Elbiler: Danmark står stille, mens resten af Norden spurter derudad

Første kvartal i 2016 viser én tydelig ting: Bilkøbere i Norden ikke er bange for at kaste sig over modeller med batterier og ladestik.

I alt blev der i Norden (Danmark, Norge, Sverige og Finland - Island er ikke medtaget i opgørelsen) solgt 13.896 batteribiler, hvoraf de 7.541 var rene elbiler. I Norge var en fjerdedel af alle nye biler batteridrevne, og Finland satte salgsrekord med 390 styk.

Men i Danmark kørte blot 242 elbiler ud fra forhandlerne i årets tre første måneder.

Det viser en ny opgørelse, som konsulentvirksomheden Insero har udarbejdet.

I den totale opgørelse slås rene elbiler og plugin-hybridbiler sammen. Men en opdeling viser, at salget af plugin-hybridbiler nu nærmer sig salget af elbiler, hvis man ser på hele Norden.

Læs også: Fald i elbilsalg skyldes ikke kun afgiften

Salget af plugin-hybridbiler overstiger nu salget af rene elbiler i alle de nordiske lande undtagen Norge. Illustration: Insero
Siden 2010 er salget af biler som kan oplades via et elstik, været støt stigende i Norden. Siden første januar 2016 er tallet steget til 114.132 biler for Norge, Sverige, Finland og Danmark. Illustration: Insero

Samlet set var cirka 5 procent af alle de biler, som blev solgt i de fire nordiske lande, med batterier. Men som det kan ses, står Norge for langt den største andel. Det er også her, at køberne opnår de største afgiftsfordele.

Læs også: Amerikanske forskere udvikler 20 kW trådløst ladesystem til elbiler

Omvendt er der i Finland ikke nogen rabat på elbiler. Alligevel blev der solgt 390 styk i første kvartal, heraf var de 312 plugin-hybridbiler. Det er en stigning på 80 procent for plugin-hybridbiler sammenlignet med sidste år.

Dansk afgift slår igennem

Så mens det går godt med salget i de andre nordiske lande, er markedet i Danmark nærmest forsvundet. Salget er faldet med 65 procent sammenlignet med samme periode sidste år:

»Den trinvise introduktion af elbiler i det normale skattesystem i Danmark har, som ventet, haft en markant effekt på salget af elbiler. Hvor vi i 2015 så 1.185 nye batteridrevne biler på vejene i gennemsnit pr. kvartal, har vi i første kvartal af 2016 set et salg på blot 242 batteridrevne biler,« siger Søren Bernt Lindegaard, der er konsulent ved Insero.

Læs også: Redder Tesla Model 3 elbilen?

Den nye afgift på rene elbiler har tilsyneladende fået kunderne til at skifte fokus mod plugin-hybridbiler. Salget af disse udgør nu 60 procent af markedet i Danmark.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det eneste land der spurter derudaf på el og pluginhybrid i Norden er Norge. Takket være regeringens gavebod, som vi af gode grunde ikke kan matche. Norge har deres oliepenge og selvom olien ikke giver så meget for tiden, så har de den kæmpestore oliefond at tære på. Men hvis man skal skære det ud i pap, så er elbilen et ufærdigt produkt som kun kan overleve i sin nuværende form via enorme subsidier og pluginhybriden er for dyr - igen, den er afhængig af enorme subsidier. Elbilteknologien har stadig den samme akilleshæl: Batteriet. For lille energimængde kan lagres, det er for tungt, for dyrt, tager for langt tid at lade og har det dårligt med koldt vejr. Brændselsceller for pluginhybrider er afsindigt dyre. Pluginhybrider uden er bare benzinbiler med et batteri og en ekstra motor der kan køre på el. Og så forresten: Hvor mange jerimiader har man efterhånden ikke måtte læse i Ingeniøren om elbilens nutidige elendige salg og fremtidige glorværdighed? Det er efterhånden halvårlige tilbagevendende rituelle besværgelser.

  • 15
  • 58

Afslutningen af artiklen: "Den nye afgift på rene elbiler har tilsyneladende fået kunderne til mere miljøvenlige til at skifte fokus mod pluginhybridbiler. Salget af disse udgør nu 60 procent af markedet i Danmark"

Skulle der stå hybrider i stedet for plugin hybrider? Det der står giver ingen mening.

  • 2
  • 3

Den havde ingen jo set komme - på Christiansborg altså...

Hvis vi skal have udbredt elbiler i Danmark indenfor en rimelig årrække må vi altså enten omstrukturere afgiftssystemet, eller droppe dem helt igen for elbiler. Vi kan ikke vente på at tilstrækkeligt rige mennesker køber elbil, bruger den i x-antal år, og så sælger dem på brugtmarkedet, som er den lavere middelklasses normale adgangsvej til en bil i mellemstørrelse. På den måde vil det tage en evighed før vi får skåret ned på CO2-udledningen fra transportsektoren,og forureningen i vores byer...

  • 50
  • 5

Jeg har foreslået Transportministeren, at Danmark fra 1 jan. 2018 forbyder salg af nye personbiler med forbrændingsmotor. Bilfabrikanterne ville ikke savne det danske marked - de ville tværtimod få et overskueligt marked for miljørigtige personbiler. Det kan så udvides til forbud mod salg af biler på op til 10 ton med forbrændingsmotor - så vil al levering af varer og al persontransport i byer ad åre komme til at foregå med miljørigtige biler. Svaret var: Det må vi ikke for EU! Men nu har Holland fremsat en lignende ide - så var det ikke værd at følge op på?

  • 30
  • 8

Kan nogen svare på hvor merforbruget af strøm skal komme fra? VE, kul eller atom ? Hvem mon står bag den massive markedsføring af el-biler? Jeg mener at strømmen bør komme fra VE, men hvordan vil man sikre sig det? Hvad vil det koste forbrugeren i merpris at sikre sig at strømmen til køretøjer kommer fra VE ?

  • 9
  • 22

Kan nogen svare på hvor merforbruget af strøm skal komme fra? VE, kul eller atom ? Hvem mon står bag den massive markedsføring af el-biler? Jeg mener at strømmen bør komme fra VE, men hvordan vil man sikre sig det? Hvad vil det koste forbrugeren i merpris at sikre sig at strømmen til køretøjer kommer fra VE ?

Vi er allerede godt i gang med den omstilling. Vores forbrug af kul er under en 1/3 af hvad den var for godt 10 år siden. Det er helt sikkert en stor udfordring/opgave at skifte hele samfundet væk fra fossile brændstoffer, men jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre og der er mange dygtige folk på sagen.

  • 38
  • 2

Hvad vil det koste forbrugeren i merpris at sikre sig at strømmen til køretøjer kommer fra VE ?

Det er ikke let at svare på... Umiddelbart vil mere VE i elsystemet sænke gennemsnitsprisen, men der vil blive holdt liv i de nuværende kul-, olie- og gaskraftværker... Vandkraft kan naturligvis skrue lidt op, men der skal nok bygges nye atomkraftværker for at få mere energi fra atomkraft... Biobrændsel vil der også blive brugt mere af og affaldsforbrænding, vis de opføres og der brændes mere affald...

Jo mere energi der skal overføres via elnettet, jo mere skal det udbygges/forstærkes, især hvis man ikke formår at flytte forbruget til om natten, hvor nettet kun er 1/5 belastet i forhold til spidslast. Men det vil i sig selv også kræve nogen forstærkninger, da en distributionstransformer f.eks. normalt kun er dimensioneret til at være fuld belastet i 30 % af tiden...

  • 5
  • 0

Kan nogen svare på hvor merforbruget af strøm skal komme fra? VE, kul eller atom ? VE men også gerne a -kraft for mit vedkommende. Hvem mon står bag den massive markedsføring af el-biler? Ingen. Tesla bruger ikke en krone på markedsføring. Nissan og BMW bruger lidt men det er ikke meget. Jeg mener at strømmen bør komme fra VE, men hvordan vil man sikre sig det? Enig - men det er lidt svært at sikre sig. Man kan købe el fra et af de selskaber der kun sælger vedvarende energi selv om det i praksis er noget sludder. Der der kommer ud at kontakten vil være en skøn blanding af det hele. Dog - i 2015 kom 75% af elektriciteten fra VE + A-kraft og det gav en gennemsnitlig udledning af CO2 på under 200g/Kwh. Det vil kun blive bedre i de kommende år. Hvad vil det koste forbrugeren i merpris at sikre sig at strømmen til køretøjer kommer fra VE ? Umuligt / merprisen for strøm fra øko selskaber hvis man køber konceptet :)

  • 11
  • 1

Det eneste fornuftige er da hybridbiler. Når man tænker på , den ringe rækkevidde for elbilerne.

Der, hvor jeg arbejdede før, var der ikke mulighed for at få bilerne opladet - betydende, at jeg ikke kunne komme til mit job og retur i elbil. Og hver gang jeg vil besøge min søster, ville min vejhjælp skulle transportere mig og min bil hjem. Det er vist kun en Tesla, som har en nogenlunde fornuftig rækkevidde - og sådan én har jeg aldrig haft råd til (med eller uden afgift). Selv uden afgifter er elbilerne simpelthen for dyre for borgere med en almindelig indtægt.

Og hånden på hjertet, så er det jo ikke sådan, at elbiler ikke forårsager udledning af CO2 - jo, måske der, hvor de kører, men den strøm de bruger, skal jo produceres et sted. Og selvom man får en forøget andel af VE, skal solceller, vindmøller mm. stadig produceres.

Og hvis man virkelig ville gøre noget ved miljøet forbød man salget af dieseldrevne køretøjer af alle slags, for de udleder også andre ting end CO2 - partikler, som er sundhedsskadelige for bl.a mennesker, og det er CO2 ikke. Og husk, at det største bidrag til drivhusgasserne kommer fra vand.

  • 5
  • 32

Salget af plugin-hybridbiler overstiger nu salget af rene elbiler i alle de nordiske lande undtagen Norge.

Det er da en underlig konklusion at fjerne det marked der er allerstørst, for samlet set udgør rene elbiler altså stadig hovedparten, og hvis man ser på det norske marked (som jo nok må anses for driveren - no pun) er der en klar tendens til at de rene elbiler løber af med sejren.

  • 8
  • 0

I undersøgelse bliver der, som også beskrevet i artiklen, set på biler med batterier som kan lades op eksternt. Det vil sige, at pluginhybrider også er medtaget.

Tallene viser, at der i første kvartal blev solgt 122 pluginhybrider i Danmark.

Toyotas hybridbiler indgår altså ikke i opgørelsen, da de ikke kan oplades eksternt.

  • 9
  • 0

Hvis der havde været problemer med kolde batterier, tror jeg de intelligente nordmænd havde købt en anden bil.

Den intelligente nordmand der bare kører rundt i Oslo området er kold i røven: Bilen er skatte og momsfri, der er gratis ladestandere over hele byen, gratis p-pladser, gratis kørsel i betalingsringszonen, gratis kørsel over betalingsbroer, fri kørsel i busbanen mv. For at bruge et gammelt American Express slogan: Rewards never ends.

  • 13
  • 13

Jesper: Du er Way Out, kom nu ind i dette årtusinde - jeg har nu kørt +70.000km uden problemer overhovedet i mine elbiler også udenlands - din forestillingsverden har bare ikke noget med virkeligheden at gøre.

Kære Herr Von Wonterghem, Jeg befinder mig pt. på rejse i udlandet med en benzinbil. Du gider vel ikke lige replicere min tur indtil videre med din lille elautomodyt: Dag 1: 806 km Lyngby-Maastricht på 9:20 h (færgeoverfart ikke medregnet) Dag 2: 270 km Maastricht-Ieper via Namur på 3:30h Dag 3: 430 km Ieper-Verdun over Somme på 6:10h Dag 4: 277 km Verdun-Freiburg over Nancy på 3:30 h

I km tallet er ikke medregnet diverse svinkærinder for at se forskelle interessante ting undervejs.

  • 6
  • 25

Jeg har vist før refereret til Bjørn Nyland, norsk Tesla ejer, der har kørt 220.000 km fra Nordkapp til Sydfrankrig på 2 år. Så, nej, man behøver ikke at holde sig omkring Oslo for at nyde godt af elbilen.

Han kører gerne 6-800 km pr. dag.

Men det har været meget væsentligt for ham, at der har været adgang til hurtigladere, og de er meget vigtige for gennemrejsende, men heldigvis har det kun taget omkring 18 måneder at få dem udbygget tilstrækkeligt til at hele Norge nu er dækket, og tallet vokser.

Det siger noget om, at de problemer mange tror er der med at komme omkring, eksisterer faktisk ikke.

En god elbil er iøvrigt en fremragende vinterbil, for man kan sove i den om natten, da klimaanlægget kan holde bilen varm i mange timer. Ikke noget med at hælde olie på et oliefyr.

  • 18
  • 1

end at folk ikke køber elbiler, fordi fossilbrændere er mere attraktive?

Hvis man så vil ændre det, skal der nok mere end Raymonds lovprisninger af sit køretøj ;o) til, nemlig:

Enten: voldsomme forhøjede afgifter på brændstof / fossil biler. Eller: endnu bedre (direkte og indirekte) subsidier til elbiler.

Det første er svært at sælge til vælgerne. Det sidste er svært at financiere - derfor den pragmatiske indførelse af afgift på elbiler.

Alle er selvfølgelig enige om, at langt den overvejende del at personbilkørslen i DK fint kunne klares af elbiler - men folk vil simpelthen ikke betale ekstra for en bil, der ikke kan løse alle de behov, de har i dag. Før vi kommer i en situation, hvor der er en stor (økonomisk) gulerod ved at skifte til el, kommer det nok ikke til at ske. Den nuværende situation viser jo med al tydelighed, at sidste års boom i elbilsalget var "kunstigt" båret oppe af (indirekte) subsidier.

mvh Flemming

  • 13
  • 2

Du gider vel ikke lige replicere min tur indtil videre med din lille elautomodyt:

Du være ret sikker på, at de færreste Tesla-bilister gider hælde dyrt stinkende stads på en rystende, larmende, forurenende, lavtydende benzinbil, når man istedet kan køre lydløst, flydende og powerfuldt i sin Tesla og nyde en kort pause hver anden-tredje time, mens man lader gratis. Så Raymond er måske ikke den rigtige til bestyrke din glæde ved at køre på benzin. Koldt vejr mærkes mere i en elbil, da der næsten ikke er noget spildvarme at tappe af, men det er ikke korrekt, at batterierne virker dårligt om vinteren. Nordmændene omtaler ofte elbilen som mere driftsikker i koldt vejr end almindelige biler. Data fra to vintre og to somre og 160.000 km min egen elbil viser et gennemsnit på 180Wh/km om sommeren og 200Wh/km om vinteren. Det højere forbrug skyldes vinterdæk, vådere veje og tungere luft. Det er ikke anderledes for alle andre biler.

  • 15
  • 2

Jesper Ørsted skriver: Dag 1: 806 km Lyngby-Maastricht på 9:20 h (færgeoverfart ikke medregnet) Dag 2: 270 km Maastricht-Ieper via Namur på 3:30h Dag 3: 430 km Ieper-Verdun over Somme på 6:10h Dag 4: 277 km Verdun-Freiburg over Nancy på 3:30 h

Uden at gå i detaljer med ovenstående kan jeg fortælle, at jeg i påsken kørte til Provence i min el-bil (Tesla). Det foregik med en overnatning i Kassel på vej derned. Turen hjem foregik i ét stræk (dog med nødvendige ladestop). I alt godt 1800 km hver vej. Turen derned tog 26 timer incl. ladestop. Turen hjem klarede vi på 25 timer incl. ladestop. Længere end i en fossilbil, ja, men pauserne undervejs gør faktisk at man er mere frisk når man kommer frem.

De distancer, som Jesper nævner herover, fx Lyngby - Maastricht 806 km, klares helt uproblematisk med 2-3 ladestop undervejs a 30 min. som alligevel passer med kaffepause, frokost/strække ben mm. De fleste kører jo alligevel ikke 9 timer i ét stræk uden at spise/gå på toilet mm. Mange steder kan man oplade på hoteller, så kan starter om morgenen fuldt opladt.

Men klart, turen er ikke praktisk i en mindre elbil som fx en Zoe, iOn og hvad de mindre modeller nu hedder. De er mest velegnede til bykørsel og som bil nr. 2.

  • 25
  • 2

Der, hvor jeg arbejdede før, var der ikke mulighed for at få bilerne opladet - betydende, at jeg ikke kunne komme til mit job og retur i elbil.

@Charlotte Tørngren Det kan sagtens tænkes at det er tilfældet for dig - men så er du altså også en rimelig atypisk pendler. Den gennemsnitlige pendler kører ca. 25-30 km i hver retning. Altså ~60 km pr. dag (minus indkøb, afhentning af børn, sport og fritid) https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/pend...

Til sammenligning angiver Nissan en rækkevidde på deres Leaf på op til 250 km og ned til 150 - alt efter forhold. (hastighed, udetemperatur, brug af air condition osv.) Skal vi så være endnu mere pessimistiske og så sige 125 km på en opladning, så efterlader det stadig god plads til svingærinder i dagligdagen. http://www.nissan.dk/DK/da/vehicle/electri...

VW's e-up! hævder de selv kan køre 160 km på en opladning. Men nu når det er VW som siger det, så halverer vi det bare lige for at få et mere reelt worse-case scenarie. Så kan den stadig køre ~80 km. Det vil stadig være nok som for en gennemsnitlig pendler. http://www.volkswagen.dk/da/models/e-up-/v...

Så det er da min vurdering, at de fleste vil kunne bruge en elbil til at dække 95% af deres kørselsbehov også uden at det er nødvendigt at købe en Tesla. Men ja, skal man køre f.eks. Aalborg til KBH, så er der sku langt i en e-up! eller en Leaf - så skal Tesla ligesom indover. Så de 'små' elbiler er nok stadig bedst egnet som bil nummer 2 eller til personer som er villig til at benytte offentlig transport på længere ture.

  • 14
  • 2

Det er da en fin rundtur som Jesper Ørsted har været på, om det er en decideret langtur ved jeg ikke. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor den tur ikke skulle kunne gøres i en elbil med planlægning, udover at hurtig ladepunkt infrastrukturen i dele af Frankrig ikke er så tæt endnu, jeg har ikke checket den nævnte rute.

Vi skal ærlige og sige at med en elbil kræver det stadig noget mere planlægning at køre lange ture - og der er områder i VestEuropa der er bedre dækket med ladeinfrastruktur end andre - og abonnements adgangen til ladeinfrastrukturen er lettere kaotisk (undtagen for Tesla's). Og det kan da også være at man bare skal leje en ICE bil til de rigtig lange ture sydpå.

Men til eksempel kørte jeg på skitur til Norge i påsken i en Nissan Leaf (30kwh) - således

Dag 1 : Hillerød - Gausta (Rjukan) 703 km, 14 timer incl færge og indkøbsophold (der er en del grænsehandel ved Svinesund, og med børn i bilen er der krav om ophold selvom ladning er afsluttet). Temperatur mellem -10 og +6. Let vind. Vigtigt at indregne højdemeter i turplan ved bjergkørsel.

Dag 2 - 3 Skidage med lidt afterski højfjeldskørsel (34 - 40 km) og natlig opladning på hotellet. (Store stigninger tager godt fat i batteriet)

Dag 4 Gausta - Hillerød 703 km, 14,5 timer, incl færge, og indkøb. Regn og blæst kostede ekstra opladning i forhold til udturen.

Det var helt uproblematisk med den eksisterende infrastruktur - men hvis alle elbiler i København havde besluttet sig for samme tur havde vi jo holdt i kø ved ladepunkterne, så hvis der kommer mange elbiler skal der flere stik til (som for ICE biler).

I en Tesla havde turen nok kunne gøres på noget kortere tid.

  • 10
  • 2

Ja det ikke til at forstå salget af elbiler falder. Slet ikke når den her på ing.dk lovprises som guds gave til mennesket!

Men som argumenterne altid er. Fjern afgift på elbilerne eller straf biler med forbrændingsmotor så voldsomt at du stadigvæk skal tvinges over i en elbil.

Hvorfor al den tvang?! Hvis folk ikke vil have den elbil så lad dem om det trods alt.

Lad elbilen konkurrere på lige vilkår med andre biler på markedet, istedet for diktatoriske forslag med sygelig tvang.

Hvis man trods alt er rigtig miljøforkæmper forstår jeg ikke man ikke kæmper for tvang af cykler hvis du kan cykle til arbejde på 1 time hver vej. Styrker miljøet OG mennesket med al den daglige motion.

Men savner selv at se en elbil som siger mig noget generelt. Derfor stadigvæk forbrændingsmotor til mig. Og sådan vil det nok være meget længe endnu.

  • 6
  • 17

Hvorfor al den tvang?! Hvis folk ikke vil have den elbil så lad dem om det trods alt.

Lad elbilen konkurrere på lige vilkår med andre biler på markedet, istedet for diktatoriske forslag med sygelig tvang.

Hvis man trods alt er rigtig miljøforkæmper forstår jeg ikke man ikke kæmper for tvang af cykler hvis du kan cykle til arbejde på 1 time hver vej. Styrker miljøet OG mennesket med al den daglige motion.

Men savner selv at se en elbil som siger mig noget generelt. Derfor stadigvæk forbrændingsmotor til mig. Og sådan vil det nok være meget længe endnu.

Jamen, elcykler er da også fantastiske. Flere af dem så flere folk kan tage cyklen på arbejde i stedet for bilen!

Derudover har du ret i at elbilerne stadig er under kraftig udvikling. ICE biler ser ud til at være tæt deres peak niveau, producenterne har temmeligt svært ved hive mere ydelse ud af dem, men de er også blevet udviklet over mange årtier nu. Udviklingen af elbilerne er først lige begyndt. Prisen på elbiler falder, bare se på den kommende Tesla Model 3, prisen på den bliver meget lavere end Model S. En god del af forklaringen er at prisen på batterierne falder og falder og samtidigt bliver de bedre. Se blot på Model S, da den blev lanceret for få år siden var det med enten 60Kwh eller 85Kwh batteri, det er nu opgraderet til 70Kwh/90Kwh og rygterne siger at en 100Kwh snart kommer.

Jeg synes bestemt heller ikke at tvang er en god ting, men fact er at vi er tvunget til at skifte væk fra vores afhængighed af fossile brændstoffer.

  • 8
  • 1

Tyskerne har d. 27-4-2016 vedtaget følgende, der forventes udrullet i løbet af maj 2016: Købspræmie på 4000 € for elbiler Købspræmie på 3000 € for hybridbiler Gælder for biler med en pris på under 60 000 € Gælder indtil puljen på 1,2 mia. € er opbrugt Gælder indtil år 2019

REF: http://www.spiegel.de/auto/aktuell/kaufpra...

  • 9
  • 0

Hej.

Jeg har ikke data / oplysninger for salget af elbiler i slutningen af 2015 . Men en del mennesker vidste vist, at prisen på visse elbiler ville stige i starten af 2016 p.g.a. nye afgifter. Derfor er der måske en betydelig del, der har valgt at købe elbiler i slutningen af 2015 fremfor i starten af 2016. Hvis jeg har ret i dette, kan man efter min mening endnu ikke udtale sig om, hvor meget de nye afgifter reelt påvirker salget her i 2016 . Og derfor synes jeg, at artiklen på en måde er forkert skrevet eller formuleret.

Der kører åbenbart mange elbiler rundt i Norge. Det synes jeg er yderst interessant. For i Nord-Norge er det vel en del koldere end i Danmark. Det er jo godt, hvis elbilerne fungerer rimeligt tilfredsstillende i Nord-Norge, hvor det er koldt. Så hvad er erfaringerne fra Nord-Norge m..h.t. elbiler om vinteren ? Her tænker jeg på, hvor meget kortere rækkevidden pr. opladning er for elbilerne i Nord-Norge om vinteren ?

Jeg synes ikke, at man skal forbyde diesel- og benzinbiler foreløbig. Men man skal selvfølgelig have gjort noget effektivt ved dieselbilernes NOx-forurening.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 3

Men klart, turen er ikke praktisk i en mindre elbil som fx en Zoe, iOn og hvad de mindre modeller nu hedder. De er mest velegnede til bykørsel og som bil nr. 2.

Vi har en Zoe som eneste bil.

Det er klart, at den ikke egner sig til en smut til Sydfrankrig, men eftersom vi på ingen måde har det behov, og aldrig ville køre den tur inden nogen omstændigheder, gør det intet.

Det jeg vil frem til er, at Zoe ikke begrænser os i at køre til Frankrig - for vi skal ikke derned. Vi har omvendt valgt at tilpasse vores valg af bil med vores behov.

At lade køreture til Frankrig være definerende for en bils rækkevidde og ydelse er komplet irrelevant for de 99% der aldrig foretager den tur. Men det kan selvfølgelig være svært at forstå, hvis man er en af de få der har behovet. Det er netop derfor man skal nøjes med at udtale sig om sine egne behov til en bil, og ikke lade egne behov være definerende for alle andres behov.

  • 10
  • 1

Der, hvor jeg arbejdede før, var der ikke mulighed for at få bilerne opladet - betydende, at jeg ikke kunne komme til mit job og retur i elbil. Og hver gang jeg vil besøge min søster, ville min vejhjælp skulle transportere mig og min bil hjem. Det er vist kun en Tesla, som har en nogenlunde fornuftig rækkevidde - og sådan én har jeg aldrig haft råd til (med eller uden afgift). Selv uden afgifter er elbilerne simpelthen for dyre for borgere med en almindelig indtægt.

At lige præcis du ikke kan anvende en elbil, gør dem ikke uanvendelige generelt, som tonen i dit indlæg antyder

Og hånden på hjertet, så er det jo ikke sådan, at elbiler ikke forårsager udledning af CO2 - jo, måske der, hvor de kører, men den strøm de bruger, skal jo produceres et sted. Og selvom man får en forøget andel af VE, skal solceller, vindmøller mm. stadig produceres.

Man kan sagtens producere solceller vha. strøm fra andre solceller.

Helt generelt bør man lade være med at sammenkoble de enkelte led i kæden på den måde du gør. Hvis vores (globale) samfund skal blive emissionsfrit, så kræver det at hvert led i kæden gør sin del. Og at man ved/mener/tror, at andre led ikke gør alt, hvad de kan, endnu, fritholder ikke dig fra dit ansvar for at reducere emissionerne fra transportsektoren

Og hvis man virkelig ville gøre noget ved miljøet forbød man salget af dieseldrevne køretøjer af alle slags, for de udleder også andre ting end CO2 - partikler, som er sundhedsskadelige for bl.a mennesker, og det er CO2 ikke.

Enig, og det siger jeg som dieselejer selv.

Og husk, at det største bidrag til drivhusgasserne kommer fra vand.

Det er i sig selv korrekt, men komplet irrelevant ifht. klimadebatten. Det er sådan, at H2O og CO2 (og CH4, N2O, osv) absorberer stråling i forskellige frekvensbånd, omend der også er enkelte overlap mellem disse bånd. Der er så meget vanddamp i atmosfæren, at den kan anses for at være stort set "mættet", dvs. at mere vanddamp vil ikke forøge drivhuseffekten i sig selv.

Så CO2 har et selvstændigt bidrag til drivhuseffekten, som ikke afhænger af indholdet af andre gasser, herunder vanddamp.

PS. Efterhånden som koncentrationen af CO2 i atmosfæren stiger, så falder den marginale indflydelse af mere CO2, men der er vi stadig (heldigvis) meget langt fra endnu.

  • 7
  • 1

Enten forlader Mærsk Danmark, eller også sørger i for at der bliver brugt noget olie i Danmark, fx ved at inddrive afgiften for elbiler, og generelt opbremse udbygningen af de vedvarende energikilder.

  • 3
  • 9

Lad elbilen konkurrere på lige vilkår med andre biler på markedet, istedet for diktatoriske forslag med sygelig tvang.

God ide. Man kunne jo så starte med at skære i afgiften på el, så den blev lige så lav som afgiften på benzin eller diesel. Eller var det ikke det, du hentydede til?

Er det slet ikke faldet dig ind, at fossil-biler forurener meget mere end elbiler? Det er kun fordi denne forurening er gratis, at den slags biler er billigere. Tog man en rimelig betaling for støj, og af partikler og CO2, ville fossilbilen ikke have en chance. Men det var nok heller ikke det, du mente.

Så jo, lad konkurrencen blive på lige vilkår. Det skal bare ikke være fossilbilens laveste fællesnævner der skal sætte standarden. Vi lever i en moderne verden, hvor tolerancen for forurening heldigvis er på vej ned. Det kommer alle til gode, også folk som dig, der slet ikke er fulgt med tiden.

  • 24
  • 3

Det har altid undret mig at elbiler tilsyneladende skal redegøre for hele kæden. Et hyppigt argument er nemlig: "Jo, men tænk på, at den el I bruger i elbilen, jo er produceret på et kraftværk - eller tænk på den el, der skal til at producere en vindmølle. Og tænk også på at produktionen af elbilen kræver mere energi end produktionen af en almindelig bil".

I det regnestykke skal el-bilen således stå til regnskab for den fulde udledning af CO2, mens en fossilbil kun skal redegøre for selve udledningen under kørsel.

Tænk hvis fossilbilerne tilsvarende skulle redegøre for hele kæden: "Jo, men tænk på hvor meget energi der går med at eftersøge fossile brændstoffer, producere og opstille boreplatforme, transportere olie verden rundt i tankskibe, etablere rørledninger, raffinere olien til benzin og køre den rundt i store lastbiler indtil du kan tanke den nede på OK-tanken i Store Ubbestrup. Og tænk på hvor meget energi der skal bruges på at skrotte boreplatforme mm når de har hentet den olie de kan". Så tror jeg vist piben fik en anden lyd. Men nej, benzin opstår tilsyneladende ud af det blå og befinder sig pludselig i folks biler klar til brug.

  • 22
  • 0

Mit tidligere indlæg opfattes måske som kritik af el-biler, men det var det ikke - der er mange fordele ved dem. Jeg synes bare at det er rimeligt at forstå hvem man støtter når man køber mere strøm, hvis man ikke gør noget særligt for at sikre sig hvor strømmen kommer fra.

Jeg har selv arbejdet med VE i 20 år og kørt 100% CO2 neutral i 17år (ca. 900.000km) og er selvforsynet med PV strøm og varme fra skoven. Vi kan godt udskifte den ene bil til el - den kører 100-200km om dagen - lige i overkanten til de billige brugte Renault Flurence der var i omløb. Men vi skal ud at købe strømmen - og jeg gerne sikre mig at strømmen kommer fra VE. Jeg har stillet samme spørgsmål til flere kolleger indenfor VE, som er meget begejstrede overfor skift fra forbrændingsmotor til El, men jeg har ikke fået ret gode svar på det endnu.Det mest konkrete er at en af dem betaler ca. 3€ct ekstra per kWh for certificeret VE strøm (i tyskland).

  • 5
  • 0

I 2011 skulle benzin koste 20-37 kr pr. liter hvis prisen var fuldt med prisen på offentligtransport. http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonom...

Det er vel en form for tilskud til brændstof biler som virkeligt stiller el-biler dårligt?

Og hvad skulle strømmen så koste, hvis den var fulgt med ??

Vi har jo en planøkonomisk tilgang til transport, der dels skal få os omkring så lidt forurenende som muligt samt sikre staten et kæmpe provenue på det. Det er det sidste, der styrer afgiftspolitiken på transport - ikke det første. Staten ville på ingen måde have råd til hverken, at vi alle tog det offentlige, eller, at vi alle kørte elbil - med den nuværende afgiftsstruktur.

Så kan vi være lige så grønne, vi ønsker det - det ender alt sammen med ussel mammon.

mvh Flemming

  • 5
  • 0

.. gør noget særligt for at sikre sig hvor strømmen kommer fra.

Det er meget samvittighedsfuldt, Niels. Du kan evt se på Grønt El-Valg http://xn--grntelvalg-1cb.dk/index.php/din... hvordan 20kr om måneden + 14øre/kWh sikrer dig strøm fra nyere danske vindmøller vha et Klasse-A elprodukt. Jeg er selv på et Klasse-B produkt med 0 i abonnement og meget lav elpris uden at have den fjerneste dårlige samvittighed over at køre på el.

  • 0
  • 0

I 2011 skulle benzin koste 20-37 kr pr. liter hvis prisen var fuldt med prisen på offentligtransport. http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonom...

Det er vel en form for tilskud til brændstof biler som virkeligt stiller el-biler dårligt?

Det regnskab Politiken opstiller, er et hvor de benytter sig af 1980 prisen på et klip på et klippekort, som dengang kostede 2,22 kr. Men i 1975 kostede en billet til bybanen, S-tog, som kun var gyldig til S-toget 2,00 kr. Så alene pga inflationen skulle klippet i 1980 koste 3,28 kr, men da det dækkede et større område og flere transportmidler, så burde det nok snare have kostet 7 kr. Derfor er det en tendentiøs påstand i Organet For Den Højeste Oplysning at benzinen i 2011 skulle koste 20-37 kr. 1 liter benzin kostede i 1980 4,57 kr, så med samme stigning som prisen på offentlig transport, hvis den ikke var prissat for lavt, som tilfældet var det i 1980, så skulle benzinen kostet 11,75 kr og prisen var også deroppe før prisfaldet på verdensmarkedet.

  • 5
  • 0

@Søren Bækhøj Kjær

Tyskerne har d. 27-4-2016 vedtaget følgende, der forventes udrullet i løbet af maj 2016: Købspræmie på 4000 € for elbiler Købspræmie på 3000 € for hybridbiler

Udmærket, det vil sige mellem 300 - 400 k elbiler / hybridelbiler. Jeg ville foretrække at de havde sat minimums krav til batteri på mindst 50 km elkørsel, men det er der ikke, så selv en Toyota PHEV med 25 km kan få købspræmie.

"Reine E-Autos sollen - befristet für Käufe bis Ende 2020 - für zehn Jahre von der Kfz-Steuer befreit werden."

Ti år uden årlig ejer-afgift for elbiler!

  • 0
  • 0

Det er fløjtende ligegyldigt.

For som jeg også skrev lidt længere oppe, så er det vigtige, at du gør din del til at fjerne emissioner ved transport, nemlig at køre i elbil.

Det er, eller bør være, andres lod at sikre, at der er færrest mulige emissioner (CO2 o.a.) fra elproduktionen. Med mindre du samtidigt arbejder i energisektoren...

Det du er inde på mindre mere om et personligt livsstilsvalg, hvilket er en meget ineffektiv måde at omstille vores samfund på. (kaldet 'light green' i nedenstående link)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bright_green...

Men derudover har jeg intet imod, at folk køber "certificeret VE" og betaler mere for det. Det har jeg såmænd selv gjort i en periode, indtil jeg flyttede, og de ikke kunne finde ud af at flytte regningerne med. Merprisen var fuldstændig ubetydelig ifht. øvrige afgifter.

I fald at merprisen for VE går til at understøtte nye investeringer i ny VE, så har det en gavnlig effekt. Hvis det blot gør andre borgeres strøm marginalt sortere og billigere, så hjælper det intet. Der er selvfølgelig også den mulighed, at selskabet svindler og beholder pengene selv, eller at VE producenterne får dobbelt betaling (PSO + betaling fra dig). Det skal man heller ikke udelukke i disse svindeltider (hvornår har det ikke været svindeltider. Vi skal have de-reguleret markederne, og fjernet skal på financielt afkast, så bliver det hele meget bedre!).

Så altså, bare fortsæt som du gør!

  • 2
  • 0

Enig.

Bilkøberne har "ansvaret" for at fjerne emissionerne fra deres egen bil. Det er så absolut en forudsætning for, at fjerne emissionerne fra transport.

Elproducenterne har ansvaret for at fjerne emissionerne fra elproduktion (det er der allerede en plan for).

Politikerne har ansvaret for at understøtte begge dele - i rette tempo.

Borgerne i samfundet har ansvar for at vælge de politikere, der fordrer det rette tempo.

Sådan burde det være. Og det er det langt hen ad vejen også, selvom der er skønhedsfejl.

Så bare instruer personagerne, der fremturer med den slags snak, i at stikke piben ind, og selv komme i gang med at løse problemet, i stedet for at forsøge at snakke sig ud af det. For det er jo det, det drejer sig om - at komme med dårlige undskyldninger i stedet for at gøre noget ved problemet.

  • 6
  • 0

Når efterhånden alle kører rundt i elbiler og får varmen fra varmepumper, så bliver fossilerne vel så billige, at jeg tror jeg vil købe en gammeldags fossilbil. Den lave benzinpris viser jo tendensen.

  • 1
  • 10

Kære Herr Von Wonterghem, Jeg befinder mig pt. på rejse i udlandet med en benzinbil. Du gider vel ikke lige replicere min tur indtil videre med din lille elautomodyt: Dag 1: 806 km Lyngby-Maastricht på 9:20 h (færgeoverfart ikke medregnet) Dag 2: 270 km Maastricht-Ieper via Namur på 3:30h Dag 3: 430 km Ieper-Verdun over Somme på 6:10h Dag 4: 277 km Verdun-Freiburg over Nancy på 3:30 h I km tallet er ikke medregnet diverse svinkærinder for at se forskelle interessante ting undervejs.

Jeg ville uden problemer kunne kunne køre og konkurrere med dig, men gider du lige oplyse os andre om dit miløregnskab, både dit fulde og hele energiforbrug og dit fulde og hele forureningsregnskab - Du synes ikke det er noget problem, det synes jeg og mange andre det er og det kan godt være at du ikke bliver stillet til ansvar overfor din måde at "køre" på, men det kan være dine børn og børnebørn mærker det.

  • 5
  • 0

I fald at merprisen for VE går til at understøtte nye investeringer i ny VE, så har det en gavnlig effekt.

Så køb SEAS NVE GlobalEnergy. Så går merprisen til en velgørende fond der har til formål at investere i VE der ikke ellers ville være blevet opført. De køber således ikke aktier i eksisterende vindmøller men samler penge indtil de har til at bygge en ny vindmølle. De indviede den første mølle for et halvt år siden.

  • 3
  • 0

Jeg kommer nok til at satse mere på hybrid bil, frem for el-bil i første omgang. Simpelthen fordi jeg ikke har mulighed for at lade enten en plugin hybrid eller en el-bil. Hverken hjemme eller på arbejdet som det ser ud pt.. Desuden er rækkevidden for en ren el-bil ikke god nok endnu - og jeg hverken kan eller vil have 2 biler. Så jeg glædede mig meget over nyheden om Hyundai Ioniq, som er en meget spændende bil. Nu er der ikke så mange oplysninger om den endnu, men jeg er meget spændt på hybrid versionen: Hvor langt den kan køre, om den kører på benzin eller diesel eller frit valg, hvad den kommer til at koste osv. osv. Den kunne sagtens være en værdig afløser for min Hyundai i30 st.car diesel. Jeg vil meget gerne have en miljøvenlig bil (dvs. én der udleder så lidt som muligt forurening, dér hvor den kører). Så ja - jeg er meget spændt på hvad Ioniq har at byde på.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten