Elbiler er de sikreste ved uheld

5. september 2016 kl. 11:1228
Elbiler er de sikreste ved uheld
Illustration: Lars Bertelsen..
Eksperter er enige om, at batterier er sikrere end brændstof i bilen. Men der er lige et par særlige hensyn at tage, når ulykken sker.
Artiklen er ældre end 30 dage

Selvom en brand i de lithium-batterier, der anvendes i elbiler, ikke kan slukkes, er elbiler sikrere end både benzin og diesel, når de kører galt. Det mener seniorprojektleder Kjeld Nørregaard fra Transport og Elektriske Systemer på Teknologisk Institut.

»I de fleste tilfælde er elbilen mere sikker end benzin og diesel, fordi brændstof er eksplosivt, og det er batterier ikke,« fastslår han.

Og seniorforsker Poul Norby på DTU Energi er ikke uenig i konklusionen fra Teknologisk Institut:

»Vi har jo ingen statistik på det. Men jeg tror, at el i dag er sikrere end brændstof, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Ulykker med elbiler registreres ikke

Ifølge Poul Norby er moderne batterier langt bedre end bare få år gamle batterityper.

»Man kan roligt sige, at batterierne er blevet langt mere sikre, end de var for bare nogle år siden, fastslår han.

De seneste tilfælde med brand i elbiler fra henholdsvis Norge og Frankrig har da også vist, at selv om brandfolkene ikke har kunnet slukke de brændende lithium-batterier, så har passagererne haft tid til at forlade bilerne, inden branden har nået at udviklet sig.

Kraftigere batterier med bedre sikkerhed

Modsat de første generationer af batterier, der med en meget høj energitæthed og dårlig celleadskillelse brændte rigtig godt, har batterifabrikanterne i dag fået langt større fokus på sikkerhed, mener Kjeld Nørregaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Bilproducenterne arbejder i dag med forskellige strategier såsom at indpakke battericellerne i små enheder eller tilføre køling for at undgå brand,« forklarer han.

Samtidig tegner udviklingen af nye batterier til, at jagten på mere strøm også går i retning af mindre brandfarlige batterier. Forskere i en spin-off-virksomhed fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) kaldet SolidEnergy står således klar med en ny generation af lithium-batterier, der trods fast kerne og dobbelt så stor kapacitet lover større sikkerhed.

Ved at betrække det metalliske lithium med en tynd polymer-belægning, der også fungerer som elektrolyt, er det lykkedes forskerne at fjerne den flydende elektrolyt og derved gjort batteriet mindre brandfarligt, skriver MIT News.

Grafikken illustrerer udviklingen inden for lithium-baserede batterier. Illustration: MIT News.

De nye 'sikre' tredjegenerations lithium-batterier vil ifølge MIT News være at finde i produkter som smartphones og computere allerede fra foråret 2017.

Læs også: Nyt lithium-batteri med dobbelt kapacitet klar til salg

Ikke farligt for redningsfolk

Ifølge Kjeld Nørregaard skal redningsfolk selvfølgelig være opmærksomme på, om der er tale om en elbil, når de kommer frem til en ulykke. Men med enkle virkemidler kan de beskytte både sig selv og de folk, der eventuelt skal reddes ud af bilerne, mener han.

»Ved redningsarbejde på en elbil er strømmen fra en ladestander farligere end strømmen fra batteriet i bilen, da ladestanderen har forbindelse til jord. Regel nummer ét er derfor at afbryde forbindelsen til laderen,« siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvor farlig er strømmen

Spændingen i en elbil ligger typisk mellem 400 og 900 volt.

Elektriske overslag fra spændinger under 1.000 volt er ifølge Kjeld Nørregaard under 2 millimeter.

Herefter har man ifølge Kjeld Nørregaard en bil på fire gummihjul, hvor der ikke kan springe lyn fra bilen til en person, der står på jorden. Sikkerhedsafbryderen i bilen kan afbrydes, og eventuelle blotlagte elektriske dele kan afdækkes med gummimåtter, så personer i bilen kan reddes ud.

Kjeld Nørregaard oplever, at mange er af den opfattelse, at rører man ved en elbil, der er gået i stykker, kommer der store lyn ud af den. Men den frygt er altså ubegrundet.

Løft hjulene

I Beredskabsstyrelsens seneste 2014-opdatering til sin Vejledning om indsats ved uheld med elkøretøjer er første prioritet også at få frakoblet bilen fra ladestanderen, inden redningsarbejdet iværksættes.

‘Hvis køretøjet står til ladning, skal redningsmandskabet som det første sørge for at frakoble køretøjets ladestik,’ lyder det i vejledningen.

Læs også: Ny Tesla: Samme batterier, men mere power

Mogens Hansen, der er operativ fagkoordinator ved Nordjyllands Beredskab, mener også, at elbilerne er sikre.

»Nu er der jo ikke solgt så mange elbiler endnu. Men vi oplever ikke, at de går i brand,« siger han.

Sammen med Beredskabsstyrelsen har Mogens Hansen deltaget i foredrag om indsatsen ved ulykker med elbil. Han mener ikke, at strøm og batterier udgør en fare, så længe redningsfolkene følger Beredskabsstyrelsens anvisninger og bruger deres sunde fornuft.

Læs også: Salget af batteribiler er steget med 50 procent på et år

En anden vigtig detalje i Beredskabsstyrelsens vejledning er, at køretøjet skal opklodses for at undgå pludselig igangsætning.

‘Et af de farlige aspekter ved indsats på elkøretøjer er, at motoren stort set er lydløs. Køretøjer kan pludseligt sætte i gang og køre, hvis føreren træder på speederen, eller hvis der sker en kortslutning i el systemet,’ skriver Beredskabsstyrelsen.

Det er blandt andet også derfor, at det et krav til alle elbiler, at de er udstyret med en sikkerhedsafbryder, der kan frakoble batterierne.

28 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
28
7. september 2016 kl. 15:41

Det der kan ikke lade sig gøre med batterier, uanset hvor meget du tæsker dem

Ved ikke om det var det der skete her, men slukningen var svær fordi bilen var skadet : https://electrek.co/2016/09/07/tesla-driver-dies-burning-model-s-hitting-tree-tesla-investigation/Føreren døde nok ved sammenstødet, næppe af branden. Eventuelle skadede passagerer ville sidde i en svær situation. Heldigvis er siden meget stærk så dørene som regel kan åbnes når man er ved bevidsthed.

27
6. september 2016 kl. 12:39

Så en ordentlig statistik ville være godt at have, og jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil have en sådan!
Det må da være godt at få afklaret om de er mere sikre end benzin/diesel biler.

Jeg havde en Ford Focus C-MAX 1.6 fra 2006. Da den var 2,5 år gammel, besluttede den at selvantænde efter 32 timers stilstand. Brandvæsenet slukkede ilden på 20 min inden den nåede dieseltanken. De brugte yderliegere 20 min på at køle resterne.

Den kom ikke i nogen aviser, årsagen blev ikke undersøgt og statistikken siger nok bare "Brand i erhvervskøretøj til personbefordring" el. lign. Jeg tvivler på at vi kan bruge statistikkerne til noget om hvor vidt køretøjet var i brug da branden udviklede sig.

26
6. september 2016 kl. 02:36

De fleste bilbrande opstår (Så vidt jeg ved) i elsystemet

23% af brandene opstår i elsystemet.

Ref: https://www.nfpa.org/news-and-research/fire-statistics-and-reports/fire-statistics/vehicle-fires/vehicle-fire-trends-and-patterns

49% skyldes mekaniske årsager. Jeg finder det lidt mystisk at så mange her ikke kan se hvordan brand opstår når brændbar væske, såsom benzin, diesel eller smøreolie, lækker fra de mange slanger og samlinger på varme motordele. Især komponenter i udstødningssystemet er rigeligt varme til at antænde alle tre olie produkter.

Kun 8% er antændte brande. Det er amerikanske tal, så det kan være anderledes her i DK, men jeg tvivler alligevel på dem der her hævder at alle brændte biler blot er biltyve der sætter ild til dem.

25
5. september 2016 kl. 23:18

Håber forøvrigt ikke sikkerheden er afhængig af manglende jordforbindelse. Hvor ofte ender bilen på 4 pumpende dæk efter en ulykke?

Han siger bare at du ikke kan få stød ved at berøre en elbil fordi jorden ikke er en del af kredsløbet. Det er sandt selvom den måtte stå på de rå stålfælge.

Tænk på et 9 volt batteri. Du kan ikke trække energi ud af det uden at have kontakt til begge poler. I en stationær installation er en af polerne jordet (ofte den negative). Dermed får du stød hvis du berører den anden pol, da du selv har samme potentiale som jord og der dermed kan dannes et kredsløb via din krop.

Selv hvis en af polerne i elbilens batteri har kontakt til chassiset så kan du ikke få stød medmindre du får kontakt til den anden pol. Så det er ikke farligt at tage fat i døren. At rode rundt i motorrummet er en helt anden sag. Derfor er der en nødafbryder som rederne kan aktivere inden de begynder at skære i bilen.

24
5. september 2016 kl. 23:14

Jo, men det er jo hvordan man skal håndtere Elbilerne. Det er jo procedurer og manualer!! Det er jo ikke problemer der gør Elbilerne mere usikre/risiko fyldte.

22
5. september 2016 kl. 22:31

Jeg ved ikke hvor du har det med at det er i el-systemet at bilbrande opstår. I mit tilfælde var det benzin ved katalysatoren (der jo er rigtig varm) og som derefter gik tilbage mod bezin tanken - det var den officielle forklaring jeg fik og som jo passer meget godt med at det bare gik hurtigt.

Dernæst ved jeg ikke hvad du mener med at Elbiler har nogle sikkerhedsproblemer som ICE ikke har. Det skal du måske lige dokumentere.

Jeg har intet imod at der laves statistik på uheld - vi laver jo snart statistik og registreringer på hvad som helst (Big Data)

21
5. september 2016 kl. 22:19

Jeg har i en anden tråd beskrevet min egen oplevelse med at sidde i en brændende fossiler

En elbil der udbrander på 5 minutter, det er også ret volsomt. Kan vi mon ikke konstatere at voldsomme bilbrande er meget ubehagelige. Uanset hvad der driver bilen frem.

De fleste bilbrande opstår (Så vidt jeg ved) i elsystemet. Fremdrift systemet vil nok ikke have så stor indflydelse på designet af det generalle elsystem i en bil. Derfor vil hovedårsagen til bilbrande nok være den samme i fremtiden.

Elbiler har nogle sikkerhedsproblemer som ICE biler ikke har. Og omvendt. Men indførslen af en ny teknologi vil uvægerligt skabe nogle problemer ingen har forudset. Derfor er det vigtigt at vi ikke stikker hoved i busken og siger: Det er elbiler Alt Er Godt.

Vi bliver nød til at håndtere de problemer det skaber at køre rundt med et meget stort og energiholdigt batteri bestående af brandbare materialer.

Men hvis vi ikke indsamler data, og stiller spørgsmål. så vil folk komme unødvendigt til skade og dø. Det er ikke ok blot at sige: Flere vil dø/komme til skade hvis det havde været ICE biler. For det første: Hvis vi ikke begynder at indsamle data, så er der ingen understøttelse for den påstand. For det andet: Selv hvis det er rigtigt, så undskylder det ikke at lade folk dø/komme til skade på grund af fejl/uhensigtsmæssigheder der rimeligt kunne være undgået/udbedret.

Dette er blot endnu et aspekt af elbiler vi skal forholde os til. Det er bare med at komme i gang.

19
5. september 2016 kl. 20:32

Hvis pit folket i et racerløb starter en benzin brand i pitten, så får køreren bare at vide, at han skal give gas for at blæse det ud. Mythbusters (ikke særligt videnskabeligt, men de har i det mindste testet det) kunne køre i en bil med hul i tanken og antændt benzin rendende ud af tanken. Den brændende benzin kunne ikke antænde tankens indhold, fordi der ikke var nok ilt i tanken og flammerne blæses ud af fartvinden, hvis man accelererer lidt. Først når tanken gennemhulles, kan der komme ilt ind i tanken og hvis der er mere benzin tilbage, kan det brænde voldsomt.

Benzin eksplosioner i film fås ved at fordele benzin ud i luften med sprængstof og først når benzinen er fordelt tilstrækkelig ud i en tåge, kan det antændes og brænde.

Diesel er meget svært at tænde med en lighter og er mere sikkert end benzin. Diesel skal nærmest fordampe inden det kan brænde.

De fleste ICE biler der bryder i brand er på grund af elektriske fejl eller skade, som antænder interiør eller lignende, det samme problem vil en elbil også have.

Tesla havde et problem med at batterikassen kunne punkteres, hvis man rammer en sten, problemet er løst nu, men på en ICE bil flækker plasttanken bare og brændstoffet vælter ud uden fare for andre end naturen.

18
5. september 2016 kl. 19:59

Jeg kan ikke erindre hvornår jeg sidst har hørt dette om en benzin bil, langt mindre en diesel bil.

Øjeblikkelig og voldsom brand ved kollision er bestemt ikke umuligt:

https://youtu.be/JIk_SrIQxns?t=7m25s

https://www.youtube.com/watch?v=hx_AmbDClYs

Det der kan ikke lade sig gøre med batterier, uanset hvor meget du tæsker dem:

Det har kostet menneskeliv:

https://articles.chicagotribune.com/1994-11-09/news/9411160382_1_elizabeth-willis-peter-willis-minivan

17
5. september 2016 kl. 19:11

Pointen er at denne såkaldte fagmand (dog ikke på området) udtaler sig om noget han ikke med ret meget om: hvornår er det lige at benzin og især diesel eksploderer?

Der er lige blevet rapporteret om en Tesla, der fik en fejl under kørsel, og i løbet af mindre en ét minut stod den i flammer,og var udbrændt på 5 minutter. Jeg kan ikke erindre hvornår jeg sidst har hørt dette om en bezin bil, langt mindre en diesel bil.

16
5. september 2016 kl. 18:17

»I de fleste tilfælde er elbilen mere sikker end benzin og diesel, fordi brændstof er eksplosivt, og det er batterier ikke,« fastslår han.

... fordi brændstof er eksplosivt...? Håber der er mere tyngde i ekspertens udsagn end den gang. ukvalificerede vrøvl.

Selvfølgelig fejler sikkerheden i elbiler ikke noget. De er godkendt (ja-hat). Tiden vil vise om statistikker falder ud el-bilernes fordel - man kan kun håbe, for de er fremtiden, batteribrand eller ej.

Håber forøvrigt ikke sikkerheden er afhængig af manglende jordforbindelse. Hvor ofte ender bilen på 4 pumpende dæk efter en ulykke?

15
5. september 2016 kl. 18:03

Måske lidt OT - men forhåbentlig fjerner det ikke forkus fra at den største sikkerhedsbrist typisk sidder bag rattet. Hvorfor skal vi ikke til tjek i ny og næ? Bilen har lovmæssigt eftersyn hver andet år - men hvor mange billister kan husker reglerne de blev testet i til køreprøven?

En simulatortest hvert 5-10 år ville være en rigtig god ting - og hvis det var en rigtig simulator, så kunne man træne i at prøve at undgå ulykker.

F.eks. situationen hvor et ene hjulpar ryger ud i den bløde rabat, og hvor man risikere at overkompensere - jeg ved udmærket godt med fornuften hvordan jeg burde gebærde mig, men reelt set aner jeg ikke hvordan jeg vil reagere hvis det skete i virkeligheden.

Men hvis man havde trænet det i en simulator var man måske bedre rustet.

14
5. september 2016 kl. 17:47

Det er ærgerligt, at fordi man gerne vil have en statistisk report over en begivenhed, så bliver man punket for alt muligt.

Ikke værdigt for ING hjemmesiden.

Så det stopper hermed for mig.

  • men jeg håber at der kommer en tilbundsgående undersøgelse, som kan afdække realiterene, og jeg er ikke forudintaget, men da jeg selv er ingeniør, så har jeg lært at etatstistik, når den er udført korrekt, er bedre en subjektive konklutioner.
13
5. september 2016 kl. 17:37

Måske lidt OT - men forhåbentlig fjerner det ikke forkus fra at den største sikkerhedsbrist typisk sidder bag rattet. Hvorfor skal vi ikke til tjek i ny og næ? Bilen har lovmæssigt eftersyn hver andet år - men hvor mange billister kan husker reglerne de blev testet i til køreprøven?

12
5. september 2016 kl. 17:28

Jens, de 7 biler du linker til er (var) hjemmebyggede.

Der er meget skrappere sikkerhedskrav idag for moderne elbiler, hvor batterierne skal være kollisionssikrede.

Taget i betragtning af hvor mange batterier der findes i verden, samt hvor meget af vores hverdag der fungerer gennem stærkstrømsinstallationer, er det måske et under for dig, at verden ikke er gået op i flammer fra elektriske brande?

11
5. september 2016 kl. 17:22

Lige et par mere:

https://ekstrabladet.dk/112/norsk-tesla-bryder-i-brand-under-opladning/5892116https://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2096416/verdens-mest-roste-elbil-er-i-modvind-efter-brand/

https://www.guide-billig-billeje.dk/nyheder-billeje/tesla-salg-2015-elbiler-danmark-tesla-brand-video-norge-antal-solgte-tesla-biler-verden/

  • Læs lige artiklen, der står bla.a.: En anden ukendt faktor er at der er konstateret mindst en håndfuld tilfælde, hvor en Tesla er blevet totalskadet af brand.

Og så er der lige:https://lokalavisen.dk/el-biler-i-trafikulykker-400-volts-ledninger-kan-vaere-livfarlige-/20150915/artikler/150919575/1265

Så en ordentlig statistik ville være godt at have, og jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil have en sådan! Det må da være godt at få afklaret om de er mere sikre end benzin/diesel biler.

10
5. september 2016 kl. 17:15

Spændingen i en elbil ligger typisk mellem 400 og 900 volt.

Elektriske overslag fra spændinger under 1.000 volt er ifølge Kjeld Nørregaard under 2 millimeter.

Det er en sandhed med modifikationer. Hvis man starter en gnist fra en DC forsyning, kan den trækkes måske over 100mm ud. Dvs. at hvis man starter gnisten med f.eks en finger, så bliver man overordentlig meget stegt, selv om man flytter sig, fordi lysbuen ikke slukker med det samme. Det virker faktisk ligedan, som hvis det var højeffekts højfrekvens. Det giver nogle rigtigt dybe brandsår. Måske ældre mennesker kan huske da man havde jævnspænding i stikkontakterne.

9
5. september 2016 kl. 17:11

https://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE1795713/elbil-udbraendt-ved-uforklarlig-brand/https://ekstrabladet.dk/112/norsk-tesla-bryder-i-brand-under-opladning/5892116

Og her er der de 7 biler der brændte, og det skyldes ikke en eksplosion i en fabrik, som med de benzinbiler du referere til i Tianjinhttps://www.dr.dk/nyheder/indland/fdm-syv-elbiler-braendt

Dette er kun et lille udpluk af begivenhederne.

Og nej, jeg er ikke "religiøs" min datter og svigersøn har en Tesla!

8
5. september 2016 kl. 17:07

Og så prøv at se på hvor mange biler der brænder op af disse ulykker! - det er et fåtal.</p>
<p>Men el-biler, her er der mange der brænder op, også når de holder stille!

Det var dog den værste gang ævl i lang tid!

Dette har været debatteret til hudløshed i andre tråde før, så at du gengiver dine direkte forkerte udtalelser igen gør det ikke mere sandt.

Jeg gider ikke gentage, du må selv læse (og prøve at forstå) de andre debatter om emnet.

jeg kan huske at for et års tid siden, at der var 6-8 stykker der brændte op ved et lager, de var klar til at blive solgt!

Ja, og da de havde kæmpeeksplosionen i Tianjin mistede Renault omkring 1500 biler og Hyundai omkring 4000 - men oplysningen er stort set lige så irrelevant som hvad du "kan huske".

7
5. september 2016 kl. 16:54

Prøv lige at se hvor mange biler der på verdensplan bliver udsat for en ulykke, de kører ind i hinanden, de kører mod træer o.s.v.

Og så prøv at se på hvor mange biler der brænder op af disse ulykker! - det er et fåtal.

Men el-biler, her er der mange der brænder op, også når de holder stille! jeg kan huske at for et års tid siden, at der var 6-8 stykker der brændte op ved et lager, de var klar til at blive solgt!

Og som det er vist i artiklen, så brændte el-biler både under kørslen, og når de var parkeret.

Ved en ulykke, så kan batteriet tage så meget skade, at kortslutningen sker i batteriet, og så kan det bryde i brand, uden mulighed for slukning. Og hvad hvis man ikke kan komme ud af bilen grundet smadrede døre, personskader eller andet?

Det kunne være på sin plads at der blev lavet en undersøgelse der viste hvor mange el-biler der bryder i brand ved ulykker i forhold til antallet, og ligeledes det samme med dieselbiler og benzinbiler.

Før denne undersøgelse er lavet, så kan man jo ikke drage nogen konklusion, som man har i artiklen

6
5. september 2016 kl. 16:44

Og diesel er ikke eksplosivt,</p>
<ul><li>det har svært ved at bryde i brand.</li>
</ul><p>Benzin er værre, men begge væsker kræver ilt for at brænde.
Hvorimod at batterier kun kræver en kortslutning, og det kan jo ske ved en ulykke.</p>
<p>I øvrigt, har el-bilerne gennemgået chrashtest med batterierne opladet og monteret?

Diesel og olie antænder i samme øjeblik det rammer en varm del fra udstødningssystemet. Det er derfor der er så mange problemer med brande i motorrummet på busser.

Kortslutninger antænder derimod ikke noget umiddelbart da sikringerne afbryder med det samme. Elbilerne har desuden et system der automatisk afbryder batteriet ved kollision. Dermed ikke sagt at brand er umuligt, men det kræver noget mere.

Tror du selv på at de piller batterierne ud af elbilen og skubber den ind i barrieren med håndkraft når de crashtester elbiler?!

5
5. september 2016 kl. 14:58

Og der står at folk har kunnet komme ud af bilen inden branden opstod!</p>
<ul><li>men hvad hvis de var ude af stand til det!

Jeg er (desværre) gammel nok til at kunne huske diskussionen, da brug af sikkerhedsseler blev obligatorisk: der var mange, som pure nægtede, fordi at det var alt for farligt; man kunne jo risikere ikke at kunne nå ud, hvis man gik i stå midt i en jernbaneoverskæring eller hvis bilen brød i brand!

Vi mennesker er utroligt dårlige til at vurdere risiko, og "naturlig" bange for alt nyt.

4
5. september 2016 kl. 14:28

Ja, jeg vil faktisk give dig ret.

Og der står at folk har kunnet komme ud af bilen inden branden opstod!

  • men hvad hvis de var ude af stand til det!

Og diesel er ikke eksplosivt,

  • det har svært ved at bryde i brand.

  • Benzin er værre, men begge væsker kræver ilt for at brænde.

Hvorimod at batterier kun kræver en kortslutning, og det kan jo ske ved en ulykke.

I øvrigt, har el-bilerne gennemgået chrashtest med batterierne opladet og monteret?

3
5. september 2016 kl. 14:26

Dvs det hele er ren spekulation.

Det er en fagmand der kommer med en vurdering. Der er ikke nok data til at lave statistik men derfor kan man godt udtale sig om hvilket system der ser ud til at have de bedste egenskaber.

2
5. september 2016 kl. 13:39

Hvad er meningen med denne artikel?

Der står i 4. afsnit: "Vi har jo ingen statistik på det. Men jeg tror, at el i dag er sikrere end brændstof, siger han."

Dvs det hele er ren spekulation.

Konklusionen er muligvis rigtig, men det er bare en løs påstand uden argument.

Ubrugeligt bras!

1
5. september 2016 kl. 13:17

Ganske informativt for én, der ikke er fortrolig med el-biler. :-)