Elbiler bliver billigere at producere end traditionelle biler inden 2027

Illustration: Tong Patong/Bigstock

Selvom produktionen af elbiler er markant mere omkostningsfuld end produktionen af traditionelle biler, der kører på fossile brændstoffer, har salget af elbiler været støt stigende over de senere år.

Men det varer ikke længe, før elbilerne også indhenter de traditionelle biler, når det kommer til produktionsomkostninger. Det spår BloombergNEF i en ny prognose, der forudser, at elbilerne vil være billigere end traditionelle biler inden 2027, skriver The Guardian.

Øget kontrol og afgifter i forbindelse med bilproduktionens klimaaftryk kan desuden betyde, at elbilerne vil dominere markedet inden for det næste årti, lyder det.

Læs også: USA: Hver femte elbil-ejer går tilbage til traditionelle biler

De primære årsager til, at produktionsomkostningerne forventes at falde, er at det bliver billigere at producere batterierne til elbiler, ligesom udbredelsen af automatiserede og effektive produktionskæder bringer omkostningerne ned.

Ifølge prognosen vil større elektriske køretøjer som sedaner og SUV’er koste det samme at producere som lignende diesel- og benzindrevne modeller i 2026. Det samme vil gøre sig gældende for små personbiler allerede året efter.

Ifølge BloombergNEF er den nuværende gennemsnitspris for en mellemstor elbil før skat 33.300 euro, svarende til omkring 248.000 kroner. Til sammenligning koster en benzinbil af samme størrelse i gennemsnit 18.600 euro, svarende til 138.000 kroner.

Ifølge prognosen vil begge typer biler koste omkring 19.000 euro, svarende til omkring 141.000 kroner i 2026.

Fire år efter anslås en elbil at koste 16.300 euro før skat, mens benzinbilen vil koste 19.900 euro, svarende til henholdsvis 121.000 og 148.000 kroner.

Flere prognoser

Prognosen fra BloombergNEF er langtfra den eneste, der har spået om elbilernes udvikling. Også investeringsbanken UBS er kommet med en prognose, hvor det anslås, at produktionsomkostningerne ved elbiler allerede vil udkonkurrere traditionelle biler i 2024.

Batteripriserne forventes at falde med 58 procent mellem 2020 og 2030, og begge prognoser tillægger af samme årsag batteriernes faldende priser stor betydning for udviklingen.

Læs også: Brintbiler øger vores afhængighed af fossile brændstoffer

Flere regeringer lovgiver i øjeblikket også på området. Den britiske regering planlægger blandt andet at forbyde salg af nye biler, der kører på fossile brændstoffer, ligesom en række europæiske virksomheder har opfordret EU til at indstille salget inden 2035.

I Danmark findes der over 16.000 elbiler. Regeringen har blandt andet fremlagt et mål om, at en million grønne biler skal køre på de danske veje inden 2030, ligesom der løbende drøftes tiltag om færre afgifter på grønne biler og udbredelse af ladestandere i de danske byer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra artikkel: "følge BloombergNEF er den nuværende gennemsnitspris for en mellemstor elbil før skat 33.300 euro, svarende til omkring 248.000 kroner. Til sammenligning koster en benzinbil af samme størrelse i gennemsnit 18.600 euro, svarende til 138.000 kroner".

Om en tar utgangspunkt i VW id3 med minste batteri (45 kWh) så koster den 31.500 € i Tyskland (22.000 € når støtte trekkes fra). En tilsvarende (billigversjon) Golf koster ca 21.000 € og en Passat (billigversjon) ca 35.000. I innvendig størrelse er id3 lik Passat mens bagasjerom er mindre.

id3 er et godt eksempel da dette er en bil som er designet som elbil, kostnadene kuttet mest mulig, masseprodusert (særlig plattformen MEB) og VAG tjener biler på sine elbiler. Så vidt jeg kan forstå er det allerede tilnærmet prislikhet mellom VW's el og fossilbiler. Med største batteri er det nok noen forskjell, men langt fra det som angis av Bloomberg.

  • 12
  • 3

Fra artikkel: "følge BloombergNEF er den nuværende gennemsnitspris for en mellemstor elbil før skat 33.300 euro, svarende til omkring 248.000 kroner. Til sammenligning koster en benzinbil af samme størrelse i gennemsnit 18.600 euro, svarende til 138.000 kroner".

Om en tar utgangspunkt i VW id3 med minste batteri (45 kWh) så koster den 31.500 € i Tyskland (22.000 € når støtte trekkes fra). En tilsvarende (billigversjon) Golf koster ca 21.000 € og en Passat (billigversjon) ca 35.000. I innvendig størrelse er id3 lik Passat mens bagasjerom er mindre.

id3 er et godt eksempel da dette er en bil som er designet som elbil, kostnadene kuttet mest mulig, masseprodusert (særlig plattformen MEB) og VAG tjener biler på sine elbiler. Så vidt jeg kan forstå er det allerede tilnærmet prislikhet mellom VW's el og fossilbiler. Med største batteri er det nok noen forskjell, men langt fra det som angis av Bloomberg.

Jeg ved ikke hvordan du regner disse priser, for hvis det var sandt, skulle en VW Golf med fuld registreringsafgift være væsentlig dyrere end en ID.3 i Danmark - det er desværre ikke tilfældet

Billigste Golf med 110 HK koster 250.000 kr., kræver vi at den skal have 150 HK og automatgear er vi på 350.000 kr - altså inklusive registreringsafgift. Billigste ID.3 med 150 HK og 45 kWh batteri koster 270.000 kr - kræver vi 205 HK og 58 kWh batteri, så er vi på 310.000 kr

Kunne vi finde den rene pris uden registreringsafgift er elbilen stadig væsentligt dyrere end en Golf?! Jeg har prøvet en ID.3, jeg ser ikke hvor det er at den skulle være ligeså stor som en Passat indvendigt - den fylder godt på en parkeringsplads, og er måske bredere end en Golf, men plads indvendigt og i bagagerum vil jeg stadig sammenligne med en Golf, og intet i nærheden af en Passat. Prisen skal i øvrigt sammenlignes uden tilskud og registreringsafgift, og så stikker det stadig af for elbilerne - på trods af at man gør meget for at få elbilerne til at vinde frem.

Skulle de have prislighed, så skulle en ID.3 være samme pris uden afgift som en Golf uden afgift - der er vi langt fra endnu.

  • 11
  • 4

Billigste Golf med 110 HK koster 250.000 kr., kræver vi at den skal have 150 HK og automatgear er vi på 350.000 kr - altså inklusive registreringsafgift. Billigste ID.3 med 150 HK og 45 kWh batteri koster 270.000 kr - kræver vi 205 HK og 58 kWh batteri, så er vi på 310.000 kr

Prisene jeg oppgir et markedspriser i Tyskland (hva bilkjøper typisk betaler). I følge ditt eksempel på danske priser, så kommer jo id3 godt ut.

Med hensyn til innvendig plass (utenom bagasjeplass), så er det VW som påstår at plassen er tilsvarende en Passat's.

  • 6
  • 2

Prisene jeg oppgir et markedspriser i Tyskland (hva bilkjøper typisk betaler). I følge ditt eksempel på danske priser, så kommer jo id3 godt ut.

Med hensyn til innvendig plass (utenom bagasjeplass), så er det VW som påstår at plassen er tilsvarende en Passat's.

VW må have en anden målestok end mig - men umiddelbart er elbilerne ikke markant billigere på trods af massive afgifter på ICE biler - det er min anke - elbilerne burde være billigere selv uden afgift på begge typer.

  • 4
  • 3

VW må have en anden målestok end mig - men umiddelbart er elbilerne ikke markant billigere på trods af massive afgifter på ICE biler - det er min anke - elbilerne burde være billigere selv uden afgift på begge typer.

I min kommentar glemte jeg at elbiler behandles svært fordelaktig i forhold til avgifter i Danmark. Men i Tyskland er de likestilte med unntak av pengestøtte som ikke er inkludert i de priser jeg oppga (unntatt i en parentes).

Hvorfor elbiler skal være billigere enn tilsvarende fossilbiler, overgår min forstand. Det er riktignok tilfelle i Norge og det vil naturligvis være fordelaktig for rask utfasing av fossilbiler. Men elbiler har så mange fordeler at prismessig paritet burde være tilstrekkelig for rask markedspenetrering.

Med hensyn til innvendig plass så er nok id3 og Passat ganske like når en måler volumet (unntatt bagasjeplassen). Om nødvendig kan jeg finne tall.

  • 7
  • 3

@Jacobsen "Hvorfor elbiler skal være billigere enn tilsvarende fossilbiler, overgår min forstand." Vi ingenioerer kan maaske lave levetidsberegninger, men almindelige mennesker goer ikke dette foer bilkoeb. Saa, det er ligesom termodynamik vs kinetik. Det kan godt vaere at en reaktion burde ske (e.g. koeb af billigere elbil) men det betyder ikke at det vil ske hurtigt nok. Saa, elbiler skal have mange fordele over gammeldags biler. Senere kan man traekke stoetten gradvist tilbage

  • 2
  • 4

Kan allerede se Finansministeren stå og gnide sig i hænderne - endelig kan den danske indregistreringsafgift vende tilbage.

  • 2
  • 3

I min kommentar glemte jeg at elbiler behandles svært fordelaktig i forhold til avgifter i Danmark. Men i Tyskland er de likestilte med unntak av pengestøtte som ikke er inkludert i de priser jeg oppga (unntatt i en parentes).

Hvorfor elbiler skal være billigere enn tilsvarende fossilbiler, overgår min forstand. Det er riktignok tilfelle i Norge og det vil naturligvis være fordelaktig for rask utfasing av fossilbiler. Men elbiler har så mange fordeler at prismessig paritet burde være tilstrekkelig for rask markedspenetrering.

Med hensyn til innvendig plass så er nok id3 og Passat ganske like når en måler volumet (unntatt bagasjeplassen). Om nødvendig kan jeg finne tall.

Jeg vurderer bilerne ud fra at have prøvet dem, ID.3 har et kort bagsæde med en forholdsvis høj bund og lavt loft - der er ikke overdådig plads på bagsædet - min vurdering.

Jeg har umiddelbart svært ved at se fordelene ved elbiler udover klimapolitikken, de har kortere rækkevidde, de tager lang tid at genopfylde, de er dyrere at producere, det er kompliceret i forhold til lade infrastruktur, og de fleste har større begrænsninger på bagageplads og eventuel anhængertræk.

Ved almindelig kørsel er der ikke markant mindre støj, da størstedelen af støjen kommer fra dæk og vind.

Jeg kan se ideen i at bilen kan varme op eller køle ned inden man skal bruge den - men det er alligevel ret sjældent det er nødvendigt.

Sådan umiddelbart er argumenterne også at elbiler skulle være simplere - jeg ved dog teknikken langt fra er simpel, men man undgår forbrændingsmotoren, og det burde alt andet lige ikke øge prisen. Så ja, i min logik burde elbiler blive meget billigere end andre biler.

I Danmark er man dog godt i gang med at ødelægge det med planlagte afgiftstigninger der er værdibaserede og helt op til 150% af bilens værdi - det er fuldstændig vanvittigt, men gør at vi bibeholder bilen som luksus og gør det svært for de svageste at købe en ordentlig bil.

  • 11
  • 11

Hej.

I debatten under Ingeniørens artikel skrives der flere debat-indlæg om elbilen VW ID3 fra VW Folkevogn. Jeg har set flere tests af denne relativ nye elbil og har følgende kommentarer.

Elbilen VW ID 3 fra VW Folkevogn er udvendig på størrelse med en VW Golf. Og VW ID 3 har cirka samme størrelse bagagerum som i en VW Golf. Som nævnt påstås det, at VW ID3 inde i kabinen har samme størrelse som en Passat, da VWs MEB-elbil-platform gør, at VW ID 3 kan udhules bedre indvendig end VW Golf og andre fossilbiler. Jeg tvivler på, at VW ID 3 er lige så stor som en Passat inde i kabinen, men måske tager jeg fejl. Men jeg har nu set så mange video-tests og ikke-video-tests af VW ID 3, så jeg kan sige med sikkerhed, at 4 voksne personer, der er cirka 185-190 cm høje, vil kunne sidde relativ godt på kortere eller længere ture i VW ID 3. Det er det, som jeg forholder mig til.

VW ID 3 måtte godt være lidt større til min smag. Modsat synes jeg storebror VW ID 4 er for stor. Så en mellemting, som vi kan kalde VW ID3½, ville være en god størrelse for mig. Nok om det.

M.h.t. priser på elbiler versus fosilbiler er det svært at sammenligne priser. For måske er der mere udstyr i elbilen X end i fossilbilen Y eller omvendt. Derfor er det svært at sammenligne priser. Men jeg går ud fra, at fabriks/fremstillings-priserne på elbiler med mellemstore og store batterier stadig er betydelig større end fabriks/fremstillings-priserne på tilsvarende fossilbiler med samme mængde udstyr. Om fabriks/fremstillings-priserne for elbiler med små batterier er ret meget højere end priserne på tilsvarende elbiler med samme mængde udstyr skal jeg ikke gøre mig klog på.

Som bekendt fås VW ID 3 med 3 størrelser batterier, så om VW ID3 er dyrere end tilsvarende fossilbiler med samme mængde udstyr afhænger jo nok af hvilken størrelse batteri som man vælger til VW ID3.

Der kan komme relativ mangel på grundstoffer i nutidens eller fremtidens batterier, som gør, at priserne på batterier vil stige i en kortere eller længere periode.

Jeg linker til sidst til en artikel om VW ID3. Bemærk at der kan være kommet en anden pris siden denne artikel.

https://fdm.dk/motor/biltest/vw-id3-vellyk...

Kærlig hilsen Jan

  • 5
  • 6

Hej Jan,

Jeg har haft lånt ID.3 i et døgn, den er ikke ligeså rummelig som en Passat - den føles billig og sædeopbygningen gør at jeg ikke ville sidde på længere ture på bagsædet - det bliver ubehageligt.

Jeg synes i øvrigt at de fleste elbiler er for dyre, og det at mange af dem er tæt på afgiftsfri gør problemet endnu værre.

  • 8
  • 4

Næsten ingen nævner, at det ikke alene er pris og klimaforhold, der afgør, om elbiler er fordelagtige. En meget stor del af kørslen i DK er bykørsel, og her er elbilen langt bedre end alternativerne. Ingen røg (gasser og partikler) og støj. Det er så fordelagtigt, at økonomien er mindre vigtig. Dette bør på en eller anden måde indgå i rapporterne om el- og fossil-biler.

  • 13
  • 4

Næsten ingen nævner, at det ikke alene er pris og klimaforhold, der afgør, om elbiler er fordelagtige. En meget stor del af kørslen i DK er bykørsel, og her er elbilen langt bedre end alternativerne. Ingen røg (gasser og partikler) og støj. Det er så fordelagtigt, at økonomien er mindre vigtig. Dette bør på en eller anden måde indgå i rapporterne om el- og fossil-biler.

Hvordan indgår det du nævner ikke?

Og andelen af bykørsel kommer vist an på hvor man bor - her hvor jeg kommer bor foregår op mod 90% af kørsel udenfor byerne, og endnu mere udenfor bykernen.

Støj er andet end motorstøj, der er også dæk-/vejstøj, som en stor del af det, og for bløde trafikkanter er det ikke en fordel med stille kørsel, da der nemmere kommer uventede overraskelser - hvorfor lovgivningen da også er ændret så elbiler udsender lyde optil 30 km/t hvor dækstøjen tager over...

  • 4
  • 11

Brian: OK, JEG ser det ikke nævnt ret mange steder. - Og jeg har endnu ikke hørt en elbil, der sige de lyde, du nævner. Min og tre elbiler i familien gør det ikke. Man lærer meget hurtigt at tjekke ekstra, om folk med ryggen til bliver opmærksom på bilen. Jeg har kørt elbil i 5½ år uden at erfare, at det er et problem. Bykørsel foregår i de byer, jeg kender, ved hastigheder, hvor hjulstøjen er tæt på nul. Og ja, man kan generelt ikke nævne fordele, som ingen andre kan finde modstykker til - mere eller mindre objektivt.

  • 10
  • 2

Finansministeriet? Kan du sige hele rød blok inklusive Dansk Folkeparti - ikke med nogen logisk grund, men med ren "misundelsesskat"

Er det noget, der kendetegner rød blok?

Hvem var det der fjernede den tidligere regerings forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler, efter de kom til magten i 2015, med den "logiske" begrundelse at elbiler var "luksusbiler"?

https://ing.dk/artikel/afgiftsfri-elbiler-...

Og derefter kun ville acceptere at afgiftslempe elbiler, på betingelse af at de skulle betale fuld registreringsafgift fra 2020?

https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyheder/...

  • 11
  • 3

Er det noget, der kendetegner rød blok?

Hvem var det der fjernede den tidligere regerings forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler, efter de kom til magten i 2015, med den "logiske" begrundelse at elbiler var "luksusbiler"?

https://ing.dk/artikel/afgiftsfri-elbiler-...

Og derefter kun ville acceptere at afgiftslempe elbiler, på betingelse af at de skulle betale fuld registreringsafgift fra 2020?

https://www.skm.dk/aktuelt/presse-nyheder/...

Du beskriver regeringer der er afhængige af røde stemmer, deriblandt DF

I 2015 var de mest solgte elbiler Tesla Model S, som retteligt var en luksusbil - aftalen blev indgået sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Radikale Venstre, og altså ikke af regeringen alene.

https://fdm.dk/nyheder/2017-09-aftale-om-a...

Bemærk venligst fraværet af alle andre blå partier end Venstre - det er en rød aftale, ikke en blå. Hvis du husker samme regering som i 2015 ændrede den generelle registreringsafgift og sænkede den vanvittige top afgift fra 180% til stadig vanvittige 150% - den blev ikke lavere pga DF og røde partier ikke ville sænke mere. DF fik andre ting til gengæld, denne gang øget grænsekontrol og flere toldere og politi. https://fdm.dk/nyheder/bilist/2015-11-faq-...

I 2017 indgik man endnu et kompromis med DF (og venstre stadig lidt modvilligt), hvor skalaknækket flyttedes, men afgiften generelt blev sænket https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/bo...

I 2020 har man så lavet endnu en ændring - denne gang rent rødt, man forlænger ikke den lave afgift på 20% af satsen, i stedet laver man et kludetæppe hvor der er flere knæk, forskellige fradrag og tillæg, og ALLE biler bliver dyrere over de næste 15 år elbiler bliver således også dyrere allerede fra 2021 og igen i 2022, hvor fradraget ændrer sig, og fra 2026 stiger afgiften endnu mere, så både el og hybrid rammer 80% af satsen i 2030, og 100% i 2035 Lige her og nu vinder de dyreste hybridbiler, men det er en stakket frist for de røde støttepartier har dem allerede i kiggerten. De dyre elbiler blev meget dyrere allerede i 2021, imens der stadig ikke er fornuftige elbiler i samme prisklasse som fx en Octavia Combi - forskellen kompenseres dog lidt med afgift stigningen på en sådan bil, så "familien Danmark" ikke har råd til en almindelig stationcar https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-12-nye-...

Det skulle være en grøn omlægning, men den er kompleks, og dyr, og stadig mindre ambitiøs end den forrige regering

Så JA, det er et rødt fænomen, da de røde partier er grundlag for alle de stigninger du nævner.

  • 2
  • 11

Så JA, det er et rødt fænomen, da de røde partier er grundlag for alle de stigninger du nævner.

Er det nødvendigt at gentage, at det var de røde partier, uden hverken de blå eller DF's hjælp, som forlængede afgiftfritagelsen i 2015?

... hvorefter de blå fjernede fritagelsen, straks efter de kom til magten, med Carsten Hjorts dundren om at elbiler skulle betale 100% registreringsafgift, fordi det var uretfærdigt for dem, der køber en almindelig bil (og dermed dedikerer de næste 25.000 liter fossilt brændstof til atmosfæren), at de skal betale så meget afgift, når dem der køber elbil, ikke skal.

Karsten Lauritzen synes det var "ret og rimeligt" at elbiler og fossilbiler skulle betale på lige fod!

Elbilsalget droppede dermed næsten til 0 efter årsskiftet, og det var ikke kun Tesla'er, men alle elbil-mærker. En VW E-Up kom til at koste 550.000 kr, og blev på den måde en luksusbil !!!

DF var sådan set ligeglade med elbiler og afgift - mindes ikke de nævnte et ord om sagen - men støttede automatisk op om alt hvad VLAK fandt på, når bare de fik flere grænsevagter og gjorde livet surere for de fremmede.

De suverænt mest bagstræberiske ift alt, hvad der havde med klima og grøn energi at gøre, var Liberal Alliance. Når det handlede om at opkræve misundelseafgift for elbiler, var de pludselig ikke så liberale.

  • 9
  • 4

I mange år er prisen faldet på kevlar og UHMWPE, og vi er tæt på, at det bliver billigere end stål. Samtidigt ruster plastik ikke, så bilerne kan få længere levetid. Et skift til at lave bilerne af plastik eller kevlar, kan måske også reducere prisen, når den ses i forhold til levetid for bilen.

  • 1
  • 2

I mange år er prisen faldet på kevlar og UHMWPE, og vi er tæt på, at det bliver billigere end stål.

Kan du dokumentere denne påstanden? De to materialene er mye sterkere enn stål slik at prisen per kg kan være 5 til 8 ganger høyere enn for stål. Så vidt jeg vet så er det mye dyrere og mer komplisert å lage paneler av de to, særlig kevlar. Stål er bare plater med tykkelse på rundt 1 mm som presses til sin form, slik at små og store, enkle og kompliserte kan produseres i en takt på ca en per ti sekund.

BMW i3 har en kupestruktur i karbonfiber (tilsvarende Formel 1 biler (bath tube)) og her en effektiv produksjon av disse. Men jeg antar at produksjonsprisen er ti ganger høyere enn om stål var blitt brukt. Håper du har rett!

  • 1
  • 0

Kan du dokumentere denne påstanden? De to materialene er mye sterkere enn stål slik at prisen per kg kan være 5 til 8 ganger høyere enn for stål. Så vidt jeg vet så er det mye dyrere og mer komplisert å lage paneler av de to, særlig kevlar. Stål er bare plater med tykkelse på rundt 1 mm som presses til sin form, slik at små og store, enkle og kompliserte kan produseres i en takt på ca en per ti sekund.

For et par år siden, forventede man at kulfiber vil nærme sig prisen for aluminium i 2030. Selvom det vil være dyrere end stål, så skulle det så kunne betale sig i bilindustrien. Imidlertid, har jeg ikke kunne finde nogle opdaterede artikler, der viser at prisudviklingen i de seneste år er reduceret meget.

Elon Musk tror ikke meget på kulfibre eller aluminium: Space X er lavet i rustfrit stål.

https://www.statista.com/statistics/619080...

https://www.mvpind.com/carbon-fiber-prices...

  • 0
  • 0

Er det nødvendigt at gentage, at det var de røde partier, uden hverken de blå eller DF's hjælp, som forlængede afgiftfritagelsen i 2015?

... hvorefter de blå fjernede fritagelsen, straks efter de kom til magten, med Carsten Hjorts dundren om at elbiler skulle betale 100% registreringsafgift, fordi det var uretfærdigt for dem, der køber en almindelig bil (og dermed dedikerer de næste 25.000 liter fossilt brændstof til atmosfæren), at de skal betale så meget afgift, når dem der køber elbil, ikke skal.

Karsten Lauritzen synes det var "ret og rimeligt" at elbiler og fossilbiler skulle betale på lige fod!

Elbilsalget droppede dermed næsten til 0 efter årsskiftet, og det var ikke kun Tesla'er, men alle elbil-mærker. En VW E-Up kom til at koste 550.000 kr, og blev på den måde en luksusbil !!!

DF var sådan set ligeglade med elbiler og afgift - mindes ikke de nævnte et ord om sagen - men støttede automatisk op om alt hvad VLAK fandt på, når bare de fik flere grænsevagter og gjorde livet surere for de fremmede.

De suverænt mest bagstræberiske ift alt, hvad der havde med klima og grøn energi at gøre, var Liberal Alliance. Når det handlede om at opkræve misundelseafgift for elbiler, var de pludselig ikke så liberale.

En Volkswagen e-UP har aldrig kostet 550.000 kr i Danmark, og selvom den fik fuld skrald på afgifterne med 180% - der er skalaknæk, fradrag og tillæg som gør at det ikke kunne lade sig gøre. I 2019 kostede den 163.000 kr - da den kom frem første gang kostede den 180.000 kr.

Det der skete i 2015 var at i 2016 steg afgiften med 20% af den stilsvarende afgift for en fossilbil - og derfor gik elbilsalget næsten i stå, denne indfasning VAR aftalt i forvejen, men den blev IKKE udsat af den blå regering, det er korrekt. Den blev dog udsat de efterfølgende år, hvor den skulle være steget til 40%, 60%, 80% og 100% i 2020, men den nuværende regering har i deres omlægning ladet den stige til 40% allerede i 2021, altså har de IKKE vedholdt udsættelsen af stigningen. e-UP som du nævner ville alligevel få så stort et fradrag pga. den omregnede brændstoføkonomi, at den er så afgiftfri som muligt - derfor prisen i 2019, inklusive den "blå" registreringsafgift - e-Up var dog stadig for dyr, for du kunne købe en tilsvarende Up for omkring 100.000 kr.

Ændringen i 2015 betød at elbiler IKKE fik 100% den samme afgift pr. 1. januar 2016, som ellers var planen - og det var altså kun Venstre og DF fra den blå side, imens Socialdemokratiet og Radikale Venstre var med fra rød side: https://fdm.dk/nyheder/2017-09-aftale-om-a...

De øvrige blå partier (og røde) forlod forhandlignerne fordi aftalen ikke var "grøn nok". De blå har altså ikke fjernet fritagelsen, men ene og alene aftalt en udsættelse via en indfasning, ellers var elbiler allerede i 2016 fuldt omfattet.

Personligt mener jeg at en værdibaseret registreringsafgift er ødelæggende, og derfor bør fjernes fra ALLE biler, ingen fradrag eller andet - bare 0% afgift. Så kan man i klimaets navn indføre en teknisk baseret afgift, fx. på udledning af CO2 0-50 g/km = 500 kr/g (op til 25.000 kr) 51-100 g/km = 1.000 kr/g (op til 25.000 + 50.000 kr = 75.000 kr) 101-150 g/km = 1.500 kr/g (op til 25.000 + 50.000 + 75.000 = 150.000 kr) 151-200 g/km = 2.500 kr/g (op til 25.000 + 50.000 + 75.000 + 125.000 = 275.000 kr) 201-> = 4.000 kr/g (fra 275.000 kr og opefter, så fx 300 g/km vil koste 675.000 kr)

Det vil være rent teknisk baseret, ikke noget med værdi og jantelov, og helt enkelt at beregne hvis man kender CO2 udledningen (som også bruges til tillæg i dag) Det vil effektivt fjerne afgiften for elbiler, og give størst afgift på de der sviner mest - uanset prisen på bilen.

Spørgsmålet er om vi kan få en regering der TØR gøre op med jantelovs politikken, og få skabt en reelt grøn politik på området?

Grøn ejerafgift kan ligeledes være progressiv, og uafhængig af brændstof 0-50 g/km = 500 kr/halvår 51-100 g/km = 1.000 kr/halvår 101-150 g/km = 1.500 kr/halvår 151-200 g/km = 2.500 kr/halvår 201-> g/km = 4.000 kr/halvår

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten