Elbiler overbelaster det norske elnet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbiler overbelaster det norske elnet

Volkswagens e-Golf var den mest solgte elbil i Norge i juni. Hele 874 eksemplarer afsatte forhandlerne. Foto: PR-foto

I Norge er der masser af elenergi til rådighed fra landets vandkraftværker, og når nordmændene kommer hjem, sættes elbilen i ladestikket for at være klar til næste morgen.

Men det giver elselskaberne helt nye udfordringer. For selvom der er masser af energi til rådighed, så er elnettet slet ikke dimensioneret til alle de nye elbiler som nordmændene køber. Det skriver TU.no.

Læs også: Tyskland satser stort på brint til transport

Siden 2010 er antallet af elbiler i landet steget fra 3.347 til 123.222 i august. Det er især i byer som Stavanger, hvor elnettet er overbelastet. Det skyldes blandt andet, at mange huse ombygges, så en enkelt bolig bliver til flere lejligheder, der alle sammen skal have mulighed for at oplade en elbil.

Derfor prioriterer elselskaberne at udbygget med nye kabler og større transformatorer.

Overgang fra fossil til el

Ikke al den nye belastning kan tilskrives elbiler. Der købes også masser af andre strømslugende forbrugsgoder i Norge for tiden, for eksempel boblebade. Men Norske eksperter er enige om, at elbilerne er hovedårsagen til de nye problemer i nettet.

Læs også: Danmark fører an: Ny standard til integration af elbiler i elnettet

De mange elbiler har også vendt op og ned på elselskabernes mulighed for at forudsige forbrugsmønstret. Frank Boholm, der er afdelingsleder for drift og vedligehold hos Lyse net, der dækker Stavanger og en række nabokommuner, forklarer til TU, at elnettet er dimensioneret ud fra prognoser for befolkningsvækst og udvikling:

»I gamle dage var det lettere at forudsige energiforøgelsen. Nu står vi midt i et teknologiskifte. Klimamålene kræver en overgang fra fossilt til elektrisk energi. Man taler om brint, men det kræver også elektricitet som input. Samtidig vil vi se betydeligt mere mikroproduktion fra sol og vind. Det er meget svært at sige, hvad behovet vil være omkring 30-40 år,« siger han.

Læs også: Nordhavn har tilsluttet kæmpebatteri

For at løse problemerne med overbelastning af nettet, overvejer flere elselskaber at installere batterier i elnettet for at kunne tage toppen af belastningen.

At der ENDELIG kan dokumenteres en negativ effekt af el-biler. Det vil gøre RIGTIGT mange mennesker glade ;-)

....men altså - for alvor - så er det godt at der nu er et 'forsøg' i så stor skala at man for alvor kan se hvilke ændringer der nødvendige - i stedet for bare at køre negative forventninger. Og det viser jo at der plads til ganske mange el-biler før det bliver akut!

  • 37
  • 2

For at løse problemerne med overbelastning af nettet, overvejer flere elselskaber at installere batterier i elnettet for at kunne tage toppen af belastningen.

Pointen skulle vel ellers være, at batterierne i elbilerne kunne deltage i at ballancere elnettet? Nu lyder det til at være omvendt.

Det burde kunne gøres bedre.

  • 13
  • 1

Der er intet nyt, som folk i branchen ikke har sagt i årevis.

Desværre kræver det vision og evnen til at gøre nye ting, når der sker store ændringer i gamle forbrugsmønstre. Og så har vi slet ikke berørt at det også kan/vil kræve det af den politiske side (i DK) mht. en bedre mulighed for at gøre det mere optimalt at lade på andre tidspunkter end lige når man kommer hjem fra arbejdet.

I DK er der ingen (signifikant) forskel på, for mig som forbruger, om jeg lader kl. 17 når bilen kommer hjem, eller om natten. Derfor vælger jeg jo som forbruger at min elbil skal være mest mulig tilgængelig og det giver, på lang sigt, en udfordring.

  • 33
  • 3