Elbiler fritages for afgifter tre år mere

Lars Løkkes nye regeringsplan skal fremme grøn vækst, og et af midlerne skal være bedre vilkår for elbiler også efter 2012, hvor den oprindelige afgifts-fritagelse for elbiler udløb.

Det var et af løfterne, da Lars Løkke Rasmussen onsdag middag fremlagde sin nye regeringsplan.

Hos Dansk Elbil Alliance, som repræsenterer energiselskaber, industrier og bilproducenter, hilser man budskabet velkomment.

Foreningen har længe har presset på for at få forlænget afgiftsfritagelsen, fordi den mener, at det er afgørende for, at Danmark kan blive det testlaboratorium for elbiler, som elbilindustrien gerne vil etablere.

»Det er en klog beslutning, regeringen har truffet i dag, « siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, der er et branchefællesskab under Dansk Energi:

»Beslutningen sikrer, at Danmark kan blive et førende testland for elbiler. Vi har noget ganske særligt med vores store vindmølleandel og store højteknologiske know-how. Afgiftsfritagelsen sikrer, at vi får fuld glæde af begge dele,« siger hun.

Ifølge Lærke Flader kan elbilindustrien dels skabe de højteknologiske arbejdspladser, som regeringen ser som væsentlige byggesten i grøn-vækst-strategien. Og dels er elbilerne samtidig en gevinst for vores energisystem, fordi den kan udnytte den svingende vindmøllestrøm effektivt.

Endelig anfører hun, at elbilen kan bane vej mod regeringens mål om, at vi skal være blandt de tre mest energieffektive nationer i verden:

»Vi tænker dog også på tiden efter 2015 og arbejder derfor på en skattemodel, som sikrer, at vi får en grøn bilpark med en langsigtet bilbeskatningsmodel, der kan erstatte afgiftsfritagelsen, « siger Lærke Flader.

Hun tilføjer, at modellen vil sikre miljøvenlige teknologier som elbiler og plug-in hybridbiler lige konkurrencevilkår med konventionelle benzinbiler - uden at det vil koste staten provenu.

Dansk Elbil Alliance har 45 medlemmer fra energiselskaber til store globale industriselskaber og bilproducenter, der ser unikke muligheder i at teste elbilteknologien i Danmark.

Dokumentation

Dansk Elbilalliance
Se regerningsgrundlaget her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Elbiler er forbrugsgenstand med en vis lagringseffekt, vindmøller er en produktionsgenstand med visse egenskaber. Ingen af disse er afgørende forudsætninger for hinanden.

Bevar nu koncentrationen om udviklingen af elbilen og dens brug, herunder batteriskiftestationer.

Og få så lavet en ny bilbeskatning generelt, idet den nuværende er fuldstændig utidssvarende. Dette giver anledning til manglende tillid til fremtiden og dermed meget svære betingelser for indførelse af elbiler.

Desuden skal man gøre op med provenuetankegangen som eneste faktor. Det koster også at gøre transporten mere energivenlig.

For mit eget vedkommende vil jeg ikke turde købe en elbil af ovennævnte grunde, jeg er mere tryg ved at køre i min 1995 Toyota med masser af power, 4wd osv.

  • 0
  • 0

En bil fra 1995 ville jeg nu være så tryg ved at sætte mig ind i, hvis det skulel gå galt. Ved ikek om du så testen i fifth gear, da de craschede en kæmpe Volvo 940 GLS stationcar på næsten 2 tons, der netop dengang var en af klodens mest sikre biler. Den mødte frontalt en lille men ny Renault Scenic. Dem i Volvoen ville ikke overleve. Desuden savner gamle biler airbags de rigtige steder og ikke mindst det ultra vigtige ESP.

  • 0
  • 0

Har du set mythbusters forsøg på at kløve en bil mod en sneplov fornyeligt. Mythbusters er ærlige de viser hvorledes de fusker. for at opnå et tåleleligt resultat.

Volvo har solgt sig som at være en sikker bil.

Da jeg har haft et sammenstød med en Volvo 142 inde på Oslo plads,i 1973 hvor Volvoen der var spritny og kom direkte fra frihavnen kørte ind i siden på min dengang 14 år gamle Hilmann Sunbird og blev totalskadet, hvor jeg nøjedes med en bule i bagdøren, der stadig kunne lukkes op og i forsvarligt.

Siden da, har jeg været lidt skeptisk med hvad der sikkert at køre i. Volvo 142 kom aldrig i betragtning.

  • 0
  • 0

Elbiler er noget CO2-svineri i Danmark, da vores el hovedsagelig kommer fra kulkraft. Det er derfor meget ulogisk at elbiler skal fritages for afgift i Danmark.

I stedet burde man få mere biodbrændstof til Danmark og sænke afgiften på hybridbiler og biler der kan køre på E85/E100/Biodiesel. Så burde man også overveje om vi der har den slags ekstremt miljøvenlige biller ikke skulle sættes ned i grønafgift, da vores biler ved indførsel af bio-brændstoffer kun vil CO2-forurene 10% af det de små politisk koorrekte biller gør... OG meget mindre end en elbil i Danmark !!!

Skulle der være logik i tingene skulle elbiler beskattes, så det svare til den faktisk CO2-forurening. Ellers må vi tolke det som om, at regeringen er på vej med et a-kraftværk i nær fremtid...

  • 0
  • 0

Elbiler er noget CO2-svineri i Danmark, da vores el hovedsagelig kommer fra kulkraft. Det er derfor meget ulogisk at elbiler skal fritages for afgift i Danmark.

I stedet burde man få mere biodbrændstof til Danmark og sænke afgiften på hybridbiler og biler der kan køre på E85/E100/Biodiesel. Så burde man også overveje om vi der har den slags ekstremt miljøvenlige biller ikke skulle sættes ned i grønafgift, da vores biler ved indførsel af bio-brændstoffer kun vil CO2-forurene 10% af det de små politisk koorrekte biller gør... OG meget mindre end en elbil i Danmark !!!

Skulle der være logik i tingene skulle elbiler beskattes, så det svare til den faktisk CO2-forurening. Ellers må vi tolke det som om, at regeringen er på vej med et a-kraftværk i nær fremtid...

Vi kan tage den på to måder: Sådan det er i dag på den ene side og hvordan vi udnytter halmen i fremtiden

I dag bliver biodiesel produceret fra fødevarer. Det er okay, så længe det sker i det begrænsede omfang det sker i dag som forberedelse til 2 generations biodiesel. Men i stort omfang er det uacceptabelt. Der er de ca 50 gr/km CO2 fra elbiler med det nuværende elmix langt mere acceptabelt og det øger muligheden for at indpasse mere VE og sænke CO2 udledningen, ikke bare fra bilen, men også fra resten af elfobruget.

Lad os forestille os to forskellige veje for halmen fra marken ind i bilen.

En er via biobrændsel. Her bruges energi på omformningen fra halm til brugbart brændstof og senere er der tab i bilens motor.

En anden er ved at brænde halmen af i et kraftværk og proppe ellen i en elbil. Det samlede tab her er MAKSIMALT det samme som at gå bioethanolvejen.

Så uanset om du ser på kort sigt eller lang sigt, så er biodieselvejen dårligere end alternativet.

Den eneste grund til at 2. gen biodiesel giver mening er når el ikke kan bruges nogensinde eller foreløbig: Skibsfart, fly og lastbiler.

  • 0
  • 0

En bil fra 1995 ville jeg nu være så tryg

Jeg har set indslagët og har selv haft en sådan Volvo, en skuffelse. Men når jeg skriver tryg er det nu mere i forhold til den økonomisk side.

  • 0
  • 0

Hvad med batteriernes levetid i el-bilerne?

Batterier i bærbare PC-ere og mobiltelefoner har en begrænset levetid, typisk 2 til 3 år. Kapaciteten bliver mindre og mindre over tid. Det svarer til at benzintanken i en alm. bil bliver mindre over tid, således at den f.eks. kun kan indeholde 10 liter efter 3 år! Prisen på et nyt batterisæt til en el-bil er meget høj, så den omkostning / belastning af ressourcerne skal også tages med.

Og hvad med el-biler og vinter? Her sørger temperaturen for at kapaciteten er lav, og hvad med varme i bilerne o.s.v.

Det hører man sjældent om

  • 0
  • 0

Hvad med batteriernes levetid i el-bilerne?

Batterier i bærbare PC-ere og mobiltelefoner har en begrænset levetid, typisk 2 til 3 år. Kapaciteten bliver mindre og mindre over tid. Det svarer til at benzintanken i en alm. bil bliver mindre over tid, således at den f.eks. kun kan indeholde 10 liter efter 3 år! Prisen på et nyt batterisæt til en el-bil er meget høj, så den omkostning / belastning af ressourcerne skal også tages med.

Og hvad med el-biler og vinter? Her sørger temperaturen for at kapaciteten er lav, og hvad med varme i bilerne o.s.v.

Det hører man sjældent om

Det hører DU sjældent om... http://ing.dk/artikel/106681-jyske-testkoe...

  • 0
  • 0

Anders:

1) 50 g/km er meget, når man også skal tage i betragtning at e.g. vores familie ikke kan være i en lille el-bil... Vi skal i så fald bruge to el-biler. Og så er vi på nøjagtig det sammen CO2-niveau som vores nuværende lille diesel bil m. 98 g/km (bil #2). Den kan vi da lige til nød være i.

2) Tager vi den store BioPower på Bioethanol, hvilket en en del mere komfortabelt og sjovt, så kunne udledningen være 0-10 g/km. Altså 10% af el-bils-alternativet, jævnfør dine egne tal.

3) Næste version af BioPower'en. der køre ca. 5 gange så langt pr. L, da den er en også er en hybrid. Så begynder det virkelig at flytte noget.

4) Jeg synes, at der er noget under lavmålet at reducere biobrændsel til halm og fødevare blandet med megen umoral. Der er skam mange spændende tiltag under opførsel med gylle, alger, enzymer etc. Selv de gamle VW Bobler i Brasilien har jo kørt på det i 50 år!

5) OG vi taler her om en løsning som virker i samme øjeblik den lokale tankstation har bioethanol/biodiesel i tanken. Der er altså en her og nu løsning, som hr. og fru Hansen kan bruge NU, med meget store CO2-reduktioner til følge. Her skal vi ikke vente 20 år på at de nuværende biler er slidt ned, og at et geni har opfundet batterier, ladestationer etc. - som virker!

6) Men havde vi a-kraft i DK, så var en elbil mere interessant, som bil nummer #2. Lige nu kommer den nok ind på en plads #4, efter plæneklipperen, i miljøregnskabet.

7) Lad os i stedet bruge pengene, der hvor vi få mest for dem og hvor det giver resultater NU - og ikke om 20 år, hvor du stadig udleder 50 g/km med elbiler i Danmark, hvis ikke vi har får a-kraft til den tid.

8 ) Det er jo også kun 100 år siden vi opfandt el-bilen og den er ikke slået igennem endnu - hvorfor?

  • 0
  • 0

Løkke "lover" at holde dem afgiftsfri 3 år frem i tiden.

Hvis elbilssalget nogensinde går i gang, så skal i se hvordan situationen ændrer sig.

  • 0
  • 0

Den mest effektive løsning er 0-afgift ved indkøb, og et tilskud svarende til momsen af batteriet, det skulle gælde for både el-biler og ægte serielle hybrider som kører mindst 50km literen ved ren fossildrift.

Umiddelbart vil et fiktivt regnestykke give et kæmpe provenu tab, flere hundrede tusinde per bil, men det er jo fiktivt, for salget til de priser vil være mindre end en håndfuld.

Det der betyder noget er det brede salg til almindelige Danskere, hvis vi køber hybrider der kører 50-60 kilometer literen, så falder benzinforbruget til en tredjedel, og der bliver i stedet råd til at betale en årlig ejerafgift/vejskat på måske 8-10.000kr.

Staten mister nogle fiktive penge den alligevel ikke ville få, reelt mister staten kun momsen af batteriet og afgifterne på det benzin der nu ikke skal sælges, staten får derfor ikke penge direkte i kassen når bilen indregistreres.

Bilisterne har nu råd til meget højere ejerafgift, og importen falder gennem hele bilens levetid, svarende til det sparede energi forbrug, og en høj ejerafgift på en fleksibel bil vil sikre at vi ikke skal have flere biler som nu hvor en el-bil kun er praktisk som bil nummer to.

Det løser samtidigt CO2 problemet, tiltrækker arbejdspladser til udvikling af den type teknologi, og gør arbejdskraften langt mere mobil end den er i dag, partikler fra motor og bremser, samt støj bliver stærkt reduceret.

For lidt støj! det problem løser Brian nede fra grillen med et dunkedunk anlæg og åbne vinduer.

Glem alt om underlige udregninger af bio det ene og det andet, det er i denne sammenhæng 1 liter brændstof, og strøm er 1kWh og i denne sammenhæng er oprindelsen ligegyldig.

  • 0
  • 0

Jeg er lidt forvirret. Der gives afgiftsfritagelse til el-biler, men hvad med hybriderne? (jeg tænker specielt på dem, hvor det er elmotoren der står for fremdriften og brændselsmotoren kun står for backup af strøm ... vist nok = plug-in hybrider).

Ifølge branchechef Lærke Flader er aftalen god også for plug-in hybriderne, men er det med i den politiske aftale??? Det fremgår ikke af starten på artiklen.

Hvis ikke, må vi indrette os på rene el-biler, der så kan "aftermarket" installeres med backup.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten