Elbilekspert om løbsk el-skraldebil: Tjek først speederen

Ingen ved, om det var en menneskelig eller teknisk fejl, som i går var skyld i, at en amerikansk krydstogtturist omkom, da en eldrevet skraldebil pludselig satte i gang af sig selv midt på Strøget i København.

Derfor har politiet beslaglagt den franske elbil af mærket Goupil, så eksperter kan få klarlagt, om der er tale om en teknisk fejl.

Ingeniøren online har bedt programleder på Teknologisk Instituts afdeling for Elektrisk Transport Kjeld Nørregaard give nogle bud på, hvad der kan være gået galt.

Kjeld Nørregaard understreger dog, at han ikke har kendskab til det konkrete køretøj og omstændighederne, og derfor kun sige noget generelt om fejlanalyse i en sådan situation:

»Først skal omstændighederne omkring anvendelsen af bilen klarlægges. Hvordan anvendes bilen normalt, og var det normalt denne dag? Måske har chaufføren forladt bilen stående i position 'Drive'. Det vil være naturligt i en arbejdssituation, hvor han skal ud og tømme skraldespande. I så fald vil jeg starte med at fokusere på de elektriske forbindelser omkring speederen og derefter øvrige sensorer,« siger Kjeld Nørregaard.

Her er det især selve kablingen omkring speederen, der er interessant. Er der noget, som er afbrudt, slidt over eller kortsluttet? Speederen bør nemlig være konstrueret således, at selv om en ledning afbrydes, så må køretøjet ikke sætte i gang, fortæller Kjeld Nørregaard.

Med den hastighed, som bilen har opnået for at kunne forårsage en ulykke, og med tanker på, at Strøget er relativt fladt, er Kjeld Nørregaard overbevist om, at der må have været krafttilførsel til drivakslen.

»Hvis der ikke findes fejl omkring speeder-signalet, så ville jeg arbejde mig 'baglæns' ind i hele konstruktionen omkring drivlinjen for at se, hvilke fejl der kan få køretøjet til at køre,« siger han.

Elektromagnetisk stråling

Hvis det heller ikke giver noget resultat, kan årsagen være en software- eller hardwarefejl i styringen af drivlinjen:

»Men man bør også være opmærksom på, om elektromagnetisk påvirkning udefra kan have forstyrret elektronikken. Det må ikke ske, men under godkendelsestest har vi oplevet elbiler, der dumpede i første omgang på grund af følsomhed over for indstrålet elektromagnetisk stråling. Her er det både sket, at bilen er begyndt at køre hurtigere og langsommere på grund af den elektromagnetiske påvirkning,« fortæller Kjeld Nørregaard.

****## Måske svigtede sikkerhedssystem
Ivan Loncarevic er elbilekspert og medejer af virksomheden Lithium Balance, der producerer BMS Battery Management Systemer til styring af lithium-batterier i bl.a. elbiler.

Heller ikke han vil udtale sig om den konkrete sag, men kan generelt sige, at i tilfælde, hvor en elbil kører af sig selv, kan årsagen godt være en defekt motorcontroller:

»Det er en kasse med en masse elektronik, der regulerer, hvor meget strøm der kommer fra batterierne til motoren. Noget er gået i stykker, eller motorcontrolleren er blevet påvirket af noget, for eksempel stråling, som gør at den 'giver gas',« siger Ivan Loncarevic.

Han tilføjer, at ifølge lovgivningen for elbiler skal elbiler have et ekstra sikkerhedssystem, der gør, at bilen ikke lige pludselig kører, men denne bestemmelse gælder ikke mindre elektriske køretøjer. Det er uvist, om elskraldebilen kommer ind under den kategori.

Indtil videre har Københavns Kommune stillet alle elskraldebiler i garage og bedt leverandøren om at undersøge dem for tekniske fejl.

Dokumentation

Goupils hjemmeside

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

på min elcykel er den konstrueret sådan at så snart der bremses afbrydes strømmen til motoren, så er vel ´lignende system i elbiler og er vel der man skal undersøge først, hvis håndbremsen har været trukket.

  • 0
  • 0

er det fortrinsvis mindre køretøjer der vil blive eldrevne i hvert fald dette århundrede. Der kommer selvfølgelig nogen døde pga brand og selv-start. Men problemet løser sig selv, fordi bilerne aldrig får nogen udbredelse.

  • 0
  • 0

Måske er fejlen opstået fordi de generelt kører råddent i deres skraldebiler - det er med foden tungt på speederen og så ellers fuld fart dagen lang så folk må hoppe og springe for ikke at blive ramt - så en form for "slidtage" er en mulighed.

  • 0
  • 0

Hvorfor er der ikke en kontakt i sædet der skal være sluttet før bilen kan køre, som på en ELtruck?

Den kan vel stadig påbygges de eksisterende ELbiler?

Hvor svært kan det være?

MVH Jan - der ønsker mig en Tesla ;-)

  • 0
  • 0

Mon den består af et potentiometer koblet som en spændingsdeler? Hvis slæbekontakten afbrydes, må spændingen gå mod nul, som så nok er lavet til ingen hastighed. Hvis derimod stelforbindelsen til dette afbrydes, gives "fuld gas". Der kan selvfølgelig også være sket en fejl i motorcontrolleren, men de mekaniske fejl og ledningsforbindelser skal der nok først kigges efter.

  • 0
  • 0

Eller som på visse andre små ladvogne, både en fodkontakt og en trinløs hastighedsregulering. Dog skal man stadig, hvis ikke fodkontakten er serieforbiundet med motoren, men kun et styresignal, stadig sikre sig mod fejl på selve effektkredsløbet, men bør selvfølgelig afbryde hovedstrømmen.

  • 0
  • 0

Der skal minimum være: 1 - En sluppet håndbremse. 2 - En sædekontakt der er sluttet. 3 - En speederpedal der er aktiveret. 4 - En retningsgiver der ikke står i neutral. Hvis en af disse ikke er aktiveret korrekt kan motorstyringen ikke fungere. Efter min mening vil denne ulykke ikke kunne ske uden at der er foretaget indgreb i en af sikkerheds-/styrerkredsene. Det vil ikke tage meget mere end en 1/2 time at finde en sådan fejl, men en ting er sikkert man skal ikke starte med at undersøge speederen. Det er efter min mening mere sandsynligt at retningsgiver har stået i frem, håndbremsen og dennes kontakt ikke har været aktiveret samt at enten sædekontakt eller speederpedal har været fikseret for at kunne arbejde hurtigere (det normale er sædekontakten). Jeg har erfaret dette flere gange i de 30 år jeg har beskæftiget mig med disse typer el-truck.

  • 0
  • 0

Hvis nøglen sad i bilen kunne en forbipasserende nemt dreje denne 'for sjov' og så har vi ulykken...

  • 0
  • 0

Man tager ikke "tændingsnøglen" ud, fordi man står ud af en el-truck og tømmer en skrællespand, det ville sige man skulle gøre det op til 20 gange i timen, hvis man f. eks. arbejder på Strøget. Det bør heller ikke være nødvendigt, hvis sikkerhedskontakter og speeder er intakte.

  • 0
  • 0

Det relæ der kobler strømmen til selve el motoren, lidt i stil med når man sætter strøm til en almindelig bils startermotor.

Her burde det være således at hvis og såfremt spederen ikke påvirkes, må dette relæ under ingen omstændigheder aktiveres og jeg gentager under ingen omstændigheder.

Hvis dette Motor Relæ eller hvad det nu hedder, kan trække, af hvilke grunde det nu kan ske. Da er det en slags indbygget katastrofe.

  • 0
  • 0

Noget i stil med at en Baklygte vel kun tænder når en bil står i bak gear. Og det er kun i gyserfilm at køretøjer begynder køre af sig selv; nå nej det gør el biler også.

  • 0
  • 0

@ Hans frausing Whauw

Og ingen af disse nævnte komponeneter må under nogen omstændigheder kunne "overrides" som følge af anden elektromagnetisk indstråling. En sædekontakt er vel en sædekontakt (mekanisk), medmindre man omgår et eller andet.

  • 0
  • 0

Ved at læse hjemmesiden får jeg en mistanke om at den er ualmindelig dyr. Sådan plejer det at være, når det er umuligt at finde bare den mindste indikation af hvad den koster. Er der nogle her som har hørt om priser?

  • 0
  • 0

Ved at læse hjemmesiden får jeg en mistanke om at den er ualmindelig dyr. Sådan plejer det at være, når det er umuligt at finde bare den mindste indikation af hvad den koster. Er der nogle her som har hørt om priser?

Selvfølgelig er den dyr - det er jo en offentlig myndighed der har indkøbt dem ;)

  • 0
  • 0

En almindelig bil kan i princippet også starte af sig selv, og det er vist set i sjældne tilfælde. Der skal jo blot ske en kortslutning/forbindelse i tændingskontakten, så der kommer strøm til starterens relæ, og bilen står i gear. Dog er der nu startspærre i bilerne, så den kun kan starte i et sekunds tid.

  • 0
  • 0

Priser på hvad?

Hvis det er er Goupil G3 du mener er den: (klargjort) pris: Kr. 228.000,- ekskl. moms

  • 0
  • 0

Jeg har lige talt med en på en virksomhed, hvor de har en lignende "golf-bil" Når de stiger ud af den, efter at have kørt, og går ind igen, skal der kun trædes på speederen for at køre. Umiddelbart er der nok heller ingen sæde-kontakt i bilen.

  • 0
  • 0

Driftschef ved Frederiksberg Kommune, Ole Philiph har oplyst, at der er sædekontakt i deres Goupil G3 og de er idendiske med Københavns Kommunes. Det er også oplyst at håndbremsen virker således at når man trækker håndbremsen, går El-trucken ud af gear, så den ikke kan køre.

  • 0
  • 0

Martin J: "En almindelig bil kan i princippet også starte af sig selv, og det er vist set i sjældne tilfælde"

Ja, husker en gammel historie her fra 'nøren om en SAAB, som gjorde dette (en af dem som SKULLE stå i (bak)gear for at man kunne fjerne tændingsnøglen).

http://ing.dk/artikel/86791-gammel-saab-st...

Mvh Rune

  • 0
  • 0

Jeg kan godt huske det. I en moderne bil med nøgle isat, må det også kunne ske, da startspærre virker bare nøglen er i nærheden af tændinslåsen. Og bilerne starter nemt i dag.

  • 0
  • 0

Jeg kan godt huske det. I en moderne bil med nøgle isat, må det også kunne ske, da startspærre virker bare nøglen er i nærheden af tændinslåsen. Og bilerne starter nemt i dag.

  • 0
  • 0

Hvis nøglen sad i bilen kunne en forbipasserende nemt dreje denne 'for sjov' og så har vi ulykken...

Hvis nøglen blev taget ud hver gang man steg ud for at tømme en skraldespand, ville den nok være slidt op forlængst.

  • 0
  • 0

Hvis en almindelig bil har fejl i tændingskontakten, og "kører på startermotoren", er det ligegyldigt om den har startspærre eller ej.

Men så er det jo egentligt også en slags "el-bil" :-D

Mvh Rune

  • 0
  • 0

Jeg er også blevet overrasket over en cykel.. Men derfor er der vel ingen grund til at begynde med bib lyde og andet skrammel.. cheføren har et ansvar og et horn hvis det går helt galt.

  • 0
  • 0

Jeg vil tro et godt sted at starte vil være en hos datafolket så velkendte fejl 40. Hvis man ikke er så glad for det personlige ansvar kan man jo kalde det en procedure fejl.

  • 0
  • 0

@ Jonas Johansen Ja og en almindelig bil kan både sætte igang af sig selv, plus også accelerere. Bortset fra gamle dage med startsving og biler der stod i gear, men det er en helt anden historie. El biler skal ikke blot være idiotsikre, samme biler skal endvidere være sikret imod idioter.

Jeg håber på en MEGA stor erstatning. Nå ja, horn virker også hvis der ingen fører er i samme bikl!

  • 0
  • 0

Hvis man står ud af en bil, skal den ikke køre af sig selv. Punktum. Det skal ikke være nødvendig for føreren at trække håndbremse (Strøget er ret vandret), betjene tændingsnøgle elle lægge klodser foran hjulene.

Den eneste type menneskelige fejl, jeg kan forestille mig fra førerens side er noget i stil med at en taske eller 1½l vandflaske er trillet ned fra sædet og lagt sig på speederen.

Alt andet må være en konstruktions- eller vedligeholdelsesfejl.

Jeg tror heldigvis at føreren ikke læser dette forum og disse insinuationer; han har det nok slemt nok i forvejen.

  • 0
  • 0

Den dag sagen opklares da kan vi alle forvente en ærlig konklusion. De strømme der løber igennem selve Motoren og gennem relæet eller hvad som trækker samme "Motor-strøm". Det er ikke lige småting i sammenligning med andre komponenter der forbruger noget. Så man har krav på en "Havarimæssig holdbar forklaring".

  • 0
  • 0

Fint!

Diagrammet "afliver" mange af gisningerne i denne debat.

Pedalen, er en simpel mikro-switch, sat i serie, med henholdsvis nøgle og sædekontakt. Hastighedsreguleringen kan være en elektronisk hastighedsregulator, eller en simpel resistiv potentiometer, der kun anvender to ledninger, og har maks. hastighed, ved et højt antal ohm. Ved kortslutning, er hastigheden 0. Og ved afbrydelse, detekteres >25 kOhm som fejl, og køretøjet afbrydes.

Jeg har ikke læst dokumentationen grundig nok, til at kunne se, hvad en eventuel deffekt (kortsluttet) transistor medfører. Der anvendes en DC motor, så det er vigtigt at undersøge, om den er designet, så en manglende regulering, eller kortslutning, kan medføre at motoren kører, eller om motoren afbrydes, som den skal, f.eks. springer sikringen.

  • 0
  • 0

I må undskylde at jeg blander mig, men for det første gik man i 80'erne over til tyristor-effektregulatore til at regulere DC- motorer i el-truck, for det andet hvis der sker en kortslutning i tyristerstyringen kører trucken ikke, og for det tredje er det før set at en el-truck, hvor man har luset sædekontakten køre videre. Personlig har jeg set en Still el-car køre igennem en mur efter at have knust et arbejdsbord. De renovationsarbejdere der køre i indre by med en defekt truck og hopper ind og ud af el-trucken hele dagen, og foden smutter ved udstigning og han derved kommer til at aktivere speederen, vil trucken accelerere voldsomt (alt efter hvor langt pedalen bliver trykket ned) og med den enerti der er i køretøjet stopper den ikke uden videre. Derfor har mange både en mekanisk bremse og en sikkerhedskontakt i førersædet.

  • 0
  • 0

I må undskylde at jeg blander mig, men for det første gik man i 80'erne over til tyristor-effektregulatore til at regulere DC- motorer i el-truck, for det andet hvis der sker en kortslutning i tyristerstyringen kører trucken ikke, og for det tredje er det før set at en el-truck, hvor man har luset sædekontakten køre videre.

Personlig har jeg set en Still el-car køre igennem en mur efter at have knust et arbejdsbord.

De renovationsarbejdere der køre i indre by med en defekt truck og hopper ind og ud af el-trucken hele dagen, og foden smutter ved udstigning og han derved kommer til at aktivere speederen, vil trucken accelerere voldsomt (alt efter hvor langt pedalen bliver trykket ned) og med den enerti der er i køretøjet stopper den ikke uden videre.

Derfor har mange både en mekanisk bremse og en sikkerhedskontakt i førersædet.

Det er korrekt, at en AC motor, f.eks. drevet af en thyristorbaseret vekselretter, ikke kan køre, hvis der sker en kortslutning, så den får DC. Imidlertid, bruger man idag ofte DC motorer med permanente magneter, i mindre køretøjer, fordi det giver en højere virkningsgrad. Og MOS transistorer, er blevet så effektive, at de normalt bruges i stedet for thyristorer. En asynkron AC motor, er dog levetidsmæssigt det bedste, men har et større tab. Sikkerhedsmæssigt, er AC også at foretrække.

En DC motor, styres ved hjælp af et PWM signal. Men systemet, kan relativt nemt laves så motoren afbrænder sikringen, hvis der gives 100% effekt.

I det pågældende tilfælde, bruges så vidt jeg kan se, et PWM signal, til at regulere hastigheden. Af diagrammet fremgår ikke eventuelle sikkerhedskomponenter. Normalt, vil være som minimum være en pull-down modstand, ved fet transistoren, således en løs forbindelse, ikke kan medføre svævende gate. Dette er ikke nok - men er måske nok her, da der også er en mikro-switch, som afbryder strømmen. De to ting gør i fællesskab, at det normalt er et sikkert design, forudsat mikroswichen fungerer som den skal.

  • 0
  • 0

Ja, på baggrund af det du selv skriver, er der set med mine øjne, jo også meneskelige fejl og uvidenhed, der ligger til grund for ulykken.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten