en smertegrænse. Jeg er ret sikker på, at det er vurderet ud fra den situation, vi har i dag, hvor man er nødt til at opholde sig ved bilen hele tiden, mens den tankes. Derfor er al tankningstid spildtid.

Men en elbil tager så lang tid at tanke, at man må formode, at man har lov at gå væk og foretage sig noget andet, mens den tankes. Så man kører ind på en motorvejsrasteplads, sætter bilen til ladning, og derefter ordner man de toiletbesøg, kioskindkøb, spisning osv., som man ellers ville have foretaget efter tankning. Bagefter tager man bilen fra ladning og kører væk.

Det vil sige, at tidsforbruget til tankning af el kun er et problem, hvis det overstiger tidsforbruget til de pauser, man alligevel ville have taget.

Hvis man kan tanke 20-30 km/minut, så har man brug for gennemsnitligt 4-7 minutters pause pr. times kørsel. Når familien og jeg kører sydpå i vores dieselbil, ligger vores pausebehov til alt andet end tankning nok lidt højere end 4-7 minutter pr. time.

Så jeg har svært ved at se noget reelt problem. I hvert fald ikke et problem, der har den betydning, som rigtig mange mennesker forsøger at tillægge det i debatten.

  • 10
  • 0

Hvorfor skulle den ikke være gratis?
Mange virksomheder leder efter måder at give medarbejdergoder, der ikke er skattepligtige, for at spare skattepligtige lønudgifter

Preben - nu inden du bliver alt for skrå-sikker i udlægningen af hvad virksomheder kan forære deres medarbejdere skattefrit, så vil din påstand svare til at virksomheden som fryns forærede afgiftsfri diesel til dens medarbejdere.

Der er jo ligesom en grund til at Skat opkræver 0,876kr/ kwh i afgift for el forbrugt i privaten. End IKKE afgiftslettelsen over 4.000 kwh/ år/ husstand nyder el-bilerne godt af længere ...

  • 1
  • 0

Når den dag kommer, hvor vi kan lade 100 km kørsel på 3-4 minutter, så bliver elbiler populære.
Vi kører en Citroen C-Zero som har relativ kort rækkevidde og et CHAdeMO stik til 50 kW ladning. Det gå lige an. Vi tager en kop kaffe.
Men hvis vi når ned på 3 minutter så bliver der kørt mange flere og længere ture. Sammenholdt med de billige km og det billige service (elbilen er ret simpel i forhold til den dieselbil med katalysator vi har som bil nummer et) så bliver det ialt til billig kørsel. Den dag kommer.

  • 2
  • 0

Det er trods alt en anselig del af lønnen der går til bilkøb, så 'en bil skal kunne klare det hele.

Hvorfor er det den skal det?

Det er da fjollet at folk køber en bil der kan bruges til den årlige tur til sydfrankrig, og til at køre på tværs af landet 4 gange om året, når de restende 90% af kilometrene kan klares i en bil der er mindre/billigere/bedre.
En brugt elbil til 100.000 kan i komfort og udstyr sammenlignes med en brugt fossilbil til 200.000-400.000. Det eneste punkt hvor elbilen kommer til kort, er rækkevidden. Vælger man elbilen, har man altså en del penge man kan brænde af på at leje en fossilbil når rækkevidden ikke slår til. Og så er man rigtig godt kørende i dagligdagen, frem for at køre i en mere skrabet bil for at få råd til en der kan det hele.

Men ja, kigger man udelukkende på nypriser og små biler, og overhovedet ikke på komfort, så giver det ikke mening at købe en ny e-up til 180.000 frem for en fossil up til 110.000.

  • 2
  • 0

Mads

Kan din Tesla lade med fuldt drøn i hele ladecyklussen eller går det stærkt til at starte med os så langsomt med de sidste 10-15% og er det ikke stadigt sådan, at man meget nødigt går helt i bund med batteriet og også er varsom med at lade over 90%.

Sker der ikke det under fast charging at der udvikles mere varme.

Har du forresten målt på, hvilket tab du har i forhold til hvad bilens computer siger batteriet har modtaget og hvad du kan måle bilen har trukket via laderen.

  • 0
  • 1

@Jens
http://www.extremetech.com/wp-content/uplo...
Hvis jeg kommer med et lunt batteri som er tomt lader jeg gerne med +100 kW.
Ved 50% state of charge er det omkring 70 kW.
Ved 95% SoC er det langsomt som bare pokker. Hvilket gør at man aldrig lader fuld ved hurtigladere.

Kapacitetstab - folk snakker om cirka 2-2,5 % per år, også ved 40k km om året.
Hvilket gør at en 10 år gammel Tesla nok får skiftet batteriet, til større kapacitet.
I modsætningen til en diesel der har brug for en ny turbo er dette noget man kan forudse.
Og da batteriet er eneste større sliddel, så lever jeg med at der skal skiftes efter 10 år, får så at give mig en bil der vil vare 6-10 år mere :)

  • 3
  • 0

Preben - nu inden du bliver alt for skrå-sikker i udlægningen af hvad virksomheder kan forære deres medarbejdere skattefrit, så vil din påstand svare til at virksomheden som fryns forærede afgiftsfri diesel til dens medarbejdere.

Jeg er skam ikke skråsikker, jeg har bare svært ved at se, hvorfor man skulle tilbyde opladning på arbejdspladsen, hvis samme opladning ikke var skattefri og gratis, når ladning i hjemmet normalt vil være mere end tilstrækkeligt til at dække et almindeligt kørselsbehov.

Du har da ret i, at der sikkert skal bruges nogen opfindsomhed, for at undgå beskatning.

Hermed et beskedent forslag til fremgangsmåde, der samtidigt vil styrke firmaets grønne image ;o)

Medarbejderne tilbydes at have personlige solcellepaneler siddende over parkeringspladsen eller lign.

Solcellepanelerne sælges til medarbejderne og tilbagekøbes for samme pris, hvis medarbejderne skifter arbejdsplads. Betaling kunne måske endda ydes som medarbejderlån - jeg er ikke skatteekspert, som det sikkert fremgår.

Da alle ikke har elbiler, kan en enkelt medarbejder sikkert have adskillige paneler til sin rådighed.
Bruger man fx virksomhedens tag, er der mulighed for at have ganske mange personlige paneler.

Aflader man bilen som forbrug i hjemmet, vil den være klar til at modtage solens livgivende ladning den følgende dag - en fortrinlig måde, at afhjælpe problemet med samtidighed af forbrug og produktion.

Generelt tror jeg det kan blive svært, at opretholde et stringent afgiftsniveau som det danske, i et samfund der trodsalt udvikler sig, selvom der er en indædt modstand mod egenproduktion af strøm i særdeleshed med solceller.

  • 3
  • 1

Medarbejderne tilbydes at have personlige solcellepaneler siddende over parkeringspladsen eller lign.


Se det var faktisk en interessant tanke... Jeg har nu en anden drjening:

Hvad nu hvis vi for at styrke sol-celler og elbiler tillod at man registrerede sit forbrug med bilens opladning andet-steds end hjemme (altså via bilens interne system), således at ens egne solceller monteret hjemme med afregnes til nettet til købs-tarrif imens bilen lader på arbejdet i dagtimerne.
Altså som om den virtuelt er tilsluttet derhjemme.

Det er jo et af de helt store problemer med den ellers gode synergi-effekt imellem sol-celler og elbiler. Den holder jo kun hjemme 2 dage om ugen, de andre 5 dage holder den i "nærområdet" imens solen er på sit højeste. Det ville gøre at anskaffelsen af en el-dyt også mange steder ville ske i parløb med en sol-celle installation.

Men det er sikkert for progressivt til politikerne....

Hanssing

  • 4
  • 0

en virksomhed placerer solceller på taget, der aldrig leverer mere strøm end den selv bruger, og så lader de medarbejderne købe sig ind i en andel af solcelle anlægget, og de kan så tappe den tilsvarende andel af strømmen gratis til bilen. Når de ikke længere ønsker at være en del af ordningen, køber en anden medarbejder eller arbejdspladsen andelen tilbage.

Den ordning kan der ikke være noget galt i.

  • 0
  • 0

Den ordning kan der ikke være noget galt i.


Næææ, ikke hvis man overholder de regler der nu engang er for at drive et netselskab og det vil virksomheden i praksis skulle gøre, da den leverer energi til andre... Det gør så at der skal pålægges skatter og afgifter m.m. på den strøm som der hældes på elbilen... Måske kommer SKAT også ind over hvis det vurderes at værdien af den el der "sælges" kan opfattes som løn og så er der alle reglerne for at have anparter i et solcelleanlæg...

Jeg vil tro at det er letter og billigere ikke at tænke i de baner...

  • 2
  • 0

Muligvis er det så kompliceret, men hvis man ser det på den simple måde:

Vi to køber en solcelle sammen.
Solcellen sidder på dit tag
Vi kommer med vores batterier og lader op når vi har behov for det.

Du leverer ikke strøm til mig, da det jo er noget der er lavet med min andel af solcellen.
Alle reglerne for andele i solcelle parker, er jo noget med afskrivning, skat af solgt strøm og tilskud hvis el leveres til el-nettet. Alle de ting skal vi slet ikke ind på her.

  • 0
  • 0

Uha, sikke mange forslag.

De fleste vil dog nok støde ind i politikermuren.

Når jeg foreslog, at virksomheden administrerede opsætning, var det for at ungå, at medarbejderne stiller alle mulige mærkelige forskellige paneler op på parkeringspladsen, og således konverterer virksomhedens arealer til et persisk marked

Man kunne sikkert finde løsninger, hvor virksomheden slet ikke er involveret i panelernes drift udover, at man dikterer hvilke paneler, der kan opsættes, og på hvilken måde.

Paneler kunne så omsættes frit mellem medarbejderne

Glæder mig til att se, hvordan man vil forbyde denne model..

  • 4
  • 1

Jeg troede faktisk jeg havde gjort det ret klart at jeg er stor fortaler for elbiler - hvis pengene havde været til det, så var vores nuværende Ford blevet skiftet ud med en Tesla Model S sidste år, nu er der i stedet lagt billet ind på en Model 3, selvom jeg er i tvivl om rækkevidden bliver nok til vores behov.

Hvor mange i Danmark har forældre, der bor mere end 400 km væk, og som de samtidig har lyst til at besøge lige efter arbejde i egen bil?
Af disse, hvor mange kan ikke holde en pause på 20 minutter, for at strække benene, gå på toilettet etc. uden at det virker som en uoverstigelig barriere?


Det har jeg ikke noget tal på, men fortæl mig lige hvor mange Tesla Super Chargere der er vest for Aarhus? Mine forældre bor ikke 400km væk, men langt mindre kan også gøre det. Hvor langt kan du køre i en Tesla når det er koldt? Så vidt jeg ved klarer den ikke 400km?
Jeg kører 100km dagligt (frem og tilbage på arbejde, det meste motorvej), mine svigerforældre bor 100km væk, mine forældre bor 125km væk (igen motorvej en stor del af vejen). Det sker da relativt ofte at vi lynhurtigt efter arbejde om fredagen, pakker bilen og kører vest på for at spise aftensmad der. Vi skal også hjem igen, eller måske videre og besøge nogle andre når vi nu er "derovre".

Igen, det er bestemt ikke #firstworldproblems, men sådanne ture vil bare være mere besværlige i en elbil. At skulle leje en ICE bil hver gang vi har det behov, det kommer næppe til at ske.

@Tajs Brandt: Det virker ikke til du har ret meget fornemmelse af hvordan og hvor meget mange folk bruger deres bil. Jeg kan fint se en ny eller brugt elbil som bil #2, ikke som bil #1 for langt de fleste. Tesla er de eneste der virker til at have forstået hvor vigtigt rækkevidden er.

  • 1
  • 1

Der samme her. Hurtig lader er kun på længere ture. 1-2 gange om måneden.
Opladning i garagen er noget billigere.
Faktisk bruges dieselbilen mest til ture over 100 km og elbil til dem under.

  • 2
  • 0

Det sker da relativt ofte at vi lynhurtigt efter arbejde om fredagen, pakker bilen og kører vest på for at spise aftensmad der.


Jeg kører 100km dagligt (frem og tilbage på arbejde, det meste motorvej), mine svigerforældre bor 100km væk, mine forældre bor 125km væk (igen motorvej en stor del af vejen).

Det lyder da hyggeligt og meget almindeligt; men vi skal nok have noget mere specifikt, hvis vi skal kunne vurdere, om det kan lade sig gøre eller ej.

Uheldigt at I alle bor i lejlighed og at i derfor ikke kan lade hverken hos dig, dine forældre eller svigerforældre.

Det er så et af de mange problemer, der skal løses i de kommende år, for at så mange som muligt, kan bruge den rene teknologi som elbilen tilbyder, og som du altså åbenbart ikke kan få glæde af.

  • 0
  • 0

men fortæl mig lige hvor mange Tesla Super Chargere der er vest for Aarhus?


Hvis du slår en streg ned gennem Århus, så er der faktisk lige mange superchargerstationer vest for stregen som øst for stregen :) Men ja, i Jylland ligger de alle 4 ved østkysten...

https://www.teslamotors.com/da_DK/findus#/...

Men det ser ud til at der er et par stykker mere på vej her i 2016 i den vestlige del af Jylland... Dog virker kortet ikke så jeg kan zoome ind på det (dem der viser 2016)

  • 1
  • 0

Jeg er helt enig! Debatten er totalt afsporet.

Jeg pendler selv 76km hver dag i en Tesla S70D. Her i foråret har jeg 'real-life' brugt 189 wH/km (Jeg betaler dog grøn afgift af 219 wH/km, i modsætning til gængse ICE biler er det nemt at overgå det offifielle forbrug for en elbil))

Da en liter benzin har 9,125 kWh energi lagret svarer det til en effektivitet på 9.125 / 0,189 Wh/km = 48 km per liter benzin. Så min 'KÆMPE' elbil har overlegen effektivitet (mindst faktor 2) sammenlignet med en VW Up, som 'real life' kun kan opnå 20,4 km/l, jvnf: http://www.hvilkenbil.dk/se-10-populaere-b...

Jeg lader alene på arbejde på en EON lade station, som 'sælger' grøn vand- og vindkraft energi. Jeg betaler et abonnement og en forbrugspris, som med mit forbrug gør at jeg i alt betaler 2 kr/kWh. Så min 'benzin' udgift er 2 * 0,189 = 38 øre/km, hvad der er nogenlunde sammenligneligt med VW Up'ens udgift på 9,58 kr/l / 20,4 km/l = 0,48 kr.

Til gengæld betaler jeg 310 kr/halvår i grøn afgift, i modsætning til en tilsvarende diesel bils udgift på blot 130 kr/halvår.

Det er fordi skalaen for benzin biler desværre kun går til 20 km/l, så alt bedre end 20 km/l har samme pris og jeg får derfor ingen belønning for mine 48 km/l:-( Var min el-bil en diesel bil ville jeg slippe med 130 kr/halvår, fordi min bil jo går længere end den bedste diesel gruppe på 32 km/l.

Til gengæld udleder jeg ingen NOx (Grøn EON strøm - remember og jeg har allerede kørt de 7.000 km der modsvarer det ekstra kul aftryk fra produktionen af batteriet!!!)

Jeg tillader mig IKKE at rose den nuværende regering for dens bæredygtighed!

mvh
jens

  • 7
  • 0

Det lyder da hyggeligt og meget almindeligt; men vi skal nok have noget mere specifikt, hvis vi skal kunne vurdere, om det kan lade sig gøre eller ej.

Uheldigt at I alle bor i lejlighed og at i derfor ikke kan lade hverken hos dig, dine forældre eller svigerforældre.

Det er så et af de mange problemer, der skal løses i de kommende år, for at så mange som muligt, kan bruge den rene teknologi som elbilen tilbyder, og som du altså åbenbart ikke kan få glæde af.


Nu gør du lige netop det jeg i mit første indlæg mente man skulle passe på med. Derudover misforstår du (med vilje?) mine indlæg og fremstiller nogle fakta om mig og mine forældre, som du ikke aner noget om. Det synes jeg er at forplumre debatten.
Jeg har på intet tidspunkt sagt at det var umuligt. Jeg siger blot at rækkevidde og det at man hurtigt kan fylde tanken igen næsten overalt, er en fordel i visse situationer. Hvor vigtigt det er, er selvfølgeligt individuelt alt efter hvilket kørselsbehov / kørselsmønster man har.

  • 0
  • 0

Jørgen, hvor bor du? Os på Sjælland tager gladeligt Esbjerg efter arbejde selvom der ikke er en SuperCharger i Vestjylland.

Jeg vil nødigt gætte på hvor Jørgen bor, nu han ikke selv kommer nærmere ind på emnet; men det undrer mig meget, at han ikke kan sætte bilen til opladning; mens den bliver pakket, og således løse sit problem.

Mon ikke nærmere problemet er, at en Tesla er meget dyrere end en fossilbrænder, der løser familiens behov.

Jørgen har jo ret i, at andre elbiler ikke kan løse de praktiske transportbehov, som han skitserer herover.
(Indebærer 350 km + det løse en vinterdag uden mulighed for opladning)

Måske kan han heller ikke lide, at købe strøm hos familie og venner, og arbejdspladsen er nøjeregnende med strøm (selv om fredagen ;o), hvilket forværrer problemet.

Flere superladere og destinationsladere vil nu nok løse selv Jørgens problemer i nær fremtid.

P.S. Jeg ser nu at Jørgen faktisk godt kunne løse sine transportbehov med en elbil; men kun mener at der er fordele ved fossilbiler - fint nok.

  • 1
  • 0

Jørgen, hvor bor du? Os på Sjælland tager gladeligt Esbjerg efter arbejde selvom der ikke er en SuperCharger i Vestjylland.


Uden tvivl. Jeg har som sagt aldrig påstået at det ikke var muligt eller at det var et kæmpe problem. Det eneste jeg siger er at man ikke skal undervurdere de fordele ICE biler nu engang har, især fordi det er noget nærmest alle er vant til.

Jeg vil tilføje: Det er helt klart en fordel med elbiler at man hver morgen starter ud med en "fuld tank", men dertil skal fratrækkes at rækkevidden er kortere og udover udgiften ved at tanke en ICE bil, så er der fortsat så mange tankstationer og tager så kort tid at det ikke er noget folk anser for værende et problem. Det er et større "problem" at skulle bede om at tappe strøm ved nogle venner eller familie når man kommer på besøg for så er man "til besvær" for dem man besøger og det vil helt sikkert ofte være mere besværligt end at køre forbi den nærmeste tankstation.
IGEN vil jeg gerne understrege at jeg ikke mener det er store problemer overhovedet, men de er der og det kræver en ændring i folks vaner.

  • 2
  • 1

Derudover misforstår du (med vilje?) mine indlæg og fremstiller nogle fakta om mig og mine forældre, som du ikke aner noget om.

Når du bruger dig selv som eksempel, må du også forvente at debatten fortsætter med udgangspunkt i dit eksempel - for mig at se er det dig der forplumrer debatten, med et eksempel som man ikke må svare på. (med vilje?)

Vi kan nemt blive enige om, at personlige forhold ikke hører hjemme i debatten, specielt ikke når man ikke kan referere til dem efterfølgende.

  • 2
  • 0

https://ladekort.danskelbilalliance.dk/

Familiebesøg selv vest for Århus, ser ikke ud til at være et stort problem.
Måske bliver det endda svært at finde et sted i Danmark, som ikke de fleste elbiler kan klare uden problemer, hvis vi lige ser bort fra Grønland, som indrømmet også er et ganske stort område.

De fleste steder må man dog nok beregne noget længere påfyldningstid end for en dieselhakker, som Jørgen ganske rigtigt fremhæver.

  • 2
  • 0

@Tajs Brandt: Det virker ikke til du har ret meget fornemmelse af hvordan og hvor meget mange folk bruger deres bil.

Men det har du?
Jeg har ledt højt og lavt for at finde statistik vedr. hvor mange km en bil i Danmark kører om dagen. Jeg har ikke kunnet finde noget. Det nærmeste jeg er kommet er at en bil kører ca 20.000 om året. Det giver 50-90 km om dagen afhængigt af om man kører hver dag, eller kun de fem hverdage.

Er helt enig i at en elbil er super oplagt som bil nr 2. Specielt for de 100.000 hustande i og omkring de større byer, der har 2 biler eller flere. Men ud fra ovenstående vil jeg mene der er mange der bør stille sig spørgsmålet om hvor tit en ekstra lade pause er et problem i forhold til den ekstra komfort de ville kunne få til dagligt ved at køre i en elbil til samme pris som den fossilbil de kører i nu.

  • 1
  • 5

IGEN vil jeg gerne understrege at jeg ikke mener det er store problemer overhovedet, men de er der og det kræver en ændring i folks vaner.

Jørgen, før man har prøvet det, før kan man ikke udtale sig om det er et problem. Jeg troede også det var et problem da jeg købte min elbil og jeg beholdt min Audi et par måneder af samme årsag - men i dagligdagen er det ALDRIG et problem, jeg tigger aldrig strøm af mine venner, men bruger SuC, når jeg tager til Jylland, det tager ikke længere tid end det plejer, vi tager bare pausen et andet sted end vi plejer. Jeg har nu kørt mere end 2 1/2 år i elbil.

  • 4
  • 0

Hej.

Mange tak for de interessante svar på mine spørgsmål. De var spændende at læse.

Personligt synes jeg at et lynhurtigt batteri-skift ved en batteribytte-station som den ved Better Place lød smart. Det var vist elbilen Renault Fluence eller hvad den hedder, der kunne få skiftet batteri lynhurtigt.

Jeg har arbejdet 5½ år på en tank-station, hvor jeg til daglig ofte gik ude på pladsen, hvor benzin-standerne og diesel-standerne stod. Det tog vel ca. 5 minutter at komme benzin eller diesel på sin bil. Derefter gik man ind i kiosken for at handle og betale for brændstoffet.

Så jeg synes at ca. 5 minutter til at tanke i er det optimale.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 6

Med 350KW wow...
Du ankommer med måske 10KWh på batteriet, og når du køre videre er der 60KWh.
De 50KWh har taget 8min. at fylde på bilen, og er nok til at køre 250km.

en pause på 8min. hver gang jeg har kørt i to timer er helt fin for mig, selv på meget lange ture.

  • 2
  • 0

@Christian Petersen.
Du skriver at du intet har imod elbiler, alligevel skinner det kraftigt igennem at du er meget forbeholden.

Den sidste linie viser jo at os, der er lidt glade for elbiler, åbenbart er religiøse på området.
Hvorfor skal elbilen altid bedømmes på ICE bilens premisser ?.
Hvis det ikke er rækkevidde , så er det ladetid der er problemet.
Og ja, skal bilen måles på hvor hurtigt man kan tanke nye km, så er ICE- bilen elbilen overlegen.
Spørgsmålet er så hvormeget dette punkt reelt betyder i praksis.
Din kommentar angående en kollega (= alle almindelige mennesker) synes at 5 min er smertegrænse for hvor lang tid en opladning må tage, er udtryk for en arrogant holdning til at intet må være anderledes end vi er vant til.

Som andre er inde på kunne man måske se det som en fordel, at man ikke skal bruge tid på at tanke i det daglige på en tankstation, men kan tanke strøm derhjemme.

At man så skal bruge måske 20 min. på at lade når man en sjældent gang er på langfart, ja det tager man så med.
Et bilejerskab er fyldt med kompromiser og prioriteringer.

Min vurdering er at rigtig mange bilister, med fordel kunne vælge en Elbil som dette kompromis. De er bare ikke klar over dette, blandt andet fordi man overalt bliver tudet ørene fulde om hvor vigtigt det er at man kan køre 1000km på en tank, og at man tanke nye 1000km på 2 min. også selvom man reelt ikke har dette behov.

Til sidst lige en ting om det religiøse elbilsfolk.
Vi er en lille bitte minioritet, under 0,8% tror jeg, Så det kan undre mig hvorfor der er så mange, der har så travlt med at fortælle hvor dårligt en elbil er. Udtryk som jeg har ikke noget mod elbiler, men skal man bruge 5min på at lade på en hurtigstander, ja så har man noget "smertegrænsen" fortæller jo at man finder elbilen uanvendelig.

Det sjove er at de fleste af os der har taget springet til en elbil er super glade for det, og kan ikke forstille os at gå tilbage til en almindelig bil. Som Jehovas Vidner har vi set lyset, og det glade budskab vil vi gerne udbrede.
Ok lidt elbilsreligiøs er jeg jo nok:)

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten